Gå till innehåll

Spelare begär att få tillbaka insatserna


Recommended Posts

I gårdagens nummer av Svenska Dagbladet finns en artikel om en spelare som under tre och ett halvt års tid spelat bort 4 679 000 kronor på sportspel och trav. I en unik rättegång vid Uppsala tingsrätt begär han att spelbolaget ska betala tillbaka hela summan.

Antag att han vinner målet. Det skulle i så fall innebära att en spelare först har chansen att få in spelet och hämta hem vinsten, men om spelet misslyckas så får han tillbaka insatsen. Expected value blir med andra ord automatiskt positivt. Vilka spelbolag vill i så fall erbjuda spel?

Han skyller på att spelbolaget inte hade uppmärksammat att han hade spelproblem. Men att han själv hade ett eget ansvar för sitt spelande vill han tydligen inte medge.

Dom meddelas den 4 maj.

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har han sig själv att skylla men har spelbolaget brustit i sitt ansvar angående spelmissbruk och misstänkt penningtvätt så.

Några pengar lär han ju inte få tillbaka, jag tycker inte synd om honom, men att någon gång få se ett företag som

beter sig som skit få en fällande dom över sig, skulle i alla fall göra mig lycklig några timmar.

 

Men det är en utopi i det här skitlandet.

Redigerad av Waylon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Han skyller på att spelbolaget inte hade uppmärksammat att han hade spelproblem. Men att han själv hade ett eget ansvar för sitt spelande vill han tydligen inte medge.

Hade han varit en vinnande spelare hade de uppmärksammat honom. Bookmakers har folk anställda för att leta spelmönster, och till råga på allt behöver du inte ens vara vinnande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Lobo :

Hade han varit en vinnande spelare hade de uppmärksammat honom. Bookmakers har folk anställda för att leta spelmönster, och till råga på allt behöver du inte ens vara vinnande. 

När bolagen letar efter avvikande spelmönster så är det väl mest matchfixning dom är rädda för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

När bolagen letar efter avvikande spelmönster så är det väl mest matchfixning dom är rädda för.

Inte bara det. Om du sätter 700 kr på varje spel. Då har de ett mönster att titta vidare på om du är bra eller dålig för bolaget. Spela på utstick hos bolaget kommer de inte se med blida ögon på. De kan gärna ha marknadshögst odds, men de vill inte stå för det.

Kan man förlora 4,7 miljoner. Då borde det även finnas en möjlighet att kunna vinna lika mycket. Jag tror inte han hade fått vinna 470k ens. Den dystra sanningen var att han var slagen på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Lobo :

Kan man förlora 4,7 miljoner. Då borde det även finnas en möjlighet att kunna vinna lika mycket. Jag tror inte han hade fått vinna 470k ens. Den dystra sanningen var att han var slagen på förhand.

Du menar alltså att om han plötsligt hade blivit skickligare så hade han antingen blivit kraftigt limiterad eller helt avstängd?

Jag tog upp det här med limitering i en tidigare tråd, men eftersom sökfunktionen inte längre fungerar på inlägg skrivna före den senaste uppdateringen så hittar jag den inte. Hur som helst, jag påpekade att Spelinspektionen borde kräva att om ett spelbolag tillämpar limitering så måste man ha samma limitering på alla spelare. Som det nu är kan spelbolagen plocka russinen ur spelarkakan, men spelarna kan inte plocka russinen ur spelbolagskakan.

Jag fick då svar av Ola Brandborn att om detta ändras tvingas spelbolagen sänka oddsen generellt, vilket drabbar småspelarna. Det har han nog rätt i, men jag tror ändå att spelarna i allmänhet vill ha limiteringsfrihet även om oddsen sjunker.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger Lobo :

Inte bara det. Om du sätter 700 kr på varje spel. Då har de ett mönster att titta vidare på om du är bra eller dålig för bolaget. Spela på utstick hos bolaget kommer de inte se med blida ögon på. De kan gärna ha marknadshögst odds, men de vill inte stå för det.

Kan man förlora 4,7 miljoner. Då borde det även finnas en möjlighet att kunna vinna lika mycket. Jag tror inte han hade fått vinna 470k ens. Den dystra sanningen var att han var slagen på förhand.

polare hamnade i blåsväder för ett par år sedan för att han ordnade nya spelkonton åt en bettare i löpande takt då han som låg bakom bettandet fick kontona blev avstängd ganska omgående, hann vinna cirka 50k per konto typ. Var väl nån form av surebetting utspritt på ett gäng konton. Dom betalade alltid ut men stängde kontot då det inte går att bevisa då det är över olika konton på olika sidor etc men vinnare får inte stanna länge helt enkelt. 

