Gå till innehåll

Turar turrar + livet


fritjof

Recommended Posts

Det tycker jag verkligen inte var mycket dyrare alls per kilo med tanke på hur små ni lär vara jämfört med dom företagen. Tycker tvärt om att det verkar som det är sjukt jävla solid jobbat av er att kunna trycka ner era kostnader så mycket, erbjuda så bra produkt som ni verkar erbjuda och till det priset!! Imponerande :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger fritjof :

Nej det är lite konstigt faktiskt. Men tror det är svårt att konkurrera om man ej nischar in sig som vi gjort. All pommes som säljs på restaurang kommer från typ Belgien eller Holland. De har lite lösare odlingregler där än i sve och får bl.a  använda bekämpningsmedel som är så starka att de ej får användas i Sverige! Därför kan bönderna få extremt bra skördar vilket ger ett lågt potatispris som i sin tur ger billiga pommes.

Vi är mycket dyrare per kilo. Säljer för i snitt 32 kr kilot nu och de vanligaste pommesen restauranger köper in kostar mellan 20-25. Låter dock värre an vad det för per portion (räknat 180g vilket är std) så kostar våra knappt 2 kr mer. Standardpris som många burgarställe tar idag är typ 30 kr/port så hade de höjt priset 32 kr hade de fått en bra mycket godare och svensk/eko/inga tillsatser etc pommes. Tror de flesta kunder som kan betala 135 spänn för en burgare skulle kunna acceptera en sån höjning. Men inte alla restaurangägare som tänker som vi tyvärr ? 

Håller verkligen med ang Shake shack mycket bra burgare för att vara sån megakedja men pommesen ugh. Aldrig testat Burger & Beyond dock. 

Tack för utförligt svar, låter onekligen som en ineffektiv marknad. Era pommes står faktiskt högt hos mig, äter på flippin minst någon gång varje gång jag är i Stockholm. 

Har ätit några gånger på Heston Blumenthals restaurang här i London som har två stjärnor. För er som inte vet så var det Blumenthal som kom på tripple cooked tekniken TS nämnde några sidor bak. Även känd för att grundat the fat duck som har tre stjärnor där bla Niklas Ekstedt jobbat innan han startade sin egna restaurang Ekstedts i sthlm som har en stjärna. 

Anyway så gillar jag faktiskt inte Blumenthals pommes, tycker de är på tok för tjocka och inte knapriga nog. Sjukt bra restaurang i övrigt och väldigt prisvärd då en kan komma undan för under 1000kr för förrätt och varmrätt på en av världens bästa restauranger exkl alkohol. Men en aning besviken på pommesen då förväntningarna var såpass höga.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger afghan_balla :

Det tycker jag verkligen inte var mycket dyrare alls per kilo med tanke på hur små ni lär vara jämfört med dom företagen. Tycker tvärt om att det verkar som det är sjukt jävla solid jobbat av er att kunna trycka ner era kostnader så mycket, erbjuda så bra produkt som ni verkar erbjuda och till det priset!! Imponerande :)

Nej jag kan hålla med dig att vi är billiga med tanke på allt vi erbjuder som våra konkurrenter ej gör. Samtidigt så fungerar ju de flesta så att de huvudsakligen går på vad det kostar, tyvärr. Glömde tillägga innan att det faktiskt finns ett bra läge för en restaurang att faktiskt höja priset och tjäna mer på våra pommes. Finns ju faktiskt ett legitimt skäl att höja priset om produkten är så mycket bättre. 

Men tack för de snälla orden ?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger brusig1 :

Tack för utförligt svar, låter onekligen som en ineffektiv marknad. Era pommes står faktiskt högt hos mig, äter på flippin minst någon gång varje gång jag är i Stockholm. 

Har ätit några gånger på Heston Blumenthals restaurang här i London som har två stjärnor. För er som inte vet så var det Blumenthal som kom på tripple cooked tekniken TS nämnde några sidor bak. Även känd för att grundat the fat duck som har tre stjärnor där bla Niklas Ekstedt jobbat innan han startade sin egna restaurang Ekstedts i sthlm som har en stjärna. 

Anyway så gillar jag faktiskt inte Blumenthals pommes, tycker de är på tok för tjocka och inte knapriga nog. Sjukt bra restaurang i övrigt och väldigt prisvärd då en kan komma undan för under 1000kr för förrätt och varmrätt på en av världens bästa restauranger exkl alkohol. Men en aning besviken på pommesen då förväntningarna var såpass höga.

