Gå till innehåll

SKULDFRI 2023


P.Andersson

Recommended Posts

Lycka till! Fattar inte riktigt negativiteten från vissa, vad har du för val liksom. Så länge du lyckas hålla en okej timlön trots pressen så är det ju glasklart det bästa alternativet, antar att du inte kan extraknäcka som advokat eller motsvarande högavlånat yrke. Förstår också att du satt upp en tidsplan att jobba efter men se till så att du inte satsar allt på ett kort för att bli klar en exakt tidpunkt. Det är så mkt varians i det här spelet att det är lätt att måla in sig i ett hörn och köra fast om (när) man åker på en längre stretch av dåligt spring, särskilt om du inte mår på topp i grunden. Då är det lätt att de destruktiva vanorna du beskriver kryper sig in.

Gör du det här ordentligt så har du ju en guldsits att klara av det, sen om det tar exakt si eller så många månader känns ganska irrelevant.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Zanka :

Lycka till! Fattar inte riktigt negativiteten från vissa, vad har du för val liksom. Så länge du lyckas hålla en okej timlön trots pressen så är det ju glasklart det bästa alternativet, antar att du inte kan extraknäcka som advokat eller motsvarande högavlånat yrke. Förstår också att du satt upp en tidsplan att jobba efter men se till så att du inte satsar allt på ett kort för att bli klar en exakt tidpunkt. Det är så mkt varians i det här spelet att det är lätt att måla in sig i ett hörn och köra fast om (när) man åker på en längre stretch av dåligt spring, särskilt om du inte mår på topp i grunden. Då är det lätt att de destruktiva vanorna du beskriver kryper sig in.

Gör du det här ordentligt så har du ju en guldsits att klara av det, sen om det tar exakt si eller så många månader känns ganska irrelevant.

 

Tack.

Lite så jag känner också. Vad ska jag annars göra? Plugga i fem år för att sen skaffa mig ett jobb som kanske efter några år ytterligare ger mig samma timpeng som jag har idag? Troligtvis 70 tim vecka på det. Nä tack. 

Jag har tagit höjd vad gäller tidsplanen. Behöver snitta en speltid på ca 3,5 timmar om dagen fram till mål, med den hourly jag har idag och haft över ca 200k nävar (då är skott, fyllespel live och annat trams inräknat också). Kommer nog kunna trycka 5 timmar i snitt. Så har lite utrymme där.

Troligtvis skulle jag ha en ännu bättre hourly med mer diciplin. Behöver nog också öka på antal bord lite igen. Även om det går fint att hålla 10bb/100 på 2-3 bord med extrem table select så går det nog att hålla 5bb/100 på 4 bord med OK select. Allt handlar egentligen om att spela mot recs som mycket som det bara är möjligt. Exakt allt. Är inte ett dugg intresserad av att reg-battla. Den tiden är förbi sedan länge. Fasiken va jag skulle va torsk när jag tänker efter. Är nog mil ifrån dagens GTO-pojkar. Explo is the shit mot recs och kommer alltid vara. DET är GTO om något enligt mig. 

Vad var vi nu? Just det, tidsplanen ja. Håller verkligen med dig vad gäller dåligt spring, samtidigt som man mår dåligt. Det kan vara extremt påfrestande och döda de flesta rullar och drömmar. Men som sagt så kommer jag må bättre och bättre, något annat finns inte. Och jag kommer absolut inte gråta om jag skulle passera nyårsafton 2024 och inte vara i mål, så länge jag har betat av en stor del av skulden. Men jag gillar att ha något tydligt att sträva efter, som är utmanande men rimligt. Detta målet känns faktiskt som så. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, säger P.Andersson :

I slutet av varje månad.

Amibitionen är att lägga allt över 150k direkt på skulderna. Detta har jag inte lyckats med hittils under året. Långt ifrån. För mkt har gått till ren skit. När man varit som depiggast har det varit en ren överlevnad att festa hårt, köpa onödiga prylar osv. Skapat mer ångest såklart men har inte kunnat hejda mig. Som att någon styr en.

