Gå till innehåll

Sagan om Sillidillens återkomst


sillidillen

Recommended Posts

Sagan om Sillidillens återkomst.
Ja, så skulle jag högtravande kunna beskriva det om jag haft en tillräckligt grandios personlighet för att skriva om mig själv i tredje person. Nu skrev jag det ju ändå visserligen, men ja, ni fattar. Behöver ju en titel så varför inte :) 

Jag är i alla fall en hyfsat gammal ”räv” när det gäller onlinepoker men som efter många år som ”heltidsspelare” lade av 2013 för att jobba och plugga. Jag skriver ”heltidsspelare” då jag under rätt många av åren innan jag lade ner var allt annat än heltidsspelande även om pokern var min enda inkomstkälla. Jag hade några framgångsrika år på de allra högsta Fixed Limit-borden på bland annat Betfair. Dock så var FL på höga nivåer utdöende så jag införskaffade ”Let There Be Range” och kastade mig rakt över på $5/10-blinds NL på PartyPoker. Självklart hade det kloka varit att börja på lägre nivåer men efter att ha spelat FL-highstakes så fanns det inte på kartan att kliva ner för lågt. Jag höll mig flytande även på NL på den nivån, främst genom bra table selection, men winraten blev väldigt låg och det kändes som att jag var på väg att bli ett ”rakebackproffs”. Suget att spela blev mindre och mindre och likaså antalet speltimmar de sista åren. Gjorde några försök att spela NL på lägre nivåer och höll mig väl fortsatt vinnande men gjorde inte i närheten av samma pengar som på FL-tiden och till sist så fick det vara nog och jag lade som sagt av 2013.

Efter några år med några olika jobb och en akademisk examen så fick jag för ett par år sedan lite tid över mellan två jobb. Jag sade upp mig från en kommunal chefstjänst för att kliva över och utreda en viss typ av grov brottslighet inom polisen men där det blev ett gap på ett antal månader mellan tjänsterna. Detta var under ”Moms-Ronnys” dagar och jag fick ett sug efter att se om jag kunde vinna på Svenska Spel på de lägre nivåerna. Jag kunde för mitt liv inte förmå mig att spela lägre än ”enkronorspoker” så det blev spel på Anna-borden (0,50/1.00kr blinds). Tänkte att om jag är bra nog att kunna tjäna omkring en hundring i timmen så kanske jag kan hitta nån slags mening och glädje i poker igen men denna gång som ett nöje som skulle ge lite extra växelpengar. Lite skillnad i mindset mot när jag inte ville kliva in lägre än $5/10 blinds på NL "back in the days".

Jag spelade 186 000 händer på Anna-borden och vann lite över 15bb/100 (cirka 65 kr/h) vilket ju inte var supernära 100kr/h. Klev upp till Britta-borden där jag spelade nästan 65 000 händer och lyckades sänka winraten till 0,66bb/100 och strax över 5 kr i timmen, vilket så klart var en katastrof. Spelade lite på Cleopatra och Diana-borden också, med betoning på lite, men där hamnade jag på 67kr/h, men det var som sagt på rätt få händer (har inte kvar dem så vet inte exakt hur få, men långt mindre än antalet händer på Britta så det är ju inget att bry sig om egentligen).

Därefter kickade det nya jobbet igång och pokern lades på is igen. Nu, några år senare och efter ännu ett byte av jobb, så har jag hamnat i en livssituation som möjliggör en pokercomeback. Jag hoppas kunna lägga hyfsat mycket tid under vintern och våren för att se om min envishet ändå tar mig över de där 100 kronorna i timmen eller om jag får inse att jag enbart är en gammal dinosaur.

Min plan är att värma upp med lite spel på 0.5/1-borden på SvS där jag väl ändå får tro att jag är vinnande även nu för att sedan försöka kliva upp och hitta en nivå där jag kan nå dessa 100kr/h (eller gärna mer).

Så här såg det ut för ett par år sedan när det gäller några av de ”vanligaste” statsen (tar med grafen också för att intala mig själv att det ändå är stabilt att spela enkronorspoker på SvS):

sillidillenprecomeback.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev lite i det första inlägget om min bakgrund som onlinespelare så varför inte ta upp några av mina enorma bedrifter som livespelare också. Vad sägs om att ranka mina tre största live-meriter? Ok, vi kör :)

  1. Jag har blivit riven av Tobey Maguire under en WPT-turnering i Kalifornien.

  2. Jag har fått höra meningen ” I better check to the big-guy” av James Woods.

  3. Jag blev klubbmästare i Borlänge Bullets nån gång i tidernas begynnelse

  4. Jag var med och blev utkörd ur lokalen i Grebbestad: https://www.expressen.se/sport/tips-och-odds/razzia-mot-700-pokerspelare-i-grebbestad/

