Gå till innehåll

ATG slopar möjligheten att betala med bankID


Folke Rosvall

Recommended Posts

Från början kunde man betala med användarnamn och lösenord tillsammans med bankens säkerhetsdosa. Det fungerade bra under många år. Sedan krävde Svenska Spel att man måste skaffa bankID för att kunna föra över pengar. ATG följde efter, men behöll möjligheten med säkerhetsdosa. Så småningom började man samarbeta med något som heter Trustly. Det gick fortfarande bra att betala med bankens säkerhetsdosa eller bankID. Men nu har Trustly börjat kräva att allt dessutom ska bekräftas med mobilt bankID.

Nu måste man alltså skaffa mobilt bankID, men frågan är hur länge det räcker. Sedan man slopat användarnamn och lösenord, bankens säkerhetsdosa och bankID så slopas väl snart också mobilt bankID. Vad kommer härnäst? Karusellen snurrar allt fortare. Det verkar omöjligt att skapa ett någorlunda beständigt betalsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Den 2023-01-12 kl 16:52, säger Folke Rosvall :

Nu måste man alltså skaffa mobilt bankID, men frågan är hur länge det räcker. Sedan man slopat användarnamn och lösenord, bankens säkerhetsdosa och bankID så slopas väl snart också mobilt bankID. Vad kommer härnäst? Karusellen snurrar allt fortare. Det verkar omöjligt att skapa ett någorlunda beständigt betalsystem.

Jag tror jag vet vad som kommer härnäst. Det är nog bara en tidsfråga innan mobilt bankID pensioneras. Det som kommer härnäst blir nog ansiktsigenkänning.

När jag reste till England nyligen var det ingen människa som kontrollerade identiteten. Man skulle lägga passet på en glasskiva och ställa sej framför en kamera. Sedan jämförde en dator ansiktet med bilden på passet. Om det var rätt person öppnades grinden automatiskt.

Jag har hört att i Moskvas tunnelbana tillämpas ansiktsigenkänning. En kamera avläser identiteten på passageraren och tar betalt automatiskt. Inget krångel med biljetter. På köpet får myndigheterna en perfekt statistik över var alla har befunnit sej vid en viss tidpunkt.

När Erik Sagström och Anette Obrestad var tonåringar spelade dom nätpoker med mammas bankkort. Det blir kanske slut med sådant också. Spelinspektionen kanske i framtiden tvingar nätpokerbolagen att kräva att spelaren sitter framför en kamera som kontrollerar identiteten. Författaren av boken 1984 var nog rätt ute, men han missbedömde hur fort det skulle gå.

Så mobilt bankID blir nog historia det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...