Gå till innehåll

KlonkSteves PLO Bankroll Challenge 500$-25k$


KlonkSteve

Recommended Posts

Tjena PF! 

Tillbaka med en dagbok, efter en längre frånvaro. 

Så, vad har gamle KlonkSteve haft för sig senaste tiden? 

Well, det har skett en del förändringar i min tillvaro. Har lagt heltidsgrinden på hyllan, och återgått till att vara en kontorsråtta. Min gamla chef hörde av sig förra våren, och undrade om jag ville hoppa in över sommaren. Och då grinden gått tungt, plus att jag kände att det rent allmänt kunde vara gött med lite omväxling så hoppade jag på jobbet över sommaren, som jag nu fått fast tjänst på. 

Och det kändes riktigt jäkla skönt att slippa pressen att lira på heltid. Hade under ett halvårs tid lite drygt blivit totalt jäkla sönder-rejpad av SvS på /4-/5, och suget för pokern hade försvunnit helt. 

Så nu är jag en glad amatör igen, och har som mål att endast lira för att det är roligt. Tror i all ärlighet att jag aldrig kommer hoppa på heltids-grindtåget igen. Det är liksom inte värt det, om du inte når det riktigt höga nivåerna så att pengarna du gör blir life changing på riktigt. 

Det brukar ju heta "Du har frihet som pokerspelare, du kan styra din egna vardag och är din egna chef". Well, det är ju förvisso sant, MEN, det finns ju en hel del baksidor med det också. 

Liksom, när resultaten uteblir är det rätt lätt att sakna den fasta inkomsten som ett fast kneg ger. Plus att jag så här i efterhand har insett att jag faktiskt saknat den sociala biten med ett jobb, samt att ha tvingande fasta rutiner och miljöombyte. 

Trivs bra med att ha pokern som en sidosyssla, och att slippa pressen gällande resultat har gjort att jag tycker poker är kul igen. 

Eller ja, nästan iaf. Nu i januari började jag lira igen mer kontinuerligt, efter att endast ha ströspelat sedan i somras. 

Med en rulle på 1 000 dollar, gav jag PLO25 en chans på Stars. Och ja, i klassisk KlonkSteve-manér inleddes året med sprutback, och nästan 30BI under ev. 

Så, för att försöka motverka att man redan i januari hinner tröttna på den CP-fisting som är variansen i PLO, tänkte jag starta en challenge, och ha denna dagbok för att dela med mig av både resultat och HHs. 

Tänkte köra med en startrulle på 500$ och där slutmålet är 25k$. Ett slutmål som sannolikt kommer ta flera år att nå, men hey, tanken är just att det ska vara long term. 

Kommer köra sjukt konservativt med brm. På pappret borde man väl egentligen göra tvärtom när man inte är beroende av pengarna pokern ger, men jag gillar att spela riktigt jävla överrullad. Och, målet med denna db/challenge är att ha kul med poker long term, inte att högvariansa och klättra så snabbt det bara går i stejks.

Här är mina guidelines:

500$-25k$ PLO Bankroll Challenge:

- Start stejk: PLO10

- Site: Pokerstars

- BRM: 6 000bb per nivå för PLO25+. 

- Endast regbord, ingen zoom. 

 -Var noggrann med table selection.

 - Spela INTE om jag är trött/bakis osv. 

 - Kliva bord där jag är riktigt deep(typ 250-300bb+) då jag inte är bekväm med det.   

 

Så, det var väl alles. Önska mig lycka till så kör vi! ??

 

   

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Så nu är jag en glad amatör igen, och har som mål att endast lira för att det är roligt. Tror i all ärlighet att jag aldrig kommer hoppa på heltids-grindtåget igen. Det är liksom inte värt det, om du inte når det riktigt höga nivåerna så att pengarna du gör blir life changing på riktigt. 

Grattis till ett klokt beslut! ? Jag känner många som försöker leva på poker och dom mår inte bra. Ett ständigt slit med låg levnadsstandard. Tryggheten med en fast inkomst är oerhört mycket värd. Poker är som roligast när det är en hobby. Då är varje vunnen krona en bonus och inte ett tvång.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger brusig1 :

Folk som blir arga över att någon lägger ananas på sin pizza hade dött av hjärtattack om de hörde att någon valde att spela microstakes stars istället för svs.

