Gå till innehåll

SantaFish: From The Grave


SantaFish-_-

Recommended Posts

Hej PF!
Tänkte starta en dagbok här, dels för att disciplinera mig själv
och för att få feedback... men också för att jag behöver
någon slags voodoo till min hjälp just nu.

Var "pokerproffs" för typ 10-15 år sedan, grindade 10/20 kr och NL200-NL400.
Men la sedan gradvis ner pokern av personliga skäl.
Kan väl säga att jag både personligt och finansiellt
börjat om från Nollpunkten sedan dess.
Senaste åren har jag spelat väldigt sporadiskt och har inte gjort
någon ansträngning för att förbättra mitt spel,
utan bara kört ren ABC-poker på lägsta nivåerna.

För nån vecka sedan blev jag dock oväntat motiverad till att börja
ta pokern mer seriöst igen och försöka utmana mig själv att gå upp
i nivåer.

Det ironiska är dock att exakt samma dag som jag bestämde mig för att börja
studera poker igen så slog SvS på domedags-switchen!

Den där jobbiga känslan av att vara absolut hjälplös...
Som något slags kosmiskt skämt: "Du tror att du ska kunna ta pokern
seriöst och gå upp i nivå nu? Bazinga!"

Iaf, backade sju dagar irad och tappade 1400bb från peaken.

Började året med 350 kr på 0.25/0.5 kr och har nu en rulle på 5761 kr efter diverse små uttag.
För självförtroendets skull så väntar jag med 1/2 kr tills jag har en rulle på 7000 kr igen.

************************************************************************

Resultat 2022 
(Antal händer och bb/100 är gissningar baserat på 500 spelade händer 
per timma)

0.25/0.5 kr
Antal händer: 36 000 
Resultat: 3094 kr (6188 bb)
Winrate: 17.2 bb/100

0.5/1 kr
Antal händer: 38 500
Resultat: 5463 kr
Winrate: 14.7 bb/100

1/2 kr
Antal händer: 12 250
Resultat: 2380 kr (1190 bb)
Winrate: 9.7 bb/100

Totalt
Antal händer: 86 750
Resultat: 12841 bb
Winrate: 14.8 bb/100

************************************************************************

Mål:

* Spela 30 000 händer per månad


* Studera poker för att uppdatera min förståelse och strategi.
  
  Budgeten är väldigt begränsad just nu,
  så har bara fixat gratisversionerna av Piosolver och GTO Wizard.
  Och har några gamla videos från RunItOne på en extern hårddisk + några uråldriga böcker.
  Ska uppdatera till bättre material i takt med att rullen
  tillåter det.
  Ska också försöka summera vad jag lär mig och hur det skiljer
  från hur jag tänkte år 2010.


* Kortsiktigt mål: Gå upp till 1/2 kr vid 7000 kr.


* Långsiktigt mål: Ta mig upp till mina gamla nivåer igen!

************************************************************************

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är förändrats sedan 2010?: Bet-sizing

Standard, som jag minns det, var att jag bettade typ 3/4 pott alla gator utan att tänka speciellt mycket på varför
just den storleken skulle vara bättre än något annat.
Blockbets såg jag som fiskigt och överbets var för maniacs.

Men nu har jag ju förstått att solvers gillar alla möjliga sorters storlekar,
allt från 10% pot till 10x pott beroende på olika faktorer.

Såg en video av GTO Wizard som jag tyckte ganska bra summerade olika faktorer
som spelar in när man väljer bet-size.

 

Tog screenshots av några slides:

Bet-size-factors.png.49e96c3483b877e92a5353056b392327.png

Bet-size-mechanics.png.67cb01ef16c57241faab95d18e219e0d.png

Bet-size-parabolic.png.4e0572d5dbe84c015e78a6419261b898.png

Bet-size-conclusion.png.9e4f018a8f5cb2739d0f2e4fcc8356e5.png


**************************************

* Så bet-sizing har alltså mycket med stackdjup, nötövertag och värdet av fold equity (protection) att göra.
  Nötövertaget är relativt till stackdjupet. Ju större stackar, ju färre händer kan spela för stackar,
  ju mer betydelsefullt är det att ha nötterna i sin range.

