Gå till innehåll

7CS - Allmänna åsikter?


devalanteriel

Recommended Posts

Jag testade lite andra pokervarianter än THe och gillade både Omaha och 7 card stud bättre.

 

Största anledningen är att mycket (givetvis inte all) psykologi försvinner, och man kan förlita sig mer på oddsuträkningar än i Texas som jag uppfattar det. Särskilt 7cs gillar jag, man kan ofta väldigt snabbt räkna bort vissa färger och stegar (givetvis inte helt), eftersom chanserna för att någon ska sitta med dem oftast blir väldigt små.

 

Visserligen kostar det ante varje omgång och bring-in då och då, men när man väl får en kanonhand kan man åtminstone på expekt ofta dra den hur långt som helst eftersom folk tror att tvåpar och triss är suveränt bra och inte kan slås.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker 7-Card stud är en ganska rolig pokerform. Jag spelade en freeroll i 7-card stud för typ 3 år sedan på http://www.pokerpages.com. Först gick man vidare från ett kval, sedan från en kvalfinal till en satellitefinal. Lirade bra och kom upp på finalbordet. De tre bästa skulle vinna friplåtar till Poker EM i Österrike med 650 000 Euro i prisbord. Låg länge 2:a, 3:a men slutade 5:a :(, Nåja fick i allafall lite tröstpriser av siten.

 

MVH Matteprof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ingen fara. Angående 7-card stud kan jag rekommendera David Chip Reeses 7 card stud avsnitt i "Pokerbibeln" Super System av Doyle Brunson. Det är mycket intressant men det som är bäst är avsnittet om High-Low split i samma bok, skrivet av David Einstein Sklansky som är riktigt bra enligt mig. Läser man det efter att ha spelat lite Hi/Lo så faller många poletter ner :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst måste jag säga:

Skitkul att någon startat ett forum enbart för poker. Hoppas på att vi får många användare och mycket intressanta diskussioner :)

Det här låter ju oerhört intressant om man mer eller mindre kan spel helt på odds! Nån som kan kommentera?

 

Sen undrar jag om 7CS är samma sak som "Sjukort"?

 

Hittade nämligen listan på poker spel hos http://www.kortoxen.com/om.html, som skiljer på Sökö och Sjukort?! :?:

 

- QoS

 

Om jag har greppat det här rätt så är SöKö samma sak som Canadian 7-card stud, där fyrkorts-stege slår tvåpar och fyrkorts-färg slår fyrkorts-stege.

Så Sjukort är då vanlig seven-card stud med "bara" de vanliga poker-kombinationerna, och alltså inte riktigt samma sak som Sökö (canadian stud) som har de här lite speciella händerna.

 

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att det här är så det är.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har greppat det här rätt så är SöKö samma sak som Canadian 7-card stud, där fyrkorts-stege slår tvåpar och fyrkorts-färg slår fyrkorts-stege.

Så Sjukort är då vanlig seven-card stud med "bara" de vanliga poker-kombinationerna, och alltså inte riktigt samma sak som Sökö (canadian stud) som har de här lite speciella händerna.

 

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att det här är så det är.

 

//Hickmott

 

Sökö är FEMkorts stötpoker där fyrstege slår ett par och fyrfärg slår fyrstege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade lite andra pokervarianter än THe och gillade både Omaha och 7 card stud bättre.

 

Största anledningen är att mycket (givetvis inte all) psykologi försvinner, och man kan förlita sig mer på oddsuträkningar än i Texas som jag uppfattar det. Särskilt 7cs gillar jag, man kan ofta väldigt snabbt räkna bort vissa färger och stegar (givetvis inte helt), eftersom chanserna för att någon ska sitta med dem oftast blir väldigt små.

 

Vad tycker ni?

 

Faktum är att det är svårare att räkna odds i stötpoker. I omaha och Texas vet du ju alltid vad bästa handen är och du räknar alltid med samma antal osedda kort, oavsett hur många som spelar handen. Det finns ju en snabbguide som kortfattat går ut på att varje out på floppen betyder ca 4% vinstchans (om du ser både turn och river) på turn är varje vinstkort ca 2%

Alltså, om du har ett flushdrag på floppen så är har du 9 outs. 9x4=36 eller ca 36% chans att få in färgen. Har du samma flushdrag på turn är det 18% chans att träffa färgen på river.

 

I 7cs är ju antalet osedda kort alltid olika, eftersom det inte alltid är lika många med vid starten av handen eller vid den punkt i handen du tänkt räkna. Dessutom måste du räkna bort de outs som eventuellt ligger hos dina motspelare. Det blir mycket krångligare att räkna och det finns ingen "lathund" som i Omaha och Texas. Däremot har du ju naturligtvis rätt i att du får mer information, eftersom du ser fler kort, men det gör det ju bara svårare att räkna.

 

Kortfattat: I Texas och omaha räcker det att veta hur många outs du har och sedan multiplicera det med 4 eller 2 för att få fram ungefärliga odds.

 

I 7cs måste du först räkna fram hur många outs du har (vilket kan var nästan omöjligt eftersom vissa händer är väldigt svårlästa i 7cs).

Sedan måste du komma ihåg vilka kort som exponerats, för att kunna räkna bort dina "döda" outs. Och till sist måste du komma ihåg hur många kort som exponerats totalt, så du kan räkna bort dem från de kort du har kvar att dra från. Efter allt detta kan du räkna ut procentsatsen genom enkel division: outs delat med antal kort kvar i kortlekenleken. (osedda kort räknas som att de är kvar i leken.) t ex 9 outs med 36 kort kvar i leken = 25% vinstchans

 

Får du inte in handen på nästa kort, måste du göra om hela uträkningen, eftersom antalet exponerade kort har ökat och antalet kort att dra från har minskat, dessutom kanske någon av dina motståndare fått ett kort som gör att det du drar till inte är en vinnande hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har greppat det här rätt så är SöKö samma sak som Canadian 7-card stud, där fyrkorts-stege slår tvåpar och fyrkorts-färg slår fyrkorts-stege.

Så Sjukort är då vanlig seven-card stud med "bara" de vanliga poker-kombinationerna, och alltså inte riktigt samma sak som Sökö (canadian stud) som har de här lite speciella händerna.

 

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att det här är så det är.

 

//Hickmott

 

Sökö är FEMkorts stötpoker där fyrstege slår ett par och fyrfärg slår fyrstege.

 

I stand corrected.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...