Gå till innehåll

Bankrulle för 7CS?


Bildbert

Recommended Posts

Det pratas ju om att man behöver en bankrulle på 300xBB för att spela på en viss nivå i limit Texas Hold'em (till exempel $1200 för 2/4).

 

Men vad är bankrullekravet i 7 Card Stud? Högre? Lägre?

 

Eftersom det är en extra bettingrunda jämfört med Hold'em borde man ju rimligtvis behöva en större rulle, eftersom det blir större potter och variansen blir större.

 

Å andra sidan ger ju en extra bettingrunda en duktig 7CS-spelare en större edge, eftersom han eller hon har fler tillfällen att vara taktisk och få motståndaren att ta fel beslut respektive ta rätt beslut själv. En större edge borde rimligtvis betyda lägre bankrullekrav.

 

/Bildbert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla på storleken på anten eftersom den kommer avgöra hur fort dina pengar försvinner om du inte får några kort. Storlek på bring-in bör också vara rätt intressant.

 

I övrigt vet jag faktiskt inte och skulle tro att bankrullekraven för stötpoker varierar ännu mer än för texas pga att strukturen inte alls är lika konstant. Men som en tumregel skulle jag ju säga att om man inte spelat så att man fått en bra känsla för hur dåligt det kan gå när det går dåligt (åtminstone en vecka med kraftigt minus) så ska man se till att inte spela med allt för relevanta pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla på storleken på anten eftersom den kommer avgöra hur fort dina pengar försvinner om du inte får några kort. Storlek på bring-in bör också vara rätt intressant.

 

I övrigt vet jag faktiskt inte och skulle tro att bankrullekraven för stötpoker varierar ännu mer än för texas pga att strukturen inte alls är lika konstant.

 

Sant, ante och bring-in påverkar. Men å andra sidan är ante och bring-in ganska små i förhållande till den slutliga snittpotten (i alla fall på Party 2/4 där jag spelar mest). Snittpotten brukar ligga på cirka $30, och ante och bring-in ligger på $0.25 respektive $1.

Med ett fullt bord kostar det alltså $0.375 att spela en hand, vilket gör att man bara behöver vinna en hand av 80 för att gå jämnt upp i längden. Och en vinstprocent på 1,25 är ju inte mycket. :-o Så spelar man tight och taktiskt borde man ha en god chans att undvika att gula även med en ganska liten rulle.

 

Men det där med skillnader i struktur mellan nivåer är intressant. Det borde ju innebära att vissa nivåer är "bättre" än andra. En jämförelse mellan Party 1/2 och 2/4 visar att det är samma ante men olika bring-in ($0.5 respektive $1). Det gör ju att jag - med min hyggligt tighta spelstil - hellre spelar på 2/4 än 1/2. Nästan samma kostnad per hand, men klart större potter att vinna.

 

Men som en tumregel skulle jag ju säga att om man inte spelat så att man fått en bra känsla för hur dåligt det kan gå när det går dåligt (åtminstone en vecka med kraftigt minus) så ska man se till att inte spela med allt för relevanta pengar.

 

Relevanta pengar ska man väl aldrig spela för? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det där med skillnader i struktur mellan nivåer är intressant. Det borde ju innebära att vissa nivåer är "bättre" än andra.

Stämmer utmärkt, sen är ju "bättre" väldigt beroende på spelstil. Vid highstakes lir brukar både ante och bring-in vara väldigt hög eftersom spelarna där vill tvinga fram mer spel med händer som inte är så lättspelade. Shorthanded är inte så väldigt meningsfullt att spela om anten är låg eftersom det leder till att båda spelarna sällan kommer få en hand värd att spela samtidigt.

 

Jämför med att spela hold'em där per hand-"kostnaden"* kan gå från 0,15 mörkar per hand till 0,75 mörkar per hand när man spelar heads-up.

 

* Startequity är nog ett bättre mått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Som en approximation givet att bring-in är något så när i närheten av en halv liten bet och anten inte är extremt hög skulle jag förslå ungefär denna formel för FL7CS fullbord

 

BR = 200BB + 4000Ante

 

Egentligen borde det väl finnas en term som ökar som Ante i kvadrat också plus någon slags justering för olika bring in men en sådan här formel kommer ändå vara så approximativ att detta är meningslöst så länge strukturen inte är helt sjuk.

 

Tar man då FL7CS $0.5/1 med 25 cents bring in som exempel får följande

 

Ante 0.00 Rulle 200

Ante 0.05 Rulle 400

Ante 0.10 Rulle 600

Ante 0.15 Rulle 800

 

Går man högre än så i ante bör man rimligen justera rullen uppåt rejält, redan 800BB vid 0.15BB ante känns väl lågt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant effekt av detta (om nu min formel inte är helt off) skulle vara att man ibland kan ha rulle att spela t.ex. 2/4 på en site men däremot ha för liten rulle för att spela 1/2 på en annan site.

 

Exempelvis så skulle man kunna spela 2/4 med 10 cents ante om man har en rulle på 1200 dollar medan det skulle krävas 1400 dollar för att spela 1/2 med 25 cents ante.

 

Detta känns ju jäkligt ointuitivt men jag tror ändå det kan vara så helt enkelt pga av alla de extra marginella högvarianshänder man tvingas spela i ett högantespel.

 

En följd av detta är att man skall vara EXTREMT försiktig med att gå upp till en högre nivå om denna också samtigt har en relativt sett större ante. Har själv gått på en rejäl näsbränna på detta.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 years later...
Nej, 300xBB...

 

bobby, i limit snackar man om big bets och int big blinds, vilket gör att det blir 300. :) Så slipper du va arg på moderatorn och moderatorn posta ett inlägg till, vilken jävla ängel jag är.

 

 

Jag är dock int så rutinerad då det gäller 7CDS men jag tycker att kanske 400,500xbb låter alldeles utmärkt, beroende på hur bekväm man känner sig på nivån och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby, i limit snackar man om big bets och int big blinds, vilket gör att det blir 300. :) Så slipper du va arg på moderatorn och moderatorn posta ett inlägg till, vilken jävla ängel jag är.

 

 

Jag är dock int så rutinerad då det gäller 7CDS men jag tycker att kanske 400,500xbb låter alldeles utmärkt, beroende på hur bekväm man känner sig på nivån och allt.

 

Bra bump på en två år gammal tråd:-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby, i limit snackar man om big bets och int big blinds, vilket gör att det blir 300. :) Så slipper du va arg på moderatorn och moderatorn posta ett inlägg till, vilken jävla ängel jag är.

 

 

Jag är dock int så rutinerad då det gäller 7CDS men jag tycker att kanske 400,500xbb låter alldeles utmärkt, beroende på hur bekväm man känner sig på nivån och allt.

 

 

 

2005-11-27, 18:08

 

 

 

 

 

 

Bra bump på en två år gammal tråd:-P

 

Du hann visst före...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara en j* varians på 7stud för jag vann en frirulle, där ca:1000personer var reggade imorse. Första gången jag spelade 7stud :D (någorlunda seriöst iaf) väntade på att ja trodde att fi sat på drag o pottade flera gånger, fisken synade till slut med A hög på sista gatan...

svainolla på b2b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...