Gå till innehåll

Finalen, vilka kortlekssymboler vill du ha?


QoS

Vilka kortlekssymboler vill du ha?  

374 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilka kortlekssymboler vill du ha?

    • Alternativ 1 - 2 färgs hela kort
    • Alternativ 4 - 4 färgs halva kort


Recommended Posts

Finalen, vilka kortlekssymboler vill du ha?

Really, this is it! Jo, jag lovar, det är sant, nu är det bestämt. :)

 

Efter mycket velande från min sida så är vi här vid finalen. :)

 

Denna poll stänger söndag kväll och det alternativ som vinner kör vi som kortsymboler med notationen :Ah: osv.

 

Stort tack till bzkt för hans massiva pill med förslagen! :D

 

Alternativ 1 - 2 färgs hela kort

Ah.gifKh.gifQh.gifJh.gifTh.gif9h.gif8h.gif7h.gif6h.gif5h.gif4h.gif3h.gif2h.gif

Ed.gifKd.gifQd.gifJd.gifTd.gif9d.gif8d.gif7d.gif6d.gif5d.gif4d.gif3d.gif2d.gif

As.gifKs.gifQs.gifJs.gifTs.gif9s.gif8s.gif7s.gif6s.gif5s.gif4s.gif3s.gif2s.gif

Ac.gifKc.gifQc.gifJc.gifTc.gif9c.gif8c.gif7c.gif6c.gif5c.gif4c.gif3c.gif2c.gif

 

Alternativ 4 - 4 färgs halva kort

Ah_1.gifKh_1.gifQh_1.gifJh_1.gifTh_1.gif9h_1.gif8h_1.gif7h_1.gif6h_1.gif5h_1.gif4h_1.gif3h_1.gif2h_1.gif

Ed_1.gifKd_1.gifQd_1.gifJd_1.gifTd_1.gif9d_1.gif8d_1.gif7d_1.gif6d_1.gif5d_1.gif4d_1.gif3d_1.gif2d_1.gif

As_1.gifKs_1.gifQs_1.gifJs_1.gifTs_1.gif9s_1.gif8s_1.gif7s_1.gif6s_1.gif5s_1.gif4s_1.gif3s_1.gif2s_1.gif

Ac_1.gifKc_1.gifQc_1.gifJc_1.gifTc_1.gif9c_1.gif8c_1.gif7c_1.gif6c_1.gif5c_1.gif4c_1.gif3c_1.gif2c_1.gif

 

Frågor och diskussion tas i denna tråd.

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 162
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fyrfärg är mycket mycket mycket fult och onaturligt för oss som inte använder det på nätet! Tvåfärg borde se ordentligt ut för alla

 

Mjo, men är man lat så ser man snabbare vilken suit det är med 4-färg :)

 

nja.. Så här är det för mig när jag ser ett grönt klöverkort:

1. Vad är det där för konstigt grönt kort? (tid 0,5 sek)

2.Det finns väl inga gröna kort? (tid 0,3 sek)

3 Formen liknar ju aningen ett klöverkort men dom är ju inte gröna (tid 0,7 sek)

4. Vad är det för konstig symbol det här??? (tid 1,2 sek)

5. Just ja! det var ju konstiga symboler på det här forumet. (tid 0,7 sek)

 

TOTALT: 3,4 sekunder för varje lustig (felfärgad) symbol. Vilket gör att det blir ganska krångligt att läsa handhistory.

 

Visst jag skulle säkert vänja mig efter ett tag, jag klarar mig nog. Men tänk på att alla som inte är vana med fyrfärg måste göra det samma. Det är knappast en majoritet på detta forum som använder fyrfärg när dom spelar online (rätta mig gärna om jag har fel).

 

På ett forum som detta måste man akta sig för att bli för elitistiskt, och glömma dom små vanliga användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast en majoritet på detta forum som använder fyrfärg när dom spelar online (rätta mig gärna om jag har fel).

