Gå till innehåll

Play Money - värt besväret?


Krissan

Recommended Posts

Vad tycker ni om play money egentligen? Ibland läser man nybörjartips om att man ska börja med play money tills man blir bra, medan andra säger att man ska köra på fixed limit-spel och så i början.

 

Visst måste man väl kunna få ett bättre spel även genom att bara köra play money? Visserligen spelar folk mycket lösare än vad de gör för riktiga pengar, men man måste fortfarande kunna slå dem för att vinna, och poker handlar ju uppenbarligen om att vinna :)

 

Är det värt att lägga ner tid på att öva sig på play money tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag ser det så är det bara bra för, som de flesta verkar säga, att lära sig klienten. Sen kan det nog vara bra om man är TOTAL nybörjare och vill bli säker på de olika händerna och hur det funkar med split, all-in osv..

 

Men att spela playmoney för att lära sig nån form av mer avancerat spel tror jag inte på, en slowplay eller checkraise eller dyl har ingen större (om någon alls) i playmoney..

 

Däremot vet jag några som tycker att det är kul, vilket jag inte kan se, att spela playmoney lite då och då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag började spela med real money så spelade jag en hel del single-table tourneys med play money. Det fanns i och för sig bara fixed limit på dem där jag spelade, men det gav mig endå en idé om hur det fungerar i ett "riktigt" spel. Mot slutet på de borden spelades det ofta ganska så bra poker vilket var lärorikt för mig i alla fall, som aldrig spelat hold'em tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man mycket väl kan göra sig själv en björntjänst genom att försöka bli bra på poker genom leksakspengar. Eftersom pengarna där helt saknar värde är risken uppenbar att man får en skev uppfattning om hur man vinner i poker. Då jag var helt ny inom onlinepoker började jag med playmoney. Efter att ha femtondubblat min insats inom någon timme trodde jag att jag var kungen på banan och att det skulle bli en riktig barnmatch att vinna riktiga pengar.

 

Det visade sig rätt snabbt att så inte var fallet. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag började spela med real money så spelade jag en hel del single-table tourneys med play money. Det fanns i och för sig bara fixed limit på dem där jag spelade, men det gav mig endå en idé om hur det fungerar i ett "riktigt" spel. Mot slutet på de borden spelades det ofta ganska så bra poker vilket var lärorikt för mig i alla fall, som aldrig spelat hold'em tidigare.

 

 

Det är lite så jag resonerar: Om man inte kan klå folk i sit & go-turneringar med play money lär man ju inte heller kunna klå dem när det gäller de riktiga turneringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med play money tills man blir bra
Bra på playmoney? det främsta syftet man skall använda playmoney till är att lära sig principerna, grundregler och hur clienten funkar, när man väl behärksar alla funktioner, knappar, vilka kort som slår vilka, splittar, all-in situationer så gör man bäst i att fortsättningsvis spela microlimit. Skillnaden är inte allt för stor men ändå så pass stor att man vid bra spel vinner något.

 

Det skulle kunna finnas ett samband som säger att

 

"Om man inte kan klå folk i sit & go-turneringar med play money lär man ju inte heller kunna klå dem när det gäller de riktiga turneringarna."

 

Men det omvända gäller inte för det, dvs om man kan vinna i playmoney sitngo vinner man i riktiga turneringar. Eftersom sambandet inte finns så finns det ingen större mening att nöta playmoney till man känner sig som en vinnare i playmoney, man bör istället försöka flytta upp till microlimit. Det kan ju inte finnas många som inte har råd att förlora en dollar eller två ett par gånger per månad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag måste komma in och bryta emot de flesta...

 

Jag spelar bara playmoney..detta beror helt enkelt på att jag inte vill spela med pengar på nätet (fråga inte varför,vet inte själv engång) iaf så som dom andra säger så är det väldigt lärorikt i början, har spelat med playmoney ca 2h/dag i 1 år, o visst det suger ibland när folk spelar som idioter..men när man väl hittar folk som spelar seriöst även är det väldigt roligt..Och jag anser att man kan lära sig bli en bra spelar även på playmoney,för jag anser mig själv inte som en dålig spelare o jag spelar endast live och playmoney...

