Gå till innehåll

WSOP 2023


Reine Lindqvist

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har via ClubGG vunnit en entre till WSOP Main Event US 2023, ($10.000, ja, helt sjukt)!

Någon annan som ska dit eller har erfarenhet av WSOP Main Event i US? Är väl inte helt klart var än men antar Ballys, Vegas. Tänker på bra boende eller annat bra att veta.

Vunnit ytterligare en biljett till MSPT turnering på Riverside ($1100). Åker dit i slutet på Oktober. Resa och uppehälle dyrare en biljetten men tänkte köra den för att "mjuka upp" och känna av atmosfären inför WSOP 2023.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Hur mycket satsade du för att vinna $10000?

Spelat nära 1000 turneringar på ClubGG för att vinna en slutlig biljett. Det har, förutom tiden, kostat mig endast $50 i månaden och jag har varit med där i 7 månader (C.a. 3500 kr mao). Det fanns bara 3 biljetter att vinna genom satelliter och jag körde den som hade två biljetter. 867 deltagare och jag knep 1 av 2 platser. Dessa deltagare har dessutom kvalificerat sig via satelliter i 2 omgångar innan. Nyligen har reglerna ändrat sig på ClubGG så att man spelar ihop poäng i stället och när du fått ihop ett antal poäng så kan du välja vilken live-turnering du vill vara med i (som har olika värde givetvis). Men, i mina ögon var det en försämring för det är nu betydligt tuffare att kvalificera sig till en live-biljett. Fortfarande prisvärt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-10-01 kl 11:35, säger Reine Lindqvist :

Spelat nära 1000 turneringar på ClubGG för att vinna en slutlig biljett. Det har, förutom tiden, kostat mig endast $50 i månaden och jag har varit med där i 7 månader (C.a. 3500 kr mao). Det fanns bara 3 biljetter att vinna genom satelliter och jag körde den som hade två biljetter. 867 deltagare och jag knep 1 av 2 platser. Dessa deltagare har dessutom kvalificerat sig via satelliter i 2 omgångar innan. Nyligen har reglerna ändrat sig på ClubGG så att man spelar ihop poäng i stället och när du fått ihop ett antal poäng så kan du välja vilken live-turnering du vill vara med i (som har olika värde givetvis). Men, i mina ögon var det en försämring för det är nu betydligt tuffare att kvalificera sig till en live-biljett. Fortfarande prisvärt dock.

Gratulerar till WSOP main event biljetten. Det finns ju ett antar trådar på forumet med tips om boende, flyg, etc till Las Vegas och WSOP.

Skulle du kunna ge lite mer information om ClubGG? Informationen på deras webbplats var lite knapphändig.
Betalar man en fast månadsavgift som ger möjlighet att kunna spela obegränsat antal turneringar, där man kan vinna poäng som i sin tur kan växlas till live-turnerings biljetter?
Är det samma ägare och poker-klient för ClubGG och GGPoker? Om så är fallet måste man sannolikt betala 30% skatt på live-biljetterna man vinner, även om man sedan inte vinner något i live-eventet.

Redigerad av Cyklop
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, säger Cyklop :

Gratulerar till WSOP main event biljetten. Det finns ju ett antar trådar på forumet med tips om boende, flyg, etc till Las Vegas och WSOP.

Skulle du kunna ge lite mer information om ClubGG? Informationen på deras webbplats var lite knapphändig.
Betalar man en fast månadsavgift som ger möjlighet att kunna spela obegränsat antal turneringar, där man kan vinna poäng som i sin tur kan växlas till live-turnerings biljetter?
Är det samma ägare och poker-klient för ClubGG och GGPoker? Om så är fallet måste man sannolikt betala 30% skatt på live-biljetterna man vinner, även om man sedan inte vinner något i live-eventet.

Ja ClubGG fungerar precis så nu, så det är korrekt uppfattat.

Vad gäller skatt så höll du på att skrämma vettet ur mig ?. Jag kollade med ClubGG och man behöver INTE betala skatt på live-biljetterna. Men givet, 30% skatt på vinster (vilket i sig är helt sjukt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tämligen säkert att de som spelar där "ska" betala skatt på eventuella vinster: Bolaget ägs av ett företag i Las Vegas, som inte har svensk licens, så det är väldigt klart.

Med det sagt, hur ska Skatteverket någonsin få reda på att Nisse Trähatts inköp till WSOP blivit betalat av ClubGG. Och att smita från skatten är ju den svenska nationalsporten.

Och innan Skatteverket läser det här och gör en utredning på mig: Nej, jag spelar inte hos ClubGG.   

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr så att den som har vunnit en live-biljett värd 110 000 kronor måste betala 33 000 kronor i skatt till att börja med. Skulle man sedan hamna i pengarna så blir det ännu mera skatt.