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=6474

 

229 röster av totalt 11 003 användare säger inte så mycket. Skulle vara mer intressant att få statistik från någon pokersite.

 

Samtidigt ska det så bra som möjligt spegla forumets användare och deras behov. Det skyltas ju rätt tydligt på förstasidan om att det pågår en omröstning och en del soffliggare finns det ju alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyrfärg är mycket mycket mycket fult och onaturligt för oss som inte använder det på nätet! Tvåfärg borde se ordentligt ut för alla

 

Mjo, men är man lat så ser man snabbare vilken suit det är med 4-färg :)

 

nja.. Så här är det för mig när jag ser ett grönt klöverkort:

1. Vad är det där för konstigt grönt kort? (tid 0,5 sek)

2.Det finns väl inga gröna kort? (tid 0,3 sek)

3 Formen liknar ju aningen ett klöverkort men dom är ju inte gröna (tid 0,7 sek)

4. Vad är det för konstig symbol det här??? (tid 1,2 sek)

5. Just ja! det var ju konstiga symboler på det här forumet. (tid 0,7 sek)

 

TOTALT: 3,4 sekunder för varje lustig (felfärgad) symbol. Vilket gör att det blir ganska krångligt att läsa handhistory.

 

Visst jag skulle säkert vänja mig efter ett tag, jag klarar mig nog. Men tänk på att alla som inte är vana med fyrfärg måste göra det samma. Det är knappast en majoritet på detta forum som använder fyrfärg när dom spelar online (rätta mig gärna om jag har fel).

 

På ett forum som detta måste man akta sig för att bli för elitistiskt, och glömma dom små vanliga användarna.

 

Var det där ironi eller rent påhitt? Det tar inte längre tid för att man inte är van vid fyrfärg. Meningen är att man inte ska behöva bry sig om vad det är för symbol. man behöver bara se färgen. Även om det inte är några problem att läsa tvåfärg så går det ändå smidigare att läsa fyrfärg, oavsett vad man är van vid. Man behöver inte ägna lika mycket energi åt att läsa brädan, allt är uppenbart.

 

jämför det med enbart svarta tecken i pokerböcker om ni vill. Jag missar nästan alltid "mina" färger, färgdrag och motståndarnas eventuella färgdrag. Tecknen blir för lika varandra. Det är samma skillnad mellan fyr- och tvåfärg, men självklart inte i samma utsträckning

 

4 färg skulle vara helt ok om det inte var för de blå och gröna färgerna.

 

Huvudsaken är att det är fyra färger så att det känns skönare att läsa. Det är alltid en fördel, även om färgerna råkar vara fula.

 

sensmoral: Ett pegagogiskt upplägg och att informationen är lätt att ta till sig och lätt att läsa kommer alltid viktigare än om det är estetiskt tilltalande.

 

(gud vad mycket man kan tjabba om vilken färg som är bäst på kortleken :P.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det där ironi eller rent påhitt? Det tar inte längre tid för att man inte är van vid fyrfärg. Meningen är att man inte ska behöva bry sig om vad det är för symbol. man behöver bara se färgen. Även om det inte är några problem att läsa tvåfärg så går det ändå smidigare att läsa fyrfärg, oavsett vad man är van vid. Man behöver inte ägna lika mycket energi åt att läsa brädan, allt är uppenbart.

 

Det är klart det tar längre tid om man inte är van. Som min hjärna blivit lärd under många många år ser en klöversymbol ut som :club: och är svart. Om ögat då ser en grön symbol skickar den signalen till hjärnan som inte uppfattar att det är en klöver eftersom det inet stämmer överens med vad hjärnan uppfattar som en klöver. Lyckligtvis kan hjärnan lära sig nya saker och även att klöver kan vara grönt. Men för en nybörjare är det naturligtvis förvirrande.

 

Det bästa hade varit om man själv kunde ställa in vilken färg man vill ha är det omöjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...