Gå till innehåll

En dagbok med lite allt möjligt


tretjak

Recommended Posts

22 timmar sedan, säger jodan :

Typ som att säga att alkohol inte är så farligt men heroin däremot. Det ligger ju viss sanning i det, men antalet människor som förstör sina liv med alkohol är ju mångfalt mycket större. Kostnaden för samhället likaså. Men alkohol har ju precis som facebook också positiva sidor (vilket gäller alla droger/sociala medier).

Personligen tror jag också att den som uttalar sig som du gjort ovan i praktiken är en missbrukare utan insikt. Tror att det mest och kanske enda hälsosamma är att begränsa all användning som inte är nödvändig och att blockera så mycket som möjligt av funktionaliteten man inte vill ha (flöde/rekommendationer/etc).

har man möjlighet att blocka den typ av funktionalitet på dessa sociala medier, känns efterblivet om man skulle kunna. Svårt att göra deg för företaget då. Eller vem ska begränsa menar du?

 

Redigerad av ölkaka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2020-10-15 kl 03:00, säger GTOBåten :

Om några år (desto färre desto bättre) då lägre studier på sociala medier & smart phones finns så är jag övertygad om att vi kommer titta tillbaka på detta som dårskap likt sätta ungen i framsätet utan bilbälte eller röka för ett längre liv. 

Evolutionärt så tycker jag vem som helst kan inse att man rent ut förgiftar sin mentala hälsa genom att sitta och scrolla på sociala medier. Jag svor av mig alla sociala medier för tre år sen och min mentala hälsa har blivit väsentligt mycket bättre. Jag tror inte det finns en enda människa som gynnas utav de på ett personligt plan. Kan såklart se alla fördelar när det kommer till marknadsföring m.m. 

De flesta jag pratar med håller med mig men kan fortfarande inte förmå sig själva från att sluta med Instagram, TikTok eller Snapchat. När jag pratar med min syster (18) och hennes vänner kan jag inte förstå hur dålig deras allmänbildning är. 

PastedGraphic-6.png

485720e1f66f51e59520b912674e1740.png

 

Tycker man kan skippa sätta varningslappar på cigg-paketen och lägga den mödan på att förklara för folk hur skadliga sociala medier faktiskt kan vara. 

Summa summarum tycker jag världen har blivit helt galen. Kunde skriva ett 24-sidors inlägg om mina tankar och anledningar till varför men jag tycker de två bilderna ovan kan summera allting rätt kort och konsist. 

För att tillägga så förstår jag det är ett svårt problem som förälder och något jag klurat över själv när jag väl får barn. Med tanke på att stor del av kommunikationen sker över dessa piss-medier kan jag lätt se framför mig att ett barn utesluts ur sociala kretsar och liknande i en normal skolklass ifall man inte har en smart phone. Så alternativen man ges är i princip pest eller kolera förusatt att man inte kan hitta något form av umgänge och sociala kretsar där fler gör samma val. 

 

 

Bra graf du valde 

image.thumb.png.4743d4274adf86be8a58de0caae16508.png

15-19 åringar i USA.  För tjejer så har det ökat lite /lika högt som 1987  men för raten för män ökar men fortfarande ganska mycket lägre än 1985-95

ref: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/66/wr/mm6630a6.htm

Redigerad av ölkaka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger ölkaka :

 

 

Bra graf du valde 

image.thumb.png.4743d4274adf86be8a58de0caae16508.png

15-19 åringar i USA.  För tjejer så har det ökat lite /lika högt som 1987  men för raten för män ökar men fortfarande ganska mycket lägre än 1985-95

ref: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/66/wr/mm6630a6.htm

Så man har haft en nedåtgående trend i 10 år som bryts bland män och flickors självmord är på ath. 

Om något tycker jag det stöttar argumentet då min hypotes också är att flickor påverkas mer än pojkar av de negativa effekterna.

Uppenbarligen har ju väldigt mycket resultat inom terapi och psykofarma för att minska antalet döda unga i självmord ogjort på bara några år. 

Minskningen i grafen du länkade korrelerar väldigt väl med utvecklingen av SSRIs. 

