Gå till innehåll

Spelskandalen


Lobo

Recommended Posts

I kväll kl 21:00 visas dramaserien Spelskandalen på SVT. Den visas i sex delar, så det finns nog en del att berätta.:) Finns även på SVT Play.
Spelskandalen | SVT Play
Det handlar om spelskandalerna i ishockey och bandy i början på 90-talet.
Spelskandalen som skakade Sverige under 90-talet

Vill man kan mjuka upp med Vetenskapens värld timmen tidigare. Där får man se bilder från det nya James Webb-teleskopet


 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett första avsnittet.

Dom hade gjort sej mycket besvär för att det hela skulle vara tidsenligt. Klädsel, bilar och telefonkiosker var som på 80-90-talet. Till och med pojkarnas badbyxor hade korta ben som det var på den tiden. Idag går byxbenen nästan ner till knäna av någon underlig anledning.

Men allt var inte som det skulle. Om jag inte minns fel hade hästarna på den tiden nummer på huvudet, men inte i programmet. Och hur lyckades spelaren från Piteå ta sej in på stallbacken och få tips av stalltjejen? Varken då eller nu har väl allmänheten tillträde till stallbacken.

Nu till den verkliga spelskandalen. Det var 30 år sedan, men om jag inte minns fel började det hela med att Expressen slog larm om att några matcher var uppgjorda. Alla väntade på att Expressen skulle publicera bevis, men några bevis lyckades man aldrig åstadkomma. Åren gick och inte alla trodde på Expressen. Cirka 10 år senare hade Expressen fått fram en spelare som erkände att åtminstone en match var uppgjord. Men fortfarande ansågs det hela oklart.

Hur är läget idag? Jag har inte hängt med i alla detaljer, men kanske någon vet vad som idag anses vara sanningen om läggmatcherna? Är det hela fortfarande oklart?

TV-serien är ju bara fiction, men med en verklig händelse som grund. Det ska bli intressant att se hur det hela fortlöper.

Redigerad av Folke Rosvall
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

Nu har jag sett första avsnittet.

Dom hade gjort sej mycket besvär för att det hela skulle vara tidsenligt. Klädsel, bilar och telefonkiosker var som på 80-90-talet. Till och med pojkarnas badbyxor hade korta ben som det var på den tiden. Idag går byxbenen nästan ner till knäna av någon underlig anledning.

Men allt var inte som det skulle. Om jag inte minns fel hade hästarna på den tiden nummer på huvudet, men inte i programmet. Och hur lyckades spelaren från Piteå ta sej in på stallbacken och få tips av stalltjejen? Varken då eller nu har väl allmänheten tillträde till stallbacken.

Det skulle bli alldeles för tråkig TV om man bara skulle hålla sig till den exakta sanningen. Får mig att tänka på Spielbergs Taken. Så kan det inte ha gått till i Roswell 1947. Hade det inte varit för Matt Frewer enastående roll hade jag nog inte sett klart den. Ibland kan det vara dåligt att det finns för mycket pengar i produktionen.  

Det var inte alls samma restriktioner förr på stallbacken. Sen vet vi inte heller hur hans kontaktnät såg ut just då. Vojlockarna var vita med svarta siffror. I den eran ändrade de också om till gula och vita vojlockar. Nummer 1-6 var vita. Nummer 7-15 var gula. Det var för att lättare kunna skilja på häst nummer 1 och 7. Därefter slog några personer på STC sina kloka huvuden ihop. -Varför använder vi inte de färgerna man värmer i innan tävlingarna också till själva loppen.

2 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Nu till den verkliga spelskandalen. Det var 30 år sedan, men om jag inte minns fel började det hela med att Expressen slog larm om att några matcher var uppgjorda. Alla väntade på att Expressen skulle publicera bevis, men några bevis lyckades man aldrig åstadkomma. Åren gick och inte alla trodde på Expressen. Cirka 10 år senare hade Expressen fått fram en spelare som erkände att åtminstone en match var uppgjord. Men fortfarande ansågs det hela oklart.

Hur är läget idag? Jag har inte hängt med i alla detaljer, men kanske någon vet vad som idag anses vara sanningen om läggmatcherna? Är det hela fortfarande oklart?