* Men har man många marginella händer att skydda så talar det istället för en mindre storlek för att kunna inkludera fler händer i bettingrangen. 
Det finns ju t.ex värde i att kunna betta 22 på K73r för att folda ut slumpmässiga händer som T9 som kommer folda
till en liten bet och annars skulle ha betydande equity vid checkdown.

**************************************

 Såg också en video från RunItOnce där Steven Paul gick igenom matematiken varför det är optimalt
 att betta så stort som möjligt när ens range är totalt polariserad.

Ju större man bettar, ju fler bluffkombos kan man lägga till relativt till antalet värdekombos.
Så EV:t ökar för att FI måste, i genomsnitt, stoppa in mer pengar för att hålla våra bluffar EV0,
vilket då ökar EV:t på våra värdebettar.

Men EV:t kan aldrig gå över 1x pott på rivern eftersom FI alltid är fri att folda 100% av sin range,
vilket ger oss 1x pott * 100% = 1x pott.

Bet_size_equation1.thumb.png.0d68f43b5f91ebcf7e3e8c12ddd09b7e.png

Bet_size_equation2.thumb.png.d6065636486578660c723d9c9048571e.png

Bet_size_equation3.thumb.png.6c1f1583a9a37cbc0bd0723417e7a0d5.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Varför gillar solvers att betta litet flop och sedan överbetta turn+river?

Det har fått mig att fråga mig själv: "Om solvers gillar att betta litet flopp,
varför inte också betta litet på turn? Eller om solvers gillar att överbetta på blank turn,
varför inte börja överbetta redan på floppen?"

Min gissning är att det har att göra med billig fold equity på floppen
vs FI's inelastiska skräphänder, alltså händer som foldar hur litet vi än bettar.
Det är värdefullt att billigt folda ut dessa skräphänder eftersom de ändå ofta har 20-30% equity
mot våra låga par / high cards.
T.ex T8o mot 65o på A62r har 24% equity vid checkdown.

Efter vi billigt foldat ut dessa skräphänder, och på så vis gett ett visst skydd till våra
marginella händer och våran range som helhet, så övergår vi sedan istället till att maximera EV:t genom 
att utnyttja vårat nötövertag och överbetta våra starkaste händer + 
sätta maximal press på FI's kvarvarande range med våra bluffar.

Finns det någon mer faktor i det som jag missat?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant inlägg. Vad säger Solvern om en perfekt balans att försvara sig mot små c-bet, och ett stort bet på turn?

Nu är det ett tag sedan jag spelade, men jag märkte att fler använde sig av denna metod då. Men jag foldade inte lika ofta på floppen, utan tvärtom synade jag mer istället. Däremot foldade jag nog mer på turn utan förbättring.? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger GTOBåten :

its that time again

6svkf7.jpg

Hehe, men bet-sizing känns väl ändå som en väldigt fundamental del av spelet att förstå?

Det är ju inga små skillnader i EV vi pratar om.
I exemplet där ovan så blir ju EV:t nästan dubbelt när vi bettar 10x pott jämfört med när vi bettar 10% pott.

Om potten är 100bb på rivern så blir då skillnaden i EV inte några "0.01bb" utan snarare 40bb! ?

 

Redigerad av SantaFish-_-
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hybridbluffar

Jag tror jag kände till hybridbluff som koncept redan för 10 år sedan, men jag använde det nog inte så mycket som jag
kanske borde ha gjort.

Jag tänkte nog ofta: "Jag har showdown-värde, så låt mig försöka checka ner detta bottenpar".

Problemet med det är ju:
1) Det är ganska svårt att få bottenpar hela vägen till showdown = det är svårt att förverkliga ens råa equity genom att checka.
2) Även om det checkas ned hela vägen så kan vi ha hunnit blivit utdragna, eftersom FI har typ 25% equity
om han har två överkort till vårat bottenpar.