Varit nere på 100 för att bygga och det har funkat, men hatar det. Vill helst inte spela lägre än 200 men så fort jag är under 20 inköp för nivån går jag ner. Att gula och inte kunna fortsätta lira vore såklart den värsta mardrömmen. Samtidigt vill jag såklart spela så högt som möjligt så länge jag är vinnande för att behålla en bra hourly och betala av skulderna snabbare.

Hela min situation är ju lite kaos så att spela med kniven på strupen är inget jag tycker är särskilt jobbigt längre.

Det låter ju vettigt. Jag tycker att det har kommit en del onödigt negativ feedback. Lyckas du hålla dig på banan är det ju toppen och jag tycker att du låter vettig i grunden. Ditt problem verkar vara att du söker bekräftelse när du har gjort något bra, vilket kanske kommer vara det svåraste att överkomma: "den här veckan har jag varit sjukt duktig, jag förtjänar verkligen xyz". 

Tänk på hur underbart det kommer kännas när du blir skuldfri och att varje dag är ett tillfälle att närma dig det målet. Gå ut och spring eller lyft något tungt tills du inte orkar längre om du får andra impulser.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade på dina skulder... du har ju säkert dina skäl, men krediten på plats #7 hade jag personligen flyttat till plats #4, relativt litet belopp till hygglig hög ränta, om du skulle kunna bli av med den så kan du ju sedan använda amorteringslaxen att betala av på något annat lån, dels så minskar du ju snabbt på antalet långivare, vilket såklart är bra... Har du kollat på möjligheterna att få ett samlingslån med bättre ränta? Fast privatlånen kanske måste bort ur ekvationen innan sådant är aktuellt, jag vet inte?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill förresten inflika en sak till, jag har för ett bra tag sedan hjälpt en polare som hade ett shopping/festmissbruk precis som trådskaparen, skillnaden var att denne hade en fruktansvärt massa småskulder och inte som herr Andersson en handfull stora:

Vi sorterade skulderna i princip från minst till störst, flyttade fram några som hade hiskelig ränta, och sedan fick vederbörande börja betala av. Slutsatsen av denna övning var att man inte ska förakta betydelsen av att "känna sig duktig", för varje liten skuld som betalades bort så var det en positiv feedbackloop, samt amorterinspengar som kunde läggas på andra skulder. Även om vederbörandes skulder kanske bara minskade 3-4% när denne gick från 100 krediter till 90 krediter, så var det ju ändå 10% mindre antal skulder ute, vilket triggade denne att känna sig duktig och fortsätta sköta ekonomin.

Idag är denen skuldfri och har skött sin ekonomi bra i flera år.

Det är därför helt rätt av dig att försöka betala av en skuld åt gången, i stället för lite på varje.  

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-11-09 kl 14:59, säger Toan :

Det låter ju vettigt. Jag tycker att det har kommit en del onödigt negativ feedback. Lyckas du hålla dig på banan är det ju toppen och jag tycker att du låter vettig i grunden. Ditt problem verkar vara att du söker bekräftelse när du har gjort något bra, vilket kanske kommer vara det svåraste att överkomma: "den här veckan har jag varit sjukt duktig, jag förtjänar verkligen xyz". 

Tänk på hur underbart det kommer kännas när du blir skuldfri och att varje dag är ett tillfälle att närma dig det målet. Gå ut och spring eller lyft något tungt tills du inte orkar längre om du får andra impulser.

Ja, bekräftelsebehovet har varit stort (och är till viss mån fortfarande, det ska jag inte förneka). Det i kombination med dålig själkänsla och medelsvår deppression (diagnotiserad) skapar enormt starka krafter att "unna sig" och fylla tomheten man känner. svårt att förklara men blir som att dopaminnivån är på en stadig 9 av 10 och det som förut var en 7:a är nu en 3:a. Typ så. Mer vill ha mer och sedan är snöbollen i rullning. Omättlig.