Ja jag hade aldrig kunnat ana att det skulle vara så pass tungrott att sälja in till framförallt då riktigt bra burgarställe. Men antar att hade det varit för enkelt så hade nog fler gjort det. Kul du brukar käka på Flippin! kan reka Lådan nästa gång du är i sthlm. Det är grundaren bak Flipp som driver det och är en sån person som verkligen är genuin och står för vad som säljs på menyn. Står det på menyn att de kör eko och svenskt så mycket det går så gör dem det. Många andra ställe skriver att " a men vi köper svenskt och eko så mkt det går" men i verkligheten har de kanske en råvara som e schysst resten skit.

Har faktiskt aldrig testat hans pommes men kan lova att han inte kan hålla en jämn kvalitet året runt på hans pommes. Det är omöjligt om man inte producerar som vi gör, från sep-januari. Utan att bli allt för nördig och tjatig så är det så att potatisen är som bäst lämpad att göra pommes på från sep till januari ungefär. Efter januari är tempen i potatislagren så kall att stärkelsen i potatisen (huvudsakligen stärkelsen som gör krispiga pommes) går över till socker vilket gör att ytan bränns och inte blir krispig. Så alla restauranger som gör nya pommes varje dag (skulle tro det är så de gör hos Heston) kommer få det tufft från typ januari till sep.

Btw, top 5 powerrankings michelin krogar?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger fritjof :

Ja jag hade aldrig kunnat ana att det skulle vara så pass tungrott att sälja in till framförallt då riktigt bra burgarställe. Men antar att hade det varit för enkelt så hade nog fler gjort det. Kul du brukar käka på Flippin! kan reka Lådan nästa gång du är i sthlm. Det är grundaren bak Flipp som driver det och är en sån person som verkligen är genuin och står för vad som säljs på menyn. Står det på menyn att de kör eko och svenskt så mycket det går så gör dem det. Många andra ställe skriver att " a men vi köper svenskt och eko så mkt det går" men i verkligheten har de kanske en råvara som e schysst resten skit.

Har faktiskt aldrig testat hans pommes men kan lova att han inte kan hålla en jämn kvalitet året runt på hans pommes. Det är omöjligt om man inte producerar som vi gör, från sep-januari. Utan att bli allt för nördig och tjatig så är det så att potatisen är som bäst lämpad att göra pommes på från sep till januari ungefär. Efter januari är tempen i potatislagren så kall att stärkelsen i potatisen (huvudsakligen stärkelsen som gör krispiga pommes) går över till socker vilket gör att ytan bränns och inte blir krispig. Så alla restauranger som gör nya pommes varje dag (skulle tro det är så de gör hos Heston) kommer få det tufft från typ januari till sep.

Btw, top 5 powerrankings michelin krogar?

Hmm är så jävla kass på listor verkligen. Sen har jag inte varit på tillräckligt av de absolut bästa ställen då jag lider av pokerspelare-syndromet och är helt inkapabel att boka saker månader i förväg.

Men om jag ska göra någon semi-polariserad topplista med enbart de som har stjärna vilket to be fair nog exkluderar några favoriter så gillar jag Aloe och Gastrologik som bägge är i Sthlm och har 2 stjärnor. Perfekt fine dining upplevelse i alla aspekter, framförallt Aloe var verkligen helt otroligt.

Oro i Rio de Janeiro har jag varit på 2 gånger som båda gångerna var riktigt bra på alla fronter, också 2 stjärnor och väldigt trevligt. Samma här bra fine dinign upplevelse.

Heston som har 2 stjärnor tycker jag är sjukt nice med just för att allt bara är väldigt simpelt och väldigt gott. Det är leverpastej till förrätt, kött och pommes till varmrätt som de på något sätt levererar som flaggrätterna och ändå har 2 stjärnor säger ju nog. Även om jag brukar byta ut pommesen mot någon annan side.

Sen tycker jag det finns rätt många ställen som är sköna för de är rätt casual men samtidigt gott. Amaya är riktigt trevligt i London som kör indisk mat i tapas-upplägg, liksom små rätter helt enkelt. Novikov är också en guilty pleasure som är japanskt och italienskt, vilket obv är supertrevlig mix hehe.

Vill bocka av Core by Clare Smyth och Frantzen asap, men lättare sagt än gjort :(

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger fritjof :

Till alla crypto/nft experter här, vad tycks om Fat Ape club? Har en polare som är såld men skulle gärna få lite mer input. 

Tycker NFTs överlag är helt efterblivet. Ser på det som ICOs. Det är mest någon dum pump n dump trend som kommer gå över. 

Ren spekulation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger brusig1 :

Tycker NFTs överlag är helt efterblivet. Ser på det som ICOs. Det är mest någon dum pump n dump trend som kommer gå över. 