Jag tycker hybridbluffar är en intressant tanke eftersom det visar att det här med "Värde-vs-Bluff" inte nödvändigtvis
är något svart-eller-vitt.

Baserat på det lilla jag vet om solvers så verkar de gilla hybridbluffar.
Min gissning är att det har med dessa faktorer att göra:
(Låt oss säga att vi höjt 54s på knappen och får syn av BB -> Flop: AK5r)

* Blockers: Vi har redan ett stort nötövertag på denna flop och FI's alla starkaste händer innehåller
 femmor (55/A5/K5s). Så genom att blocka en femma så blockar vi alla hans starkaste händer och ökar därmed våran fold equity.

* Vi kan folda ut många bättre händer: Genom att barrela turn och sedan dega river kan vi folda ut Kx, mellanpockets, 5x med bättre kicker och även en hel del Ax kommer få svårt att syna ner hela vägen.

* Outs: När vi blir synade så har vi ofta 5 outs, som dessutom är hyfsat dolda.
  Kommer turn 2 eller 3 så får vi 9 outs och blockar då dessutom nötstegen.
  Och sen kanske vi har BDFD också.

* Protection: Om FI synar floppen med t.ex JT och sen foldar turn så är det 10 outs vi foldade ut = 23% equity

* Värde: I sällsynta fall kan vi även få syn av en sämre hand på turn. T.ex om FI's JTs turnar färgdrag och synar våran bet
  så blir det praktiskt taget en värdebet med vårat bottenpar.  Denna faktor spelar nog bara en väldigt liten roll, men den är nog med i ekvationen iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger SantaFish-_- :

Hehe, men bet-sizing känns väl ändå som en väldigt fundamental del av spelet att förstå?

Det är ju inga små skillnader i EV vi pratar om.
I exemplet där ovan så blir ju EV:t nästan dubbelt när vi bettar 10x pott jämfört med när vi bettar 10% pott.

Om potten är 100bb på rivern så blir då skillnaden i EV inte några "0.01bb" utan snarare 40bb! ?

 

Fast videon handlade om mechanics of cbets och inte ett extremt scenario på river. Prova ge 2 sizings i en flop cbet och se hur stor skillnaden är i EV.

Det är viktigare att implementera strategin korrekt än att välja rätt sizing, men väldigt mycket svårare.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger GTOBåten :

Fast videon handlade om mechanics of cbets och inte ett extremt scenario på river. Prova ge 2 sizings i en flop cbet och se hur stor skillnaden är i EV.

Det är viktigare att implementera strategin korrekt än att välja rätt sizing, men väldigt mycket svårare.

 

Ja, på floppen kan jag tänka mig att storleken inte spelar lika mycket roll.

Längre ner i samma post där uppe var skillnaden på rivern som jag pratade om.

10% pott vs 10x pott kanske är orealistiskt exempel, men säg 25% pott vs 2x pott då.

Scenariot: 10 kombos nötter + 10 kombos luft, 100bb pott.

EV(betta 25% pott): (1 + 0.25/1.25) / 2 = 0.6x pott = 60bb

EV(betta 2x pott): (1 + 2/3) / 2 = 0.83x = 83bb

EV(skillnad): 23bb

Bet_size_equation.thumb.png.7313ecc7bcbc4e7029a9b4983138412b.png

 

**********************************************'

Jag har bara gratisversionen av Piosolver + min kunskap av solvers är extremt begränsad + min dator är 8 år gammal så kan inte köra några komplexa sims.

Men körde iaf två simpla sims där det enda jag ändrade var storleken på flopbetten (25% vs 125%).
Skillnaden i EV blev ca 2bb/100 (i denna specifika situation föredrogs den mindre storleken).
Ganska liten skillnad antar jag, men känns inte helt obetydlig heller.

Men som du sa, det finns ju ofta viktigare och svårare saker att få till än att välja exakt rätt storlek.

Men känner iaf att jag vill förstå grundprinciperna bakom varför en viss sorts storlek skulle kunna föredras
i en situation och en annan sorts storlek skulle kunna föredras i en annan.

