Gå till innehåll

2000 timmar poker och en massa fluff


KlonkSteve

Recommended Posts

12 timmar sedan, säger z4muz :

Antar det inte kommer drabba HS speciellt mycket, det är inte överdrivet ofta man ser svenska fiskar lira högre än /$5 på EU siter, visst, det händer, men det är väldigt sällan.

Tror snarare denna reglering kommer förstöra mycket på just SvS samt lägre nivåer på EU siter, personligen tror jag inte att jag drabbas speciellt hårt, jag har gjorde en deposit på stars för antagligen närmare 10 år sedan, och har aldrig behövt fylla upp på några andra siter heller. 

Nej stars etc lär ju knappast påverkas nästan något ÖHT men Svenska Spel 50+ ser jag inte hur det kommer kunna spelas förutom en jävla massa regbattling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, säger lunkiZ :

Nu ska vi inte dra för stora växlar av detta ännu, det är bara på remiss men ser ju ut som det kommer bli av dock.

Stämmer. Remiss till 7 maj där alltså myndigheter, företag, intresseorganisationer osv har tillfälle att komma med synpunkter på lagförslaget. Nu kommer detta i sån hast att man inte förväntar sig att någon kommer prata för pokerspelare. Var ska man börja när man ska förklara poker för någon helt oinsatt? Det är ju normalt en diskussion du undviker om det går. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som också ska tilläggas är att enligt ministern så är detta inte något unikt alls för Sverige, han påtalade att vissa länder till och med bannlyst spel om pengar under corona, kan dock inte bekräfta detta själv. Sverige går snarare en mellanväg enligt honom. Lagen ska revideras kontinuerligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, säger lunkiZ :

Det som också ska tilläggas är att enligt ministern så är detta inte något unikt alls för Sverige, han påtalade att vissa länder till och med bannlyst spel om pengar under corona, kan dock inte bekräfta detta själv. Sverige går snarare en mellanväg enligt honom. Lagen ska revideras kontinuerligt. 

Lettland drog in licensen för samtliga bolag. Dock gäller det endast under lockdownen. Här planerar man att komma med sina justeringar 1a juni, när det allt förhoppningsvis är påväg ner och sedan hålla i de året ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, säger minibiff :

Lettland drog in licensen för samtliga bolag. Dock gäller det endast under lockdownen. Här planerar man att komma med sina justeringar 1a juni, när det allt förhoppningsvis är påväg ner och sedan hålla i de året ut. 

Helt upp och nervänt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger GTOBåten :

Naivt att tro detta är tillfälligt. 

Tror någon på allvar att de någonsin kommer återgå till det normala när de väl fått genom detta?

Just detta. Tror verkligen inte de släpper det om de väl fått igenom det. 

 

45 minuter sedan, säger Snake911 :

Bra! Välformulerat och tar upp de största problemen med regleringen. 

 

Denna var ju magisk liksom:

 

"Gränsen för insättningar till ett spelkonto får vara högst 5 000 kronor
per vecka:
Om man har spelproblem eller är i riskzonen så är det anmärkningsvärt
att man ska kunna sätta in 5000 kr i veckan på ett spelkonto då det
enligt Spelinspektionens hemsida finns 70 licenser beviljade för
onlinespel. Vilket innebär att problemspelaren kan spela bort 350 000 kr
i veckan. Vad är detta för hjälpåtgärd för att skydda konsumenten?"

 

Snacka om ineffektiv lagstiftning eller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger minibiff :

Klart det kommer. Det är enorma skatteintäkter som försvinner. 

Det är inte så att vårt land styrs av kapitalister, jag har väldigt svårt att se att de skulle gå tillbaka med det som båten säger.

Ang argumentet om 350k i veckan bla bla, ni som tycker det är på något sätt ett kraftfullt citat får ju också förstå att det ändå har ett syfte när man gör det otroligt mycket mer komplicerat för någon att spela bort smet. Så skulle inte säga att den är ineffektiv. Tycker infallsvinkeln att bara en ideell förening sökt licens och det popppat upp så mycket app-spel/svartklubbar där det föregår pengartvätt och andra olagligheter är delen man borde/kan attackera mest.

Tragiskt att Sverige lär gå från ett av de mest framstående landen i online-mtts till en av de sämsta ganska fort, är ju i princip helt omöjligt att spela highstakes mtts på flera siter om man konstant måste försöka springa upp rullar eller alternativt avstå frå högre buyins på vissa siter.

