Gå till innehåll

PLO - Mitten-set, ett verktyg för att skapa hål i rullen


PokerWiz

Recommended Posts

Ibland är jag jätteduktig och diciplinerad på att slänga ifrån mig mitten-setet på annars ofarliga brädor om någon spänner musklerna och skickar i en massa pengar. Andra gånger kan jag spela som en riktig idiot. Ofta kan scenariot se ut så här:

 

Jag har 7789ds på hand och det höjs inte pre-flop.

 

Floppen kommer 37Q rainbow.

 

-

 

Fi bettar pott.

Jag dubblar.

Fi slår om pott igen.

Jag foldar.

 

Alternativt:

 

Fi bettar pott.

Jag dubblar.

Fi slår om pott igen.

Jag tiltar till och skickar i allt.

Fi blixtsynar med topp-set.

Jag drar ut med ett fyrtal på rivern.

 

-

 

Ska man rutinmässigt kasta mitten-set om någon betar pott på floppen? Om inte, hur ska man då skaffa sig information om motståndarens hand nog att slänga sin hand. Kan inte tro att det är rätt att hoppas att han sitter på ett botten-set eller två par. Ohh great maztahs, tell me how to plaaaay! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man rutinmässigt kasta mitten-set om någon betar pott på floppen? Om inte, hur ska man då skaffa sig information om motståndarens hand nog att slänga sin hand. Kan inte tro att det är rätt att hoppas att han sitter på ett botten-set eller två par. Ohh great maztahs, tell me how to plaaaay! :roll:

 

Mittenset är en problematisk hand, men rutinmässigt slänga den om fi betar? Fi skulle förmodligen pottbeta på floppen även med lägsta set, högt tvåpar och i vissa fall t o m överpar (många spelar t ex AA överaggressivt). I de flesta situationer HU skulle jag nog ha väldigt svårt att släppa mellanset. Om däremot fler visar stort intresse för potten händer det att jag slänger mellanset. Man kan väl säga att jag mer eller mindre accepterat att mittenset kostar mig en rejäl slant då och då men att det ändå oftast är en bra hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska dubbla, höj max. Mätaren i botten. Man ska aldrig höja mindre än max. :) Synar han, är det upp till dig att avgöra hurdan spelaren är. Höjer han tillbaka max så kasta. Nu är ju inte jag direkt något proffs, men det är iallafall hur jag hade spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska dubbla, höj max. Mätaren i botten. Man ska aldrig höja mindre än max. :) Synar han, är det upp till dig att avgöra hurdan spelaren är. Höjer han tillbaka max så kasta. Nu är ju inte jag direkt något proffs, men det är iallafall hur jag hade spelat.

 

Säg att det är PLO $0.25/0.5 som spelas med $50 i maxupptag.

Både jag och fi har ca $50 vid bordet.

 

Jag sitter på knappen och höjer pott efter några limpare med JJT9ds, säg att det blir upp till $2.50. Det blir 3 synar. Potten ligger då på ca $11.

 

Floppen kommer KJ4. En av spelarna i mitten bettar ut $11. Om jag då höjer pott är det så gott som all-in. I detta fallet kanske man helt enkelt har för liten stack för att komma undan att förlora allt? Man kan ju definitivt inte slå om för att sedan lägga sig. Det finns ju inte. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du antagligen syna och se vad som händer på turn, men det kan ju vara farligt eftersom att han kan semi-bluffa på t.ex. flushdrag + något litet stegdrag, eller kanske bara flushdraget?

 

Det gäller att känna spelaren, är han tight så kanske en fold inte är så dumt? Om han är en lös spelare som gillar att bluffa och så kanske mätaren i botten är det bästa? Kom ihåg, om han nu har flushdraget så kan du ju inte dubbla, då får han pot odds och kommer blixtsyna. Du måste alltid ge din motståndare fel odds för att syna, så de gör ett misstag istället för du. (Nu pratar vi 0.25/0.50 för där synar de ändå, så du får inte ge nått gratis om du absolut inte vill ha hela bordet med)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ha känsla för folks vpip o aggressivitet, de flesta plo-lirare kommer betta hårt med nöttoppsetet på en ofarlig bräda.

Killen med 0 aggresivitet som plötsligt reraisar ditt pottbet, vik.. du har kanske investerat 8-20bb i potten, finns bättre lägen mot sådana lirare.

