Gå till innehåll

Trav


Folke Rosvall

Recommended Posts

I en annan tråd skriver Lobo: "Umeå har sin dag när det gäller trav (Guldbjörken) och tillhandahåller V75 till helgen. Det är en av få travbanor jag inte har besökt."

Har du besökt nästan alla cirka 25 travbanor som finns i Sverige? Det är verkligen imponerande och tyder på ett stort travintresse.

För egen del har jag spelat en del på trav och galopp, men den höga raken, alltså avdraget, gjorde att intresset svalnade. Traditionellt har avdraget varit 20% eller mer, men numera är det som lägst 15% om jag har fattat rätt. Vid jackpot kan återbetalningen dock bli högre.

Vi har kanske pratat om det tidigare, men det bästa hästspel som ATG har haft var V7 och V8. Tyvärr försvann det. Jag har aldrig undersökt andra bolag, men du kanske spelar där? I praktiken har jag slutat spela på hästar på grund av dom dåliga villkoren. Har du lyckats nå break even eller bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls samma intresse som förr i tiden. Nu är det mest ett nöje om man åker på trav. Det var roligare förr när det slängdes förlustbongar och program överallt. Publikintresset verkar inte heller ha återhämtat sig efter pandemin. Folk tröttnar på saker som få eller inga spelkassor öppna. Du måste visa legitimation om du vill spela för 20 kronor. Det ska bli intressant att se hur mycket publik Elitloppet drar. V75-tävlingar kan fortfarande bidra med god stämning. 

De flesta bolag som får odds levererat från Kambi som Unibet, Mr Green m.fl. har fasta odds på vardagstravet, dock inte fegisen Skarplöths ATG. Dessutom finns det travodds hos Betsson-koncernen, Svenska Spel, Bet365 och ibland har även Coolbet, speciellt på V75. Skatten på vinnare- och plats ligger på 15-20 %. På alla dessa bolag kan man även spela H2H och där ligger skatten på 7,5 % hos samtliga. Det finns även lite annat utöver detta. Rune Andersson gjorde ett försök med sitt bolag Legolasbet att ta upp kampen för streckspel med lägre avdrag men misslyckades. Rent ärligt förstår jag inte ens att han försökte. Travspelare är kräsna, och fisken hittar inte riktigt ut till andra bolag än ATG. Bolagen väljer då istället att straffa vinnande spelare med hårda limiteringar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jag känner igen mej i det du skriver. Att besöka en trav- eller galoppbana i dag är inte alls samma sak som förr. Jag gick första gången på Täby Galopp 1984 och Solvalla 1988. Att gå på Solvalla på den tiden var verkligen en publikfest. A-läktaren var alldeles full av folk och det var ett förskräckligt liv vid målgång.

Numera kan man tydligen inte spela i lucka alls. Enda sättet att spela lär vara i sin smart phone (om man har någon). Solvalla är slut som publikarena. Möjligen att Elitloppet fortfarande kan leva som förr, men utan spel i lucka. Jag har hört att utlänningar som besöker Solvalla inte får spela alls i den svenska poolen. Dom hänvisas till att spela i något utländskt bolag via sin mobil.

32 minuter sedan, säger Lobo :

Rune Andersson gjorde ett försök med sitt bolag Legolasbet att ta upp kampen för streckspel med lägre avdrag men misslyckades. Rent ärligt förstår jag inte ens att han försökte.

Jag tänkte samma sak när han försökte. Omsättningen på hans motsvarighet till V75 var något i stil med 30 000 kronor. Att jämföra med 70 miljoner på ATG. Och ATG försökte (alldeles i onödan) få ensamrätt till namnet Legolas, men misslyckades i rätten.

Jag minns inte när jag besökte Solvalla senast, men det kan ha varit för 10 år sen. Nej, för egen del spelar jag inte mer på hästar så länge villkoren är så dåliga som idag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...