Hoppas psykologen kan hjälpa mig skapa nya tankespår och såsmåmingom beteenden som är mer sunda och friska. En sak är helt säker, jag klarar det INTE själv. Försökt otåliga gånger och misslyckats. Saknar helt enkelt kunskapen och förmågan. Bara att kapitulera inför det faktumet, trots att det känns som man är världens jäkla tönt att man inte kan rycka upp sig och klara det på egen hand. 

Träning som distraktion funkar till viss del. Men även här har jag misslyckats för många ggr för att enbart förlita mig på det. Kanske inte lyft tillräckligt tungt. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-11-10 kl 08:32, säger Ola Brandborn :

Kikade på dina skulder... du har ju säkert dina skäl, men krediten på plats #7 hade jag personligen flyttat till plats #4, relativt litet belopp till hygglig hög ränta, om du skulle kunna bli av med den så kan du ju sedan använda amorteringslaxen att betala av på något annat lån, dels så minskar du ju snabbt på antalet långivare, vilket såklart är bra... Har du kollat på möjligheterna att få ett samlingslån med bättre ränta? Fast privatlånen kanske måste bort ur ekvationen innan sådant är aktuellt, jag vet inte?

Tack för tipset. Har ändrat nu. Även det andra mindre lånet flyttas upp. De två översta privalånen måste bort först. Jag har mycket hellre skulder hos banker med hög ränta än att ha kvar dessa, av flera anledningar. 

Den 2022-11-10 kl 10:10, säger Ola Brandborn :

Vill förresten inflika en sak till, jag har för ett bra tag sedan hjälpt en polare som hade ett shopping/festmissbruk precis som trådskaparen, skillnaden var att denne hade en fruktansvärt massa småskulder och inte som herr Andersson en handfull stora:

Vi sorterade skulderna i princip från minst till störst, flyttade fram några som hade hiskelig ränta, och sedan fick vederbörande börja betala av. Slutsatsen av denna övning var att man inte ska förakta betydelsen av att "känna sig duktig", för varje liten skuld som betalades bort så var det en positiv feedbackloop, samt amorterinspengar som kunde läggas på andra skulder. Även om vederbörandes skulder kanske bara minskade 3-4% när denne gick från 100 krediter till 90 krediter, så var det ju ändå 10% mindre antal skulder ute, vilket triggade denne att känna sig duktig och fortsätta sköta ekonomin.

Idag är denen skuldfri och har skött sin ekonomi bra i flera år.

Det är därför helt rätt av dig att försöka betala av en skuld åt gången, i stället för lite på varje.  

Flera av de stora är just samlingslån. Haft ett större antal tidigare. "Tyvärr" är min kreditvänlighet så pass låg nu att inga långivare vill hjälpa mig ytterligare så kan därför inte samla eller förhandla om lägre ränta osv så länge mina skulder är så här pass stora. 

Inspirerande att höra historien om din polare och framförallt att han skött sin ekonomi nu en längre period. Det känns hopplöst mörkt ibland och jag tvivlar oerhört på att jag kommer klara av att sköta mig, även när allt skulle vara betalt. Men historier som denna ger hopp, helt klart. 

Redigerad av P.Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Inspirerande att höra historien om din polare och framförallt att han skött sin ekonomi nu en längre period. Det känns hopplöst mörkt ibland och jag tvivlar oerhört på att jag kommer klara av att sköta mig, även när allt skulle vara betalt. Men historier som denna ger hopp, helt klart. 

Du har ett "extrajobb" på pokern- Min polare tog ett extrajobb på McDonalds, dels för att öka inkomsterna men minst lika viktigt för att helt enkelt inte ha tid med att festa och shoppa. Det är ingen rolig tillvaro att jobba och sova och inte så mycket mer, men det är ju lösningen för att komma ut ur hålet. Och om man befinner sig i ett hål så är det första man ska göra är att sluta gräva.

Redigerad av Ola Brandborn
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger P.Andersson :

Ja, bekräftelsebehovet har varit stort (och är till viss mån fortfarande, det ska jag inte förneka). Det i kombination med dålig själkänsla och medelsvår deppression (diagnotiserad) skapar enormt starka krafter att "unna sig" och fylla tomheten man känner. svårt att förklara men blir som att dopaminnivån är på en stadig 9 av 10 och det som förut var en 7:a är nu en 3:a. Typ så. Mer vill ha mer och sedan är snöbollen i rullning. Omättlig.

