Gå till innehåll

Regelfråga..


Kricka

Recommended Posts

Det tycks ju vara regel på att en förlorande hand inte behöver visa sina två hålkort. Varför? Båda har ju betalat exakt lika mycket och bör således även få lika mkt information. Tycker det är väldigt mkt bara visa vinnande kortet som gäller också. Fan alltså jag vill se båda mina motstånares kort vare sig jag förlorar eller inte. Detta gäller ju såklart vid showdown..

 

Det är ingen regel att man inte behöver visa sina kort även om nätpokern kör stenhårt på det. Dock kan man alltid se vad motståndaren hade för kort under hand history när det är färdigspelat.

 

Har alltid varit lite småirriterad på denna reger och föreslår nu en ändring. Den att: Vid showdown ska även förlorande hand visa sina kort om den han spelar mot vill det. Och vinnande hand visar båda sina hålkort.

 

Läs denna tråd för lite mer info: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=13742

 

Var goda att såga eller hylla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Kricka.

 

Den vanligast antagna regeln är att den förlorande handen inte behöver visa sin hand om han sitter efter en vinnande hand.

Och vi kommer inte att ändra den bara för att vissa är vana vid en sak när de spelar onlinepoker.

 

Om det är rundcheckat så börjar man visa från den personen som sitter till vänster om dealern, sedan visar alla sina kort. Detta gäller då det är showdown och rundcheckat.

 

Om någon har betat och de andra har synat så börjar man med att den som har betat visar först, sedan den till vänster om honom osv. Om den som betar visar en vinnande hand så behöver inte de andra visa sina händer.

 

Är det någon som har en annan uppfattning om "när man visar kort" så får ni gärna kommentera det.

 

Jag är inte 100% säker på att det jag har läst och lärt mig är helt rätt.

 

Kanske behöver inte alla visa händerna även om det är rundcheckat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså rent standardregelmässigt är det som jag säger. Dvs man måste visa korten även om man har en förlorande hand.

 

Dessutom har du nog rört ihop det lite för jag sa just att det INTE är så på onlinepoker, utan man är tvungen att kolla i en logg(Hand history) för att se det.

 

Så här ser det ut om du undrar:

 

MrWin shows: 6c - Ah (two pairs, queens and threes)

Zent didn't show: 6d - 9s (two pairs, queens and threes)

 

MrWin wins: EUR 3,75 (with two pairs, queens and threes)

Rake: EUR 0,25

 

Sedan att många inte tycker om att visa korten är en annan femma. Men om ni inte tänker ändra det så får jag väl utnyttja det du sa. Dvs skita i att valuebetta en hand så att jag får se hans kort (vid rundcheck). Eller låta alla visa korten i tur och ordning från den som först blev synad.

 

Men men, jag har ett till ess i rockärmen.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är skönt att man får slänga en hand på slowdown om jag inte är synad och inte vinnande handen. Är man synad så måste denna visa sin hand först eftersom man betalade för att för att se hans kort, är det rundcheckat så tycker jag att ingen har rätten att se min hand om jag inte vill visa den. Den som bettar preflopp synar jag för att få se floppen, den som sen bettar på floppen synade jag bara för att se fjärde gatan (även om jag redan har en bra hand utan hjälp från fjärde gatan). Synar jag i sista rundan så vill jag då se hans kort. Logiskt?

 

För oss som slaskar så är detta jävligt viktigt att inte få visa våra händer utan att vara synad =) Vem vet ibland kanske man sitter på 47off

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Man visar inte korten i de flesta tillfällen då man har förlorat handen, så vida man inte sitter och är den som ska visa först.

 

Det var vid rundcheck som jag var mer osäker.

 

Kricka: kolla in WSOP och andra stora turneringar så får du se om de visar sina förlorande händer? ;) Inte det inte, om de inte gör det frivilligt så klart...

 

När det gäller att visa den vinnande handen så är det BÅDA korten som ska upp.

 

Att bara visa ETT kort är bara något slötrick som vissa kör med på klubben.

Jag vet inte vart de har fått det ifrån, men är enligt hur jag har uppfattat saken enligt reglerna (även internationella regler så som WSOP etc) så är det regelvidrigt.

 

Mer kommentarer tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har också alltid kört samma regler i helsingborg korsällskap, om ni undrar varför ja skriver här helt plötsligt. Så är det för att ni är en mkt aktiv förening och jag snor lite ideer. Våran klubb har fungerat mindre bra men är på väg mot en nystart.

 

Jag tänkte bara passa på och ställa en fråga när d gäller att visa händer eller inte , om en Shortstack e all in preflop i en multi vägs pot. Vid showdown är han tvungen att visa även om han förlorar ? Jag menar alla andra som blir synade på sin all in får ju visa handen varför göra att undantag för att han e shortstack ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med lite besök utifrån :)

 

Jag skulle nog säga att han ska visa sin hand vid showdown eftersom han är all-in. Det är iaf. så som vi har gjort i de fallen det har hänt... vad jag kan minnas.

Detta är dock så som jag personligen tolkar reglerna.

 

Har någon annan en annorlunda uppfattning?

