Gå till innehåll

Straffar i fotboll


Folke Rosvall

Recommended Posts

När jag tittade på fotbolls-VM kom jag att tänka på en sak som jag har funderat på länge, straffar.

Statistiken säger att chansen att sätta en straff är ungefär 3 av 4, alltså 75%. Men om vi tittar på det som föregick straffen, till exempel en fällning eller hands, så kommer jag till slutsatsen att om spelaren inte hade blivit fälld eller om motståndaren inte hade råkat vidröra bollen med en arm, så hade chansen att göra mål varit betydligt lägre, kanske bara 10-20%. Det råder dålig balans mellan 20% och 75%.

Domarens bedömning kommer alltså att påverka slutresultatet väldigt mycket. En felbedömning av domaren och hela matchen kan sluta med fel segrare. Förhoppningsvis kan VAR minska risken, men ändå.

Straffpunkten som ligger 11 meter från mållinjen borde ligga längre bak så att sannolikheterna blir mera lika. Säg 12 eller 13 meter borde minska skillnaden.

Fotbollen är väldigt konservativ. Alla ändringar tar lång tid. Att man fortfarande år 2022 inte har infört effektiv speltid som i ishockeyn är egentligen väldigt märkligt. Man lägger till lite tid på en höft och domaren blåser av på ett ungefär. Inom ishockeyn backar man bandet och tittar på sekunden på om pucken var inne före eller efter tutan. Det är skillnad det.

Nej straffpunkten kommer nog att ligga kvar på 11 meter kanske för alltid, trots att den egentligen ligger för nära.

Vad tycker ni andra?

Redigerad av Folke Rosvall
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att flytta tillbaka straffpunkten hade varit en oerhört svag lösning på något som inte är ett problem.

Men låt oss nu tänka att vi flyttar straffpunkten bakåt två meter. En straffspark går i snitt 130 km/h eller 36 meter per sekund. Så en flytt två meter bakåt hade bara gett målvakten 0,06 sekunder mer reaktionstid vilket inte kommer göra någon väsentlig skillnad. Detta är förstås väldigt förenklat och inte ett perfekt exempel då alla straffar inte går lika hårt, samt att det blir (väldigt) lite svårare att träffa målet från längre avstånd. Men summan av kardemumman är att det inte löser något problem, ej heller är problematiken i själva straffsparken utan snarare i regelverket runt straffarna i sig.

Jag hade gärna sett effektiv tid i fotboll testas. Däremot finns det en del problem med effektiv tid då det skulle resultera i att matcherna skulle ta oerhört mycket längre tid att spelas klart om man dels ska ha VAR-checkar, dels ska ha paus mellan varje spelavbrott. Sen om man jämför med hockey som är en betydligt intensivare sport än fotboll blir det mer logiskt att spela effektiv tid. I fotboll är du betydligt mer stillastående. Hade dock velat se effektiv tid testas i praktiken innan jag dömer ut det helt, även om jag ser att det skulle förändra sporten avsevärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

2*30 minuter effektiv tid har det varit snack om ett bra tag, och vore en enkel sak att komma överens om.

Det borde väl gå att mäta upp hur stor den effektiva tiden för en halvlek är. Jag hade väntat mej någonting i stil med 35 - 40 minuter, men det kanske bara handlar om 30 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, säger Tiburtius :

Att flytta tillbaka straffpunkten hade varit en oerhört svag lösning

Du kanske har rätt i att ett par meter inte räcker, men genom att flytta straffpunkten tillräckligt långt bakåt kan man naturligtvis åstadkomma önskad sannolikhet att göra mål.

10 timmar sedan, säger Tiburtius :

på något som inte är ett problem

Som jag ser det är det ett problem om en 20-procentig sannolikhet ersätts med en 75-procentig. Men vi har tydligen olika syn på detta.

10 timmar sedan, säger Tiburtius :

Jag hade gärna sett effektiv tid i fotboll testas. Däremot finns det en del problem med effektiv tid då det skulle resultera i att matcherna skulle ta oerhört mycket längre tid att spelas klart om man dels ska ha VAR-checkar, dels ska ha paus mellan varje spelavbrott.

Det finns både fördelar och nackdelar, men jag tycker att fördelarna överväger.

 

13 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

När jag tittade på fotbolls-VM kom jag att tänka på en sak som jag har funderat på länge, straffar.

Jag glömde en sak. Är det verkligen tillåtet att straffläggaren väntar en stund med att skjuta för att se åt vilket håll målvakten kastar sej och därefter skjuta åt andra hållet? Jag tycker att det verkar vara fusk. Borde inte reglerna kräva att han skjuter direkt? Om han inte gör det borde domaren kunna ogiltigförklara straffen och besluta att den ska göras  om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso är en straffspark ett väldigt avgörande moment i matchen, men samtidigt skulle jag säga att just straffsparkar inte upplagda såpass orättvist att det är värt en förändring av regeln. Det skulle isåfall vara att man gjorde som i MLS förut med någon sorts hockeystraffar.

 

21 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag glömde en sak. Är det verkligen tillåtet att straffläggaren väntar en stund med att skjuta för att se åt vilket håll målvakten kastar sej och därefter skjuta åt andra hållet? Jag tycker att det verkar vara fusk. Borde inte reglerna kräva att han skjuter direkt? Om han inte gör det borde domaren kunna ogiltigförklara straffen och besluta att den ska göras  om.

Regeln är att du inte får backa när du påbörjat din ansats. Däremot får du ta själva ansatsen i vilket tempo du vill. Så om målvakten rör sig innan spelaren har gjort klart sin ansats så ligger det ju på målvakten. Samt att om straffskytten väljer att avvakta under sin ansats så kommer hen inte ha lika mycket kraft i sparken heller jämfört med om man fullföljt ansatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger Tiburtius :

Förvisso är en straffspark ett väldigt avgörande moment i matchen, men samtidigt skulle jag säga att just straffsparkar inte upplagda såpass orättvist att det är värt en förändring av regeln. Det skulle isåfall vara att man gjorde som i MLS förut med någon sorts hockeystraffar.

Det här var onekligen en ny variant av fotbollsstraffar som jag inte har sett förut. Men för egen del föredrar jag den traditionella formen.

Men varför slår man ishockeystraffar som man gör? Varför inte kopiera fotbollsmetoden. Lägg pucken x antal meter framför kassen och låt straffläggaren ta sats och klippa till. Pang! Jag tror att det vore en fräsigare form av ishockeystraffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...