Hoppas psykologen kan hjälpa mig skapa nya tankespår och såsmåmingom beteenden som är mer sunda och friska. En sak är helt säker, jag klarar det INTE själv. Försökt otåliga gånger och misslyckats. Saknar helt enkelt kunskapen och förmågan. Bara att kapitulera inför det faktumet, trots att det känns som man är världens jäkla tönt att man inte kan rycka upp sig och klara det på egen hand. 

Träning som distraktion funkar till viss del. Men även här har jag misslyckats för många ggr för att enbart förlita mig på det. Kanske inte lyft tillräckligt tungt. :)

Har du testat att meditera under en längre tid? Vet inte exakt hur känns att ha en depression. Men när jag har haft stressiga perioder har min hjärna ganska lätt att få "tänk om tankar". Har märkt i alla fall att mediation funkar både kortsiktigt och långsiktigt. Genom att lugna hjärnan när man har tillfällig stress och om mediterar relativt ofta ändra relationen till tankar /allmänna välmåendet. Med meditation tror jag du kommer komma på ditt "undermedvetna" när du får dopamin impulser/tankar. Sen när du inte alltid svarar dessa impulser/tankar kommer de antagligen på sikt minska i frekvens och styrka.  Träning, kost, sömn och decent dygnsrytm är såklart viktigt. GL! 

Redigerad av ölkaka
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger ölkaka :

Har du testat att meditera under en längre tid? Vet inte exakt hur känns att ha en depression. Men när jag har haft stressiga perioder har min hjärna ganska lätt att få "tänk om tankar". Har märkt i alla fall att mediation funkar både kortsiktigt och långsiktigt. Genom att lugna hjärnan när man har tillfällig stress och om mediterar relativt ofta ändra relationen till tankar /allmänna välmåendet. Med meditation tror jag du kommer komma på ditt "undermedvetna" när du får dopamin impulser/tankar. Sen när du inte alltid svarar dessa impulser/tankar kommer de antagligen på sikt minska i frekvens och styrka.  Träning, kost, sömn och decent dygnsrytm är såklart viktigt. GL! 

Håller verkligen med om detta. Mediterade dagligen under något/några år runt 2013-2016 men sen blev livet för lätt och jag tappade motivationen, men sen blev livet lite svårt igen jag började meditera igen. Det är verkligen dag och natt i mina tankegångar.

Antar att man får lite perspektiv på sina problem. I mitt fall skulle nog mina problem antagligen inte verka så farliga för någon utomstående men var katastrof för mig samt gav mig massor av ångest, tycka synd om mig själv tankar samt hopplöshet.

Efter några veckors daglig meditation ändrades det till mer "Det är lugnt, det löser sig" samt "nä nu jävlar" och jobbar sakta men säkert på att lösa skiten jag satte mig i.

Edit: Sen på det träning, stenhårda sömnrutiner samt bra kost hjälper ju såklart oerhört mycket.

Redigerad av magico
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den 2022-11-11 kl 16:47, säger ölkaka :

Har du testat att meditera under en längre tid? Vet inte exakt hur känns att ha en depression. Men när jag har haft stressiga perioder har min hjärna ganska lätt att få "tänk om tankar". Har märkt i alla fall att mediation funkar både kortsiktigt och långsiktigt. Genom att lugna hjärnan när man har tillfällig stress och om mediterar relativt ofta ändra relationen till tankar /allmänna välmåendet. Med meditation tror jag du kommer komma på ditt "undermedvetna" när du får dopamin impulser/tankar. Sen när du inte alltid svarar dessa impulser/tankar kommer de antagligen på sikt minska i frekvens och styrka.  Träning, kost, sömn och decent dygnsrytm är såklart viktigt. GL! 