TV-serien är ju bara fiction, men med en verklig händelse som grund. Det ska bli intressant att se hur det hela fortlöper.

Det står allt om det och hur det har fortlöpt i den bifogade länken i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, säger Lobo :

Det står allt om det och hur det har fortlöpt i den bifogade länken i första inlägget.

Jag hade missat den länken i ditt första inlägg. Där var informationen väldigt detaljerad.

Ja, ska man tro vad som står där så har flera inblandade erkänt att man avsiktligt förlorade. Men vissa nekar tydligen fortfarande. Vi får nog dra slutsatsen att flera matcher verkligen var uppgjorda.

Tack för att du tipsade om sajten spelskandalen.se.

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för avsnitt två, såvida man inte har fuskat med SVT play. Jag är inte säker på vem som rabblar upp resultaten i bilen när de spricker på trippeln. Kan det vara Tommy Åström stämma som lagts på i efterhand?

Matchen de sprack på i trippeln var Boltic mot Borgia som slutade oavgjort, 3-3. Den spelades den 30 december 1988. Övriga lag som nämndes var Sirius - Villa och Selånger - Nässjö. De lagen möttes inte alls den dagen. Villa mötte Kungälv. De andra tre lagen spelade inte alls. Kan vi ens vara säkra på att Boltic mot Borgia skulle ha satt igång spekulationerna? Varför redovisar de fel matcher när det är så lätt att hämta korrekt information? Det är faktiskt riktigt dåligt. 

Jag ser inga betänkligheter angående Boltic-matchen heller. De fick stryk av Borgia hemma med 5-4 i andra omgången den 27 november. Dessutom riskerade de även att missa Elitserien vid poängtapp, vilket de gjorde också.

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allsvenskan_i_bandy_1988/1989

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Lobo :

Matchen de sprack på i trippeln var Boltic mot Borgia som slutade oavgjort, 3-3. Den spelades den 30 december 1988. Övriga lag som nämndes var Sirius - Villa och Selånger - Nässjö. De lagen möttes inte alls den dagen. Villa mötte Kungälv. De andra tre lagen spelade inte alls. Kan vi ens vara säkra på att Boltic mot Borgia skulle ha satt igång spekulationerna? Varför redovisar de fel matcher när det är så lätt att hämta korrekt information? Det är faktiskt riktigt dåligt. 

Men TV-serien är ju fiction, alltså man tar sej friheten att avvika från det verkliga skeendet för att åstadkomma underhållning. Som du själv skriver:

Den 2022-09-13 kl 13:04, säger Lobo :

Det skulle bli alldeles för tråkig TV om man bara skulle hålla sig till den exakta sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man sett tredje avsnittet i serien. Det jag tar med mig från detta avsnitt är inte att målvakten släppte in en löjlig puck. Utan det jag tar med mig är det som utspelade sig i baren när Kent satt och dränkte sina sorger efter ha spruckit på spelet som var uppgjort. De här människorna fattar inte att det även drabbar en tredje part. En eloge till serieskaparen som tog med detta. Det finns anledningar till att bolag skaffar sig bättre varningssystem, ändrar regler, limiterar mm. för att motverka fusk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tråkigt fjärde avsnitt. Kanske hettar det till lite nu när Malmen och Strömstedt kommer in i bilden. 

Så här sa Bosse när han blev intervjuad av P3 om dokumentären "Spelskandalem 1990"

Citat

Vi spelade på en massa matcher under den tiden, förlorade på många och vann på ett spel, det var Frölundas förluster i tre matcher. De andra matcherna plussade vi inte på, vi gick till och med minus på dom.