  5. Jag vann en miniturnering mot mina kollegor på ett jobb.

Förstår att ni är rejält imponerade av dessa livepokerbedrifter :)

Nåja, tillbaka till fokus på nuet och cashgame på SvS.
Jag har varit klok nog att sätta in 20k innan regeringen implementerade insättningsbegränsningen och är redo att köra igång så snart jag friskat upp pokerkunskaperna en aning. Acevedos ”Modern Poker Theory” är införskaffad och ska plöjas, tillsammans med lite läsning av äldre litteratur. En del av mig lockas av PioSolver men det kanske är vettigt att komma igång lite och känna att jag tycker det är kul innan jag slantar upp för det med mina surt inarbetade pengar, eller vad säger ni?

Någon som har något förslag på upplägg för min comeback? Jag har som sagt 20k tillägnade detta nu och vill inte börja längre än 0.5/1 men är väl egentligen inte intresserad av att nöta på där utan se hur jag står mig på nivåerna strax över. Om jag kan lägga 10-20h i veckan i snitt, är det värt att lägga en del av tiden på att ”studera” trots att volymen då blir lidande?

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger sillidillen :

 En del av mig lockas av PioSolver men det kanske är vettigt att komma igång lite och känna att jag tycker det är kul innan jag slantar upp för det med mina surt inarbetade pengar, eller vad säger ni?

 

Finns GTO+ också, den köpte jag och har börjat pilla i, har aldrig använt piosolver så kan inte jämföra. Men internet verkar tycka att dom är ungefär likvärdiga, åtminstone om man inte är en väldigt avancerad en. Den stora skillnaden verkar vara att GTO+ kostar $75 och PIO kostar väl runt $400 tror jag.

Kul med en gammal krossare!

Vad för stakes var highstakes FL när du spelade? Spelade du något med t.ex Sagström? Vad för resultat hade du en bra/dålig månad?

GLGL

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger sillidillen :

Någon som har något förslag på upplägg för min comeback? Jag har som sagt 20k tillägnade detta nu och vill inte börja längre än 0.5/1 men är väl egentligen inte intresserad av att nöta på där utan se hur jag står mig på nivåerna strax över. Om jag kan lägga 10-20h i veckan i snitt, är det värt att lägga en del av tiden på att ”studera” trots att volymen då blir lidande?

Mitt förslag är att du skriver här mycket och ofta så att jag har något att läsa. Du kommer också få hjälp med spelet då det finns spelare här som vet hur man spelar och som gärna svarar på frågor. Om det är värt att lägga tid på att studera? Hmmm ja ursäkta mig om jag kränker dig men du verkar inte direkt vara en expert på no limit holdem så den tid du lägger ner på att studera kommer relativt snabbt att förbättra din winrate och det kommer betala av sig stort i längden. Hur en person i din situation bäst studerar no limit holdem får någon mer kvalificerad svara på. Stort lycka till! Mvh Röven.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger magico :

Finns GTO+ också, den köpte jag och har börjat pilla i, har aldrig använt piosolver så kan inte jämföra. Men internet verkar tycka att dom är ungefär likvärdiga, åtminstone om man inte är en väldigt avancerad en. Den stora skillnaden verkar vara att GTO+ kostar $75 och PIO kostar väl runt $400 tror jag.

Kul med en gammal krossare!

Vad för stakes var highstakes FL när du spelade? Spelade du något med t.ex Sagström? Vad för resultat hade du en bra/dålig månad?

GLGL

Aha, ja du ser hur dålig koll jag har på moderniteter som solvers :) Tack för tipset om GTO+

På Betfair var det $100/$200 som var högst vill jag minnas. Vill minnas att Erik123 var med på borden ibland men minnet kanske sviker. Annette Obrestad var med och lirade FL på Betfair minns jag men hon kanske inte körde de allra högsta borden. Resultatmässigt så låg månaderna på sexsiffrigt i sek på den tiden och runt kvartsmiljonen de bästa månaderna. Ångrar mig bittert att jag var så bekväm att jag spelade så lite som jag gjorde på den tiden men det fanns nog en naivitet att det skulle gå att göra $$$ hur länge som helst så det var ingen brådska. 

Sagström var väl, om jag inte minns galet igen, den som låg bakom mjukvaran (tillsammans med Gus H) som Betfair köpte. Härliga tider!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, säger fläskröven :

Mitt förslag är att du skriver här mycket och ofta så att jag har något att läsa. Du kommer också få hjälp med spelet då det finns spelare här som vet hur man spelar och som gärna svarar på frågor. Om det är värt att lägga tid på att studera? Hmmm ja ursäkta mig om jag kränker dig men du verkar inte direkt vara en expert på no limit holdem så den tid du lägger ner på att studera kommer relativt snabbt att förbättra din winrate och det kommer betala av sig stort i längden. Hur en person i din situation bäst studerar no limit holdem får någon mer kvalificerad svara på. Stort lycka till! Mvh Röven.