Ren spekulation

Hur skulle du beskriva BTC på samma sätt, med ungefär lika många ord? 

Läste jag något om att ni @fritjof hade något samarbete med Lidl eller? Är sugen på stripsen! Får inte äta på Frasses heller, längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, säger bomanlol :

Hur skulle du beskriva BTC på samma sätt, med ungefär lika många ord? 

Läste jag något om att ni @fritjof hade något samarbete med Lidl eller? Är sugen på stripsen! Får inte äta på Frasses heller, längre

Kör LCHF själv så får varken äta Frasses eller fritjofs förmodligen glorious strips.... Jävlar vad du fick mig att bli sugen på Frasses nu boman, vafan :D (är även jag från Umeå i grunden)...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, säger bomanlol :

Hur skulle du beskriva BTC på samma sätt, med ungefär lika många ord? 

Läste jag något om att ni @fritjof hade något samarbete med Lidl eller? Är sugen på stripsen! Får inte äta på Frasses heller, längre

Jag är uppenbarligen väldigt pro btc och har alltid varit. Vill inte direkt upprepa sånt som sagts 100 gånger tidigare. Men när någon har frågat mig om det senaste året tycker jag det finns 3 punkter som har blivit mycket mer intressanta den senaste tiden.

1) Mitt personliga förtroende för all form av regering/stat har verkligen nått all time low senaste året. Jag har tagit vaccinet, och har inte så mycket problem med det. Men de facto är att vi blivit itvingade det. Vi har blivit berövade från möjligheten att kunna resa m.m. Naval skrev en tweet att den enda anledningen vi inte varit inlåsta är att regeringen saknar teknologin till att göra det. Med all datainsamling som pågår och hur regeringen i princip vill tracka varje fotsteg vi gör både online och irl känns btc som ett motgift till allt detta. I ett samhälle där vi bedriver häxjakt dagligen och pöbeln vill cancella varje kändis känns det extremt rimligt att folk försöker röra sig ur rampljuset.

2) ish samma som ovan men personerna som hävdat i alla är att de inte förstår bitcoin får gärna förklara aktiemarknaden senaste två åren. Hur staten printar pengar, hur inflationen går uppåt och vilket dyrt pris vi betalat på att hålla deg senaste åren trots samhällena är helt nedstängda. Gemene människa konsumtioner och hur folk är belånade till öronen. Om en tror på aktiemarknaden så kan en ju tekniskt sätt belåna sig till ett bättre pris än vad snittavkastningen är på OMX eller s&p500 lol. Nu har jag obv fonder fortfarande, men jag är inte belånad, vilket beror på att jag tror inte det är hållbart. 

3) crypto är verkligen helt otroligt hur mycket pantade jävla ungdomar och knarkare som ska in och leka geni-traders. Det är taxi-chaffisar, incels, pokerspelare, reality-kändisar, porrstjärnor och listan pågår i evigheter. Varenda dumskalle i hela världen har försökt eller kommer försöka göra pengar på crypto. Det finns hedgefunds och stora banker med oändliga resurser/teknologi som kommer printa sönder genom att bara äta upp alla dessa wannabes. Även om många banker och institutioner kanske inte nödvändigtvis är pro crypto så har de ju fått dra sig dit för att plocka alla enkla pengar som finns att hämta vs ovanstående.

Hela staking-yield och nfts är det dummaste jag har varit med om. Att du kan få 7% för att låna ut dina etherum men du betalar pengar för att hålla på pengar eller låna ut dem är helt orimligt. 

 

Nu blev det obv ett mycket längre inlägg, men jag vägrar vara en donk som 99% är inom crypto. De som baserar alla sina åsikter och tankar på vad de läst någon crypto og postat på Twitter.

Btc/crypto är coolt, det appealar både till de som vill bli rika över en natt och oss som vill hålla en och samma tillgång länge och bli rika utan att behöva göra något.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoin är inte en tillgång man kan investera i, för den genererar inget kassaflöde. 
 

Bitcoin är inte möjligt att använda som valuta, alldeles för volatil och alldeles för stor risk.

 

Så, det går inte att investera i och det är ingen valuta. Det är i bästa fall ett pyramidspel. 
 

En akties värde är nuvärdet av framtida kassaflöde diskonterat med ett avkastningskrav. Så aktier går upp i värde om ränteförväntningar sänks och om pengar skapas. 
 

Demokratiska stater är uppenbart en bra sak. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger JNL :

Bitcoin är inte en tillgång man kan investera i, för den genererar inget kassaflöde. 
 

Bitcoin är inte möjligt att använda som valuta, alldeles för volatil och alldeles för stor risk.