Jag förstår inte ens hur detta kan vara lagligt f.ö, siterna har ju köpt licenser att erbjuda spel. Det är ju garanterat extremt oetiskt, men är ändå en aning förvånande för mig att de ens har rättighet att införa en sån här regel så tvärt.

Ett argument som är i princip omöjligt för mig att bevisa, men jag vet från egen erfarenhet av att spela mycket highstakes att det är en relativt stor andel fiskar som spelar med svarta/olagliga pengar. Är skeptisk till att spelberoende-siffrorna är så dåliga som de får det att låta som. Mest troligt många rika människor som bara är uttråkade hemma och sitter o spewar.  En stor andel idrottsmän känns också ganska rimligt att de har börjat spela mer online för större summor.

I övrigt sjukt komiskt att man fan blir bombarderad av all jävla spelreklam konstant i sverige vad man än gör och sen är det samtidigt att de vill införa sånna här regler, såssesvin.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger minibiff :

Klart det kommer. Det är enorma skatteintäkter som försvinner. 

Vi pratar om en regering som spenderar hundratals miljarder i skattepengar för att rädda företag med katastrofala affärsmodeller som inte klarar av en månad med minskade intäkter. I Sverige tycks det som att det är en allmän rätt att driva en verksamhet, och fungerar den inte så ska staten ta hand om den. 

Å andra sidan så straffar man de verksamheter som faktiskt fungerar, både indirekt genom att premiera de verksamheter som behöver stöd, men nu också genom att begränsa intäkter för de företag som finansierar stödpaketen.

Ideologiskt vidrigt men om man istället ser till det praktiska...

Tror de verkligen Svenskar är så dumma i huvudet att de inte bara registrerar sig på någon sida med licens i Curacao eller spelar på någon oreglerad applikation istället?

Inser de vilken marknad de öppnar upp för när de gör sådana här saker? Sannolikt inte. Det kommer bara gynna illegala spel som helt och hållet saknar spärrar för att försvara problem-spelaren, den som kommer lida mest. Snitt-svensken som inte har problem men spelar för högre summor än 5000kr per vecka lär väl däremot sluta. 

Oavsett om de väljer att gå tillbaka till det normala eller inte så kommer detta göra exakt noll för att begränsa problem-spel. 

Redigerad av GTOBåten
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, säger brusig1 :

Ang argumentet om 350k i veckan bla bla, ni som tycker det är på något sätt ett kraftfullt citat får ju också förstå att det ändå har ett syfte när man gör det otroligt mycket mer komplicerat för någon att spela bort smet. Så skulle inte säga att den är ineffektiv.

Fast så mycket mer komplicerat blir det väl knappast? Kan man göra en insättning på 5k till en site är det ju inte särskilt mkt svårare att adda deg till ytterligare någon site till, när man ändå är igång. 

Så, om målbilden med regleringen är att försvåra för de med spelproblem att spela bort pengar de inte har, så blir ju regleringen helt tandlös. Just för att du fortfarande i stort sett kan spela bort hur mycket som helst(med svensson-mått mätt). 

Sure, blir ju obv svårare att få in tillräckligt med deg för att kunna spela de högsta gamsen osv, men är tämligen säker på att den regleringen inte värnar om champagne-VIPsen som spelar "högt", utan gentemot vanliga svenssons som spelar bort lite för mycket per månad. 

Är ju lite samma sak som att Systembolaget inte tillåts sälja kall öl, med argumentet att det håller ner skadlig alkoholkonsumtion. Senast jag kollade var svenska alkisar inte så pass kräsna att de inte kunde klämma en ljummen Arboga 7.2a liksom. Kan man inte fläka in 10k på en och samma gång för att lira /20 på SvS så nöjer man ju sig med 5k på SVS och 500$ på Stars , så får de lira /10 sek /1$ ist. Men pengarna försvinner fortfarande, på samma sätt som att en alkis fortfarande dricker även om det är ljummen öl. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Fast så mycket mer komplicerat blir det väl knappast? Kan man göra en insättning på 5k till en site är det ju inte särskilt mkt svårare att adda deg till ytterligare någon site till, när man ändå är igång. 