 

På lägre nivåer är ju de flesta potter limpade, känns som stora PP som i detta fallet QQxx är ute mkt oftare än på lite högre nivåer (även om inte jag lirar sådana)

Gör ju en hel del skillnad om det är två pottar preflop och tre lirare med till floppen eller om 6-7 pers har limpat in.

 

Tänk dock vilken image du har hos andra lirare, är du slaskpellen som reraisar med en hel del o är involverad ofta så kan han utan tvekan reraisa dig med tvåpar.

 

Ett sätt att inte avslöja sitt topset så tydligt mot bra lirare (dåliga synar med lägre set ändå) när man sitter i position är att bara syna ett reraise på den ofarliga brädan, då degar dom garanterat in på turn och det är bara att håva in. (Akta dock för folk bakom så får dra till för bra pris, funkar bäst i headsup-potter där man måste trixa lite för att få in all den andres deg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seat 7 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: Hero ( $3986.50 )

Seat 9: Valyash ( $4124.94 )

Seat 10: Gooosefraba ( $3096.38 )

Seat 5: allegu ( $2866 )

Seat 6: TheKingMidas ( $2082 )

Seat 2: jen1664 ( $643.88 )

Seat 8: rigbydog ( $3121 )

Seat 3: philthydogg ( $1943.50 )

Seat 7: pkrmad001 ( $1970 )

rigbydog posts small blind [$10].

Valyash posts big blind [$20].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Td Qs Jh Js ]

Gooosefraba raises [$40].

Hero calls [$40].

jen1664 folds.

philthydogg calls [$40].

TheKingMidas calls [$40].

pkrmad001 folds.

rigbydog folds.

Valyash calls [$20].

 

** Dealing Flop ** [ Ad, Jd, 6s ]

 

Valyash checks.

Gooosefraba checks.

Hero bets [$207].

philthydogg raises [$828].

TheKingMidas folds.

Valyash calls [$828].

Gooosefraba folds.

 

Så här kan mina mittenset händer se ut. Vad tror ni om spelet? Mina tankar:

1. Killen som raisar mig på floppen kan ha allt från top set, botten set, färgdrag, stegdrag eller nån smaskig kombination. AAxx känns mindre sannolikt eftersom han inte raisade före floppen.

2. Syn från Valyash betyder ett halvsmaskigt drag, men inte en helsmaskigt.

=> Jag har betodds just (2x på allt som åker in) nu och smaskar in degen

 

Hero raises [$3312].

philthydogg is all-In.

Valyash folds.

 

** Dealing Turn ** [ Th ]

** Dealing River ** [ 2h ]

 

Hero shows [ Td, Qs, Jh, Js ] three of a kind, jacks.

philthydogg shows [ 4s, Ac, 2s, As ] three of a kind, aces.

 

Comments?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allin, du har ju en out.

 

I min sinnesvärld är det klart +ev att trycka med midset.

 

Men, om jag gör det och oroar mig för top set brukar jag kontrollera så att jag åtminstånde har några outs förutom en enda. Om floppen kommer J75, och du sitter med 7768 så är det mycket tryggare att pusha där. Det är en saggig försäkring, men långt mycket bättre än en out.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allin, du har ju en out.

 

I min sinnesvärld är det klart +ev att trycka med midset.

 

Men, om jag gör det och oroar mig för top set brukar jag kontrollera så att jag åtminstånde har några outs förutom en enda. Om floppen kommer J75, och du sitter med 7768 så är det mycket tryggare att pusha där. Det är en saggig försäkring, men långt mycket bättre än en out.

 

Jag tycker att det brukar vara så att man vinner små potter och förlorar stora med mid-set. Antingen har han inte topp-set och foldar ganska ofta när man smackar i, eller så synar han med topp-set och så står man där med sin egen ryggrad i nävarna. Vettesjutton alltså. Mid-set är en vidrig hand :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det brukar vara så att man vinner små potter och förlorar stora med mid-set. Antingen har han inte topp-set och foldar ganska ofta när man smackar i, eller så synar han med topp-set och så står man där med sin egen ryggrad i nävarna. Vettesjutton alltså. Mid-set är en vidrig hand :roll:

 

Det har väl att göra med hur mkt varians man står ut med. Jag är humörbaserad i hur jag spelar mid set. Svårast tycker jag är när bordet parar upp sig ovan en direkt på turnen och man får ett pot bet i nyllet som svar på sitt flop bet...

 

Pågår fö just nu en diskussion på 2+2 ang mid sets, länkar till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...