Gå till innehåll

Pokerspelets dilemma


Folke Rosvall

Recommended Posts

Å ena sidan är det lämpligt att

a) spela bra händer och slänga dåliga händer,

å andra sidan är det lämpligt att

b) spela annorlunda för att inte vara "lättläst".

Den som ständigt spelar enligt a) lär få svårt att vinna. Den som ständigt spelar enligt b) lär få ännu svårare att vinna. Hur hittar man en bra balans mellan a) och b)?

Jag skulle kunna tänka mej att vid fullt bord kan en lämplig balans vara 90% a) och 10% b). Vid heads up kanske en lämplig balans kan vara 60% a) och 40% b). Vad tror ni? Kommentarer välkomnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Kan du utveckla?

Jag menar att du ska inte bara basera ditt spel på din handstyrka utan du ska också ta hänsyn till om situationen är bra eller dålig. Exploatera spelare om läget uppstår när de gör många misstag, spelar för tajt, är för lösa. Nu är kanske detta också relativt beroende på ens egen spelstil, men någonstans finns säkert den perfekta strategin. Det är kanske den strategin du borde sträva efter mot bättre spelare för att inte själv bli exploaterad. Det är svårt att ge ett bra svar, dock. Jag tror dock på att utveckla postlop-spelet mer än att titta på preflop ranger i alla fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-03-30 kl 08:58, säger Folke Rosvall :

Å ena sidan är det lämpligt att

a) spela bra händer och slänga dåliga händer,

å andra sidan är det lämpligt att

b) spela annorlunda för att inte vara "lättläst".

Den som ständigt spelar enligt a) lär få svårt att vinna. Den som ständigt spelar enligt b) lär få ännu svårare att vinna. Hur hittar man en bra balans mellan a) och b)?

Jag skulle kunna tänka mej att vid fullt bord kan en lämplig balans vara 90% a) och 10% b). Vid heads up kanske en lämplig balans kan vara 60% a) och 40% b). Vad tror ni? Kommentarer välkomnas.

Det verkar som att du ser ett motsatsförhålland emellan A och B, och att B innebär att spela "dåliga händer". Så behöver det inte vara, tvärt om.

Om du vill "spela annorlunda" så och då så kan du tex kallsyna en raise med AA och fyrbetta med JTs då och då. Dvs du spelar dina bra händer fortfarande, men på ett annorlunda sätt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-03-31 kl 11:32, säger Lobo :

Jag menar att du ska inte bara basera ditt spel på din handstyrka utan du ska också ta hänsyn till om situationen är bra eller dålig. Exploatera spelare om läget uppstår när de gör många misstag, spelar för tajt, är för lösa. Nu är kanske detta också relativt beroende på ens egen spelstil, men någonstans finns säkert den perfekta strategin. Det är kanske den strategin du borde sträva efter mot bättre spelare för att inte själv bli exploaterad. Det är svårt att ge ett bra svar, dock. Jag tror dock på att utveckla postlop-spelet mer än att titta på preflop ranger i alla fall. 

 

19 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Det verkar som att du ser ett motsatsförhålland emellan A och B, och att B innebär att spela "dåliga händer". Så behöver det inte vara, tvärt om.

Om du vill "spela annorlunda" så och då så kan du tex kallsyna en raise med AA och fyrbetta med JTs då och då. Dvs du spelar dina bra händer fortfarande, men på ett annorlunda sätt.

Tack för kommentarerna. Ja, jag tänkte närmast att b) innebär att spela dåliga händer. Men jag vill minnas att Glimne en gång definierade bluffar som "varje form av vilseledande spel".

Varje situation är unik och ni har rätt i att det gäller att balansera mellan abc-poker och vilseledande poker på rätt sätt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man sitter på CO med en spekulativ hand som 10 of Clubs7 of Clubs och BUTTON, SB, BB är för tighta. Låt säga att BUTTON vägrar bjuda motstånd och foldar 90 %, SB 90 % samt BB 88 %. Då kommer de sammanlagt att folda 71 % av gångerna.
0,9 * 0,9 * 0,88= 0,71

Du kan exploatera detta genom att öppna något lösare. Om blindsen är 0,5-1. Du borde stjäla med din standardöppning som kanske är 3. Det räcker att de lägger sig mer än 67 % av gångerna för att visa direkt profit. 
3 / ( (3 + 1,5)= 0,67

Om BUTTON istället är en tuff LAG och läget kommer direkt att se annorlunda ut. Du måste anpassa ditt spel efter detta och troligen folda 10 of Clubs7 of Clubs. Om du spelar GTO spelar det ingen roll vem som sitter på BUTTON. Du kommer alltid att öppna eller folda korrekt med 10 of Clubs7 of Clubs.

Sen tänker nog inte många på att de själv också blir exploaterade mer än vad de tror. Låt säga att du sitter på River och får oddset 2:1. Du har en svårbedömd hand och vet inte riktigt var du står. Det enda du vet är att du ska vara bäst mer än 33 % av gångerna. För Fi som gav dig oddsen ser det kanske annorlunda. Han gav dig oddset 1:1 av en anledning. För honom var det ett bra spel eftersom han vet att du kommer att lägga dig mer än 50 % av gångerna i detta ställningskrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...