Så, om målbilden med regleringen är att försvåra för de med spelproblem att spela bort pengar de inte har, så blir ju regleringen helt tandlös. Just för att du fortfarande i stort sett kan spela bort hur mycket som helst(med svensson-mått mätt). 

Sure, blir ju obv svårare att få in tillräckligt med deg för att kunna spela de högsta gamsen osv, men är tämligen säker på att den regleringen inte värnar om champagne-VIPsen som spelar "högt", utan gentemot vanliga svenssons som spelar bort lite för mycket per månad. 

Är ju lite samma sak som att Systembolaget inte tillåts sälja kall öl, med argumentet att det håller ner skadlig alkoholkonsumtion. Senast jag kollade var svenska alkisar inte så pass kräsna att de inte kunde klämma en ljummen Arboga 7.2a liksom. Kan man inte fläka in 10k på en och samma gång för att lira /20 på SvS så nöjer man ju sig med 5k på SVS och 500$ på Stars , så får de lira /10 sek /1$ ist. Men pengarna försvinner fortfarande, på samma sätt som att en alkis fortfarande dricker även om det är ljummen öl. 

Förstår inte hur du kan jämföra det fetstilta med detta, det finns ingen likhet öht imo. Det är ju ändå någon form av ansträngning att regga fler siter och du generellt behöver verifiera dina konton m.m innan du spelar. Sånt kan också ta flera veckor om man har otur eller att de instalåser ditt konto av dumma anledningar. Jag tycker det är en bättre liknelse att jämföra det med att köpa cannabis eller något, uppenbarligen kan vem som helst få tillgång till cannabis på samma sätt som vem som helst kan få tillgång till spel. Men att det är olagligt gör det ännu en aning svårare att få tillgång till. Även om det är marginellt tror jag konsumptionen går ned, men är mer inne på båtens spår att det är ett dyrt pris att betala. Tycker definitivt det gör mer skada än nytta och det är en aning oetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger brusig1 :

Förstår inte hur du kan jämföra det fetstilta med detta, det finns ingen likhet öht imo. 

Likheten ligger i att lagar/regler som är tänkta att förhindra/begränsa beteenden kopplade till beroende gör så genom att bara göra det lite lite mer omständigt för den med problem. Vilket jag inte tror är sant, varken för de med alkoholproblem, eller de med spelproblem. 

Har man spelproblem tar man sig nog tiden att göra en insättning extra på en site extra, och om man inte tycker att det är värt det jobbet så är man ju inte spelberoende till att börja med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, säger brusig1 :

Förstår inte hur du kan jämföra det fetstilta med detta, det finns ingen likhet öht imo. Det är ju ändå någon form av ansträngning att regga fler siter och du generellt behöver verifiera dina konton m.m innan du spelar. Sånt kan också ta flera veckor om man har otur eller att de instalåser ditt konto av dumma anledningar. Jag tycker det är en bättre liknelse att jämföra det med att köpa cannabis eller något, uppenbarligen kan vem som helst få tillgång till cannabis på samma sätt som vem som helst kan få tillgång till spel. Men att det är olagligt gör det ännu en aning svårare att få tillgång till. Även om det är marginellt tror jag konsumptionen går ned, men är mer inne på båtens spår att det är ett dyrt pris att betala. Tycker definitivt det gör mer skada än nytta och det är en aning oetiskt.

Du har varit bosatt utomlands ett tag va? Nu "krävs" att man verifierar sitt konto med bank-id, men det är å andra sidan allt också, dvs registreringen är klar på en sekund på varje sajt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Likheten ligger i att lagar/regler som är tänkta att förhindra/begränsa beteenden kopplade till beroende gör så genom att bara göra det lite lite mer omständigt för den med problem. Vilket jag inte tror är sant, varken för de med alkoholproblem, eller de med spelproblem. 

Har man spelproblem tar man sig nog tiden att göra en insättning extra på en site extra, och om man inte tycker att det är värt det jobbet så är man ju inte spelberoende till att börja med. 