 

Så, det går inte att investera i och det är ingen valuta. Det är i bästa fall ett pyramidspel. 
 

En akties värde är nuvärdet av framtida kassaflöde diskonterat med ett avkastningskrav. Så aktier går upp i värde om ränteförväntningar sänks och om pengar skapas. 
 

Demokratiska stater är uppenbart en bra sak. 

En Picasso är värdelös för den genererar inget kassaflöde.

Guld är värdelöst för det genererar inget kassaflöde.

Privata bostäder är värdelösa för de genererar inget kassaflöde.

Har du kollat på S&P500, tror du genomsnittsföretaget i indexet ökat sina kassaflöden med >30% senaste året eller finns det andra faktorer som styr värderingen?

 

Redigerad av GTOBåten
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, säger brusig1 :

Nu blev det obv ett mycket längre inlägg, men jag vägrar vara en donk som 99% är inom crypto. De som baserar alla sina åsikter och tankar på vad de läst någon crypto og postat på Twitter.

Btc/crypto är coolt, det appealar både till de som vill bli rika över en natt och oss som vill hålla en och samma tillgång länge och bli rika utan att behöva göra något.

Helt OK, varför jag frågar dig personligen om saker är för att jag uppfattar din benägenhet att lyfta relevanta perspektiv i olika frågor ditt egna bias till trots, som väldigt positiv. Jag har frågat fler om BTC och jag vet inte hur jag uppfattas, det sista jag vill iaf är att uppfattas som insinuerande/passivt aggressiv. Jag har iaf ingen laddning i frågan och undrar mest bara, för min uppfattning är att just BTC verkar värdelöst praktiskt. Det går väl typ inte implementera IRL utan är mest bara ren spekulation? Den enda värderingen jag kan känna att jag besitter är att jag generellt väldigt mycket hatar fenomenet att tjäna pengar på andras pengaidioti, där inget annat utbyte sker än just bara pengar och bedrövelse, och undrar hur relevant den tanken är med BTC. Sen att det slukar energi och inte fyller nån riktig funktion känns lite sådär.

Jag har inte heller mycket för statens inskränkningar på individens friheter men jag försöker träna på att inte gilla något bara för att jag ogillar någonting annat. Tyckte BTC var mycket häftigt i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger bomanlol :

Helt OK, varför jag frågar dig personligen om saker är för att jag uppfattar din benägenhet att lyfta relevanta perspektiv i olika frågor ditt egna bias till trots, som väldigt positiv. Jag har frågat fler om BTC och jag vet inte hur jag uppfattas, det sista jag vill iaf är att uppfattas som insinuerande/passivt aggressiv. Jag har iaf ingen laddning i frågan och undrar mest bara, för min uppfattning är att just BTC verkar värdelöst praktiskt. Det går väl typ inte implementera IRL utan är mest bara ren spekulation?

Det finns gott som verkliga experiment, som jag skulle uttrycka det då det är i ett extremt tidigt stadie, men intressanta exempel är El Salvador eller börsnoterade bolag som Tesla, Square och Microstrategy som satsat varierande mängder av både socialt och ekonomiskt kapital i Bitcoin.

So far ser det ut som att marknaden uppskattar deras beslut, för jag kan garantera att inget av företagen växt sina kassaflödan med sådana %, oavsett vilket avkastningskrav du väljer, där jag tycker ett rimligt val är S&P500s avkastning, och mer konservativt, ökningen av penningmängden i USA. 

ac4d9b580eaa33e78932f3c824dfdab9.png

6a7d591667cf0303d010816ef25e28fb.png
0d703dce2cc31496f4519169c8a85b34.png

 

Den enda värderingen jag kan känna att jag besitter är att jag generellt väldigt mycket hatar fenomenet att tjäna pengar på andras pengaidioti, där inget annat utbyte sker än just bara pengar och bedrövelse, och undrar hur relevant den tanken är med BTC. Sen att det slukar energi och inte fyller nån riktig funktion känns lite sådär.

Visst slukar den energi men det säkrar också nätverket. Om någon hittade en exploit i Bitcoins kod eller proof of work algoritm kan man se det som en bounty värd miljardtals dollar, så incitamentet för attacker utifrån har de senaste 8 åren åtminstone varit väldigt högt och nätverket har stått pall.

Det skapar också möjligheter för energi bolag att dra nytta av gröna energikällor oavsett var de befinner sig i världen. Du kan inte utvinna en massa energi ur vulkaner på Island då det inte är fysiskt möjligt att skeppa elektriciteten så långt, men däremot så kan du mina Bitcoin och sedan sälja för en vinst.