 

Den 2022-11-12 kl 02:29, säger magico :

Håller verkligen med om detta. Mediterade dagligen under något/några år runt 2013-2016 men sen blev livet för lätt och jag tappade motivationen, men sen blev livet lite svårt igen jag började meditera igen. Det är verkligen dag och natt i mina tankegångar.

Antar att man får lite perspektiv på sina problem. I mitt fall skulle nog mina problem antagligen inte verka så farliga för någon utomstående men var katastrof för mig samt gav mig massor av ångest, tycka synd om mig själv tankar samt hopplöshet.

Efter några veckors daglig meditation ändrades det till mer "Det är lugnt, det löser sig" samt "nä nu jävlar" och jobbar sakta men säkert på att lösa skiten jag satte mig i.

Edit: Sen på det träning, stenhårda sömnrutiner samt bra kost hjälper ju såklart oerhört mycket.

Jag har testat att meditera sedan tio år tillbaka minst, men aldrig fått till det. Kört mindfullness och yoga också utan att få till det. Jag tycker helt enkelt det är alldels för tråkigt. Funkar en vecka eller två sen tröttnar jag. Har med andra ord inte gett det en riktig chans. 

Läst flera Tolle-böcker och haft otaliga appar på telefonen inom ämnet. Satt upp mål osv. Men nej, tröskeln för att det ska bli en vana har jag aldrig gått över. Sen har det verkligen kännts bra i starten, det måste jag säga. Gillar "konceptet" och tror mkt på det. Men har i slutändan  alltid förlorat matchen mot begär och kickar så nu har jag gett upp lite. 

Tar gärna emot tips på meditations-typer ni förderar. Kör/körde ni innan ni lirar? På morgnen? Flera gånger om dagen? Börja med 5 min för att sen öka? 

Jag är helt klart nyfiken på att starta meditera igen, tack för att ni väckte den tanken igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmars spel i fredags men inget igår.. Skulle ta en liten nap efter att ha varit på familjemiddag och vaknade 11 timmar senare.. Heja.

image.png.617ac70a17c0930ade41b6d4485dc84a.png

12/11 Inget spel

11/11  +11 216 kr

10/11 Inget spel

9/11 Inget spel

8/11 -4 550 kr

7/11  +39 621 kr

6/11  +10 911 kr

Redigerad av P.Andersson
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger P.Andersson :

 

 

Jag har testat att meditera sedan tio år tillbaka minst, men aldrig fått till det. Kört mindfullness och yoga också utan att få till det. Jag tycker helt enkelt det är alldels för tråkigt. Funkar en vecka eller två sen tröttnar jag. Har med andra ord inte gett det en riktig chans. 

Läst flera Tolle-böcker och haft otaliga appar på telefonen inom ämnet. Satt upp mål osv. Men nej, tröskeln för att det ska bli en vana har jag aldrig gått över. Sen har det verkligen kännts bra i starten, det måste jag säga. Gillar "konceptet" och tror mkt på det. Men har i slutändan  alltid förlorat matchen mot begär och kickar så nu har jag gett upp lite. 

Tar gärna emot tips på meditations-typer ni förderar. Kör/körde ni innan ni lirar? På morgnen? Flera gånger om dagen? Börja med 5 min för att sen öka? 

Jag är helt klart nyfiken på att starta meditera igen, tack för att ni väckte den tanken igen

Jag kör 20 minuter varje dag, men straffar mig inte om jag missar ibland, vilket jag gör.

Har testat appar, ljud osv men det som jag fått att funka är att sitta skräddare i sängen med en kudde som jag sitter på "kanten" av, annars kan jag inte sitta så. Sen tittar jag bara rakt framåt och försöker att inte fokusera blicken på något, har upplevt det som lättast när det inte finns massa mönster/saker i synfältet.

Jag försöker fokusera på andningen, andas både in och ut genom näsan och har ett mantra som jag fick med mig via några instruktioner någon gång, "being" som delas upp i inandning och utandning, alltså "Be" när jag andas in, sen "ing" när jag andas ut.

Gör det oftast efter lunch när jag är klar med dagens arbete, tycker det är mycket lättare att göra det då än morgon/kväll av någon anledning.