Edit: hade inget med vpns eller fel ip att göra, kontoägarna la betsen från sina egna datorer mot % osv.

Redigerad av killerwolf2
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Du menar alltså att om han plötsligt hade blivit skickligare så hade han antingen blivit kraftigt limiterad eller helt avstängd?

Jag tog upp det här med limitering i en tidigare tråd, men eftersom sökfunktionen inte längre fungerar på inlägg skrivna före den senaste uppdateringen så hittar jag den inte. Hur som helst, jag påpekade att Spelinspektionen borde kräva att om ett spelbolag tillämpar limitering så måste man ha samma limitering på alla spelare. Som det nu är kan spelbolagen plocka russinen ur spelarkakan, men spelarna kan inte plocka russinen ur spelbolagskakan.

Jag fick då svar av Ola Brandborn att om detta ändras tvingas spelbolagen sänka oddsen generellt, vilket drabbar småspelarna. Det har han nog rätt i, men jag tror ändå att spelarna i allmänhet vill ha limiteringsfrihet även om oddsen sjunker.

Om han spelar Real Madrid till 1,50 och marknaden ligger 5-10 punkter högre. De har inga problem med om han råkar vinna lite då. Bra spelare gör inte sådana spel. För att bli skickligare kommer han att behöva ändra sin approach helt och hållet och då kommer han inte alls att spela hos Betsson så ofta. När han väl gör det kommer de att flagga han ganska snabbt om han spelar på fel odds för dom. Svårt ändå att säga hur de exakt skulla agera för detta skulle inte vara något som var vanligt för dom. Bara för att Betsson har tjänat 4,7 miljoner på en bra kund så kommer det även nya dagar för dom. Bolagen har också sämre perioder.

Pinnacle har som du föreslår ingen personlig limitering. Däremot kan du inte satsa lika mycket på olika sporter/ligor av förståeliga skäl. De håller inte heller på med massa bonusar och trams. Utan låg rake gäller och omsätt insättningen en gång innan uttag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Lobo :

Pinnacle har som du föreslår ingen personlig limitering. Däremot kan du inte satsa lika mycket på olika sporter/ligor av förståeliga skäl.

Betyder det att för vissa spel har man en högre gräns för hur mycket man får satsa och för andra spel har man en lägre gräns för hur mycket man får satsa, men gränsen är alltid densamma för alla spelare (oavsett hur duktiga dom är)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

49 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Betyder det att för vissa spel har man en högre gräns för hur mycket man får satsa och för andra spel har man en lägre gräns för hur mycket man får satsa, men gränsen är alltid densamma för alla spelare (oavsett hur duktiga dom är)?

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag är nyfiken på vad det kan vara för skäl. Svenska Spel har såvitt jag vet samma tak för hur mycket man kan satsa oavsett vilket spel det gäller. Men Pinnacle har tydligen en annan princip.

Svenska Spel har en övre gräns på 5k per singel som max, dock är jag inte helt säker på att det inte går att sätta 5k x 2 osv. Pinnacle har i alla fall marknader där du kan sätta betydligt mer. De har precis som alla andra även odds på mindre marknader som skidskytte, längdskidor, friidrott och fotboll i Andorra. På en del av dessa mindre marknader kör de copy and paste-metoden från andra bolag med lite högre återbetalning. Det är svårt att täcka allt själv och det är dyrt med oddssättare. På dessa mindre marknader kommer oftast spelen bara på ena sidan och de är inte så pigga att ha en risk på 100k i en skidskytte-duell. Dessutom är risken större för korruption i en head-to-head. Mindre sporter är också svårare att oddssätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2023-04-21 kl 08:11, säger Folke Rosvall :

Du har tydligen dåliga erfarenheter. Kan du ge ett exempel på något spelbolag som betett sej som skit?

Pokerstars är väl ett ypperligt exempel, när det kommer till kundvård av spelare av "normalgraden".

Standard för många spelbolag, enligt min åsikt, är att pengar ska in men inte ut.

Krångel och jidder av en inkompetent (?) eller hårt drillad kundtjänst hos i stort sett alla spelbolag, som tråkar, tarvlar och muppar sig

för att undvika att betala ut skitsummor såväl som storvinster.

Redigerad av Waylon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Waylon :

Pokerstars är väl ett ypperligt exempel, när det kommer till kundvård av spelare av "normalgraden".

