Gå till innehåll

Låst artikel i Aftonbladet


Gäst

Recommended Posts

22 timmar sedan, säger Waylon :

Finns här någon vänlig själ med prenumeration på A-bladet

som skulle kunna tänka sig klippa och klistra in denna artikel: 

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/BjgdLv/poker-svenska-pokerproffsen-sa-lever-de-idag

 

Tack på förhand.

Sedan uppstår frågan om det är tillåtet att offentligt publicera upphovsrättsskyddat material. Så att inte pokerforum.nu råkar illa ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Sedan uppstår frågan om det är tillåtet att offentligt publicera upphovsrättsskyddat material. Så att inte pokerforum.nu råkar illa ut.

Jag tror och hoppas att kommunisterna på Schibsted inte har något emot att dela med sig lite. ?

Information wants to be free var det någon som yttrade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket nummer av Aftonbladet var den här artikeln egentligen publicerad? Om man går in på aftonbladet.se och söker på poker så får man fram artikeln tillsammans med informationen "2 augusti Sportbladet". Jag har tittat i Aftonbladets papperstidning, Sportbladet, 2 augusti men där fanns inte artikeln.

Någon som vet när artikeln var publicerad? Eller kan det vara så att den aldrig har funnits i papperstidningen, bara på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-08-03 kl 12:47, säger Waylon :

Finns här någon vänlig själ med prenumeration på A-bladet

som skulle kunna tänka sig klippa och klistra in denna artikel: 

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/BjgdLv/poker-svenska-pokerproffsen-sa-lever-de-idag

 

Tack på förhand.

Det är 14 pers med i artikeln. Här kommer 7 av dem... Ok?

 

Christer Björin

Ålder: 75 år

Bor: Stockholm

Inspelade pengar: 5 760 113 dollar (ca 58,6 miljoner kronor)

Största vinst: 334 110 dollar (ca 3,4 miljoner kronor)

Hur började du spela poker?

– Ja, det gav sig självt. Vi spelade med kompisar på 60-talet och sen fortsatte det. På 80-talet åkte jag till Vegas och då blev det mer poker. Hittills är det poker jag livnärt mig på. Jag förstod tidigt att jag var bra.

Vad gör du i dag?

– Jag flyttade hem till Sverige för fyra–fem år sedan. Jag har bott i USA och London tidigare. Nu är jag pensionär och spelar för att det är kul, mest på trav och hästar.

Har du något pokerminne som sticker ut?

– Det är mycket minnen, det är svårt att säga. Det är väl när man har vunnit bracelet (en deltävling) på VM i Vegas, jag har vunnit två sådana. Då var alla de bästa med och spelade.

– Det är många gånger man har spelat bort alla pengar man har, det är de värsta delarna. Sen har man fått komma tillbaka efter det. Jag har varit helt black, men det har jag försökt att förtränga.


 

Mikael Thuritz

Ålder: 37 år

Inspelade pengar: 1 896 596 dollar (ca 19,3 miljoner kronor)

Största vinst: 961 902 dollar (ca 9,8 miljoner kronor)

Mikael Thuritz är en legendar i pokervärlden, men en doldis utanför den. I en intervju med podcasten Tiltad & Klar berättade han att han började spela poker redan som 18-åring efter att ha träffat en kompis på datorspelet ”starcraft”.

– Han var borta ett tag från spelet och då frågade jag honom vad han gjorde. Han sa att han spelade poker. Det här var 2002 och jag var 17 år då, men jag tänkte: aha fan, poker. Sen rekommenderade han mig några böcker, säger han.

– När jag började var mamma väldigt orolig. Men det gick bra snabbt, jag tog ingen risk heller, jag fick 50 dollar gratis och spelade upp mig därifrån, berättar han i en intervju med Expressen.

Stockholmaren har tillbringat mycket tid i Macao. 2014 hade han ett succéår när han spelade in över 20 miljoner kronor. Han var under samma år ansedd den bästa spelaren i den relativt okända spelformen 8-game.

Året därpå fortsatte succén när han vann en turnering i online-VM i poker.

– 2015 har varit ett tungt år och jag har förlorat många stora positioner jag har befunnit mig i, men så är det i gambling det går upp och ner och det du kan kontrollera är din riskhantering när det kommer till svävningarna, sa han till Sportbladet då.

I podcasten Tiltad & Klar berättar han att han fortfarande spelar poker och reser runt i världen några månader i taget.

– Jag får inte vara i Sverige mer än tre månader på grund av skattemässiga skäl. Jag gillar egentligen att vara i Sverige mest. Hade vi bara haft okej regler hade jag helst bott i Sverige, men det är helt omöjligt nu, säger han.


 

Bengt Sonnert

Ålder: 41 år

Bor: Stockholm

Inspelade pengar: 1 157 351 dollar (ca 11,7 miljoner kronor)

Största vinst: 493 780 dollar (ca 5 miljoner kronor)

Hur började du spela poker?

