Gå till innehåll

Låga par


Martin Borg

Recommended Posts

Eftersom frågan är ställd som nybörjare så gäller 'tight is right'. Då kan du öppna med dom i ett 6-handed-game f.o.m. Cut Off. Din handdistribution från denna position bör då ligga på drygt 20 %. Om du vill spela lösare i tidigare positioner är det just dessa händer som står på tur att knacka på din dörr för att komma in i din handdistribution.

Huruvida du ska syna kallt med dom är inte lika självklart. I regel gillar folk att setmina, och oddset på det är 8:1. Om en spelare öppnar och är ubertight från UTG, då synar du hellre med :2c::2d: i MP än med handen :Kd::Jc:. Däremot synar du hellre med :Kd::Jc: än :2c::2d: från BB vs SB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Lobo :

Din handdistribution från denna position bör då ligga på drygt 20 %. Om du vill spela lösare i tidigare positioner är det just dessa händer som står på tur att knacka på din dörr för att komma in i din handdistribution.

Huruvida du ska syna kallt med dom är inte lika självklart. I regel gillar folk att setmina, och oddset på det är 8:1.

Eftersom frågan är ställd av en nybörjare så kanske ditt svar innehåller en del svåra termer. Du kanske skulle förklara närmare vad det betyder. (För egen del är jag inte säker på att jag har förstått allt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Eftersom frågan är ställd av en nybörjare så kanske ditt svar innehåller en del svåra termer. Du kanske skulle förklara närmare vad det betyder. (För egen del är jag inte säker på att jag har förstått allt.)

 

54 minuter sedan, säger Martin Borg :

Ja, jag förstår inte allt. Men jag tror att låga par kan vara chanshänder som man spelar ibland om man vill gambla ? Eller kanske ska man spela dom hela tiden ? Det är det jag undrar över.  Jag börjar tro att jag spelar för många händer ...

Är man nybörjare kan man väl rekommendera att ha en tight image. 10-12 % av sin range (handdistribution) kan man öppna när man sitter i UTG eller MP (2 första positionerna efter mörkarna). Där bör inte små par upp till och med 55 ingå. Man kan börja spela dom från positionen innan knappen och framåt i en oöppnad pott.

Det finns något som kallas Gap Concept. Det innebär att du behöver en bättre hand för att syna än du behöver för att satsa eller höja. Då borde man inte syna med 22-55 när någon öppnar från UTG eller MP. Om du ändå tänker syna med 22-55 när någon öppnar därifrån gör du det först och främst för att setmina, dvs du vill floppa en triss. Det gör man cirka 8:1 eller ungefär 12 % av gångerna. 

Om blindarna är 0,5-1. UTG öppnar till 3. Du synar i positionen efter med :4c::4d:. Dit pottodds var då 1,5:1 (4,5:3). Sen gäller 8-1,5 som blir 6,5. Du synade för 3 dollar. Ta dom 3 dollarna gånger 6,5 och du får 19,5. Minst det behöver du få in för att visa profit när du floppar en triss, och tänkt lägga dig om du inte skulle göra det. Skulle floppen vara :Ab::7g::4s: och din fiende sitter med :Ah::Kc: finns det väl en hygglig chans att du gör det. Skulle den istället vara :Qs::9g::4b:skulle du troligen inte göra det. Desto snävare range din fiende har, desto bättre för dig när du floppar din triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger Lobo :

10-12 % av sin range (handdistribution)

Jag är osäker på vad du menar.

I Texas finns det (52 x 51) / (1 x 2) = 1326 olika starthänder. Om vi sorterar bort alla likvärdiga starthänder återstår 169, som alltså i grunden är olika. Är det detta som du kallar range?

10-12% av dessa blir cirka 20 stycken. Menar du dom 20 bästa starthänderna, alltså från AA, KK, QQ, AK och så vidare nedåt?

Om vi tittar i Pokerhandboken upplaga 2002 av Dan Glimne så slutar dom 20 bästa starthänderna vid 88. I så fall skulle man inte spela 77 och lägre par.

10 timmar sedan, säger Martin Borg :

Ja, jag förstår inte allt. Men jag tror att låga par kan vara chanshänder som man spelar ibland om man vill gambla ? Eller kanske ska man spela dom hela tiden ? Det är det jag undrar över.  Jag börjar tro att jag spelar för många händer ...

Ett allmänt råd är detta: Prova dej fram. Om du förlorar för ofta så får du spela färre starthänder. Går du miste om vinster får du spela fler starthänder. Poker är ett spel där erfarenheten spelar mycket stor roll. Det går inte alltid att säga exakt hur man ska spela. Tiden får utvisa om du har hittat den rätta balansen mellan tight spel (få händer) och löst spel (många händer).

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag är osäker på vad du menar.

I Texas finns det (52 x 51) / (1 x 2) = 1326 olika starthänder. Om vi sorterar bort alla likvärdiga starthänder återstår 169, som alltså i grunden är olika. Är det detta som du kallar range?

10-12% av dessa blir cirka 20 stycken. Menar du dom 20 bästa starthänderna, alltså från AA, KK, QQ, AK och så vidare nedåt?

Om vi tittar i Pokerhandboken upplaga 2002 av Dan Glimne så slutar dom 20 bästa starthänderna vid 88. I så fall skulle man inte spela 77 och lägre par.

