Gå till innehåll

NLT - SnG, syna all-in med big slick?


toppace

Recommended Posts

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En liten fråga till dem som tycker man ska syna, jag har problem att se ev+ med att syna 55/45 situationer och liknande, i turneringar.

 

Jag vet att dlinder mfl. säger att i långa loppet så jämnar det ut sig och man plussar (på 1000-tals turneringar) men jag fatter det helt enkelt inte och hoppas någon kan förklara det enkelt.

 

Säg att jag synar all in vad jag tror är 55/45 fördel till mig 2 ggr i varje turnering då har jag 55% chans att överleva första och totalt 30 % chans att överleva båda. Då ska man också ta med i beräkningen att det är för att överleva 2 all-ins inte vinna jag kan fortfarande bli utdragen utanför bubblan.

 

Hur sjutton kan 30% chans att överleva i långa loppet vara ev+?

 

Att man gör dessa 55/45 när man själv har stack och ska slå ut ministackar är ju fullt förståligt men att riskera turneringen på det viset?

 

Jag har säkert missat något för matte är inte min starka sida men det är ju också därför jag frågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sjutton kan 30% chans att överleva i långa loppet vara ev+?

Du tänker lite fel. När du väl dubblat en gång så minskar sannolikheten drastiskt att du åker ut nästa gång (bland annat för att du normalt sätt täcker dina motståndare i den situationen och inte åker ut om du förlorar).

 

Att man gör dessa 55/45 när man själv har stack och ska slå ut ministackar är ju fullt förståligt men att riskera turneringen på det viset?

När man själv inte har stack så är det redan väldigt hög sannolikhet att åka ut utanför pengarna.

 

Ett enklare sätt att tänka kring turneringspoker är hur mycket en stack är värd relativt en annan. Alltså hur mycket bättre är 2000 marker än 1000 marker (i olika stadier i turneringen).

 

Att försöka tänka i fall som "om jag går all-in två gånger i rad bustar jag med 30% sannolikhet" är inte särskilt produktivt eftersom de är meningslösa isolerat och man måste ta hänsyn till alla fall för att korrekt värdera dem. Något som inte är särskilt genomförbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån tidig all in betyder oftast ett pocket pair. Om man har tur är det inte AA eller KK. På 2+2 kallar de detta spel "The move of honor" eftersom alla tar för givet att man är en idiot som går all in och synar med nästan allt.

 

Det händer faktiskt att jag går all in i ett sånt läge och ni skulle bli förvånade med vilket skit vissa synar eftersom de känner sig förolämpade av mitt "idiotiska" spel. Iofs funkar det inte på lite högre nivåer men säkert upp till $100NL cash och 20+2 SNG iaf.

 

Visst händer det att motståndaren har skit också, men sammantaget tror jag att det är bättre att ha mer tålamod. Det kommer bättre chanser. Finns egentligen ingen anledning att ta en coin flip så tidigt om man anser sig vara en av de bästa vid bordet. Och har motståndaren KK eller AA så är man i princip torsk oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Soklar syn.

 

Om nån orkar kan ni väl göra en pokerstove på följande HD:

 

ATo+

A8s+

77+

 

Lägg på 10% för chansen att det är en ren bluff (dvs 83o och liknande).

 

Räkna.

 

Utan att orka antar jag att du har +EV. Synar du och torskar så är det bara köra en ny satellit och göra en note på spelaren ifall han har KK/AA - så att du inte åker dit nästa gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soklar syn.

 

Om nån orkar kan ni väl göra en pokerstove på följande HD:

 

ATo+

A8s+

77+

 

Lägg på 10% för chansen att det är en ren bluff (dvs 83o och liknande).

 

Räkna.

 

Utan att orka antar jag att du har +EV. Synar du och torskar så är det bara köra en ny satellit och göra en note på spelaren ifall han har KK/AA - så att du inte åker dit nästa gång!

 

Oj vad du tror dom är loose med Essen. AQ AK kanske AJ skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke lär väl inte göra så stor skillnad nu efter alla kloka ord, men jag säger som några tidigare talare. På den nivå jag spelar, dvs 5-10$sng är det en solklar syn för mig. Ser väldigt mycket oftare folk göra det 'movet' med Ax, Kx och banne mig tom vilka j-a skitkort som helst. Kan inte tänka mig annat än att det är +ev. Verkar som många tänker att ska jag stjäla måste jag f-n trycka ordentligt. I ärlighetens namn kan jag inte komma på en enda gång då denna situation uppkommit (och det har hänt ett par ggr iaf) då personen ifråga haft bättre.