Är det inte otroligt att vi vet så mycket mer under 2020 men ändå så tar flickor livet av sig mer än någonsin och trenden accelererar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger GTOBåten :

Så man har haft en nedåtgående trend i 10 år som bryts bland män och flickors självmord är på ath. 

Om något tycker jag det stöttar argumentet då min hypotes också är att flickor påverkas mer än pojkar av de negativa effekterna.

Uppenbarligen har ju väldigt mycket resultat inom terapi och psykofarma för att minska antalet döda unga i självmord ogjort på bara några år. 

Minskningen i grafen du länkade korrelerar väldigt väl med utvecklingen av SSRIs. 

Är det inte otroligt att vi vet så mycket mer under 2020 men ändå så tar flickor livet av sig mer än någonsin och trenden accelererar? 

Om man vill sänka självsmordtakten overall så vill man snarare ta reda på varför killar/ unga män begår självmord 3 gånger oftare än tjejer. Svårt att säga varför självmorden ökar enbart genom att titta på statistiken. Användning av  SSRIs ökade väldigt mycket(överförskrivas) i USA under senare delen av 1980-talet men då borde  ju trenden för självmord vara sjunkande 1975-85 och inte stigande. SSRIs har faktiskt en del negativa effekter på barn och unga, blandat annat mer aggressivitet hos aggressiva patienter och ökad suicidrisk.  Dock så gick dödsfallen upp väldigt mycket när man sluta behandla denna åldersgrupp med SSRIs så  jag vet inte :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Selektiva_serotoninåterupptagshämmare

Redigerad av ölkaka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger ölkaka :

Om man vill sänka självsmordtakten overall så vill man snarare ta reda på varför killar/ unga män begår självmord 3 gånger oftare än tjejer. Svårt att säga varför självmorden ökar enbart genom att titta på statistiken. Användning av  SSRIs ökade väldigt mycket(överförskrivas) i USA under senare delen av 1980-talet men då borde  ju trenden för självmord vara sjunkande 1975-85 och inte stigande. SSRIs har faktiskt en del negativa effekter på barn och unga, blandat annat mer aggressivitet hos aggressiva patienter och ökad suicidrisk.  Dock så gick dödsfallen upp väldigt mycket när man sluta behandla denna åldersgrupp med SSRIs så  jag vet inte :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Selektiva_serotoninåterupptagshämmare

 

Ser inte poängen med att sitta och citera wikipedia-artiklar för att diskutera huruvida SSRIs fungerar eller inte när du inte kan någonting om ämnet. Jag har flera människor runt omkring mig som lidit / lider av väldigt svår depression / självmordstankar (vilket lett till att jag mycket literatur på ämnet). För alla runt omkring mig har SSRIs varit det absolut mest effektiva. Över träning, terapi etc. Givet att de skrivs ut för mycket men det är inte ett argument för att de inte fungerat och räddat liv. Anledningen till att man sett en förvärrad depression hos unga är på grund av hur man påverkas initialt innan de två aktiva ämnena hunnit balanseras under de första veckorna av behandling. Jag är ingen läkare eller psykolog utan bara läst psykologi på hobby-nivå, det finns garanterat mängder av bättre källor som förklarar det en miljard gånger bättre än mig om du är nyfiken. 

Jag antar du inte ens läste genom artikeln då den tydligt skriver att den första SSRIn lanserades 1982 och drogs sedan tillbaka på grund av bieffekter så givet att det inte fanns någon effekt på statistiken mellan 1975-1985.

För att återgå till diskussionen i fråga så ser jag inte vad som är så kontroversiellt med åsikten att sociala medier med största sannolikhet är ett netto negativt för samhället. Jag förespråkar inte att stänga ner alla sociala medier eller att man automatiskt hoppar från en bro om man laddar ner Snapchat. 

Forskningen pekar emot att det är skadligt, framförallt för unga kvinnor, och det finns en tydlig trend kring depression och självmord i de grupperna. Är det inte rimligt att man bör utforska de negativa effekterna och lära folk om de mer, samt att som förälder se till att vara konservativ med hur man låter sitt barn använda sig utav sin smartphone?