– Jag kommer från Linköping och Erik Sagström (som också är därifrån) var en av de första att spela på nätet. Jag hörde talas om honom och helt enkelt testade på att spela. Jag fastnade för det och tyckte det var jäkligt kul. Sen började jag sätta mig in i det när jag förstod att det var skicklighet involverat. Det gick fort till jag började vinna och då blev det ännu roligare.

Vad gör du i dag?

– Jag spelar på en hög hobbynivå kan man säga, men inte alls lika mycket. Sen driver jag en sajt som är som ett community runt spel. Vi streamar när vi spelar och håller även på med sportsbetting, bygger kuponger tillsammans och arrangerar turneringar.

Har du något pokerminne som sticker ut?

– Det är en bred fråga. Det är hur mycket som helst som har hänt. När man i inne i det så tycker man inte att det är så galet, men det var ganska galet under pokerboomen. Det var lite vilda västern över pokern. Folk spelade väldigt högt, galna bets mot varandra och mycket knasigheter. I efterhand så är det nästan overkligt att tänka på summorna och vad man gjorde. Det kunde vara miljoner som förlorades och vanns varje dag. I dag är man pappa och går och jagar extrapriser på hemköp, då känns det lite overkligt.


 

Johan Storåkers

Ålder: 51 år

Bor: Stockholm

Inspelade pengar: 3 785 346 dollar (ca 38,5 miljoner kronor)

Största vinst: 486 000 dollar (ca 4,9 miljoner kronor)

Hur började du spela poker?

– Det var en slump. 1987 så hade jag kvalat in till en luffarschacksfinal i skol-SM och där träffade jag ett gäng som var äldre än jag och vi började spela om tioöringar. Sedan dess har jag spelat poker.

Vad gör du i dag?

– Jag spelar fortfarande poker. Jag ska spela en stor turnering i Barcelona i augusti. Jag vet att den här gamla rallybilen fortfarande funkar, det har gått bra när jag varit på turneringar.

– Jag driver också pokerkurser där tar hem folk till mig under en heldag. Så har vi utbildning och så brukar jag laga schysst mat. Jag gillar att laga mat.

Har du något pokerminne som sticker ut?

– Förutom att jag har vunnit många turneringar så finns det mycket på sidan av. Jag hade en kille som tog hand om mina pengar, men han stack med allting. Samtidigt behövde jag betala skatt i USA men rubb och stubb var borta, alla pengar jag hade. Jag fick aldrig tillbaka dem, han försvann och hade blåst många människor. Det här var runt 2007 och då vann jag en stor turnering så jag tog alla pengar och betalade till kronofogden.

– Jag trodde länge att jag skulle få tillbaka pengarna, jag förstod inte riktigt hur det funkade. Jag fick 3 000 i månaden i flera år av kronofogden, men för två eller tre år sedan fick jag beskedet att han hade dött. Då fick jag en löjlig liten skvätt av dödsboet.


 

Erik Sagström

Ålder: 39 år

Inspelade pengar: 981 256 dollar (ca 9,9 miljoner kronor)

Största vinst: 522 393 dollar (ca 5,3 miljoner kronor)

Erik Sagström är en anonym spelare inom pokern som dragit in stora summor främst på onlinepoker under smeknamnet ”Erik123”. På grund av sin tillbakadragna roll finns det därför inte mycket skrivet om 39-åringen.

Enligt Spelapoker började Sagström spela poker som 15-åring och intresset växte sig så stort att han hoppade av gymnasiet redan efter en termin.

39-åringen har också fler strängar på sin lyra. Enligt sajten är han en skicklig golfspelare och hade kunnat skörda stora framgångar i sporten om han inte valt pokern. Han ska vid ett tillfälle slagit vad om att han kommer spela på Europatouren i golf.

Sagström spelade sin senaste lajvturnering i november 2021 där han slutade fyra och vann drygt 90 000 dollar.


 

Martin de Knijff

Ålder: 49 år

Inspelade pengar: 3 875 472 dollar (ca 39,4 miljoner kronor)

Största vinst: 2 728 356 dollar (ca 27,7 miljoner kronor)

Martin de Knijff är en välkänd pokerprofil och är en av de som har varit med längst. Redan 1996 var han med i sin första lajvturnering och har sedan dess haft stora framgångar. De Knijff började spela poker efter att blivit influerad av sin mormor som spelade kort.

– Jag var alltid intresserad av att spela kort och sen började jag spela bridge i väldigt tidiga tonår av en ren slump. Jag skulle gå en datakurs som var överbokad och då valde jag bridge i stället. Jag blev helt fast och många av de äldre killarna som spelade gillade att lira poker också. Då fick jag vara med och kolla och vara dealer. Jag tyckte det var spännande och började spela poker i plugget, säger han i podcasten Tiltad & Klar.