Haha, poäng. 

Men, Stars micros på PLO-sidan är inte var den varit tidigare. Gejmsen på regborden är väldigt väldigt softa upp till iaf PLO50$. 

Men ja, vi får väl se om jag ångrar mig eller inte. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, man slipper ju bajsklienten som är SvS, och har en enklare tillgång till HUD/tracker(No Moms-Ryss-Ronny needed). Samt att stars klient rent mjukvarumässigt är en fröjd. 

Sen efter att ha lurkat i stars lobby det senaste halvåret så är mitt intryck att det finns gott om värde upp till PLO50, kanske tom PLO100. 

Så ja, tycker det är roligare. 

Sen får vi se om min bedömning stämmer eller inte. 

En annan sak som är najs, är att mtp alla restriktioner för insättningar osv så känns det najs att köra challengen på en sajt man vet man kommer få stadigt med gejms. Speciellt nu när svs sannolikt drar sina sista andetag efter Palpatine Shekarabis hejdlösa framfart.

Redigerad av KlonkSteve
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger brusig1 :

Folk som blir arga över att någon lägger ananas på sin pizza hade dött av hjärtattack om de hörde att någon valde att spela microstakes stars istället för svs.

Sjuk fråga. Ananananananas har en fin syrlighet att klämma över. Brukar själv jobba med Lime som är otroligt fin i matlagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med challange och gl! Tänkt lite på det du skrev om stress med resultat och den sociala biten. Jag har själv spelat heltid innan och kan känna igen mig med stressen du beskriver. Men jag tror ett vanligt problem många har är att man spelar med lite för liten rulle. Kanske lättare sagt än gjort att bygga upp en fin rulle men kan ju vara bra alt och kombinera poker plus jobb ett tag för att bygga upp en riktigt stabil rulle så om man sen väljer att gå all in poker att man då har en fin hög som man kan norpa på de månader som det backas. Hur man tacklar det sociala kanske är svårare men man har ju faktiskt väldigt mycket tid att utforska exempelvis någon sport/aktivitet/ hobby som man regelbundet kan gå till. Eller varför inte läsa något ämne som intresserar en mest för det sociala. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, säger Markus800 :

Sjuk fråga. Ananananananas har en fin syrlighet att klämma över. Brukar själv jobba med Lime som är otroligt fin i matlagning.

Min fru verkligen hatar coriander, curry, ananas. (Samt banan på pizza). Ni kan ju gissa vilken pizza jag brukar välja? Inte för att jag direkt gillar den, men vissa principer går ju inte att rucka på.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger fritjof :

Kul med challange och gl! Tänkt lite på det du skrev om stress med resultat och den sociala biten. Jag har själv spelat heltid innan och kan känna igen mig med stressen du beskriver. Men jag tror ett vanligt problem många har är att man spelar med lite för liten rulle. Kanske lättare sagt än gjort att bygga upp en fin rulle men kan ju vara bra alt och kombinera poker plus jobb ett tag för att bygga upp en riktigt stabil rulle så om man sen väljer att gå all in poker att man då har en fin hög som man kan norpa på de månader som det backas. Hur man tacklar det sociala kanske är svårare men man har ju faktiskt väldigt mycket tid att utforska exempelvis någon sport/aktivitet/ hobby som man regelbundet kan gå till. Eller varför inte läsa något ämne som intresserar en mest för det sociala. 

Ja, sen tror jag ett problem jag själv har är att när jag har pokern som heltidssyssla,  så blir jag påverkad mentalt, inte enbart pga stress över att det är ens enda inkomst, utan också pga att pokern blir en för stor del av ens identitet, och påverkar på så sätt ens självkänsla mer. 

Liksom, om man grindar 8+h per dag, och är inne i en kall period, så är pokern och resultaten närvarande exakt hela tiden, och jag identifierar mig för mycket med pokern. 

Detta kan man ju egentligen lösa med disciplin, och bra schemaläggning + få in andra aktiviteter så man får bättre balans i livet osv. 

Men antar att det är lättare sagt än gjort för många. Mig själv inkluderad ?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså. En grej gällande jobbet som jag lite hade förträngt är hur SJUKT många meningslösa möten(videomöten nu med covid) man har i tid och otid. 