Är det så långsökt att en ny teknologi som helt förändrar hur vi interagerar med varandra kan sätta vårt psyke, som utvecklats över hundra tusentals år av evolution, ur balans? 

mvh älska xijinping, dödsstraff på missbrukare och bötfäll alla som laddar ner en social media 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan pf fixa sin spoilerfunktion någon gång, tänkte formatera ut allt som inte var relevant till diskussionen men here it goes i guess

Ser inte poängen med att sitta och citera wikipedia-artiklar för att diskutera huruvida SSRIs fungerar eller inte när du inte kan någonting om ämnet. Jag har flera människor runt omkring mig som lidit / lider av väldigt svår depression / självmordstankar (vilket lett till att jag läst mycket literatur på ämnet). För alla runt omkring mig har SSRIs varit det absolut mest effektiva. Över träning, terapi etc. Givet att de skrivs ut för mycket men det är inte ett argument för att de inte fungerat och räddat liv. Anledningen till att man sett en förvärrad depression hos unga är på grund av hur man påverkas initialt innan de två aktiva ämnena hunnit balanseras under de första veckorna av behandling. Jag är ingen läkare eller psykolog utan bara läst psykologi på hobby-nivå, det finns garanterat mängder av bättre källor som förklarar det en miljard gånger bättre än mig om du är nyfiken. 

Jag antar du inte ens läste genom artikeln då den tydligt skriver att den första SSRIn lanserades 1982 och drogs sedan tillbaka på grund av bieffekter så givet att det inte fanns någon effekt på statistiken mellan 1975-1985.

För att återgå till diskussionen i fråga så ser jag inte vad som är så kontroversiellt med åsikten att sociala medier med största sannolikhet är ett netto negativt för samhället. Jag förespråkar inte att stänga ner alla sociala medier eller att man automatiskt hoppar från en bro om man laddar ner Snapchat. 

Forskningen pekar emot att det är skadligt, framförallt för unga kvinnor, och det finns en tydlig trend kring depression och självmord i de grupperna. Är det inte rimligt att man bör utforska de negativa effekterna och lära folk om de mer, samt att som förälder se till att vara konservativ med hur man låter sitt barn använda sig utav sin smartphone?

Är det så långsökt att en ny teknologi som helt förändrar hur vi interagerar med varandra kan sätta vårt psyke, som utvecklats över hundra tusentals år av evolution, ur balans? 

mvh älska xijinping, dödsstraff på missbrukare och bötfäll alla som laddar ner en social media 

 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag mena med siffrorna från 1975-1985 att man inte såg någon större effekt av när ssris lanserades. Sen så förklarar det inte varför varför talen är så mycket högre  mellan 1990-95 än pre ssris 1975-82(borde väl ligga på ungefär samma värden då om inte barnen som redan fått en dos blev beroende av dem). Jag tycker du har rätt menar bara att det är lätt att hitta en korrelation mellan två saker om man vill utan att det behöver stämma. Min farbror är barnpsykiatriker och enligt han vet man fortfarande  lite om varför/hur psykiska sjukdomar uppkommer och hur man botar dem . T.ex så har de flesta effektiva antipsykotiska läkemedel samma typ aktivt ämne men ett nyare o lite effektivare läkemedel är inte baserat på detta ämne. Skrev aldrig att man inte borde undersöka effekterna av sociala medier  på den mentala hälsan. 

Redigerad av ölkaka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger ölkaka :

det jag mena med siffrorna från 1975-1985 att man inte såg någon större effekt av när ssris lanserades. Sen så förklarar det inte varför varför talen är så mycket högre  mellan 1990-95 än pre ssris 1975-82(borde väl ligga på ungefär samma värden då om inte barnen som redan fått en dos blev beroende av dem). Jag tycker du har rätt menar bara att det är lätt att hitta en korrelation mellan två saker om man vill utan att det behöver stämma. Min farbror är barnpsykiatriker och enligt han vet man fortfarande  lite om varför/hur psykiska sjukdomar uppkommer och hur man botar dem . T.ex så har de flesta effektiva antipsykotiska läkemedel samma typ aktivt ämne men ett nyare o lite effektivare läkemedel är inte baserat på detta ämne. Skrev aldrig att man inte borde undersöka effekterna av sociala medier  på den mentala hälsan. 