Han slog igenom i WSOP 2002 när han slutade på en 13:e plats. Två år senare tog han sin största seger i en turnering i Las Vegas när han drog hem en vinstsumma på 2,7 miljoner dollar, drygt 27 miljoner kronor. Den dittills största summan som delats ut i en pokerturnering.

– Jag ska köpa mig en Cadillac och att jag ska sätta in en rejäl summa till min son. Hans lyckospark innan tävlingen gjorde ju susen, sa han till Aftonbladet då.

De Knijff var med och startade upp svenska pokerförbundet samt tidningen Poker Magazine. 2020 valdes han in i Svensk Poker Hall of Fame.

I dag bor de Knijff i Las Vegas med sina barn och driver en sajt inom sportsbetting. Poker spelar han inte särskilt mycket längre.

– Jag skulle säkert kunna tjäna pengar om jag spelade lajv igen, de ränderna försvinner inte. Men det är ingenting som jag känner för just nu. Barnen är för små också. Det finns inte tid att åka runt i världen, säger han i podcasten.


 

Viktor Blom

Ålder: 31 år

Inspelade pengar: 2 942 064 dollar (ca 30 miljoner kronor)

Största vinst: 1 254 400 dollar (ca 12,7 miljoner kronor)

Viktor Blom är en av de mest mytomspunna spelarna inom pokern. Han var under en lång tid anonym och gäckade pokervärlden med sitt aggressiva spelsätt. Till slut avslöjades dock att Blom var mannen bakom smeknamnet ”Isildur1”, som vunnit mot flera av de största spelarna i världen.

31-åringen har dragit in miljoner och vann så sent som 2018 8,5 miljoner kronor när hann tog hem ett event i Tyskland.

I en intervju med Sportbladet 2011 berättade han hur han började spela poker redan som 14-åringen hemma i Ed i Dalsland, och hur han på bara tre veckor spelade upp sig från 14 000 till 14 miljoner kronor.

Blom är känd för att varva miljonvinster med miljonförluster och har vid flera tillfällen förlorat stora summor pengar. Vid ett tillfälle förlorade han nio miljoner kronor på en hand.

– Alltså, den handen var så sjuk för jag tittade på skärmen mellan fingrarna när korten kom och ett tag trodde jag att jag hade vunnit. Men så insåg jag att jag hade förlorat då kändes det inte så bra, det var jobbigt. Men så är det, ibland vinner man ju också, säger han i en intervju med Sportbladet.

Blom är fortfarande aktiv och berättade i en intervju med Pokerlistings i mars 2022 att han med säkerhet också kommer vara det om ytterligare 10

Redigerad av LLL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-08-06 kl 07:53, säger LLL :

Hela artikeln finns i dagens Aftonbladet, sportsektionen.

Tack för informationen.

Nu har jag köpt tidningen och läst hela artikeln. Det innebär att nätversionen fanns publicerad flera dagar innan den kom kom i papperstidningen. Det torde vara ovanligt? Att köpa en papperstidning kostar ju betydligt mer än att läsa tidningen på nätet och man borde väl premiera dom som betalar mest?

Dom pokerspelare som inte fanns med i LLLs redovisning är följande: Dan Glimne, Ken Lennaárd, Daniel Möller, Dilba Demirbag, Magdalena in de Betou, Peter Swartling och Hans Eskilsson.

Jag rekommenderar alla intresserade att köpa tidningen och läsa hela artikeln. Det handlar alltså om Aftonbladet lördag 2022-08-06, sportbilagan sidorna 10 och 11. En skillnad dock: Läser man artikeln på nätet kan man gå vidare via ett antal länkar, men det missar man i papperstidningen.

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som betalar för AB premium och Readly (bl.a den digitala AB-tidningen,samma som den tryckta) läser artiklar ganska ofta där, och det kommer alltid först på nätet och nån dag senare i tidningen.

Håller med om att det borde vara tvärtom, men gissar att det är olika målgrupper för nätet och papperstidningen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-08-07 kl 09:05, säger Folke Rosvall :

Tack för informationen.

Nu har jag köpt tidningen och läst hela artikeln. Det innebär att nätversionen fanns publicerad flera dagar innan den kom kom i papperstidningen. Det torde vara ovanligt? Att köpa en papperstidning kostar ju betydligt mer än att läsa tidningen på nätet och man borde väl premiera dom som betalar mest?

Dom pokerspelare som inte fanns med i LLLs redovisning är följande: Dan Glimne, Ken Lennaárd, Daniel Möller, Dilba Demirbag, Magdalena in de Betou, Peter Swartling och Hans Eskilsson.

Jag rekommenderar alla intresserade att köpa tidningen och läsa hela artikeln. Det handlar alltså om Aftonbladet lördag 2022-08-06, sportbilagan sidorna 10 och 11. En skillnad dock: Läser man artikeln på nätet kan man gå vidare via ett antal länkar, men det missar man i papperstidningen.

Dilba såg jag på Cosmopol igår. Hon spelar mycket Omaha 10-10 nu. Har inte sett henne spela något annat än Omaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...