Gå till innehåll

Lagg på datorn, hjälp mig!


CeDe

Recommended Posts

Grrr jag blir inte kvitt lagget. Det brukar till en början inte vara några problem men efter ett tag så laggar det och fryser till. Jag kan bara inte förstå varför. Lirar på alla möjliga ställen och det är likadant för det mesta fast värre på vissa ställen. Det betyder att jag missar händer lite då och då. Expekt är ett av ställena.

 

Datorn är en P4, 1,5 ghz, 512 mb ram, det ska inte vara några som helst problem att spela med den tycker man. Jag har inte något program uppe medan jag spelar förutom brandväggen (zonealarm) men även den har jag testat att stänga ner utan någon förbättring.

 

Har formaterat om datorn, har använt RAM Booster för att fria minne men det hjälper bara i någon minut som bäst. För det mesta så flyter det ju dock för mig men när väl lagget kommer så är det så störande. Jag har inget virus, ingen spyware, datorn går i övrigt kanon och jag har inte en massa skit installerat och inget Norton program som jag hört kan ställa till det.

 

Har en kompis som sitter med en klart sämre dator, P3 celeron 800 mhz, 128 mb ram. Han har betydligt mindre koll på vad han gör med sin dator och har allt möjligt junk installerat. Ändå kan han sitta o spela poker, lyssna på musik på datorn, se på film på datorn och ha msn uppe samtidigt. Det skulle jag bara kunna drömma om, så fort jag drar igång msn tex så börjar det lagga.

 

Är det någon som är kunnig inom detta och kan hjälpa mig bli fri från lagget? Det skulle uppskattas.

 

Just det jag har även testat att ställa in poker klienten på hög prioritet utan framgång. Jag har inte hunnit bli desperat än men det kommer väl snart om jag inte får hjälp.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för visat intresse. Några snabba svar.

 

Vilket Operativsystem: Win XP

Uppkoppling (leverantör och typ): BBB 10 mbit LAN. Aldrig problem med droppade hastigheter eller något sådant. Tankar alltid på max om det inte är från ngn seg sida dvs.

Vilka program du har för antivirus, spyware: Inget anti-virus program, scannar online hos Panda Anti-virus. Använder ad-aware och XoftSpy men använder firefox så har aldrig några stora problem med spyware/ad-aware. På en månad så kanske jag får 5-10 st och då handlar det nästan enbart om ofarliga cookies som utgör ett minimalt hot mot min dator samt någon spyware med minimalt hot, inga problem att ta bort.

 

 

@Tandem: Hej vän. Jag hade redan svarat på din fråga, men ställ gärna fler frågor som kan hjälpa dig att komma fram till svaret.

jag har inte en massa skit installerat och inget Norton program som jag hört kan ställa till det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rackarn. Det som händer är att klienten ökar i CPU-användning när det fryser till, inget annat. Den ökar tills det blir normalt igen. När allt är som vanligt så ligger "Systemets vänteprocess på 90-99% samt pokern på 1-8% och andra windows filer pendlar mellan 0-2%.

 

Minnesanvändingen för pokern är 40 000-70 000 kb. Jämfört med tex msn som ligger på 2 000-6 000 kb och explorer på ca 12 000 kb. Använder jag tex RAM Booster för att fria minne så kan jag få ner pokern på ca 20 000 kb men jag blir inte kvitt lagget/frysningarna för det. Så det enda som drar orimligt mycket minne är ju pokern.

 

Nej du har rätt det har inget med min lina att göra. Jag testade att lira några sportspel online mot en polare (NBA, NHL) och det flöt på hela matchen. Internet fungerar problemfritt i övrigt. Datorn också för den delen.

 

Jag testade även att installera enbart pokern direkt efter att jag formaterar datorn men det laggade och frös då också.

 

När jag lirar poker så har jag enbart pokern uppe plus alla nödvändiga windowskomponenter som svchost och allt vad dom heter samt brandväggen då men jag har som sagt testat att lira utan brandvägg och det är ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cyklop Nope jag har inte testat det och det verkar lite riskabelt. Om jag drar ner det kommer det inte då innebära att processorn kommer få dra ett mycket tyngre lass? Jag är osäker på hur mycket jag kan dra ner den i såna fall. Men kan du garantera att det är problemfritt att testa dra ner den så kanske jag vågar. Berätta gärna lite mer om vilka för och nackdelar det finns med att göra så, vill inte gärna äventyra datorns hälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cyklop Nope jag har inte testat det och det verkar lite riskabelt. Om jag drar ner det kommer det inte då innebära att processorn kommer få dra ett mycket tyngre lass? Jag är osäker på hur mycket jag kan dra ner den i såna fall. Men kan du garantera att det är problemfritt att testa dra ner den så kanske jag vågar. Berätta gärna lite mer om vilka för och nackdelar det finns med att göra så, vill inte gärna äventyra datorns hälsa.