Jag började på 10 minuter har jag för mig och jobbade mig uppåt, ville upp och köra 30 minuter och gjorde det ett tag men kändes att det var för mycket och för lätt att "råka missa".

Det tog ett tag innan jag märkte någon direkt skillnad och det kommer smygande, det är nog också det som gör det så svårt att hålla vanan länge, det är svårt att koppla det direkt till meditationen.

GLGL

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger magico :

Jag kör 20 minuter varje dag, men straffar mig inte om jag missar ibland, vilket jag gör.

Har testat appar, ljud osv men det som jag fått att funka är att sitta skräddare i sängen med en kudde som jag sitter på "kanten" av, annars kan jag inte sitta så. Sen tittar jag bara rakt framåt och försöker att inte fokusera blicken på något, har upplevt det som lättast när det inte finns massa mönster/saker i synfältet.

Jag försöker fokusera på andningen, andas både in och ut genom näsan och har ett mantra som jag fick med mig via några instruktioner någon gång, "being" som delas upp i inandning och utandning, alltså "Be" när jag andas in, sen "ing" när jag andas ut.

Gör det oftast efter lunch när jag är klar med dagens arbete, tycker det är mycket lättare att göra det då än morgon/kväll av någon anledning.

Jag började på 10 minuter har jag för mig och jobbade mig uppåt, ville upp och köra 30 minuter och gjorde det ett tag men kändes att det var för mycket och för lätt att "råka missa".

Det tog ett tag innan jag märkte någon direkt skillnad och det kommer smygande, det är nog också det som gör det så svårt att hålla vanan länge, det är svårt att koppla det direkt till meditationen.

GLGL

Tack, bara testat att meditera med öppna ögon en gång. I grupp dessutom. Köndes ganska märkligt. 

Jag kör en 10 minutare idag med ditt upplägg. Säker på att tankar, likt skällande hundar, kommer försöka angripa mitt fokus då jag inte mediterat på länge, men dessa hundar börjar tillslut tröttna efter några dagar och förhoppningvis kan jag få in en rutin som gör att jag inte känner "bra, det funkade, då är jag klar och kan sluta meditera", när hundarna tystnat, vilket alltid hänt förut när jag kommit så långt. 

Efter det siktar jag på minst 6 timmars grind ikväll. Vill helst bara softa i soffan framför en film men svårt att betala skulder genom att vara lat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vissa skolor är det ingen fara att distraherande tankar kommer och stör och den filosofin tilltalar mig mer personligen. I perioder då jag mediterat sitter jag med ett mantra och min andning och så får tankarna komma och gå om de vill. Med skillnaden att jag genom att hålla fast i mantrat och andningen kan förhålla mig till tankarna som en distanserad betraktare snarare än att de rycker och drar som de vill. 

Om målet med meditationen är att ha helt tyst i skallen blir det lätt en tävling för mig och som du säger blir man lätt frustrerad "när det går dåligt" eller känner sig duktig "när det går bra". Det känns som fel fokus att ständigt sitta och göra den bedömningen.

Det kanske är dags att dra igång en rutin med meditation igen, det var några år sedan sist...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Bryggkaffe :

Enligt vissa skolor är det ingen fara att distraherande tankar kommer och stör och den filosofin tilltalar mig mer personligen. I perioder då jag mediterat sitter jag med ett mantra och min andning och så får tankarna komma och gå om de vill. Med skillnaden att jag genom att hålla fast i mantrat och andningen kan förhålla mig till tankarna som en distanserad betraktare snarare än att de rycker och drar som de vill. 

Om målet med meditationen är att ha helt tyst i skallen blir det lätt en tävling för mig och som du säger blir man lätt frustrerad "när det går dåligt" eller känner sig duktig "när det går bra". Det känns som fel fokus att ständigt sitta och göra den bedömningen.

Det kanske är dags att dra igång en rutin med meditation igen, det var några år sedan sist...