Det finns extremt många positiva fördelar med proof of work utöver de negativa som det alltid skrivs om i media, men jag är för trött och för dum för att kunna lista alla. 

Jag har inte heller mycket för statens inskränkningar på individens friheter men jag försöker träna på att inte gilla något bara för att jag ogillar någonting annat. Tyckte BTC var mycket häftigt i början.

Jag tror väldigt få förespråkar någon form av anarki där man lever utan demokratiska stater men om jag kan avsluta med en kritik och tanke-nöt så är det att fråga vilken funktion inflation fyller i ett samhälle? 

Kan du fråga någon på gatan om de tycker det är ett bra mål att deras pengar och inkomst varje år ska köpa 2% mindre? 

Inflation är i min mening en ytterligare skatt, framförallt på de fattigare i samhället och världen som inte kan äga finansiella tillgångar utan lever från lön till lön. Just nu ser vi en "officiell" inflation på över 6% i USA, hur många människors löner ökar i samma takt? 

REAL WAGES - Definición y sinónimos de real wages en el diccionario inglés

Kan någon gissa vad som också skedde år 1971?

Om vi ser inflationen som ett avkastningskrav som JNL uttryckte det, så tar riksbanken en andel av din lön varje år och om du inte ökar din lön med 6% (väldigt generöst räknat då penningmängden i USA ökar med >13%) så tjänar du mindre och mindre i reella termer.

Vi kan också se inflation som något subjektivt då KPI, CPI (olika statliga inflationsmått i Sverige och USA) och andra officiella mått är subjektivt valda saker som staten tycker att vi ska vilja ha, men om ditt mål var att köpa ett hus på Lidingö, eller en aktieportfölj där du kan leva på avkastningen, så har vi haft en inflation på >20% det senaste året. 

Vilka alternativ har vi som vanliga människor att skydda oss mot pengapressen och urvattnandet av värdet på våra pengar? Till skillnad från JNL så tror jag att det finns subjektiva värden på saker och ting, och i min mening så ser Bitcoin ut som någonting som är åtråvärt för en majoritet av jordens befolkning i dagens ekonomiska klimat. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btc är verkligen inget pyramidspel och du borde läsa på innebörden av det JNL. 

@boman

Btc fyller flera funktioner.

Min poäng med att det kommer in döda pengar i crypto var snarare att illustrera att det här för att stanna. Om man är för jämställdhet rent ekonomiskt så är btc en bra lösning såklart. Som båten redan illustrerat mycket finare än vad jag kunnat göra så har ju arbetarklassen/medelklassen fått lida länge medan de rika blir rikare.

Att BTC slukar energi och det skulle vara något negativt är sån dum och irriterande sossepropaganda. Jag är verkligen ingen expert på miljö. Men vad jag har förstått genom sunt förnuft är att alla dumheter Miljöpartiet och andra vänstermänniskor är verkligen inte en lösning. Den största skadan på miljön görs i Asien, där det massproduceras all möjlig dynga i stora fabriker.

1) folk kommer inte sluta konsumera gods från Asien.

2) världsledande företag kommer inte sluta tillverka sina produkter i Asien.

3) miljöpartister kommer dra dött i att försöka stänga igen eller på något sätt konkurera mot hur billiga dessa fabriker är i drift. 

4) utsatta människor som behöver pengar kommer fortsätta arbeta i fabriker för en våldsamt låg lön för de inte har något alternativ. 

Min poäng är att den enda lösningen är att det är upp till tekniken att utveckla fram ett sätt som är lika billigt/effektivt och kan ersätta fabrikerna. Det är ju samma människor som Elon och co som drar in all deg som också kan lösa klimatkrisen. Så tycker argumentet att det är dåligt för miljön är lite trångsynt.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket och jag är ju inte ute efter att bemöta det på detaljnivå, då kunskaperna om varken det system som finns idag och blockchain-tekniken är väldigt begränsade, utan frågar för att lära mig och försöker vara försiktig med vad jag tror. Att det drar el var inget argument tror jag utan förhållandet mellan hur värdelöst jag uppfattar BTC vara och hur mycket energi som går åt, som eventuell invändning gällde. Gillar inte nöja mig med kasst bara för att Kina är kasst, om det nu låter begripligt. Jag har en vän som har skrivit en bok som jag ska försöka få byta ett par ord med senare. Jag undrar mest förutom stripsen, också om det finns en annan cryptovaluta med samma pros men färre cons än BTC. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket samtidigt här, men hemma själv med barnen hela helgen så lite stimulans behövs. Så kör på. ?
 

Jag skrev inte att inflation är ett avkastningskrav. 
 