Sure, köper att videomöten kan vara ett bra sätt för information/utbildning/kommunikation osv, men känns som att det är något som överanvänds också. 

I organisationen jag jobbar i ska det fan hållas både för-möte, möte, efter-möte och fan och hans moster där temat/ämnet oftast är något som hade kunnat mailas ut. 

Typ, "Nu har vi fått en deploy på vår mjukvara som gör att knapp X gör Y istället för Z". Vafan ska det behövas ha möten för det för? Fan tiltande. 

Anyways, tillbaka till ontopic. Blir nog ingen grind för mig i helgen, har en del uppbokat, men planen är att dra igång challengen nu till veckan som kommer. 

Ska försöka smeta in 10k händer, vilket förmodligen blir runt 30h för veckan, och 4h/dag. Borde vara doable, men vi får se. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Asså. En grej gällande jobbet som jag lite hade förträngt är hur SJUKT många meningslösa möten(videomöten nu med covid) man har i tid och otid. 

Sure, köper att videomöten kan vara ett bra sätt för information/utbildning/kommunikation osv, men känns som att det är något som överanvänds också. 

I organisationen jag jobbar i ska det fan hållas både för-möte, möte, efter-möte och fan och hans moster där temat/ämnet oftast är något som hade kunnat mailas ut. 

Typ, "Nu har vi fått en deploy på vår mjukvara som gör att knapp X gör Y istället för Z". Vafan ska det behövas ha möten för det för? Fan tiltande. 

Anyways, tillbaka till ontopic. Blir nog ingen grind för mig i helgen, har en del uppbokat, men planen är att dra igång challengen nu till veckan som kommer. 

Ska försöka smeta in 10k händer, vilket förmodligen blir runt 30h för veckan, och 4h/dag. Borde vara doable, men vi får se. 

+1 gällande onödiga möten. Det verkar vara en universell trend just nu.

Har fått mitt team på jobbet att börja köra ett email/inlägg i Slack istället för ett möte. På så sätt kan alla se det, samt om man nu skulle glömma bort det så finns det en textrad att referera tillbaka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, säger Tiburtius :

+1 gällande onödiga möten. Det verkar vara en universell trend just nu.

Har fått mitt team på jobbet att börja köra ett email/inlägg i Slack istället för ett möte. På så sätt kan alla se det, samt om man nu skulle glömma bort det så finns det en textrad att referera tillbaka till.

Det som är stört är att man informerar ut rätt stadigt via både mail, intranät samt chattkanaler, men man upplever ändå ett behov av att strössla möten exakt hela tiden. 

Ännu sjukare då vi i just vår enhet inte når produktionsmålen, har en backlogg på flera veckor i vissa ärendeköer, och är strax under 100 pers. 

Menar, räkna på det. Varje timma i möte är grovt 100 arbetstimmar som går till spillo.....

Oh well, inte mkt att göra åt det, men kände ett behov av att ranta över det lite iaf ?

Kommer hinna få in en sesh nu på förmiddagen, så börjar tidigare än planerat. 

LET THE CHALLENGE BEGIN!

giphy.gif

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, dagbokens första hand. 

Mtp att jag bara är 60bb kort är jag fajn med squeezen pre, trots att äggen är riktiga runk-ägg. Målet är ju att få en syn, så man har SPR 1 på flopp HU och kan spela enkelt. 

Men folk är ju stationer på nivån(alla i handen är löspassiva fiskar). 

Flopp hatar man ju livet, men med SPR 0.5 tyckte jag inte jag kunde göra annat än att peta in. 

Hade iofs kunnat köpa check, och peta in vs 1 villain? Men kan ju vara att man är resultatorienterad mtp hur bajs man fick in det. 

Då nivån är synstations-heaven kanske man ska skita i SQ pre, korta stacken till trots?