 

På de högre nivåerna är det väl annorlunda förstås och en klar fold.

 

Intressant frågeställning dock..........

 

Men sen vet vi ju att alla siter är riggade så man åker ju dit hursomhelst ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Vänner,

 

Om jag får AA i första handen går jag alltid all-in. I genomsnitt får jag alltid syn av en person, vilket ger mig stort positivt EV.

 

Det draget gjorde jag idag på pokerchamps. Satte mig med 1,2$ på 02/04 borden. Fick AA i första handen. De la sig allihop dom jävlarna. Fick iaf 7 eller 8 BB :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Varför ta en massa onödiga chanser mot sämre spelare genom att syna med en eventuellt sämre starthand... Känner man att man är den bättre spelaren så är det ju bättre att möta honom när man är i position och korten på bordet och spela av honom pengarna där. Vinner mina turneringar genom att spela solid poker och väntar med "chansningarna" tills det bara är några få spelare kvar(och jag oftast har mest marker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ta en massa onödiga chanser mot sämre spelare genom att syna med en eventuellt sämre starthand... Känner man att man är den bättre spelaren så är det ju bättre att möta honom när man är i position och korten på bordet och spela av honom pengarna där. Vinner mina turneringar genom att spela solid poker och väntar med "chansningarna" tills det bara är några få spelare kvar(och jag oftast har mest marker).

 

En SNG utspelar sig ju med så få marker o snabba blinds vanligtvis.

 

Det vanliga är ju typ att man inte ser en bra starthand alls, och det finns inte så mkt implicta odds för o lira SC's o annat.

 

Så frågan är hur man hamnar i en så mkt bättre situation om motståndaren ställer in här med lite allt möjligt, som AK har en sjysst snittvinst över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klockren call, det är bara par som slår dig o det finns alltid sopor som går all-in i just första handen me vad som helst för o dubbla upp. Mötte en Q8 All in första handen några dar sen, jag calla med pocket 8 men loosa förstås.

 

EV+ att syna en all in med pocket 8 första handen ? sopor och sopor, din syn e ju inte speciellt vass heller.

 

AK lägger jag lätt där. varför singla slant så tidigt om man tror sig vara bättre än genomsnittet på bordet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klockren call, det är bara par som slår dig o det finns alltid sopor som går all-in i just första handen me vad som helst för o dubbla upp. Mötte en Q8 All in första handen några dar sen, jag calla med pocket 8 men loosa förstås.

 

EV+ att syna en all in med pocket 8 första handen ? sopor och sopor, din syn e ju inte speciellt vass heller.

 

AK lägger jag lätt där. varför singla slant så tidigt om man tror sig vara bättre än genomsnittet på bordet ?

 

Majoriteten av spelare i den här tråden tror inte att det är o singla slant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klockren call, det är bara par som slår dig o det finns alltid sopor som går all-in i just första handen me vad som helst för o dubbla upp. Mötte en Q8 All in första handen några dar sen, jag calla med pocket 8 men loosa förstås.

 

EV+ att syna en all in med pocket 8 första handen ? sopor och sopor, din syn e ju inte speciellt vass heller.

 

AK lägger jag lätt där. varför singla slant så tidigt om man tror sig vara bättre än genomsnittet på bordet ?

 

Majoriteten av spelare i den här tråden tror inte att det är o singla slant...

 

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klockren call, det är bara par som slår dig o det finns alltid sopor som går all-in i just första handen me vad som helst för o dubbla upp. Mötte en Q8 All in första handen några dar sen, jag calla med pocket 8 men loosa förstås.

 

EV+ att syna en all in med pocket 8 första handen ? sopor och sopor, din syn e ju inte speciellt vass heller.

 

AK lägger jag lätt där. varför singla slant så tidigt om man tror sig vara bättre än genomsnittet på bordet ?

 

Majoriteten av spelare i den här tråden tror inte att det är o singla slant...

 

 

 

Never underestimate the power of stupid people in large groups

 

Moget att kontra med nåt ruttet citat :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...