Gå till innehåll

Gammal hund lär sig sitta


jodan

Recommended Posts

Var mig. Sluta med poker. Skaffa ett barn, en examen, säkra jobb efter examen, få ett barn till, bli av med jobbet pga corona, flytta till Åland. Var glad för att du inte fick det där jobbet så att du istället kan spela poker igen, vilket du i hemligaste hemlighet fantiserat om under hela utbildningen. Teckna en CFP-deal med brusig och båten i ett försök att faktiskt bli bra på poker och inte bara sitta där och klicka knappar.

Well, lite mer än månad av dealen har redan passerat. Men har inte hunnit med så mycket teori eller coaching än då jag haft mycket att göra med förberedelser inför flytt och sedan att fixa här. Här är septembers resultat:

bild.png.125f2d19874dc957def6e4695d10363f.png

Det kan vid en första anblick se ut som att jag krossar. Det gör jag inte. Jag springer bättre. I oktober är planen börja spela bra och vinna pengar utan att visa min hand, resten sker enligt guds vilja. Dagboken tänker jag ska hjälpa mig att tracka hur mycket tid jag lägger på det som krävs bredvid borden och skapa lite social accountability.

Har ni några frågor är det bara att skjuta!

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, säger magico :

Nice!

Vilka stakes och format spelas?

Glgl

I september spelades huvudsakligen 5/10 / $100 6max. Kan förhoppningsvis börja nosa på $200 i oktober.

14 timmar sedan, säger emiiii :

Förknippar ditt nick med gammal HS-crusher. Stämmer det? Vad fick dig att sluta med poker senast?

Lycka till!

I wish. Jag har nog kunnat visa upp hyffsade winrates på midstakes, men spelat väldigt få händer över NL1k.

6 timmar sedan, säger GTOBåten :

Bakdörr-winrate

Över 30 or go home imo

Nu sätter du förväntningar på coachingen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2020-10-01 kl 11:32, säger jodan :

 I oktober är planen börja spela bra och vinna pengar utan att visa min hand, resten sker enligt guds vilja.

bild.png.e070efab5996098c3c3c78fcb92a77af.png

Spelat bättre och Gud har visat sin vilja. Väldigt mycket dåliga rundowns också som jag varit tvungen att folda så wwsd är nog lite bättre ändå. På't igen i morgon bara.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg att det här med daglig uppdateringar nog inte är så värt. Men tänker att jag recappar veckan som gått varje fredag/söndag.

Meditation: 80min
Studier: 4h 35 min + en coaching sesh (detta är egentligen mycket mer, men sedan igår har jag börjat tracka fokuserade studier med klocka)
Tid vid borden: 48h
Markerade händer: 25 (tror detta kan vara ett mått som korrelerar med in game fokus, autopilotar jag markeras inga händer/är jag väldigt fokuserad kan en standardspot framstå som extremt intressant).
% korrekt spel: 52% (Viktar flop turn river ungefär 0.25, 0,30, 0,45 i tio pio-analyserade händer).

Överlag: Nöjd med veckan. Har äntligen hittat ett sätt att studera mer nichat och strukturerat och inte bara flacka runt oplanerat. Börjar varje morgon med att plugga preflopranger i 30 min, sen kör jag pio i ca 1h innan jag öppnar klienterna och kollar om det är någon intressant action.

Känner också att jag börjar få lite självförtroende vid borden, vilket har den främsta effekten att jag kan folda ibland. Mitt ego är väldigt rädd för att bli utspelat så det letar alltid efter synknappen, för det finns tydligen inget värre än att bli bluffad från en stor pott. Har dock 2-3 händer som jag skäms över hur jag spelat där jag förlorat ca 300bb mer än jag borde ha gjort. Exempelvis stackade jag av en nit 150bb med mediumpar för att jag antagligen "måste" det även om jag kände mig säker på att han aldrig någonsin skulle dyka upp med air som spelat. Egot fick också spel mot en reg som var väldigt out of line med sin 4b och lyckades stoppa in ytterligare 100bb på sämsta tänkbara sätt bara för att ajaj så ont det gör att folda när man aldrig träffar.