Håller med till 100%. Tankarna får komma hur mkt de vill. Jag välkomnar dem med ett "Hej tanke, kul att du kom förbi. Tyvärr har jag inte tid för dig just nu så var god lämna. Ha en fin dag". Lite så. Det viktigaste för mig har varit att tanken inte få gå in genom dörren. Ungefär: En tanke kommer - den går ganska snabbt vidare i en liknande tanke - som sen blir en annan och vips så har det gått en minut av tänkande och 100% tappat fokus. Så kan det lätt bli för mig när jag läser en bok också. Helst plöstligt har jag "läst" 10 sidor utan att ha läst. Bara gå tillbaka. 

Jag tror valet man har är vad man gör med första tanken som dyker upp. Låter man den gro eller säger man hej då och går tillbaka till meditationen. Att tro man kan styra över om och när en tanke kommer och ditsraherar är ungefär som att tro man kan styra över vilket kort som kommer på river. Bara gilla läget. 

Tillslut brukar tankarna dyka upp med längre och längre tidsintervall emellan. "Proffsen" kan väl sitta i timmar utan att en enda tanke dykt upp om jag hört rätt. Galet. 

När man inte mediterat på länge så blir det oerhört tydligt hur mkt tankar (skällande hundar) man har i skallen, så fort man sätter sig. Men de avtar med tiden och mitt mål om jag ska börja med meditation igen får blir att fortsätta, även när det gått några veckor och man känner sig  "klar" och tankarna är få, fokuset och minnet är bättre osv. Där har jag tappat det varje gång, förutom de gånger jag gett upp av ren tristess då..

Detta är flum för vissa. Det var det för mig innan jag testade också. Men jag är övertygad om att meditation är nåt bra i det stora hela. Frågan är bara om det är nåt för alla? Kanske finns andra vägar som är lika effektiva och inte innefattar alkohol/droger? Jag är beredd att testa det mesta i detta läge...

Redigerad av P.Andersson
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-11-11 kl 09:59, säger P.Andersson :

Ja, bekräftelsebehovet har varit stort (och är till viss mån fortfarande, det ska jag inte förneka). Det i kombination med dålig själkänsla och medelsvår deppression (diagnotiserad) skapar enormt starka krafter att "unna sig" och fylla tomheten man känner. svårt att förklara men blir som att dopaminnivån är på en stadig 9 av 10 och det som förut var en 7:a är nu en 3:a. Typ så. Mer vill ha mer och sedan är snöbollen i rullning. Omättlig.

Hoppas psykologen kan hjälpa mig skapa nya tankespår och såsmåmingom beteenden som är mer sunda och friska. En sak är helt säker, jag klarar det INTE själv. Försökt otåliga gånger och misslyckats. Saknar helt enkelt kunskapen och förmågan. Bara att kapitulera inför det faktumet, trots att det känns som man är världens jäkla tönt att man inte kan rycka upp sig och klara det på egen hand. 

Träning som distraktion funkar till viss del. Men även här har jag misslyckats för många ggr för att enbart förlita mig på det. Kanske inte lyft tillräckligt tungt. :)

Jag förstår känslan. På något sätt måste du bort från bekräftelsebehovet. Sjukt floskligt, men det är ju lite en separation från barndomen. Allt är inte lika spännande som det var tidigare och det finns ingen som lyfter dig hela tiden. Det är inte farligt att ha tråkigt och det är väldigt få saker du kan göra som faktiskt har stor negativ inverkan på ditt liv (förutom att ta lån med höga räntor). Alla ser sig själv främst, o.s.v.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

+ 14 645 kr sedan sist. 

Megarush igår.

Första skulden betalades i måndags, så 100k mindre där. 

image.png.b52691f3f8fd564574ba5fffb9773af9.png

21/11 +37 531 kr

20/11 +3 180 kr

19/11 +6 130 kr

18/11 -18 228 kr

17/11  +3 959 kr

16/11 -7 500 kr

15/11  -10 427 kr

14/11 +10 669 kr

13/11  -9 969  kr

12/11 Inget spel

11/11  +11 216 kr

10/11 Inget spel

9/11 Inget spel

8/11 -4 550 kr

7/11  +39 621 kr

6/11  +10 911 kr

  • Like 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...