Jag skrev inte att saker som inte genererar kassaflöde inte kan ha något värde. 
 

Vi har inte 6% inflation. 
 

Det jag menade med att man inte kan investera i bitcoin är att eftersom bitcoin inte genererar något kassaflöde (som aktier och fastigheter med mera gör) så går det inte att värdera. Därmed kan man inte säga att man investerar i det. Det hindrar dock inte att man kan spekulera i prisförändringar. Men det är att spekulera, inte att investera. Samma med en Picasso, om du köper den med avsikten att tjäna pengar så spekulerar du i att någon annan ska betala mer än du gjorde. Detta blir snabbt bubblor, eller ett pyramidspel, när hypen dragit igång. De flesta (alla?) bubblor spricker till slut. 
 

Aktier värderas genom att investerare bedömer framtida kassaflöden och diskonterar dessa. Ränta är en viktig komponent i avkastningskravet (=diskonteringsräntan). Om räntor sjunker så sjunker avkastningskravet och då stiger värdet på aktier. Det är såklart en massa annat som påverkar också. Men förändringar i ränteförväntningar spelar väldigt stor roll. På sistone har det, genom stödpaket med mera, skapats en massa pengar. Dessa pengar måste ta vägen någonstans och då tvingas investerare nöja sig med lägre avkastning, alltså ett lägre avkastningskrav och då stiger värdet på aktier. 
 

Finns massa aktier som ser sjukt övervärderade ut idag, Tesla är väl det främsta exemplet. 
 

Gällande botcoin så har jag läst en massa men aldrig hört någon förklara på ett vettigt sätt vad vi ska ha det till? En inflationshedge kan det inte vara då det är alldeles för volatilt. Man kan inte värde bitcoin så det är inte någon tillgång man kan investera i. Folk kan såklart spekulera i bitcoin och köpa för att hoppas att någon annan ska köpa dyrare sedan, men sånt beteende leder till bubblor och bubblor spricker. 
 

Att bitcoin drar så mycket energi att det i väsentligt större skala än i dag blir obrukbart är väl inte något att vifta bort. Sätter rätt rejäla begränsningar och leder ju redan idag en massa skada. 
 

Någon får gärna förklara varför bitcoin är bra och vad det ska användas till? Utöver att köpa och hoppas att någon annan vill köpa dyrare senare. 
 

Dogecoin som fenomen i sig borde vara tillräckligt för att skriva av hela skiten som just skit. Är ju uppenbar idioti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger JNL :

Mycket samtidigt här, men hemma själv med barnen hela helgen så lite stimulans behövs. Så kör på. ?
 

Jag skrev inte att inflation är ett avkastningskrav. 

Nej, det var en liknelse jag gjorde, eftersom att i dagsläget så är inflation mycket högre än räntor, så det känns som ett rimligt beslut att inte investera i saker och ting som förlorar värde i reella termer. 
 

Jag skrev inte att saker som inte genererar kassaflöde inte kan ha något värde. 

Så du ville bara märka ord, jag skulle argumentera att köpa ett hem är den största investeringen de flesta människor gör i sina liv, men enligt dig så är det spekulation, vilket är okej. Jag är inget lexikon så du har säkert rätt. Vill du så kan du låna ut dina Bitcoin till 5% avkastning till en del stora aktörer på den Amerikanska marknaden, vilket är ungefär ∞ mer än vad du får av svenska banker. 

Vi har inte 6% inflation. 
Nä den är mycket högre, för ingen är väl naiv nog att tro att KPI = inflation?

Det jag menade med att man inte kan investera i bitcoin är att eftersom bitcoin inte genererar något kassaflöde (som aktier och fastigheter med mera gör) så går det inte att värdera. Därmed kan man inte säga att man investerar i det. Det hindrar dock inte att man kan spekulera i prisförändringar. Men det är att spekulera, inte att investera. Samma med en Picasso, om du köper den med avsikten att tjäna pengar så spekulerar du i att någon annan ska betala mer än du gjorde. Detta blir snabbt bubblor, eller ett pyramidspel, när hypen dragit igång. De flesta (alla?) bubblor spricker till slut. 

De flesta villor hyrs inte ut i Sverige, hur värderar man de? Skälig hyra är 3% avkastning på lägenheter men inget går genom allt trubbel för att köpa en tillgång med 3% avkastning.

Värdet kommer då inte ifrån min möjlighet att hyra ut det till nästa person.  Utbud och efterfrågan, precis som för Bitcoin, aktier, eller picassos. Du verkar ha missuppfattat definitionen av pyramidspel. 