Hehe, jag är inte så värst lättkränkt :)

Nej, nån NL-expert är jag verkligen inte och det är klart att studietid lönar sig. Min tanke var dock mer att det nog ändå inte direkt är raketforskarnivå på spelarbasen på de lägre nivåerna och att jag med lite mer erfarenhet kanske når de där 100kr/h ändå genom att spela mer och lära mig motståndet så att säga. Samtidigt är det ju så att jag ändå har en tävlingsdjävul i mig och jag nånstans kanske ändå vill försöka slå en så hög nivå som möjligt utifrån mina förutsättningar. Coaching kanske är det bästa sättet för att inte bli sittande vid diverse videor av oklar kvalité? Någon som har någon litteratur att rekommendera? Har ibland en hel del dötid på arbetstid som kan lämpas till att läsa. Ja, jag tänker pokermässigt nu då så ingen kommer och föreslår nån Läckberg-bok eller liknande trams :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, säger sillidillen :

Hehe, jag är inte så värst lättkränkt :)

Nej, nån NL-expert är jag verkligen inte och det är klart att studietid lönar sig. Min tanke var dock mer att det nog ändå inte direkt är raketforskarnivå på spelarbasen på de lägre nivåerna och att jag med lite mer erfarenhet kanske når de där 100kr/h ändå genom att spela mer och lära mig motståndet så att säga. Samtidigt är det ju så att jag ändå har en tävlingsdjävul i mig och jag nånstans kanske ändå vill försöka slå en så hög nivå som möjligt utifrån mina förutsättningar. Coaching kanske är det bästa sättet för att inte bli sittande vid diverse videor av oklar kvalité? Någon som har någon litteratur att rekommendera? Har ibland en hel del dötid på arbetstid som kan lämpas till att läsa. Ja, jag tänker pokermässigt nu då så ingen kommer och föreslår nån Läckberg-bok eller liknande trams :) 

Okej jag förstår. Ja du kan säkert nå x Kr/timmen helt på egen hand men du kan nå x+y kr/timmen om du studerar och det kommer gå fortare. Vissa saker i poker är enligt mig ganska svårt att lära sig på egen hand.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, säger sillidillen :

Aha, ja du ser hur dålig koll jag har på moderniteter som solvers :) Tack för tipset om GTO+

På Betfair var det $100/$200 som var högst vill jag minnas. Vill minnas att Erik123 var med på borden ibland men minnet kanske sviker. Annette Obrestad var med och lirade FL på Betfair minns jag men hon kanske inte körde de allra högsta borden. Resultatmässigt så låg månaderna på sexsiffrigt i sek på den tiden och runt kvartsmiljonen de bästa månaderna. Ångrar mig bittert att jag var så bekväm att jag spelade så lite som jag gjorde på den tiden men det fanns nog en naivitet att det skulle gå att göra $$$ hur länge som helst så det var ingen brådska. 

Sagström var väl, om jag inte minns galet igen, den som låg bakom mjukvaran (tillsammans med Gus H) som Betfair köpte. Härliga tider!

Du är inte ensam om att du blev bekväm när det var lite för enkelt, men jag kom inte upp i dom nivåerna innan jag blev bekväm, räckte med ~2550 kr nl :D

Redigerad av magico
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag själv gjort misstag i mitt studerande. Så kan jag rekommendera att du slopar boken. PIO kan du börja nöta senare.  Studie mässigt borde du köpa en RIO sub och kolla t.ex på Henry Lister. Mynameiskarl är också bra att titta på.

När du börjar köra 100nl på SvS så kommer du bli bemött av mycket limpande och MW potter. Exploits är viktigare än någon PIO linje.

Hoppas det hjälper och GL HF

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger Snake911 :

Då jag själv gjort misstag i mitt studerande. Så kan jag rekommendera att du slopar boken. PIO kan du börja nöta senare.  Studie mässigt borde du köpa en RIO sub och kolla t.ex på Henry Lister. Mynameiskarl är också bra att titta på.

När du börjar köra 100nl på SvS så kommer du bli bemött av mycket limpande och MW potter. Exploits är viktigare än någon PIO linje.

Hoppas det hjälper och GL HF

Kollade rätt mycket videor där när jag spelade vid den korta comebacken häromåret. Kanske skulle ge det en ny chans.

Mmm, var mycket limpande och multiway när jag spelade senast också. Tacksamt :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...