Gå till innehåll

Dålig syn med linjär analys


Lobo

Recommended Posts

Pokerstars 0,25-0,5 NL

Fi 55 händer 31/18 (5) $76.19
Hero 120 händer 18/12 (2) $83.43

Hero :Ab: :Kg:

SB (Fi) 0.25, BB 0.5, Button (Hero) raises 1.50, SB (Fi) raises 7, Button (Hero) calls 5,50 

Denna hand gick mestadels på feeling, och den ska definitivt inte underskattas, speciellt i en hand som denna. Så när Fi höjer till 7 med 155 bb tycker jag han deklarerar vad han sitter på. Så det är en ganska enkel syn för mig med alla pocketpar, några färgdrag. 3betsynar också bara med AK här. Händer som AQ, AJ lägger jag här om dem inte är suited. Fick heller ingen feeling för några move här, så straight forward verkade logiskt. Även om jag troligen inte 4betar här heller med en hand som QQ, så föredrar jag det före en 4bet med AK av den anledningen att kunna syna en 5bets-push från handen AK. Visavi 5bets-pushar jag då hellre AK än QQ för att då eventuellt få bättre händer att lägga sig. Alltså i denna hand tror jag att jag får in det dåligt med AKo. Det är säkert marginellt, men jag tycker mig stå rätt bra på denna nivå med tableselection så synen var helt ok för mig. Så för mig satt Fi just nu på KK eller några händer runtomkring. Absolut ingen vidare range.

Pot: 14,5
Flop :5b:  :6d: :Ad:

Att han efter floppen ska sitta på AA verkar orimligt eftersom jag sitter på ett ess och ett annat ligger på brädan, så jag vet att jag leder ganska stort om han nu också inte sitter med AK, men döma av hans preflopspel så tror jag ännu mer på KK nu. Han checkar också. Jag bettar 6,50 in i 14,50. Så han får 3,3:1 för synen för att hålla kvar hans KK och QQ. Att han sitter på händer som :Kd: :Qd: eller :Jd: :Td: försvinner från hans range för de händerna hade han c-bet med eller checkraisat med.

Pot: 27,5
Turn :Jg:

Inget riktigt skrämselkort för mig. Visst, han kan sitta på AJ och checka floppen för pottkontrol och det är nog ett korrekt spel. Jag checkar i alla fall. För han lägger troligen både kungarna och damerna om jag bettar igen, och skickar in pengarna med AJ även om just den handen inte oroar mig speciellt mycket. Då synar jag hellre ner rivern på honom. 

Pot: 27,5
River :Ag:

Ett perfekt kort för mig. Han checkar. Jag värdebettar 19,5 in i 27,50 vilket nu i efterhand var tok för mycket. Den enda hand han kan tänkas syna med är AQ här eftersom jag tror han spelar den likadant som AJ. Rätt summa borde vara 10-12 för att få syn av kungar och damer med tanke på att det ligger två äss på brädan. Han checkraisar sina 62.69 all-in. Nu blir allt annat sekundärt. Det är inte speciellt rimligt att han sitter på 55 eller 66, och essen hade han inte spelat så. AJ trodde jag inte mycket på heller även om det inte känns helt orimligt. Den enda egentliga hand som jag inte nämt är just nu JJ. Jag nämnde den som runtomkring vid preflop-spelet. 

Potten är nu 109.69. Det kostar mig 43.19 för en syn. Pottoddset är 2,5:1. Jag behöver vinna cirka 30 % av gångerna och det är ett ganska bra odds, men samtidigt fanns det inte jättemycket utrymme för en bluff med tanke på handens linje och oddsen fi ger. Det kvittar hur jag vänder på det. Den enda hand jag kan sätta fi på nu är JJ. AQ bettar han säkert en lagom summa med på river eller ännu troligen checksynar med. Jag skulle bli överraskad om jag synar och ser händer som 55, 66, A5 eller A6. Med tanke på vad jag skrivet här nu så skulle en bluff varit utmärkt just nu, men folk gör inte detta i regel på denna nivå.

Försöker tänka logiskt och går tillbaka till floppen och gör en beräkning. Han fick då 3,3:1 i odds. Träffa en J på turn gör fi av ett odds på 22:1: träffa en triss på antingen turn eller river gör fi av ett odds på 11:1. Nu var ju riverkortet tämligen en fördel till oss så bägge korten behöver vi inte räkna på åven om han fick se dom till samma pris. Hade river varit en Q hade det sett annorlunda ut. Så ur denna synpunkt kan vi inte gå back på själva handen även om fi visar sig ha en knekt. Fast visar han en knekt och vi har lagt oss gör vi det ännu bättre. Klart att folk kan bluffa. Men här är bluffprocenten väldigt låg. Vilken hand skulle fi kunna bluffa med här. Typ en hand som 78s, men det är max 10 % chans att han bluffar. I regel är det aldrig mindre att någon bluffar. Så jag tänker bara folda. Min hand är enbart en bluffcatcher just nu.

Jag valde tll slut felaktigt att syna ändå och såg :Js: :Jh: Anledningen till det var ett hyfsat odds trots allt. Jag har varit valet och kvalet många gånger att syna och haft fler rätt då en fel vid större potter, men nu var det dock en checkraise. Folk är mer benägna att bluffa vid större potter för de blir nervösa och vet inte riktigt vad de ska göra. Och som jag skrev. Jag kan inte gå back på själva handen om han visar en knekt. Samtidigt satt man själv i tidspress och var till slut tvungen att fatta ett beslut. Hade det kommit istället en 2:a på turn, så hade jag inte kunnat satt han på någon hand överhuvudtaget, men JJ fanns där hela tiden, dock lite undanskymd. Bad beat trot allt.

   
 

Redigerad av Lobo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger emiiii :

Den enkla analysen är du aldrig foldar river, någonsin.

Det är just därför det är svårt att bluffa i denna spot. Han bluffar aldrig här eftersom han vet att jag inte kan lägga tripsen. Möjligen skulle han kunna sitta på en hand som 79s och göra ett "move" på river av den anledningen att det är två ess på brädan vilket gör risken mindre att jag sitter på ett tredje ess. Han omvandlar ju aldrig sin calling-range till en push-range. Men dessa händer tog han själv bort preflop och sen kommer de inte tillbaka. Och min deklaration för honom var nog rätt tydlig också så kan kunde spela ganska korrekt. 

Och han måste utgå från att jag inte lägger Ax tills han vet motsatsen. Han kan ju inte sitta och tänka. "Om jag bluff pushar nu så måste han fatta att har sina ess slagna och han måste lägga dem." Han sitter ju inte i flera nivåer över sina motståndare för då sätter ju han krokben på sig själv. 

2 timmar sedan, säger ölkaka :

synen behöver inte vara dålig för att du torska

Just i denna hand var det nog ev- imo. Men hade jag lagt handen då hade jag inte heller haft något facit, men då gäller att om du har rätt i dina beslut kommer du över tid att gå plus. Framtiden får då utvisa om du har fattar rätt beslut, och det fattas ju beslut hela tiden i poker. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...