Kärleken för pokern börjar också växa. FIck lite flashbacks till för typ 12 år sedan när jag gick från att grinda MTTs och slaska 6m ganska clueless till att bli coachad HU av en adept till Galfond. I sex månader åt, sov och levde jag poker dygnet runt. Var verkligen besatt och trots att det knappast var balanserat eller hälsosamt så är det antagligen den lyckligaste perioden i mitt liv. Med 2 barn och fru är det inte möjligt men kanske kommer jag börja nosa på en balanserad version när jag kommer in i spelets finare nyanser och får lite aha-moments. Det verkligt positiva för min del med detta är att studierna blir lika roliga/roligare än timmarna vid borden.

Den 2020-10-01 kl 17:59, säger emiiii :

Vad fick dig att sluta med poker senast?

Insåg att jag inte svarade på det här när jag nu skrev. Är väldigt relaterat till det jag skrev ovan. Älskade HU, men så fort trackingsidorna började visa spelares profits så dog HU för annat än BUM-hunting. Så efter att ha suttit och väntat på action i något år och bara få action av random fisk (vilket till skillnad från en HU-match på 4bord som för mig var att likställa med mental onani istället är själsdödande) valde jag att gå över till 6max. Spelade det i ganska många år men tyckte nästan aldrig det var kul. Alla var nits och man behövde vänta på att få setups i sin favör för att kunna stacka någon till skillnad från HU där stackarna flög kors och tvärs. Ju mer jag led desto mindre spelade jag och desto sämre blev jag etc. helt klart en negativ spiral. Tog mig lite i kragen på slutet men det var lite som att blåsa liv i en redan död relation. Så när jag hade en stor backdag på €1k och tappade någon månads profit och behövde någon dags paus hade det plötsligt gått två månader utan att jag ens tänkt på poker (väntade barn och hände en hel del annat irl då som hjälpte till). Så skrev HP och började plugga psykolog istället.

Resultat:

bild.thumb.png.8e710332552eebb971d68a6ad26150d2.png

Redigerad av jodan
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Meditation: 60 min
Studier: 2h 15 min
Tid vid borden: 22h
Markerade händer: 56
% korrekt spel: ej räknat

Överlag: Det här vart ingen bara vecka. Det enda positiva är att jag har markerat och analyserat mycket fler händer den här veckan, trots att jag spelat mycket mindre. Det tar jag med mig. Minsta osäkerhet kring en hand så markerar jag och går igenom. När det kommer till negativt finns det mycket att skriva. Men fokuserar på de viktigaste:

  1. Hoppade in i games utan förberedelse och hamnade helt fel mentalt. Så tar med mig vikten av att följa min rutin med meditation och studier innan varje session även om jag varit iväg på förmiddagen. Jag är inte tillräckligt bra än för sätta mig halvstressad och bara köra, det resulterar bevisligen i att jag spelar mitt C-game.
  2. Enbart kört rangestudier strukturerat den här veckan och kört pio mer slentrian (men lagt mycket mer tid där). Måste börja lägga in mer strukturerad tid där också och leta samband i olika spots eller kolla hur en viss hand ska spelas med ett antal olika run outs etc.
  3. Har klivit upp från /10 och /$1 till /50 och /$5 och sprungit väldigt kallt på dessa nivåer. Märker att jag inte riktigt är redo att kliva upp än då jag inte kunnat ta förlusterna utan att bli väldigt resultatorienterad och tiltad i sinnet. Så kommer kliva ner och återfå lite momentum innan jag kliver upp igen.
  4. När jag känt mig färdig med studierna för dagen men det varit dåligt med games så har jag slaskat fritt med tiden istället för att återgå till studier. Extremt -ev longrun.