T.ex tycker jag det är ett intressant fenomen att solvers ofta verkar föredra små bets på floppen
och sedan överbets på blanka turnar och rivrar.

Har jag rätt i min tanke att det handlar om billig fold equity på floppen, vilket ger skydd åt våra marginella händer och våran range som helhet?

Redigerad av SantaFish-_-
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill polaraisera kommentarerna lite med att säga att det är härligt att se din passion och engagemang. Framgång börjar ofta med nyfikenhet. :)

Sen tycker jag du ska lyssna noga på Båten och Brusig. De är mer eller mindre facit i grenen poker. 

Se till att bli grym på det mesta fundamentala (bara att sätta preflop ordentligt räcker långt) så kan du ta det finstilta och detaljerna när det fundamentala går på autopilot. Lätt att snabbt trötta ut hjärnan och därmed få in för lite volym/spela dåligt när man måste tänka ihjäl sig på varje gata. 

Fortsätt kämpa! Ser fram emot att följa. ?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger brusig1 :

Tycker du borde luta dig tillbaka och lugna ned dig lite. Det är otroligt mycket flum i dina poster. Steve Paul-videon ser väldigt utdaterad ut. Skulle bara skippa den.

Jag tror det är bättre att göra sims och jämföra själv. 

Jovars, lider nog av information overload just nu..
Osäker på vad jag bör fokusera på, finns så mycket..

Jag antar att det jag försöker göra i mitt flummande är att på något sätt få ihop alla dessa nya koncept
till en helhet. Som att först hälla ut alla pusselbitar på golvet och sen försöka sätta ihop det till en bild.

Som sagt, har bara gratisversionen av Piosolver just nu, men att skaffa betalversion av någon solver
ligger högt upp på listan.
På tal om information overload: ett problem med solvers är ju att de spottar ut så omänskligt mycket data,
så vad är det mest väsentliga man ska hålla ögonen på egentligen? Vad är en vettig och effektiv approach?

Vissa videos jag har är garanterat utdaterade (för att inte tala om böckerna som knappt är från detta årtusende), men jag antog ändå att rent matematiska koncept var tidlösa och att det vore bra att inte bara memorera svaren som solvers ger utan också försöka förstå varför solvers ger de svar de ger.

Men det kanske är som någon karaktär i Breaking Bad sa: "Det spelar ingen roll om man förstår kemin bakom
meth-kokning eller inte. Så länge man följer receptet så blir det meth i vilket fall som helst".

Uppskattar iaf alla som tar sig ens en minut för att vägleda en microfisk som mig!
Ber om ursäkt om jag blir lite väl ivrig och envis ibland..

*********************************

På tal om envishet.. testade några sims på Steven Pauls scenario för nötter-eller-luft och matematiken verkar stämma iaf.
(Sen om det finns något praktiskt värde i toy games kanske är en annan fråga).

 

Pio_0_25.png.37515838a8ee09de3d8f2d0c4e1067e2.png

 

Pio_2x.png.6298c5024d3fe46dfd3a53604d72c07a.png

****************************

@Sparvöga
Uppskattar absolut även de något utmanande/provocerande kommentarerna från @GTObåten och @brusig1 (de har ju ingen som helst plikt att ta sig tid för någon random som mig)... men också skönt med lite moderligt stöd ibland måste jag erkänna ? Tack! ❤️

Redigerad av SantaFish-_-
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det gäller ju när du har en perfekt polariserad range. Likt flop finns det situationer på både turn och river där du hellre bettar mindre och bredare. Min poäng är att du verkar fokusera mycket på saker som inte nödvändigtvis kommer ge dig högre winrate. Jag tycker den första screenshotsen var en ganska bra förklaring till bet-sizes och är imponerad det finns gratis.

Att sitta och jämföra 25% vs 200% bets känns en aning trivialt överlag då det antagligen aldrig i verkligheten står mellan dessa två sizingar.

