Gå till innehåll

Pokerspelare i Umeå


HampusGabriel

Recommended Posts

Hej
Jag heter Hampus och är 19år. Flyttade precis till Umeå från Örnsköldsvik för att börja jobba. Har spelat poker sedan barnsben men har spelat poker seriöst i ca ett halvt år. Spelar just nu i 25NL och lägger ca 4 timmar per dag på poker.

Det jag tänkte komma till är om det finns några pokerspelare här i Umeå eller om det finns cash games som spelas?

Mvh HAmpus

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2023-01-26 kl 23:17, säger UnitOperations :

Starta en blogg och hoppa över till SvS istället för NL25. Behövs lite nya unga spelare som kommer in och kör över alla avdankade dinosaurier (mig inkluderat).  

Ja jag har funderat på att starta en blogg. Kan vara kul att titta tillbaka om något år på den och se utvecklingen.

 

Spelar just nu med hud på bet365. Men du tror svs kan vara mer soft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger HampusGabriel :

Ja jag har funderat på att starta en blogg. Kan vara kul att titta tillbaka om något år på den och se utvecklingen.

 

Spelar just nu med hud på bet365. Men du tror svs kan vara mer soft?

svs är överlägset den softaste siten som svensk. Mycket lägre rake än andra alternativ och mycket sämre regs/fiskar. Faktumet att man kan köpa in 200bb och många bord är 5max ger otroligt mycket winrate.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger brusig1 :

svs är överlägset den softaste siten som svensk. Mycket lägre rake än andra alternativ och mycket sämre regs/fiskar. Faktumet att man kan köpa in 200bb och många bord är 5max ger otroligt mycket winrate.

Okej, då ska jag nog överväga att gå över dit. Spelade förr på unibet men tkr det inte varit lika soft som bet365. Blir nog en fredagskvällsession på svs då

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diagram. Vet inte var det är taget från, hur trovärdig datan är eller vad ”top 50 volym regs” riktigt representanter. Kanske inte blir helt logiskt att jämföra på det sättet då 50 spelare utgör olika stor del av respektive sidas spelarpool. Så det behöver inte betyda att en individ skulle ha högre EV på Stars än t.ex. Chico. Över lag ser det dock rimligt ut. 

På temat SvS vs $\€-sidor så lär den blåa stapeln kanske hamna runt 8-10 för svs(?). Dvs alla nivåer fram tills trafiken dör på SvS är väldigt fördelaktiga. Brusig drog ju även orsaken till detta. 

Sen blir det också rätt tydligt hur ofördelaktigt det är att inte kunna få ta del av rakeback om man spelar nl2-nl2k. Kanske är statens sätt att missgynna professionellt spelande. Jag vet inte. Min slutsats blir dock att alla seriösa spelare som spelar stor volym bör söka sig utanför licenssystemet om man vill maximera sin inkomst, eftersom rakeback utgör ca hälften av årslönen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, säger UnitOperations :

Intressant diagram. Vet inte var det är taget från, hur trovärdig datan är eller vad ”top 50 volym regs” riktigt representanter. Kanske inte blir helt logiskt att jämföra på det sättet då 50 spelare utgör olika stor del av respektive sidas spelarpool. Så det behöver inte betyda att en individ skulle ha högre EV på Stars än t.ex. Chico. Över lag ser det dock rimligt ut. 

På temat SvS vs $\€-sidor så lär den blåa stapeln kanske hamna runt 8-10 för svs(?). Dvs alla nivåer fram tills trafiken dör på SvS är väldigt fördelaktiga. Brusig drog ju även orsaken till detta. 

Sen blir det också rätt tydligt hur ofördelaktigt det är att inte kunna få ta del av rakeback om man spelar nl2-nl2k. Kanske är statens sätt att missgynna professionellt spelande. Jag vet inte. Min slutsats blir dock att alla seriösa spelare som spelar stor volym bör söka sig utanför licenssystemet om man vill maximera sin inkomst, eftersom rakeback utgör ca hälften av årslönen. 

Hur menar du med att ta sig utanför licenssystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar att spelar man tex nl200 som i diagrammet så går man miste om en stor del för att man inte får någon rakeback. Väljer man istället någon annan sida som inte har svensk licens men erbjuder rakeback så ökar man troligen sin vinst rätt väsentligt. 
 

Man får såklart vara uppmärksam vilka skatteregler som i så fall gäller. Har de licens utanför EU osv så blir det skatt. Men hellre betala 30% skatt på 200k än 0% skatt på 100k… 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger UnitOperations :

Menar att spelar man tex nl200 som i diagrammet så går man miste om en stor del för att man inte får någon rakeback. Väljer man istället någon annan sida som inte har svensk licens men erbjuder rakeback så ökar man troligen sin vinst rätt väsentligt. 
 

Man får såklart vara uppmärksam vilka skatteregler som i så fall gäller. Har de licens utanför EU osv så blir det skatt. Men hellre betala 30% skatt på 200k än 0% skatt på 100k… 

 

Men blir det inte 30% skatt på 100K? Vet ej om det är lagligt att spela på en sida ut licens men kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du missförstod mig. 100k på en sida med licens (ingen skatt) vs 200k på en sida utan licens där rekeback erbjuds men 30% skatt på vinst. 

Jag tror det är ett ganska troligt att många spelare har ett högre netto trots 30% skatt. Med andra ord: 0,7*winrate inklusive RB > 1,0*winrate exklusive RB. 
 

Det är ingen rekommendation till dig vill jag bara påpeka. SvS är fortfarande den bästa sidan om man inte spelar högre (där det inte finns nån action på svs). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...