Så här agerar ett proffs. Ett otränat öra köper detta. Man ser att serieskaparen vill få fram en bild av att Bosse är ganska frånvarande och har tankarna på annat håll, men det är ganska vanligt bland seriösa sportspelare. Jag vet inte om oddset 35 ggr på trippeln stämde med verkligheten, men ett sådant spel sitter inte ens 3 av 100 i normala fall och det spelades duktigt mycket. Mest anmärkninsvärda resultatet var när AIK slog Frölunda borta med 13-7, men de förlorade också bara med 5-4 i andra matchen vilket ska nämnas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, säger Lobo :

Jag vet inte om oddset 35 ggr på trippeln stämde med verkligheten

Jag har kvar oddset-lapparna från den tiden och jag har kommit fram till följande:

1990-02-20 HV71 - Frölunda (1.45 4.55 2.95) HV71 vann,
1990-02-22 Södertälje - Frölunda (1.40 4.70 3.10) Södertälje vann,
1990-02-25 Frölunda - AIK (1.85 3.80 2.25) AIK vann.

1.45 x 1.40 x 2.25 = 4.57.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag har kvar oddset-lapparna från den tiden och jag har kommit fram till följande:

1990-02-20 HV71 - Frölunda (1.45 4.55 2.95) HV71 vann,
1990-02-22 Södertälje - Frölunda (1.40 4.70 3.10) Södertälje vann,
1990-02-25 Frölunda - AIK (1.85 3.80 2.25) AIK vann.

1.45 x 1.40 x 2.25 = 4.57.

Bra där. Helt plötsligt blev oddset ganska normalt. Sådant odds väcker ju mindre uppmärksamhet vid en vinst. Det har nog funnits en del tankeverksamhet bakom det hela eller så har ett uttalande ledet till en masshysteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsnitt fem är avklarat och utredningarna har inletts. Det man gör bäst som inblandad i en sådan här spelskandal är givetvis att blåneka. Det var tipset som Bosse också fick av sin far, i serien ska sägas. Det är i princip omöjligt att bevisa att någon har tagit emot en muta. Förbunden är inte heller så pigga på att hjälpa till eftersom det kan skada sporten. Ett löst rykte skrev hockeybasen Rikard Fagerlund om anklagelserna. Statsägda Tipstjänt ville heller inte visa att man blivit tagna på sängen med byxorna nere. Förr eller senare kommer kanske sanningen ikapp dom inblandade. En del spelare har ju erkänt inblandning i efterhand. Det är kanske inte så lätt att prata med sina barn om fair game när man själv är en fuskare.  

I början på 2000-talet när onlinespel var ganska nytt och restriktioner inte var så vanliga då anklagades en del travkuskar för att göra upp loppen sinsemellan. Unibet märkte att det fanns avvikande spelmönster på sina H2H-dueller och lämnade ärendet vidare till STC, som det hette på den tiden. STC var inte ett dugg intresserade av att göra några utredningar kring detta. De hade mer problem med att onlinebolagen snodde marknadsandelar från ATG. Så var det med den spelsäkerheten.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutet av femte delen fanns en stor rubrik i Expressen: "Hjärnan bakom spelskandalen" tillsammans med en bild.

Jag läste alla nummer av Expressen på den tiden och jag har inget minne av att något sådant skulle ha funnits i tidningen. Alla ropade på bevis men Expressen publicerade aldrig några bevis. Jag drar slutsatsen att i TV-serien har man tillåtit sej ytterligare utsvävningar som inte stämmer med verkligheten.

Det finns också annat att fundera på. Hände det verkligen att en tjej som jobbade på Tipstjänst visade tabeller över inlämnade spel för Thomas Malmqvist? Det kan ju tänkas men jag tvivlar på det. Men det blir ju onekligen mer spännande på det sättet. Det var dessutom ganska kul att ledningen för Tipstjänst försökte mörka alltsammans. Så reagerar ju varje bolag som är rädda för obekväm publicitet.

Ett annat exempel:

Den 2022-10-11 kl 12:09, säger Lobo :

I början på 2000-talet när onlinespel var ganska nytt och restriktioner inte var så vanliga då anklagades en del travkuskar för att göra upp loppen sinsemellan. Unibet märkte att det fanns avvikande spelmönster på sina H2H-dueller och lämnade ärendet vidare till STC, som det hette på den tiden. STC var inte ett dugg intresserade av att göra några utredningar kring detta.

STC gjorde helt enkelt som alla andra.

Jag ser fram mot den sista delen av Spelskandalen. Och jag tänker inte öppna julklapparna före julafton.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...