Ja alldeles för lite känner man till. 

Det var mer riktat brett mot all kritik, inte något du skrivit specifikt. Med tanke på att någon var så provocerad att hen (notera 310% pk nu) kände behovet att lägga till en paragraf titulerad personangrepp. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte testa raila svs idag då och bara försöka studera spelet. Aldrig gjort detta förut, använder mig som sagt var ej av några program. 

Brukar ni själva raila era motståndare ibland? Vad gör ni då, dvs skriver notes eller annat?

Hoppas kunna tagga till nu inför SM. Tidigare år har jag spelat så mycket innan SM att motivationen helt dött när SM börjat, så ska bli spännande och se hur det blir när man gör tvärtom.

 

Ni som lirar högre på SVS, har skillnaden varit stor sen de införde den nya spelgränsen?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den 2020-10-19 kl 14:41, säger ölkaka :

har man möjlighet att blocka den typ av funktionalitet på dessa sociala medier, känns efterblivet om man skulle kunna. Svårt att göra deg för företaget då. Eller vem ska begränsa menar du?


Det finns tillägg till alla webbläsare. Var 3-4 år sedan jag sedan såg mitt flöde på FB och något annat än de jag prenumenerar eller söker på på youtube. Sen har jag blockat reddit och andra sidor som bara dödar tid helt.

Den 2020-10-19 kl 22:34, säger GTOBåten :

Jag är ingen läkare eller psykolog 

SSRI, sociala medier, depression och självmord

 

Well, som psykolog kan jag väl hoppa in och lägga till lite.

SSRI. Överförskrivs garanterat i stora delar av västvärlden. Många läkare gör det sannolikt medvetet, då det fungerar bra för de flesta samtidigt som bieffekterna (av moderna SSRI) är relativt små. Det största problemet är att folk går med SSRI i många år. Generellt vill man förskriva det i 1-2 år varken mer eller mindre. Men det finns flera hundra tusen svenskar som bara fortsätter äta och vara beroende år efter år. Men precis som GTObåten säger hjälper SSRI verkligen ett stort antal människor, framför allt de som är svårt deprimerade.

Sociala medier. Här finns det väldigt lite forskning och den forskning som finns är ofta dålig. Men att säga att skärmar och sociala medier enbart är negativt på det sätt som Anders Hansen gör (Skärmhjärna) får ganska stark kritik från forskare inom fältet. UNICEFS sammanställning från 2017 visade snarare på positiva effekter av måttligt användande, där inget och mycket användande hade negativa effekter på välmåendet hos unga. De sämsta effekterna av skärmar och sociala medier tycks komma från att de förstör ungas sömn. Siri Helle som skrivit boken Smartare än din telefon som är mer nyanserad än Hansens liknar skärmar/sociala medier vid mat snarare än droger. Att undvika droger helt är i princip enbart positivt för den utvecklande hjärnan. Mat å andra sidan har olika kvalitet och äter du enbart hälsosamt har det bara positiva effekter, det verkar vara liknande med skärmar och sociala medier. Personligen delar jag dock Hansens hållning i stort. Men ang. GTOBåtens uttalande att sociala medier är net negativt på samhällsnivå så är jag övertygad om att det är sant och det kommer bara bli mer och mer sant. Se "The Social Dilemma" på Netflix om hur sociala medier till stor del ligger bakom den ökade polariseringen och ökad spridning av nonsens.

Självmord. Kan tänka mig att det finns ett samband mellan skärmar och självmord hos unga, främst då mobbningen många gånger fortsätter dygnet runt. Tror dock majoriteten av ökningen kan förklaras på annat sätt (som ökad press, mindre frihet och mindre "barndom"). Men ärligt talat är mina eller dina spekulationer lika goda som någon annans. Sen när det kommer till statistiken på självmord så är det framför allt medelålders och äldre män som tar livet av sig i mycket högre grad. En ganska stor del av förklaringen är antagligen att kvinnor väljer ineffektivare metoder då de gör fler försök än män, men den vanligaste metoden är piller medan män hänger/skjuter sig själva.