Standard för många spelbolag, enligt min åsikt, är att pengar ska in men inte ut.

Krångel och jidder av en inkompetent (?) eller hårt drillad kundtjänst hos i stort sett alla spelbolag, som tråkar, tarvlar och muppar sig

för att undvika att betala ut skitsummor såväl som storvinster.

Det låter inte bra.

För egen del har jag inga negativa erfarenheter. Jag spelade i många år på PartyPoker, men när dom slopade användarnamn och lösenord och inte ville acceptera bankID så slutade jag spela där. Men det var inga problem att få ut innestående vinster. Dom kom direkt.

Inte heller Svenska Spel har krånglat. Där fick jag också ut vinsterna utan bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

Det låter inte bra.

För egen del har jag inga negativa erfarenheter. Jag spelade i många år på PartyPoker, men när dom slopade användarnamn och lösenord och inte ville acceptera bankID så slutade jag spela där. Men det var inga problem att få ut innestående vinster. Dom kom direkt.

Inte heller Svenska Spel har krånglat. Där fick jag också ut vinsterna utan bekymmer.

Jag har heller aldrig haft problem med Party eller SvS, de tillsammans med Unibet och PAF, kanske är undantagen som bekräftar regeln.

Vi får se vad som händer (häpp!) med SvS nu när de switchar till iPoker, det kanske blir annat skrammel i pottan när vinster ska betalas ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Den 2023-04-20 kl 05:30, säger Folke Rosvall :

I gårdagens nummer av Svenska Dagbladet finns en artikel om en spelare som under tre och ett halvt års tid spelat bort 4 679 000 kronor på sportspel och trav. I en unik rättegång vid Uppsala tingsrätt begär han att spelbolaget ska betala tillbaka hela summan.

Antag att han vinner målet. Det skulle i så fall innebära att en spelare först har chansen att få in spelet och hämta hem vinsten, men om spelet misslyckas så får han tillbaka insatsen. Expected value blir med andra ord automatiskt positivt. Vilka spelbolag vill i så fall erbjuda spel?

Han skyller på att spelbolaget inte hade uppmärksammat att han hade spelproblem. Men att han själv hade ett eget ansvar för sitt spelande vill han tydligen inte medge.

Dom meddelas den 4 maj.

Om knappt fyra timmar, klockan 14, kommer domen.

Det vore olyckligt om spelaren vinner målet. Vilka spelbolag vågar arrangera spel om en spelare har rätt att både äta kakan (ha chans att vinna) och ha den kvar (få tillbaka insatsen)? Jag kommer att både passa radionyheterna och läsa text-TV klockan 14.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar var han var mest chanslös? Att vinna en ansenlig summa i förhållandet till vad han förlorade hos Betsson eller att vinna detta mål. Betsson-koncernen måste vara bland dom största hycklarna i hela spelbranschen. 

OISÍN CANTWELL: Uppsala tingsrätt la ribban för spelmissbruk högt (aftonbladet.se)

utdrag:
"Anders har berättat att han kunde vakna mitt i natten och satsa 50 000 på en dammatch i volleyboll i Colombia."

Jag tvivlar starkt på att Betsson skulle ta emot 50k på en volleyboll-match. Om det nu var så då förstår jag vilken bra kund han var för Betsson. Hade en bra spelare tagit över hans konto efter hans förluster med liknande insatser hade det inte dröjt länge innan de dragit åt svångremmen. Det går bara att förlora stort på dessa bolag. Det finns inga möjligheter att vinna en ansenlig summa. Det skulle krävas 40 sådana här bolag för att kunna vinna 4 miljoner och då är jag ändå snäll i räkningen.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, säger Lobo :

Undrar var han var mest chanslös? Att vinna en ansenlig summa i förhållandet till vad han förlorade hos Betsson eller att vinna detta mål. Betsson-koncernen måste vara bland dom största hycklarna i hela spelbranschen. 

De flesta är hycklare punkt.

Jag spelade mycket arbitrage för många år sedan. Omsatte 2-5 miljoner kronor per månad med 15% roi. När man är vinnande spelare i längden blir man limiterad eller avstängd relativt snabbt. Okej, avtalsfrihet. Klart att företagen vill maximera sin vinst och inte har vinnande spelare. Logiskt. Men då tycker jag att de ska erkänna det, annars är de hycklare. Jag har inte spelat på sportsbetting sedan typ 2014. Eftersom det är evigheter sedan så finns det möjligheter att ta nya bonusar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...