 

PokerStars - $0.10 PL Hi (6 max) - Omaha Hi - 5 players
Hand converted by Holdem Manager 3

CO: $8.97 (89.7 bb)
BTN: $10.06 (100.6 bb)
SB: $7.04 (70.4 bb)
Hero (BB): $6.05 (60.5 bb)
UTG: $18.10 (181 bb)

SB posts $0.05, Hero posts BB $0.10

Pre Flop: (pot: $0.15) Hero has Aclub4.gif Aspade4.gif 4heart4.gif Tdiamond4.gif
UTG calls $0.10, CO raises to $0.45, fold, SB calls $0.40, Hero raises to $1.90, UTG calls $1.80, CO calls $1.45, SB calls $1.45

Flop: ($7.60, 4 players) 9club4.gif 2heart4.gif Qdiamond4.gif
SB checks, Hero bets $4.15 and is all-in, UTG raises to $16.20 and is all-in, CO calls $7.07 and is all-in, SB calls $5.14 and is all-in

Turn: ($31.03, 4 players) 5club4.gif

River: ($31.03, 4 players) 6club4.gif

Results: $31.03 pot ($0.00 rake)
Final Board: 9club4.gif 2heart4.gif Qdiamond4.gif 5club4.gif 6club4.gif

UTG shows 7spade4.gif Qspade4.gif Jclub4.gif 9diamond4.gif: (Two Pair, Queens and Nines)
Main Pot: [$24.20]: (Pre 30%, Flop 39%, Turn 31%)
Side Pot #1: [$2.97]: (Pre 38%, Flop 47%, Turn 50%)
Side Pot #2: [$3.86]: (Pre 54%, Flop 61%, Turn 69%)

CO shows 3spade4.gif Jheart4.gif Tspade4.gif Aheart4.gif: (High Card, Ace)
Main Pot: [$24.20]: (Pre 21%, Flop 33%, Turn 25%)
Side Pot #1: [$2.97]: (Pre 32%, Flop 34%, Turn 25%)
Side Pot #2: [$3.86]: (Pre 45%, Flop 39%, Turn 31%)

SB shows 3club4.gif Kclub4.gif Jspade4.gif 2club4.gif: (Flush, King High)
Main Pot: [$24.20]: (Pre 23%, Flop 19%, Turn 25%)
Side Pot #1: [$2.97]: (Pre 29%, Flop 19%, Turn 25%)

Hero shows Aclub4.gif Aspade4.gif 4heart4.gif Tdiamond4.gif: (One Pair, Aces)
Main Pot: [$24.20]: (Pre 28%, Flop 9%, Turn 19%)

SB wins $26.02
UTG wins $3.69
 

Redigerad av KlonkSteve
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

giphy.gif

 

PokerStars - $0.10 PL Hi (6 max) - Omaha Hi - 6 players
Hand converted by Holdem Manager 3

CO: $4.18 (41.8 bb)
BTN: $10.38 (103.8 bb)
SB: $12.25 (122.5 bb)
BB: $11.48 (114.8 bb)
Hero (UTG): $10.86 (108.6 bb)
MP: $22.78 (227.8 bb)

SB posts $0.05, BB posts $0.10

Pre Flop: (pot: $0.15) Hero has 4club4.gif Qclub4.gif Theart4.gif Kheart4.gif
Hero raises to $0.35, fold, CO calls $0.35, BTN calls $0.35, fold, BB calls $0.25

Flop: ($1.45, 4 players) Jheart4.gif 9heart4.gif 5spade4.gif
BB checks, Hero bets $0.92, fold, BTN calls $0.92, fold

Turn: ($3.29, 2 players) 8diamond4.gif
Hero bets $2.08, BTN raises to $9.11 and is all-in, Hero calls $7.03

River: ($21.51, 2 players) 9spade4.gif

Results: $21.51 pot ($0.91 rake)
Final Board: Jheart4.gif 9heart4.gif 5spade4.gif 8diamond4.gif 9spade4.gif

Hero shows 4club4.gif Qclub4.gif Theart4.gif Kheart4.gif: (Straight, Queen High)
(Pre 57%, Flop 63%, Turn 90%)

BTN shows 5club4.gif 9diamond4.gif 7diamond4.gif 6diamond4.gif: (Full House, Nines full of Fives)
(Pre 43%, Flop 37%, Turn 10%)

BTN wins $20.60
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Ok, dagbokens första hand. 

Mtp att jag bara är 60bb kort är jag fajn med squeezen pre, trots att äggen är riktiga runk-ägg. Målet är ju att få en syn, så man har SPR 1 på flopp HU och kan spela enkelt. 