Redigerad av jodan
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit intressant med en fördjupad diskussion i ämnet vad specifikt som kan tänkas vara dåligt med sociala medier! Jag tror det är som med allt annat som är close och svårt(pengar, mat, konflikt) att vi i stor utsträckning är för oambitiösa för att hantera skiten!

#neverstopbelieving 

Redigerad av bomanlol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jaha, inspirerad satte jag in 5k sek idag på unibet, nu skulle det krossas, det tunga trend jag upplevde innan jag tog en paus gjorde sig snabbt påmind, hela tio gånger får jag in allt på turn med nöt, 7 av gångerna mot färgdraget som träffar, 3 gånger mot tvåpar som kåkar. 

Sen vet jag att det är många spots som måste spelas bättre, men det börjar bli irriterande att torska alla dessa stora potter på dessa sätt. 

 

Skall lugna mig o testa lite under kvällen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej alla, längesedan jag skrev.

Inte spelat en hand på typ 6 månader, njutit av sommaren, vi köpte en båt, varit ute mycket och åkt med den och nu börjar havsöringen hugga.

Haft ett uppehåll mest för att jag helt tappade suget, och kände att jag ska njuta av andra saker, men nu börjar suget återkomma, främst då forumet fått lite liv igen. Skall nog börja lira igen i oktober, köpt ett nytt hus som vi får tillträde till strax, främsta skräcken är att huset har en pool, och med tre barn så finns skräcken att en dag gå ut på altanen och hitta en unge i poolen, så vi ska bla bygga ut altanen och sätta en typ av kupolskydd runt den, fördel med det är att poolen värms ganska bra när det är soligt ute.

Angående huset, satan vad bortkommen jag var vid husköpet, ringde typ banken 100 gånger, och fattar fortfarande nada av pantbrev, köpekilling osv. Tur att sambon har mer koll. Sen är bostadsmarknaden ett skumt spel, när vi sålde vårt hus var typ 3 intresserade, en la ett bud, frågade då mäklaren om inte han skulle meddela de andra som var intresserade att ett bud hade kommit innan visning varpå han säger, nej varför det? 

Sen har jag fattat att det är förvisning man ska gå på, på det sättet fick vi vårat hus, till ett ganska bra pris om man jämför med hur andra hus stuckit iväg i pris, allt är nästan gjort, ska bara bygga ut altanen och dra lite el, eller jag ska inte det utan svärfar:P 

Så är taggad, ett av rummen ska bli mitt, ett mancave hoppas jag, en grindhörna som kanske kan ge extra glädje när jag återupptar mitt spel.

Är även sugen på att någon helg dra in till gbg o cosmopol nu när restriktionerna hävs, bör ju vara ett ganska högt tryck på spel då tänker jag, i år är jag även sugen att testa nån turnering kring jul.

Sitter med en Poppels Dipa, vet det är bara tisdag men kunde ej hålla mig, vägde 90kg efter semestern, började äta sunt o träna, nere på 83kg nu, hade en kort period där jag även körde armhävningar o situps varje dag, kände mig mer fit då, får nog återuppta det nu. Tror hälsa och välfinnande är A och O för att få med mig bra resultat sen till pokern, börjar slarva med promenader sen mörkret kom, skönt att motionera ute under ljusa och varma sommardagar, nu blir det iaf gubbbandy 2 dagar i veckan.

Den där ölen slog, kanske därför texten är osammanhängande.

Matlagningen rullar på, sökte till halvåtta hos mig, kom med till sista urvalet innan jag gallrades ut, hade varit kul att vara med där, alla som är med säger ju typ att det är bland de roligaste de gjort. Är helt inne nu på burgare, gör det nog en gång i veckan, det och annan god mat är nog en av anledningarna till att vågen visat lite för mycket, plus öl då:)

Btw, kollade på The making of isildur1, en kort film som gjorde att suget ökade ytterligare, vilka tider det var förr:)

Vi ses på borden i oktober

Redigerad av tretjak
  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett till pokerfritt inlägg nästan. Tanken var att börja spela lite idag, men ungarna är sjuka och jag verkar ha smittats också, hoppas vara frisk till måndag för då ska jag ta min andra dos.