Resultat:

bild.png.405eabb187e3535724742801b4398c59.png

20bb/100 på /10 och -40bb/100 på /20 och /50. Så resultatmässigt är det ganska långt från BE. Men skillnaden i resultat är åtminstone nästan enbart varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2020-10-18 kl 18:50, säger Snålex1 :

Får man fråga vad du nickar, elr e det en hemlis??

Sry, missade ditt inlägg. Det kan få vara en semihemlis ett litet tag till. Tänker att det inte borde vara supersvårt att lista ut med tanke på spelarpoolens storlek dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Downswingen som fick avsluta förra veckan har tack och lov fortsatt.

Meditation: 80 min
Studier: 3h
Tid vid borden: 32h
Markerade händer: 132

bild.thumb.png.e668e0b0ea276930655f712cb6077571.png

Ska få gäster strax så måste förbereda. Tänker att den här låten passar orimligt bra som sammanfattning av veckan, speciellt sista textraden :D

 

 

Redigerad av jodan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hade ingen lust att uppdatera förra veckan. Fått smaka en ordentlig downswing. Visserligen bara ca 30bi, men resultatmässigt var det betydligt värre då majoriteten var på /20 och /50. Låter bli att kolla och räkna för mycket på resultatet men var nog nära BE tot sedan jag började i Augusti.

Tar på självförtroendet, lusten att spela/utvecklas och humöret i allmänhet. Betydligt mindre nu än vad det gjort alla mina större downswings tidigare, men ändå påtagligt. Önskar att jag kunde säga att jag är stolt över hur jag hanterat det, men det är jag inte. Har pluggat betydligt mindre än jag önskar och spelat påtagligt sämre. Istället för att försöka fokusera och spela så bra som möjligt har det blivit en grind där jag mest längtat på att springet ska komma, vilket medfört passivare och ängsligare spel. Inte "orkat" trycka in stacken på river när jag måste för jag "vet" ju att jag är upp emot nötterna etc. Det positiva är åtminstone att jag i stort har krigat vidare och försökt hålla humöret uppe. Bara någon enstaka hand har jag känt att jag kan säga varit tilt, så det är väl också okej.

Tog en långkörare i bastun igår. Någonstans i imman kom jag tillbaka till den egentliga anledningen till att jag gör den här satsningen. Jag kände inte att jag kunde vara stolt över mina 10 år som proffs. Jag tog det aldrig på allvar, jag jobbade inte tillräckligt hårt för att bli bra och fortsätta vara bra. Jag tog mig ganska lätt upp till en nivå där jag var stabilt vinnande på midstakes och sedan stannade jag där. Spelade ingen större volym. Lallade mest runt och njöt av friheten. Jag vill se hur långt jag kan komma om jag faktiskt satsar. Gör vad jag kan. Känner egentligen att samma sak är påväg att hända igen. Jag började spela i augusti. Fick en del material och sedan feedback som jag kunde justera mitt spel efter. Vips så var jag vinnande med över 15bb/100 igen. Och så smög bekvämligheten sig på lite. Istället för att studera på djupet och verkligen fokusera, så blev studierna allt bekvämare. Och där någonstans fick jag ytterligare en flashback till en riktigt klyschig bild jag såg på FB någon gång för många år sedan. "No one ever really tries" stod det i färgglada bokstäver. Eftersom jag alltid bara glidit fram genom livet och klarat mig alldeles för bra på det träffade det mig right in the feels. Slängde på lite vatten på aggregatet och kände den brännande värmen. Bestämde mig för att i resten av november steppa upp ordentligt. Nu ska jag försöka och i slutet av månaden ska jag känna mig genuint stolt över min prestation.


Downswing:
bild.png.62e5d0210c4810591dc1bf032d89a1c4.png

 

Oktober:
bild.png.cb84fbc29533fa196e24412d2239e1a1.png

 

Totalt sedan dagboksstart:
bild.png.996777e60a91df0b47e29afd83cb0178.png

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...