Hur länge tycker du att en tillgång (investering i min värld) behöver gå upp innan man får klassifisera den som en tillgång värd att äga? Om Bitcoin hade dubblat varje år under 100 år, hade det då varit en god tillgång att äga?

 

Aktier värderas genom att investerare bedömer framtida kassaflöden och diskonterar dessa. Ränta är en viktig komponent i avkastningskravet (=diskonteringsräntan). Om räntor sjunker så sjunker avkastningskravet och då stiger värdet på aktier. Det är såklart en massa annat som påverkar också. Men förändringar i ränteförväntningar spelar väldigt stor roll. På sistone har det, genom stödpaket med mera, skapats en massa pengar. Dessa pengar måste ta vägen någonstans och då tvingas investerare nöja sig med lägre avkastning, alltså ett lägre avkastningskrav och då stiger värdet på aktier. 

Ja, om man räknar ränta. Om jag gick till någon inom EU och sa, hej, jag vill ta in kapital och min förväntade vinst är 0%, kan du ge mig pengar? Så skulle jag nog bli skrattad ur byggnaden. När S&P går upp 34% på ett år och räntan är på noll så finns det ingen rimlig investerare som skulle investera i en avkastning på 0-1%, eftersom att i USA till exempel betyder det att mina pengar skulle förlora 6% i värde varje år i dagsläget. Mitt argument är att avkastningskravet = / = ränta och ingen rationell investerare skulle stoppa några pengar på 0% avkastning.
 

Finns massa aktier som ser sjukt övervärderade ut idag, Tesla är väl det främsta exemplet. 
 

Där är vi överens!

Gällande botcoin så har jag läst en massa men aldrig hört någon förklara på ett vettigt sätt vad vi ska ha det till? En inflationshedge kan det inte vara då det är alldeles för volatilt. Man kan inte värde bitcoin så det är inte någon tillgång man kan investera i. Folk kan såklart spekulera i bitcoin och köpa för att hoppas att någon annan ska köpa dyrare sedan, men sånt beteende leder till bubblor och bubblor spricker. 

Vad har volatiliteten med det att göra? Var går din gräns för hur volatilt någonting får vara? Nog för att det är jobbigt med stora svängningar, men precis som en winrate i poker så är det i slutändan värdeökningen eller bb/100 som är det viktiga. 

Precis som vi kan spekulera i guld, för endast en bråkdel av dess värde kommer från användningsbara områden. Ett system som fungerade väldigt bra under mänsklighetens mest transformativa period innan man valde att gå av guldstandarden. 
 

Att bitcoin drar så mycket energi att det i väsentligt större skala än i dag blir obrukbart är väl inte något att vifta bort. Sätter rätt rejäla begränsningar och leder ju redan idag en massa skada. 

Vilka begränsningar? Klart det finns negativa aspekter men de är välkända i media, jag lyfte bara några utav de positiva. Utan proof of work så fungerar inte systemet. 
 

Någon får gärna förklara varför bitcoin är bra och vad det ska användas till? Utöver att köpa och hoppas att någon annan vill köpa dyrare senare. 

Det finns värde i att äga saker som andra vill ha, men folk inte kan påverka. Har du någonsin provat skicka BTC eller ägt det? Av min erfarenhet har pokerspelare varit bland de första då det underlättat otroligt mycket för oss att skicka pengar mellan sidor och mellan varandra. Jag har haft otrolig nytta utav det och aldrig pratat med någon som haft en negativ inställning efter att de läst på och provat äga / använda tillgången. 
 

Dogecoin som fenomen i sig borde vara tillräckligt för att skriva av hela skiten som just skit. Är ju uppenbar idioti?

Dogecoin är idioti. 

Jag tror i grund och botten att våra ideér skiljer oss när det kommer till hur vi definierar värde. Jag spenderade hela min gymnasie och universitets-utbildning på att lära mig ekonomisk strunt-teori som Keynes. Det var endast små inslag av Mises och andra ekonomer inom den Österrikiska skolan som jag idag läst mer om i rent hobbyintresse.

Jag tycker liknelsen att Keynes och andra klassiska ekonomiska teorier kan liknas vid astrologi, och att den Österrikiska skolan kan liknas vid astronomi, är väldigt passande. 

I slutändan så är allt vi kan göra att "put our money where our mouth is". Jag sa samma sak till folk här på Pokerforum för 5 år sedan då Bitcoin handlades under $2000. 

https://mises.org/library/subjective-value-theory

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer bli långa väggar av text om vi ska fortsätta på alla sidospår så kanske lika bra att sätt punkt för de allra flesta. Jag är egentligen inte intresserad av debatt för debatterandets skull som detta nu lätt kan bli. 
 