 

Det var en vecka ungarna inte fick vara sjuka, och det var denna vecka, vi är mitt uppe i en flytt. Drar om el, målar om rum, byter fönster, bygga relaxrum och annat smått. Det mest gör dock inte vi vilket känns skönt. Tror vi börjar sova där om kanske 1 vecka, där vi bor nu ska vi vara ute innan slutet av oktober.

Jobbet går prima, känns som att eleverna är mer på hugget, kanske hade pandemin en positiv effekt av att man inte ska ta något för givet, uppskatta vardagen mer osv. En annan sak jag faktiskt inte tänkt jätte mkt på tidigare men som är tydlig i år är hur resultaten skiljer sig mellan klasser där man frågar mycket. Har en klass där jag knappt kan andas, för folk frågar saker hela tiden, för dem går det väldigt bra på de prov de har, medans andra klasser, där man bara vill att lektionen ska ta slut för att alla sitter tysta och räknar på utan att fråga, dem går det ganska dåligt för på proven, bör finnas någon slags korrelation tänker jag. Den som frågar lär sig, och alla andra fortsätter typ vara förvirrade.

 

Lite orolig att jag kommer må apa efter dos 2, hört flera som blivit sängliggande efter spruta nr 2

 

Har bestämt mig för ett uppehåll med öl, godis, chips och läsk fram till jul, utmanade min äldsta son, vinner båda ska vi gå på bio och bowla. Jag tror detta kan vara bra för mig, kan i perioder äta väldigt mkt skit.

 

Laddade ner klienten till unibet i går, ska börja på lägsta nivåerna på svs när jag kör i gång, typ plo50, är det få bord varvas det lite med unibet, typ PLO10 och 25, tror jag kör 3k på vardera sida. 

Har inte riktigt ekonomiskt utrymme att sätta in mer eller spela högre, för det mest går åt till att få nya huset som vi vill ha det, men hoppas bygga rullen, ta ut vinster då och då och göra något kul för pengarna.

 

Ses

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med ett lärarperspektiv! 

Hur länge har du varit lärare och i vad? Hur går känslor och tankar i lärarkretsen kring skolplikten som idé? Vad kommer du göra med den nyfunna idén om att fråga och att vara nyfiken är bra? Känner du att det är någonting du kan påverka barnen till att göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger bomanlol :

Intressant med ett lärarperspektiv! 

Hur länge har du varit lärare och i vad? Hur går känslor och tankar i lärarkretsen kring skolplikten som idé? Vad kommer du göra med den nyfunna idén om att fråga och att vara nyfiken är bra? Känner du att det är någonting du kan påverka barnen till att göra?

 

 

I tio år snart, matematik på gymnasiet, men tog de första året på ett högstadie (aldrig mer :) )

Angående skolplikt, inget man brukar snacka om, tror dock på utbildning, dock bör skolan göras om, typ skapa vissa linjer som är rent praktiska och har mindre teori. Idag ska ju alla läsa samma saker, men jag har mött elever som knappt kan matematik men är grymma på bilar och inget hellre vill än att bli mekaniker och kan allt, men de får gå om i något slags IV-program tills de klarar matten.

Nyfunna iden, fattar inte att jag ej tänkt på det i större utsträckning förut, men köpt in 30 små whiteboards nu, de får sitta i grupper, ber någon om hjälp säger jag istället, fråga din granne typ:) Tror att ju mer de lär sig samarbeta och diskutera, desto längre tar dem sig, samtidigt som de lär sig mer. 

Gick en ledarutbildning i hockey då äldsta sonen spelar, jäklar vad bra kurs, många saker jag inte tänkt på jätte mkt, men typ som att för många kan träningen vara veckans höjdpunkt, hur viktigt det är att bemöta varje barn, kanske ge en highfive, och att belysa det som är bra. Tänkte på det själv, när jag spelat hockey o fotboll o man har en spelövning, när blåser tränaren? Jo när man står fel eller gör något fel, istället för att stoppa när något var bra och belysa det.