Även om jag känner mig out of touch med hur micro-spelen är. Så tror jag det är rimligt att lägga sin fokus på följande saker:

1) Förstå hur mycket pengar händer ska stoppa in överlag
2) Spel mot fisk/svagare spelare. Det är i princip ingen skillnad på fisk och regs på dina nivåer då regsen har minst lika många läckor som är lika enkla att exploita.
 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lika roligt att bli välkomnad upp till en ny nivå...
Vi pokerspelare måste vara masochister alltså...

Det positiva är att 1/2 kr är fullt av limpfiskar, så att vinna med hög winrate i längden bör inte vara något problem.

Det tråkiga är alla dessa ändlösa coolers man direkt åker på.

Min favorit: floppad kåk vs runner runner färgstege för 300bb pott.

Och sen otaliga klassiker: KK vs AA, AA vs KK han prickar K, AA vs AK all-in pre
han får triss,  AK vs AK all-in pre han får färg,
Nötfärgdrag vs lägre färgdrag han prickar par, AQ på AQQ han har AA,
22 vs KK på T62 river K, etc

Såååå... tillbaka till 0.5/1 kr en stund för att slicka såren. ?

**********************

 

 

Redigerad av SantaFish-_-
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen LLinusLLove's dagbok på 2+2 från tiden han slet på lowstakes. Ganska underhållande läsning med tanke på var han är nu..

 

Citat

I've been a losing player for a long time, mainly due to my mental game but I managed (partly thanks to this forum) to turn the tide around and I'm winning maniez now, but that's just micros. Currently, I'm playing 10NL ZOOM and 10NL reg tables and I'm constantly making progress. I've always struggled moving up to 25NL because I tend to spazz out because I see so much money in the pot and want to have it.

Longterm Goals:

[ ] Beat 50NL

BR: 470$

giphy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Spelade en hand förra sessionen som jag blev riktigt missnöjd med, mest för att jag tog besluten
av REN FEGHET! Hade precis börjat stänga ner sessionen och ville inte riskera att bluffa av dagens
vinst i sista handen...

Effektiva stackar: ca 200bb

Preflop:

Hero öppnar 2.5bb på BTN med 5 of Spades4 of Spades, SB foldar, BB 3bettar till 11bb, Hero synar.

Flop: :8s: :8h: :6c: 

BB bettar 11 i 22, Hero synar.

Turn: :As: 
BB checkar, Hero bettar 14 i 44, BB synar

River: :4d: 

BB checkar, Hero checkar, BB vinner med :9h: :9c: 

************


På turn använder jag en storlek jag aldrig bör använda (i GTO iaf), men hoppades på en billig bluff mot hans luft.
På turn bör jag istället betta runt pott med en polariserad range av trissar, kåkar, typ AQ+ och sen bluffar. Den storleken gör att man sen kan dega pott på rivern.

På river tänkte jag, "jag kan ju vinna mot missat färgdrag", men jag tänkte det egentligen mest bara
av feghet. Bettar man runt pott på turn så mixar faktiskt solvern att dega och checka :5s: :4s: på rivern,
men när man bettar 1/3 så är det alltid bet på rivern eftersom FI då har fler underpar och 6x i sin range som kommer folda mot bet på rivern.
 

Redigerad av SantaFish-_-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oktober

Mer än dubblade rullen!

Efter ganska extrem motvind i september + uttag så började jag oktober med 5713 kr i rullen.
Resultatet blev +8141 kr (ca 16bb/100 över ca 29 000 händer).

Är egentligen ganska missnöjd med mitt spel (alldeles för vektight). Tillräckligt för att slå 1/2 kr uppenbarligen,
men ska jag ha en chans mot bättre regs på högre nivåer så finns det nog 10 läckor jag måste täppa igen.