Nja. Jag menar 10 % av de bästa spelbara händerna. Skillnaden är dock inte jättestor. 

En 10 % range kan se ut så här. 130 / 1326 händer (9,80 %)
66+, A8s+, KJs+, QTs+, J9s+, T9s, AQo+

3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Ett allmänt råd är detta: Prova dej fram. Om du förlorar för ofta så får du spela färre starthänder. Går du miste om vinster får du spela fler starthänder. Poker är ett spel där erfarenheten spelar mycket stor roll. Det går inte alltid att säga exakt hur man ska spela. Tiden får utvisa om du har hittat den rätta balansen mellan tight spel (få händer) och löst spel (många händer).

Detta får man balansera upp. Du behöver inte alltid spela 10 % från UTG. Du får skapa dig många ranger från de olika positionerna. Grundregeln för en nybörjare är i alla fall. Tight Aggressive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Martin Borg :

Jag har nog postat fel jag är ingen nybörjare men jag undrar fortfarande hur det är med låga par.

Det är svårt att säga exakt hur vissa händer och situationer ska spelas. Försök i alla fall inte deklarera exakt vad du sitter på till din motståndare. För då gör du det enkelt för honom. 

47 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Jag vill tillägga en sak. Tänk på vad det kostar. Jag gör så här: Om jag får se floppen på lägsta nivå, alltså en big blind, så brukar jag spela alla låga par. Men om det kostar mer så slänger jag.

Då limpar du in alltså med dina små pocket med din short stack.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag vill tillägga en sak. Tänk på vad det kostar. Jag gör så här: Om jag får se floppen på lägsta nivå, alltså en big blind, så brukar jag spela alla låga par. Men om det kostar mer så slänger jag.

Du borde tänka på så mycket mer än bara dina kort och din stack.

Vad har hänt tidigare? Vilka är personerna vid bordet? Vilka sitter just före och efter dig? Deras stackar? Deras historik. Vad tror du att de tror om dig som pokerspelare? Tror de att du är en galning? Är dom galningar eller tajta som satan? Du gör det för enkelt för dig och därför kommer du också att förlora i längden.

Om din hand inte är bra nog för att raisea med (mtp det jag skrev ovan) borde du överväga fold med din lilla stack, att limpa är inte ditt förstaval då. Eller iaf inte mitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger MickeFlaxx :

Om din hand inte är bra nog för att raisea med (mtp det jag skrev ovan) borde du överväga fold med din lilla stack, att limpa är inte ditt förstaval då. Eller iaf inte mitt.

Om han limpar in eller synar en höjning ger samma odds.
0,5 + 1 / 1= 1,5
pott: 2,5
0,5 + 1 + 3 / 3= 1,5
pott: 7,5

Det som skiljer när han limpar är stackoddsen. Eftersom stackoddsen inte är mycket bättre än de implicita odden (8:1) att träffa en triss kan jag förstå att det hellre limpas in än att syna en höjning. Dock är risken klart större att det blir en höjning efteråt vid limp än om han synar en höjning. Så är det en bra taktik att limpa in med 30 big blinds med 22-55? Nja. Tar han själv iniativet som du beskriver med en raise är det att föredra även om fienden kommer att 3-betta lösare efteråt. Om man ska reraise (3-bet) en höjning preflop eller lägga sig med små par beror också på hur anpassat bordet är. Även här blir en 4-bet från din fiende lösare, men hans range kommer inte att vara så polariserad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger MickeFlaxx :

Vad har hänt tidigare? Vilka är personerna vid bordet? Vilka sitter just före och efter dig? Deras stackar? Deras historik. Vad tror du att de tror om dig som pokerspelare? Tror de att du är en galning? Är dom galningar eller tajta som satan? Du gör det för enkelt för dig och därför kommer du också att förlora i längden.

Jo det finns mycket att tänka på. Men jag resonerar så här:

Om någon har höjt så är jag med all sannolikhet i underläge. Då slänger jag. Men om ingen har höjt och bordet verkar allmänt passivt så är det billigt att se floppen för bara en big blind. Har man tur kan man få en triss. Man kan till och med höja om man tror att alla kommer att slänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

Jo det finns mycket att tänka på. Men jag resonerar så här:

Om någon har höjt så är jag med all sannolikhet i underläge. Då slänger jag. Men om ingen har höjt och bordet verkar allmänt passivt så är det billigt att se floppen för bara en big blind. Har man tur kan man få en triss. Man kan till och med höja om man tror att alla kommer att slänga.

Ibland när jag läser dina svar Folke så verkar det som att bara för att en sak stämmer, så kan man också utgå ifrån det också ska vara ett korrekt spel. Poker är betydligt djupare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2021-09-25 kl 14:35, säger Martin Borg :

Hej pokerforum ! Jag undrar om man ska spela låga par typ 33 eller 55 i NL holdem cashgame ?

Jag har börjat göra det men jag osäker på om det är vinnande spel i längden !

Hur gör Ni ?

Dom ska spelas men inte alltid. Tror dessa RFI ranger är okej som grund https://rb.gy/b40n8n. Om du verkligen vill veta exakt i vilka situationer dom spelas, får du köpa lite preflop ranger. Vet inte riktig vad @Folke Rosvall o @Lobo diskuterar. Men att öppen limpa är generellt dålig från alla positioner förutom i small blind(onödigt/dyrt på micro). 

Redigerad av ölkaka
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...