Dessa saker har jag tagit med till klassrummet, jag skäller aldrig på mina elever längre, typ säger "vad fan är detta, detta är ju ett skämt hur vi jobbade idag" även om jag egetligen vill det, för de lyssnar inte då. Försöker belysa det som var bra, och att börja varje lektion med saker de ska tänka på under lektionen. Sen kommer jag nu också försöka att ställa mig vid dörren utanför klassrummet och köra "knog mot knog", vad det nu heter. Tror ett bra bemötande också leder till bättre resultat, för är miljön i klassrummet bra, då blir det roligare att vara där, och då bör ju resultaten gå framåt. Det här med att våga fråga tror jag går lite hand i hand med hur klimatet i klassrummet är, är det ett hårt klimat kommer få våga fråga av rädsla för olika saker.

Brukar även luncha med eleverna mer än med kollegorna, blir oftast att man bara snackar jobb annars vilket blir lite tråkigt.

 

Hittade btw en gammal Poker Magazine nu i en flyttlåda, jäkla vilken nostalgi, alla som är med o posar i den har solbrillor på sig, men gillar verkligen reportagen. Ni som snackar mycket andelsspel, tänkte på er när jag läste artikeln om Christer Johansson, han berättade när de skulle spela lotto och det var någon form av jackpott, då spelade dem alla kombinationer som fanns, för de skulle ändå ha en garanterad vinst på typ 20 miljoner, tills svenska spel ringde dem och sa att det var förbjudet. Sen var Dödarns dagbok en höjdare, Glimmes artikel om Andy Beals matcher mot eliten mm. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som drömmen du, tack ☺️ Är glad du säger det. Jag ponerar också att trygghet kanske är en nyckelfaktor, att man vågar delta vad det än rör sig om om. Det kan nog vara brutalt svårt för många att nå ända fram i -ev miljö och är övertygad om att det ett par finurliga knep som typ knocken eller att äta kan ha löjliga effekter på lärandemiljön. 

Tycker också skolan är det bästa som finns men verkar som du säger finnas reformpotential. Gillar inte att den är tvingad heller. Vill att barnen går dit helt och endast av egen vilja och att de mår bra där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Längesedan.

Vi är installerade i nya huset, bastar typ 3ggr i veckan, den bästa känslan är att gå ut varm o ställa sig på baksidan o bara kyla ner sig. Dock går det en del öl, så det börjar lägga sig på magen:P 

Ej spelat speciellt mycket poker, då vi typ renoverat en del, så alla pengar har gått till huset. Men har nu lagt in 3k på SVS och skall lägga in 3k på unibet, och börja grinda. Kör enbart PLO och det har faktiskt gått bra, vet ej vad som hänt men känner bara ett mer lugn nu än vad jag gjorde innan. 

Tidigare svängde det så mkt, hade fina plusdagar följt av stora back och oftast slutade månaden b/e. Nu är jag mer jämn, knappt haft backdagar nu, och de dagar de går mindre bra kan jag ändå ligga ett inköp upp.

Tidigare kunde jag efter utdragning på utdragning balla ur och sitta och bara höja varje hand, ej något att rekomendera:P Nu är jag mer lugn, kan bli irriterad, men nu har jag tiden, så om jag spelat 2 h och ligger back 5 inköp, vet jag att jag kan ta igen det.

Måste dock börja sittningarna bättre, tappar oftast 2-3 inköp , typ igår floppar jag toppset och färgdrag men tappar ändå potten, och ibland blir det en del syner som jag sen bara tänker "varför synar jag den där".

Det jag dock måste bli bättre på är att, max ha en sittning per dag och inte spela när jag ej är sugen eller när det inte runnar några bra bord.

Så här var det ex tidigare

 spelat bandy, kommer hem vid 22, loggar in, knappt några bord öppna, och på de bord som kör är det bara nitar typ. Ändå sätter jag mig, egentligen inte sugen, kör även nivån över som jag kanske inte är rullad för, det slutar inte bra. Tappar väll 8 BI.