Lite konstiga frågor IMO. Tror du att CPU:n kommer börja brinna av överbelastning eller vad? I de flesta fall blir den ökade CPU-belastingen marginell.

Det är ganska vanligt att grafikkortet har buggar i sina interna grafikrutiner. Om man drar ner på accelrationen kommer färre kommandon skickas direkt till grafikkortet och man kan då undvika buggarna.

Naturligtvis garanterar jag att det är problemfritt. Om det mot förmodan skulle uppstå något problem lovar jag att sponsra allt ditt framtida MTT-spel. Enda vilkoret är att du bara kör freerolls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat rejält med inställningarna av hårdvaruaccelerationen och det blir absolut ingen skillnad. Heh nej inte trodde jag den skulle brinna upp men under en längre tid så är det kanske inte så skonsamt. Anyways det fungerade tyvärr inte och det var ju nästan synd att processorn inte brann för då hade du kunnat sponsra mig med en ny dator ;)

 

Nya java har jag (sun). Direct x 9.0c har jag och inga problem har påträffats där. Nya drivrutinerna till grafikkortet har jag också och jag har testat olika versioner tidigare.

 

Det är lustigt att man kan spela toppspel som är mycket grafikkrävande men poker det är något helt annat för datorn det.

 

Jag ska testa senare att öppna datorn och rengöra grafikkortet, fläkten kanske är helt igenproppad med damm, men då borde man ju ha problem med mer krävande spel också så chansen är inte stor att det löser problemet.

 

Fortsätt att ge mig tips. Ty.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har precis samma problem. Expekt suger men Ladbrokes fungerar mycket bättre. Hittar inga processer som inte ska vara där. Har Norton FW, Antivirus, XP sp2 med FW, hårdvarubrandvägg likaså. Verkar inte hjälpa att stänga av Norton. Och datorn är i princip nyinstallerad.

 

Känns lite onödigt med lagggggggggg när man har 8Mb bredband :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märkligt. vissa klienter drar ju mer än andra och absolute poker t.ex. tror jag inte nån dator i världen klarar att köra smärtfritt men så är klienten ovanligt usel också. expekt brukar ju vara relativt smärtfri av min erfarenhet.

 

antar att du defragmenterat hårddisken och inte har C: fullproppad så att systemdisken har lite att jobba med...kört scandisk?

 

Inga hårdvarukonflikter i systemet?

 

har du andra komponenter tillhanda kan du ju testa att byta ut t.ex. grafikkort och RAM för att minska felkällorna om det skulel var något i hårdvaran. Om du har grafik på mobot är det isåfall avaktiverat i BIOS?

 

Du kan även kolla med ett övervakningsprogram och nätagget levererar jämn ström på alla kanaler. Detta tycker jag är ett ganska vanligt problem.

 

lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft problem med Expekt tidigare. Undrar om det inte kom med XP sp2. Kan ha fel dock. Datorn är helt ny men felet fanns på den tidigare också. Fast den gamla fungerade bra för länge sen. Måste vara nån mjukvarugrej, patch el dyl.

 

Hm, undrar om jag testat utan XP's firewall.

 

"Om du har grafik på mobot är det isåfall avaktiverat i BIOS?"

 

Menar du om jag har grafik på moderkortet? Ja. Men då kan jag väl inte avaktivera det? Har iofs ett grafikkort på väg in, får se om det blir nån skillnad.

 

P.s.

Vet att Ladbrokes hade problem med Norton men tror de löste det på nåt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga? Går fläkten upp i högvarv innan den blir seg isf kan det bero på för dålig cirkulation i burken. Dagens grafikkort kommer oftast med en förliten fläkt och efter en stund så har grafikkortet höjt temperaturen i lådan så att cpu:n blir var och sen blir det bara värre.

 

Är det värme som är problemet så är det bara att öppna lådan och dra bort mini fläktanra på grafikkortet och släng på en fet kylfläns. När man ändå är på gång så kan man sätta en på cpu:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...