***************

(Antal händer och bb/100 är gissningar baserat på 500 händer per timma)

0.5/1 kr
Händer: ca 5000
Resultat: 1234 kr
Winrate: ca 25bb/100

1/2 kr
Händer: ca 24 000 
Resultat: 6907 kr
Winrate: ca 14bb/100

Totalt
Händer: ca 29 000 
Resultat: 8141 kr
Winrate: ca 16bb/100

***************

Mål för November:
 - Spela 4 timmar per dag, 6 dagar i veckan
 - Studera spelet mer systematiskt
 - Testa 2/4 kr vid 16 000 kr

Redigerad av SantaFish-_-
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej! Tänkte höra här då det redan vart lite diskussioner om solvers.

Börjat kika lite i en. Endast preflop-mekaniken hittills ifs. Blev insta överraskad.

Angav 6 Max,100bb, 2.5bb öppnings size och något val för raken. 
 

Enligt solvern; när utg öppnar så finns det ingen calling range för varken hijack eller co utan de händerna skall trebettas. Egentligen bara btn samt bb som har någon calling range vs utg rfi. 
 

Stämmer detta eller har jag någonstans klöddat till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, säger Babushka1 :

Hej! Tänkte höra här då det redan vart lite diskussioner om solvers.

Börjat kika lite i en. Endast preflop-mekaniken hittills ifs. Blev insta överraskad.

Angav 6 Max,100bb, 2.5bb öppnings size och något val för raken. 
 

Enligt solvern; när utg öppnar så finns det ingen calling range för varken hijack eller co utan de händerna skall trebettas. Egentligen bara btn samt bb som har någon calling range vs utg rfi. 
 

Stämmer detta eller har jag någonstans klöddat till det?

Du har inte gjort fel. Kommer inte ihåg exakt hur det ligger till, men om du tar en öppnings-size som är <2.5 börjar det så småningom flattas. Det är också en rake-fråga med.

Mindre rake och/eller mindre öppnings-sizing betyder fler flats, och vice versa.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gav brusig koncist svar, men hade nästan skrivit klart en post, så postar mitt svar också :)

-------

Erkänner att jag inte ens försökt spela i närheten av GTO-ranger på 1/2 kr, eftersom folk 3bettar så sällan så bör då värdet på flatsyn öka med vissa händer iaf.
Men som brusig sa så är rejkens påverkan iofs större på lägre nivåer, vilket då talar för att 3betta oftare istället för flatsyna.
Och folk på låga nivåer är väl också generellt väldigt dåliga i 3bettade potter, så vettifan vad som är bäst på microstakes egentligen.

Men ja, i GTO så kan man med 100bb förenkla till 3bet eller fold från alla positioner utom BTN och BB (även BTN kan nog förenklas till 3bet eller fold, men då skulle man avvika ganska mycket från gto-rangerna).

Anledningen till att HJ/CO/SB föredrar 3b eller fold är väl gissningsvis för att man aldrig är garanterad vara i poss postflop och man är aldrig garanterad att se en flop.
Jämför t.ex SB och BB. Varför kan SB förenklas till 3b eller fold medans BB synar betydligt oftare än 3bettar vs IP öppning?


1) Bättre pottodds i BB, men det kan inte förklara allt.
2) Man är inte garanterad flop i SB. Om man synar så kan BB kliva in med en squeeze som då ofta tvingar en att antingen folda (och synen blir då "bortslösad") eller spela en 3bettad pott ur poss som synare, vilket inte är det roligaste.
En syn i BB leder däremot garanterat till flop, vilket ökar EV:t på syn.
3) SB har sämsta position. Inte bara är man ur "absolut" position, utan även ur "relativ" position om BB synar bakom en.
T.ex BTN öppnar, SB synar och BB synar. Vanligt är ju då att SB och BB checkar, följt av att BTN c-bettar.
SB hamnar då här i en "squeeze" även postflop, för om SB synar c-bet så kan då BB höja bakom och SB tvingas då ofta att antingen folda (och synen blir då "bortslösad") eller syna en raise ur poss.
BB däremot är i "relativ" position. Om BTN c-bettar och SB synar så agerar BB med maximal info, maximalt med pengar i potten och är garanterad att se en turn vid syn.

 

Redigerad av SantaFish-_-
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...