Spelat en session, gick riktigt bra. Senare när alla i huset sover loggar jag in, är egentligen inte sugen men sätter mig ändå, tappar 6BI.

Så nu är planen att undvika detta. Jag är nöjd över spelet men inser att jag är för lös och kommer bli krossad med denna spelstil på högre nivåer. Kommer försöka bygga rullen nu som efter en vecka är på 5K.

 

Poddtips till alla; Lyssnade på Sarah Dawn Finer (oklart om jag stavat rätt), Talk to me med Mats Sundin som gäst, fan jag blev typ kär i Sudden, vilken jäkla bra människa han verkar vara. Känner mig riktigt usel om jag jämför mig med honom:)

 

Gick in på youtube i går, oklart varför men i flödet kom det upp förslag på människor som streamar när de spelar på nätcasinon, tittade lite. Vem i helvete har råd att som de gör typ spela för 500-1000kr spinnet på en slot? Så sitter typ 3 killar och highfivar varandra när de vinner pengar.

Alla som nån gång varit på cosmopol o typ lagt in en hundring i en maskin vet att det typ tar 30sek innan den är förbrukad, hur har man då råd med detta? Jag fattar såklart att de är sponsrade på något sätt samt säkert tjänar genom youtube och visst, en del är säkert bra på att underhålla, men...nä jag fattar ej. Eller så är jag bara avundsjuk för att de tjänar mkt pengar:P

 

Nu blir det mat, och mina ideer vid spisen börjar sina, vi är inne i ett slags inrutat matmönster, så tar gärna emot tips på enkla och goda middags tips. Vi..eller jag gör oftast det mesta från grunden, så halv och helfabrikat är något som jag gärna ratar.

Vår matvecka ser typ ut så här

Mån; Pasta med kötttfärssås

Tisdag; Kycklinggryta med ris

Onsdag; Raggmunkar (min sambo spyr typ numera jag bara nämner ordet raggmunkar)

Torsdag; Högrevsburgare med rostade potatisar

Fredag; Tacos (surprise)

Lördag; Panerad torsk med rostade rotfrukter 

Söndag; Köttbullar 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger tretjak :

Gick in på youtube i går, oklart varför men i flödet kom det upp förslag på människor som streamar när de spelar på nätcasinon, tittade lite. Vem i helvete har råd att som de gör typ spela för 500-1000kr spinnet på en slot? Så sitter typ 3 killar och highfivar varandra när de vinner pengar.

Affiliate.

Några av de största svenskarna inom "twitch-streama casino" omsatte 45MSEK 2020, eller något i den stilen. Så de har ju en rejäl kudde där... sedan är det nog en del som spelar med "fiktiva" pengar, men tror nog de flesta spelar med riktiga pengar. (De har ju med största sannolikhet affiliate genom sig själva och får därigenom tillbaka 20-50% av det de förlorar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gör ont att sterilisera sig, 3 sprutor i pungen. Fy fan vilken ångest det varit inför detta.

Kommer in, läkaren klämmer på pungen som att det är en stressboll, jag åker upp i en båge typ, men 190 i puls, hon ba "slappna av", ehh njaeee.

Sen de där bedövningssprutorna, fy fan så otäckt, men nu är det gjort. Tagit alvedon, så kan ej dricka en lugnande öl för detta.

Spelade en del i går, ca 5h totalt, blev typ 10 BI upp, men spelade inget vidare tror jag, 2 dumma syner som kostade 2 inköp, syner där jag typ vet att jag är slagen, höjd pott pre, flopp K88, jag har A8, när han synar min bet och så borde jag stanna upp, klart han troligtvis har KKxx där. 

 

Nu värker det i magen, barnen har springmask och sambon mens, känns som att livet leker :P

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger tretjak :

Spelade en del i går, ca 5h totalt, blev typ 10 BI upp, men spelade inget vidare tror jag, 2 dumma syner som kostade 2 inköp, syner där jag typ vet att jag är slagen, höjd pott pre, flopp K88, jag har A8, när han synar min bet och så borde jag stanna upp, klart han troligtvis har KKxx där. 

De tankebanorna ska man använda i andra potter där man själv inte deltar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...