Gå till innehåll

NLT - SnG, bäbis-tvåpar, bättre spelat denna gång?


Cain

Recommended Posts

Med tanke på snacket om mitt bäbis-tvåpar 5533 i min tråd om SnG turneringar på Pacific så skriver jag om den här handen jag nyss spelade.

 

2a eller 3e handen i turneringen.

Lägsta blinds 10/20

Jag får KdJd.

UTG höjer minimumbet.

Jag(utg+1) synar och ca fyra till synar.

 

Flop KsQs?c

UTG höjer drygt 70

Jag höjer till ca 160.

UTG och alla utom en foldar.

Turn kommer Jh

 

Jag går all-in och den sista snubben foldar.

 

Var detta bättre spelat?

 

* Pillar lite med rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det här var ännu värre spelat. ;-)

 

Preflopp är det en kristalklar fold. Orsaken är att du blir höjd från tidig position och att det finns många spelare kvar efter dig att agera. Då finns det väldigt många saker som kan gå fel. Du kan redan vara uppe mot AJ, KQ eller AK, du kan få omslag bakom, du kommer ha svårt att veta vart du står på floppen (du kommer ju aldrig ha TPTK exempelvis). En syn med 98s hade varit bättre, men fortfarande dålig. Jag hade foldat den där handen utan att tveka även om det foldats fram till mig.

 

På floppen så har du top pair med halvtaskig kicker, dessutom finns det färg och stegdrag mot dig. Sannolikheten är här väldigt stor att det kommer kosta dig runt 500 att gå till rivern eftersom folk kommer att bita sig fast i sina drag. Det finns dessutom 23 sätt att vara riktigt jäkla illa ute (dvs att vara uppe mot ett minst ett set eller annan dominerande hand), dessutom finns det en hel massa färgdragskombinationer där man är marginell favorit 55% och några där färgdraget är favorit. Dessutom finns det jättemånga sätt att träffa den här floppen och du har 5 motståndare, om någon av dem försöker sig på ett move på potten så måste du nästan folda.

 

Dessutom så är nästan halva leken scarecards för dig på turn, nämligen alla spader, alla ess, alla tior, alla nior, alla damer, och även i viss mån de tre icke-spaderknektarna. Alla de korten kan med lätthet tänkas ha gett en synare en bättre hand.

 

Om du höjer floppen så kommer det väldigt ofta hända att du blir synad av minst en person bakom och originalbetaren, och 50% av gångerna så kommer turnen göra dig ordentligt nervös. Jag kan inte riktigt förespråka att du bara ska syna eller folda, men du har lång ifrån ett drömläge. Flopsituationen är snarare typisk för de gångerna man bränner halva sin stack i onödan och blir tvungen att folda, eller då man åker ut.

 

Just det ja, du minihöjer också. Beta i närheten av pott, 1/3 är för lite här. Eller jag vet inte alls vad bör göra här, du har ingen vidare hand och ska du höja på riktigt så måste du nästan gå all-in. Samt att du har fyra motståndare efter dig. Det här är jätteknepigt.

 

Du säger inte hur mycket du har kvar på turn, men det finns ju åtminstone 730 i potten och en väldig massa möjliga drag så en all-in är ju helt ok. Men bli inte förvånad de gånger motståndaren slänger upp KQ. Notera också att någon med A8s lätt hade kunnat gå all-in på floppen och tvingat ut dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det här var ännu värre spelat. ;-)

 

*skratt*

Se där!

 

Det var ovanligt aggresivt för att vara mig. Jag spelade nog mest på känslan att de andra var svaga. Eftersom inga skrämselkort kom så kunde jag fortsätta trycka.

 

Men ja, det kunde gått fel på många sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att det finns oddsräknare på internet. :)

 

Holdem Hi: 990 enumerated boards containing 5c Kd 6h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Kc Ah 252 25.45 738 74.55 0 0.00 0.255

6c 5h 738 74.55 252 25.45 0 0.00 0.745

 

Man är alltså väldigt stor favorit med bäbispar, då borde det väl vara rätt att ställa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...