 

Btw: Hur många medlemmar har ni? Och ska några av er månne till Grebbestad och Masters of Poker? :)

Titta gärna tillbaka fler gånger och ställ gärna frågor, vi försöker besvara dem så gott det går :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en sensommarturné? HAHAHAH

 

Ner till helsingborg (vi plockar med oss skåningen så han kan tolka åt oss), plocka hem turneringen där dra vidare mot danmark och dra lite pigor.. förlåt dra lite bira och annat drickbart och sedan vidare till legoland och river hela haket innan man drar upp till grebbestad. Vilken tripp.

 

Undra hur många som igentligen skulle ha råd med inköpet till grebbestad då alla pengarna borde vara slut efter man lämnat danmark. HAHA. Hur gör vi då när ingen har råd med arabpokern i bilen? Plocka upp folk på vägen och tvinga dem spela poker mot oss?

 

Ang. all in flervägs pott. På nätet så kan han folda har man sett i vissa fall. Typ om spelare A går all in, B och C synar. B bettar på femte gatan och C synar så visar B först och C sen och då får vinnaren av de två händerna sidopotten. Sedan visas spelare A sin hand om den slår vinnaren av sidopotten och krigar om mainpotten. Så funkar det på nätet. Där säger det bara tjoff tjoff så är det färdig räknat. Det vi kör är ju smidigare live. A visar först sedan han som blir synad på river och C kan slänga sin hand om han vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga vakna? Nähe då får jag snacka med mig själv istället, något som jag är jävligt bra på.

 

Spelar en turnering på nätet, tung buyin på 2$, 2500 startande spelare. Total prispott på 5500$. Vinnaren får 1100$. Skapligt med tanke på den låga buyinen. Man är ITM när det återstår 220 spelare.

 

Andra pausen nu. 397 spelare kvar. Ledaren har 31000 marker, medel är 6300. Själv har jag 6600 i marker, var uppe nyss i 7500 när jag plockade av en blindstjuv på nästan att han hade på två rundor och tappade ner till 3000 mot andra på jobbiga starthänder men lyckades plocka tillbaka på en tung pott.

 

Har fått ruggigt dåliga händer rak igenom hela turneringen inget par över tio ännu. Tiorna vann jag en stor pott på dock. Nu börjar det igen, 52off är det första man ser. Skönt. Rapporterar mera snart, inte för att det skulle vara intressant utan för att hålla mig själv sysselsatt.

 

--

 

Fan varför får jag inte guld kort som AA, KK eller QQ och träffar set och dödar allt motstånd. Hade ruggigt oflyt ett tag och halkade ner kraftigt har återhämtat mig då det nu endast består i att sno andras mörkar. En annan rolig grej. Det fanns en spelare vid vårat bord som inte spelade, alltså död. Autofoldade hela tiden och varje gång han var all in på blinds på dubblade han sig varje gång. Så jävla kul ingen kunde döda han helt utan han hängde kvar i ca 2.5 timme. Tills jag skulle stjäla lite blinds med QT och dödar han. Skönt. Morgon nu, 6.10 känns nästan helvärt, inte. 275 spelare kvar.

 

--

 

Kukknull. Det gick inte att rubba vissas mörkar alls. Det slutar med att jag går all in med AKs mot QQ preflopp och förlorar givetvis. Tidigare floppar som man beskådat ikväll/natt/morgon så har alla AK träffat på floppen, var av en floppade kåk med AK. Aja, det komiska i det hela var att jag tänkte: fan då, det kan inte vara många kvar nu så ploppar rutan upp och det står att man kom som 220. HAHA på pricken ITM, nice. Tur i oturen, det är inte ofta när det gäller mig. Inköpet och lite skrot, blir nog en batalj imorgon med. 6.30 gå och lägga sig, ruggigt skönt. Skön timpenning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock bör väl sägas att man alltid har valet att mucka en hand.

Muckar du en hand så förlorar du givetvis potten men du har alltid det valet.

Så spelar vi i vår förening iaf, blir du synad så kan du välja att slänga in korten och den som synar vinner potten automatiskt utan att behöva visa sina kort.

Det händer dock inte för många gånger om året men iaf.

Blir du synad så visar du först, är det den vinnande handen behöver inte de andra visa sina händer.

Man måste alltid visa båda sina kort.

Även detta med att bara visa en person vid bordet sina kort och sen mucka är det dödsstraff på hos oss :)

Show one, show all är en gyllene regel som bör efterföljas.

 

//Mr. Bigslick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara mkt olika åsikter om detta...

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=11553&highlight=kort+showdown+regler

 

Där finns att läsa följande

 

Som sagt innan, är det showdown och förloraren inte visar sina kort så kan vem som helst som sitter vid bordet kräva att han visar sina kort.

Oavsett om han synade eller blev synad.

Alla spelare vid showdown ska visa sina kort om någon vid bordet kräver det.

 

och

 

Däremot så är det mot god pokeretik att be om att få se muckade kort vid showdown för ofta.

 

och det hela avslutas med

 

Answer: Yes, the answer is option two: anyone at the table who requests can see both players cards. A player at the table can request to see another players cards who was involved in a showdown (whether that be bet, called, raised, etc).

 

As for the norm, it is bad poker etiquette to ask to see other players folded cards unless you have a good reason. It is technically legal but most players will find it offensive especially since they have lost the pot -- it's kicking them while they are down.

 

Förslagsvis kan man ju låta Kricka få se de muckade korten, men att man sedan fryser ut honom då han visar på en bristande etikett inom poker.....................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...