Min poäng från början var att Bitcoin inte generar värde (dvs den genererar inget kassaflöde) och därför blir det ur mitt perspektiv inte möjligt att säga att man investerar i Bitcoin. Det handlar för mig inte om att märka ord, tror väldigt många av de som köper Bitcoin tror att det är en investering på samma sätt som en aktie är det. Så är det inte. Hur stor skillnaden är kan man tycka olika om och den diskussionen blir lätt en fråga om hur man definierar ord.
 

Kommer inom kort vara väldigt mycket enklare att skicka pengar mellan bankkonton internationellt så jag har svårt att se nyttan med Bitcoin. Men det kan man såklart se olika på. 
 

Jag tror Bitcoin är en bubbla, som kommer att spricka och jag äger inga Bitcoin. 
 

Tycker vi avslutar med en beer-bet på 10 år. Jag hävdar att Bitcoin vid det laget är värdelöst. Om du sätter en öl emot så bjuder jag dig på en öl om 10 år om du har rätt. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger JNL :

Kommer bli långa väggar av text om vi ska fortsätta på alla sidospår så kanske lika bra att sätt punkt för de allra flesta. Jag är egentligen inte intresserad av debatt för debatterandets skull som detta nu lätt kan bli. 
 

Min poäng från början var att Bitcoin inte generar värde (dvs den genererar inget kassaflöde) och därför blir det ur mitt perspektiv inte möjligt att säga att man investerar i Bitcoin. Det handlar för mig inte om att märka ord, tror väldigt många av de som köper Bitcoin tror att det är en investering på samma sätt som en aktie är det. Så är det inte. Hur stor skillnaden är kan man tycka olika om och den diskussionen blir lätt en fråga om hur man definierar ord.
 

Kommer inom kort vara väldigt mycket enklare att skicka pengar mellan bankkonton internationellt så jag har svårt att se nyttan med Bitcoin. Men det kan man såklart se olika på. 
 

Jag tror Bitcoin är en bubbla, som kommer att spricka och jag äger inga Bitcoin. 
 

Tycker vi avslutar med en beer-bet på 10 år. Jag hävdar att Bitcoin vid det laget är värdelöst. Om du sätter en öl emot så bjuder jag dig på en öl om 10 år om du har rätt. ?

Det låter jättebra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, säger JNL :

Kanske lite väl slarvigt skrivet av mig där. Inom kort som i inom några år. 
 
Finns flera företag som bygger lösningar för direktöverföringar mellan konton i olika banker i olika länder. 
 

 

I-lands-problem, men jag har svårt att se kapitalkontroller och överdrivna kontroller på överföringar kommer försvinna med ett sådant system. Jag bor i Chile och behöver rätt frekvent föra över pengar till mitt Chilenska bankkonto, ibland större summor för att till exempel köpa en bil. Det tar normalt 2 veckor ungefär och det är inte på grund av bankernas överföringssystem utan de manuella kontroller som i princip alla banker i alla länder måste genomgå för att kontrollera ursprunget från utländska transaktioner. 

Jag gillar att jag kan skicka mina pengar till vem jag vill utan att be en bank om lov, men det är mer bara känslan av frihet jag uppskattar. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger JNL :

Jag tror Bitcoin är en bubbla, som kommer att spricka och jag äger inga Bitcoin. 

Tycker vi avslutar med en beer-bet på 10 år. Jag hävdar att Bitcoin vid det laget är värdelöst.

Jag har sagt det förut men hoppas att ingen tar illa upp om jag upprepar mej. Det främsta hotet som finns mot Bitcoin är politikerna. Så länge Bitcoin får vara i fred ser jag inget skäl att tro att Bitcoin skulle bli värdelöst.

Riksbankschefen Stefan Ingves liknade en gång Bitcoin vid frimärken. Gamla frimärken är unika. Det tillkommer inga nya gula tre skilling Banco. Bitcoin var den första kryptovalutan och mängden är begränsad.

Jag äger inte heller några Bitcoin men jag tror att Bitcoin om tio år kommer att ha ett betydligt högre värde än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beer-bet bokat!

Jag har för övrigt bara en gud och hans namn är Nassim Taleb. Nja, kanske inte riktigt så illa. Men det är nog den person vars tankar påverkat mig mest. Vill jag tro i all fall. 
 

Så, den som vill läsa kritik mot Bitcoin av någon som vet mycket mer än mig om allt.  Läs:

https://www.fooledbyrandomness.com/BTC-QF.pdf
 

Går också bara att googla Nassim Taleb Bitcoin och få lite artiklar som förklarar hans tankar på ett enklare sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...