Men folk är ju stationer på nivån(alla i handen är löspassiva fiskar). 

Flopp hatar man ju livet, men med SPR 0.5 tyckte jag inte jag kunde göra annat än att peta in. 

Hade iofs kunnat köpa check, och peta in vs 1 villain? Men kan ju vara att man är resultatorienterad mtp hur bajs man fick in det. 

Då nivån är synstations-heaven kanske man ska skita i SQ pre, korta stacken till trots?


 

Nä, det finns nog inte på kartan att det nånsin blir HU till flopp i den här spoten :P 

Jag tror att man får räkna med tre syner som standard här och att 3betta den här handen kommer vara marginellt +EV som allra bäst. Jag tror att man måste ha en suit för att det ska bli tillräckligt +EV att 3betta AAT4 här.

När vi kommer till flopp här tror jag också att just den här floppen är alldeles för dålig och att det nog är bäst att checka. Trots given SPR tror jag att det som minst måste vara ett parat bräde eller att vi ska ha en gutshot för att trycka in det.

Jag kanske är helt ute och cyklar dock :D

Redigerad av en_stor_keps
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, säger en_stor_keps :

Nä, det finns nog inte på kartan att det nånsin blir HU till flopp i den här spoten :P 

Jag tror att man får räkna med tre syner som standard här och att 3betta den här handen kommer vara marginellt +EV som allra bäst. Jag tror att man måste ha en suit för att det ska bli tillräckligt +EV att 3betta AAT4 här.

När vi kommer till flopp här tror jag också att just den här floppen är alldeles för dålig och att det nog är bäst att checka. Trots given SPR tror jag att det som minst måste vara ett parat bräde eller att vi ska ha en gutshot för att trycka in det.

Jag kanske är helt ute och cyklar dock :D

Ty för input! 

Petade in i OO, och vi pushar ändå en del EQ. Just här körde jag en 20%ig(linjär) range samt 2 grisranger på 50%. Men testade att laborera med lite andra ranger med, och verkar som att vi pushar likartat även där. 

29% i EQ 4vägs är ju ändå bra väl, då pushar vi 4% 4vägs. Men det kanske inte räcker? Var riktigt länge sedan jag var inne och peta i OO och tänkte i termer av EQ, så kanske är jag som är semi-retarded haha ?

 

image.png.5e7a6e4b3b64361c0af020fca5940148.png

 

EDIT: Och så här mår vi på flopp. Då måste vi väl peta in? Är ju vs samtliga villains flopprange, så när pengarna väl åker in så mår man ju AIDS, speciellt om fler petar in. 

 

image.png.663f39ee5ebeeb3c189d8617d5d17878.png

Redigerad av KlonkSteve
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger KlonkSteve :

Ty för input! 

Petade in i OO, och vi pushar ändå en del EQ. Just här körde jag en 20%ig(linjär) range samt 2 grisranger på 50%. Men testade att laborera med lite andra ranger med, och verkar som att vi pushar likartat även där. 

29% i EQ 4vägs är ju ändå bra väl, då pushar vi 4% 4vägs. Men det kanske inte räcker? Var riktigt länge sedan jag var inne och peta i OO och tänkte i termer av EQ, så kanske är jag som är semi-retarded haha ?

 

image.png.5e7a6e4b3b64361c0af020fca5940148.png

 

EDIT: Och så här mår vi på flopp. Då måste vi väl peta in? Är ju vs samtliga villains flopprange, så när pengarna väl åker in så mår man ju AIDS, speciellt om fler petar in. 

 

image.png.663f39ee5ebeeb3c189d8617d5d17878.png

Ja okej, givet dom rangerna så ligger vi lite bättre till än jag spontant trodde ändå. Vet inte hur mycket rake påverkar på dessa nivåer dock, när man pushar sådana här ganska små edges?

Jag har precis börjat spela PLO typ och spelar bara låga nivåer. Har ingen direkt koll på teorin utan kört på känsla och trial and error så här långt.

Jag brukar generellt hoppa över spots jag känner är marginella när det finns så många betydligt finare spots att hamna i mot sådana här spelare. Men visst, jag kanske är lite fjantig och nit också, så mina ord kanske inte är så mycket värda. :)

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...