Tror politiker bryr som mycket mer om den ekonomiska aspekten. I att spel overall ökar med x %  väldigt snabbt.  Då det nu börjat pumpas ut vad man kan kalla "sköjjar pengar"  in i realekonomin som egentligen inte har något bärande värde för att hjälpa sånna som troligtvis kommer falla anyhoo. Därför tror ja man vill försöka sätta stopp för utloppet. Kan såklart vara helt ute och cykla, men vore ju ett logiskt beslut.  Förslaget skriker bara total panik (shut it down!)   och sånna beslut tas på en moralisk grund...     Så tror inte detta har mycket att göra med hur man vill skydda vanliga svensken från att hamna i ett spelberoende. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger GTOBåten :

Vi pratar om en regering som spenderar hundratals miljarder i skattepengar för att rädda företag med katastrofala affärsmodeller som inte klarar av en månad med minskade intäkter. I Sverige tycks det som att det är en allmän rätt att driva en verksamhet, och fungerar den inte så ska staten ta hand om den. 

Å andra sidan så straffar man de verksamheter som faktiskt fungerar, både indirekt genom att premiera de verksamheter som behöver stöd, men nu också genom att begränsa intäkter för de företag som finansierar stödpaketen.

Ideologiskt vidrigt men om man istället ser till det praktiska...

Tror de verkligen Svenskar är så dumma i huvudet att de inte bara registrerar sig på någon sida med licens i Curacao eller spelar på någon oreglerad applikation istället?

Inser de vilken marknad de öppnar upp för när de gör sådana här saker? Sannolikt inte. Det kommer bara gynna illegala spel som helt och hållet saknar spärrar för att försvara problem-spelaren, den som kommer lida mest. Snitt-svensken som inte har problem men spelar för högre summor än 5000kr per vecka lär väl däremot sluta. 

Oavsett om de väljer att gå tillbaka till det normala eller inte så kommer detta göra exakt noll för att begränsa problem-spel. 

Kan tänka mig ta bets på om det är 5000kr/veckogräns juni 2021 om nu beslutet går igenom 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger minibiff :

Kan tänka mig ta bets på om det är 5000kr/veckogräns juni 2021 om nu beslutet går igenom 

Inne.

Såg Tyskland planerar att göra en liknande reglering med 1k€ per månad som deposit limit. Detta skulle dock vara permanent och träda i kraft först 2021. 

Snaran dras åt runt reglerad gambling. 

 

Not there hero we deserve...

But the hero we need. 

image.jpeg.f436f9718ddd7436098d34cb5ce23d09.jpeg

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokar april på 165 h spel och 32 h teori. Väldigt nöjd, med både tiden för spel samt tiden för teori. Teorin hade väl kunnat buffats upp lite, men efter omständigheterna är jag ändå väldigt nöjd. 

Varit någorlunda jämt skägg sett till stejksen, 50/50 ungefär mellan /4-/5 samt /10. Har även mixat in en del /20, men det har nog max stått för 15-20% av månadens totala volym. Skrev i början av dagboken att jag skulle ta det lugnt med skottandet, vilket jag väl får säga att jag gjort. Har skyndat väldigt långsamt imo, och valde att ta skott på /20 då jag haft 2-3 riktigt stabila månader i ryggen. 

Har försökt att vara någorlunda bra med min table selection med, och inte stånga med alltför många regs i onödan. Speciellt när man lirar deep. 

Tycker dock man faktiskt kan komma undan rätt bra med att lira short, mycket pga att jag tycker att även de bättre regsen gör helt sjuka prefloppmisstag vs 40bb-stackar. 

Får väl se vad maj har att erbjuda. Målet är att fortsätta med att lira /4-/10 primärt, och mixa in lite /20 sporadiskt, vid bra värde. 

Får väl se hur det går med propositionen om sänkt insättningsgräns också, hoppas innerligt att den inte går igenom. Hoppas borgarna för en gångs skull inte sätter sig i sossarnas knä, men känns osannolikt. För hade ju känts jävligt tråkigt om politikerna via politisk manipulation dödat /20+ på SvS när man för en gångs skull får springa lite bra. ?

 

Jävligt kul dock att Galfond dragit igång sin challenge  med Action Freak. Perkins i all ära, men den challengen känns ju mer som en kul grej snarare än en riktig status-utmaning. Inget fel i det förstås, men man ser ju helst Galfond battla de riktigt stora gossarna. Missat att kolla de 2 sessioner han haft med Action Freak, någon som har koll på hur spelet har sett ut? Ingen som dragit iväg resultatsmässigt iaf. 

Nåja, tar dagen off från spel imorgon iaf, så man får en dags vila innan majs volym ska pressas. Målet är samma som för april, och vill komma igång starkt, så man köper sig själv lite andrum under den senare delen av månaden. 

Skärmklipp.PNG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...