När WSOP startade på 70-talet fick vinnaren hela vinstsumman. Den som kom tvåa fick ingenting. Så småningom ändrades detta till att 10% av spelarna hamnade i pengarna. Numera är det 15%.

Att vara med i WSOP Main Event är säkert en upplevelse, men som alla andra turneringar är det ett EV-minusspel för spelarkollektivet. Arrangören tar  ju en viss rake. Men om man är lika duktig som snittet och har genomsnittlig tur med korten så har man trots allt cirka 1 chans på 7 att komma i pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-10-03 kl 12:35, säger Folke Rosvall :

Och skatten beräknas väl på bruttovinsten, inte nettovinsten? Med andra ord, hur mycket man betalat för att få vinsten saknar betydelse?

Nej. Det är nog rätt länge sedan det där ändrades. Nettovinsten hos en arrangör av spel är det som gäller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger MJ :

Nej. Det är nog rätt länge sedan det där ändrades. Nettovinsten hos en arrangör av spel är det som gäller. 

Det var ju goda nyheter. Men hur definierar man nettovinsten i detta fall? Kan man betrakta medlemsavgiften i en klubb som en insats?

Om så är fallet innebär det att nettovinsten blir cirka 110 000 - 3 500 = 106 500. Skatten blir 31 950 i stället för 33 000. Ingen större minskning, men ändå något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-10-02 kl 13:25, säger Cyklop :

Är det samma ägare och poker-klient för ClubGG och GGPoker? Om så är fallet måste man sannolikt betala 30% skatt på live-biljetterna man vinner, även om man sedan inte vinner något i live-eventet.

Kan vi vara helt säkra på det? Om man säljer biljetten och får loss pengar så är det helt klart en skattepliktig vinst, men om man spelar vidare och inte vinner någonting, hur är det då? Då är ju den totala vinsten noll.

Jag tycker det vore orimligt att begära skatt på en obefintlig vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Kan vi vara helt säkra på det? Om man säljer biljetten och får loss pengar så är det helt klart en skattepliktig vinst, men om man spelar vidare och inte vinner någonting, hur är det då? Då är ju den totala vinsten noll.

Jag tycker det vore orimligt att begära skatt på en obefintlig vinst.

Som jag nämnt i annat svar, det är INTE skatt på själva live-biljetten. Jag har kollat detta med ClubGG. Oklart dock om man kommer kräva skatt på biljetten också vid eventuell vinst.

Och, vad jag förstår så är inte biljetten möjlig att sälja/överlåta? Man kan väl dock alltid sälja andelar av insats som ger motsvarande del av vinst men det får väl ske som överenskommelse vid sidan om. Finns säkert någon portal som hanterar sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger Reine Lindqvist :

Som jag nämnt i annat svar, det är INTE skatt på själva live-biljetten. Jag har kollat detta med ClubGG.

Varför kollar du detta med ClubGG och inte med Skatteverket? Jag tror inte att GG förstått din fråga helt enkelt. Varför skulle det inte vara skattepliktigt, allt talar ju för det?

Detta i teorin alltså. I praktiken är det en helt annan fråga.

Teorin: Rapportera in till Skatteverket att du vunnit, och betala skatt

Praktiken:
Om jag hade vunnit en sådan biljett, vilket jag som sagt inte kan göra, så hade jag:
1: Om jag kommit ITM i WSOP så hade jag skattat för hela vinstbeloppet (för att det är korrekt, och slippa jobbiga extrafrågor).
2: Om jag ej hade kommit ITM så hade jag inte gjort någonting. Det finns inget pappersspår.

Redigerad av Ola Brandborn
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Varför kollar du detta med ClubGG och inte med Skatteverket? Jag tror inte att GG förstått din fråga helt enkelt. Varför skulle det inte vara skattepliktigt, allt talar ju för det?

Detta i teorin alltså. I praktiken är det en helt annan fråga.

Teorin: Rapportera in till Skatteverket att du vunnit, och betala skatt

Praktiken:
Om jag hade vunnit en sådan biljett, vilket jag som sagt inte kan göra, så hade jag:
1: Om jag kommit ITM i WSOP så hade jag skattat för hela vinstbeloppet (för att det är korrekt, och slippa jobbiga extrafrågor).
2: Om jag ej hade kommit ITM så hade jag inte gjort någonting. Det finns inget pappersspår.

Jag kommer givet göra exakt enligt 1 och 2.

Att jag får skatta för ITM i US är också självklart. Det kommer man inte undan eftersom du inte kan få ut vinsten utan att betala skatten. Och då skattar man inte för själva biljetten vad jag förstår.

Vad Skatteverket däremot anser tänker jag inte röra upp något damm kring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...