 

Tack för mig :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som är bra med playmoney är att du lär dig spelet och lite grundknep som fungerar med playmoney. Problemet är att majoriteten av spelarna bryr sig inte om att dem förlorar, utan går all in på första handen etc.

 

Det finns faktiskt gratis poker som inte är playmoney, och det är dem många freeroll (gratis) turneringarna som i stort sett varenda pokerrum har. Expekt.com har t.ex två kl 13 och 17. Multipoker kl 20 och 23 där den kl 23 är en turbo. Man måste ha satt in minst $50 på multipoker men dem kan man ta ut sen igen utan att spela antar jag. Efter några rundor så är det mer seriösa pokerspelare kvar på freeroll turneringarna, och man kan då lära sig att bluffa och vara mer aggressiv, grejer som man inte kan lära sig med play money eftersom alla vill se rivern...

 

Så strunta i playmoney och spela freerolls turneringarna. Har du tur så har du tjänat $1 på två timmars spelande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det omvända gäller inte för det, dvs om man kan vinna i playmoney sitngo vinner man i riktiga turneringar. Eftersom sambandet inte finns så finns det ingen större mening att nöta playmoney till man känner sig som en vinnare i playmoney, man bör istället försöka flytta upp till microlimit. Det kan ju inte finnas många som inte har råd att förlora en dollar eller två ett par gånger per månad...

 

Att det omvända inte gäller förstår jag givetvis. Förut körde jag fixed limit (real money) och lite play money-sng, men nu har jag helt gått över till real money-SnG. Play money lärde mig något iaf, även om jag märker att det är en väldigt stor skillnad på spelarnas strategier när det gäller real money.

 

Det går plus iaf, så jag är nöjd. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en anledning.

 

Jag vet att det kanske kan komma som en chock för många av er, men alla känner faktiskt inte ett behov av att spela om riktiga pengar. ;)

 

Då är det inte värt att spela eftersom dem andra bryr sig inte ifall dem förlorar. Det blir nästan omöjligt att bluffa någon om dem inte bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inte värt att spela eftersom dem andra bryr sig inte ifall dem förlorar. Det blir nästan omöjligt att bluffa någon om dem inte bryr sig.

Tja, man kan ju lära sig hur man maximerar sin vinst vid jättelösa och jätteaggressiva bord. Det är inte alls särskilt enkelt.

 

Det gjorde jag, men hade ingen användning av det dem gånger jag har spelat med riktiga pengar (99% tournaments). Verkar inte finnas så jättelösa bord, eller så är dem väldigt ovanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Visst kan det vara bra att spela med playmoney, men bara tills du kan principerna med det spel du spelar.

 

Spelar du NL Hold´em så är det ingen idé direkt att spela playmoney när du väl lärt dig principerna eftersom det i stort sett bara är oseriöst spel där folk förlitar sig på turen om inte bryr sig så mkt om sina chanser osv.

 

Du kan ju istället, om du inte vill sätta in några pengar när du lärt dig spela, fortsätta spela playmoney men även börja spela freerolls tills du får upp en liten bankrulle för att sedan börja spela micronivåer. För även om man bara spelar poker för att det är kul, så är det ju ännu roligare om man kan tjäna sig en slant på det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag ser det så är det bara bra för, som de flesta verkar säga, att lära sig klienten. Sen kan det nog vara bra om man är TOTAL nybörjare och vill bli säker på de olika händerna och hur det funkar med split, all-in osv..

 

Men att spela playmoney för att lära sig nån form av mer avancerat spel tror jag inte på, en slowplay eller checkraise eller dyl har ingen större (om någon alls) i playmoney..

 

Däremot vet jag några som tycker att det är kul, vilket jag inte kan se, att spela playmoney lite då och då...

 

Jag ser ingen annan användning av playmoney än att lära sig klienten. Poker är inte poker utan riktiga pengar. Det blir ju som att satsa pengar på travet....med monopolpengar...o hur kul e de på en skala???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses, man får väl spela hur mycket playmoney som helst om man nu tycker att det är kul.

 

 

Sedan kan det ur läromässig synvinkel vara bättre att köra lite freerolls där spelet är något bättre, i alla fall om man tar sig en bit in i turneringen. Personligen var det perfekt när man började lira och inte kunde avvara några pengar som helst till pokerlirandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...