Gå till innehåll

finurlig eller korkad 3betsizing Strategi?


wc3ard

Recommended Posts

För längesedan fick jag lära mig "Använd större 3betsizes vs openers i sen position än tidig" eftersom openers i sen position har bredare ranges, och man vill använda större 3betsizes för att maximera foldequity vs dessa spelare....

Det är old school strategier och jag vet faktiskt inte om är aktuellt idag med dagens strategier. Men om det fortfarande ligger något i detta så funderar jag på en modifikation av strategin som går såhär:
Bör man inte använda stora 3betsizes med bluffranges vs sen position för fold equity, och mindre 3betsizes vs sen position med valueranges för att öka sannolikheten att få syn av troligen mycket svagare ranges. Medans man mot opener i tidig position använder mycket större 3betsizes med valuehänder pga att opener i tidig position har starkare ranges och mer sannolikt kan syna en större 3betsize än en opener från sen position... samtidigt som man använder mindre 3betsizes med bluffhänder vs tidig position, eftersom risken att bli 4bettad av EP opener är större då de sitter på betydligt starkare ranges där många händer består av AA/KK/QQ/AK etc.....

Snabbt sammanfattat
Mindre Value 3betsize vs LP för att få syn.
Större Bluff 3betsize vs LP för att få fold.
Större Value 3betsize vs EP för att bygga pott maximalt vs starka ranges.
Mindre Bluff 3betsize vs EP pga sämre foldequity samtidigt som risken att bli 4bettad är stor oavsett stor/liten 3betsize.

Tankar på det här? Kan denna strategi vara användbar, eller kan någon slå hål på den här idén innan jag spelar bort min bankrulle på den?

Redigerad av wc3ard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Låter spontant inte så smart att via din insatsstorlek tala om om du har stål eller skräp.

och du tror att du skulle upptäcka mönstret? Blir det inte tillräckligt förvirrande när 3betsizes skiftar beroende mellan EP och LP?
Jag har svårt att tänka mig att någon mindmaster skulle kunna läsa den här strategin i första taget.
Dessutom behöver skillnaden i 3betsizes inte behöver vara alltför stor. T.ex kan man skifta 3betsizes mellan 2.5x till 3.5x , eller mellan 3x-4x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger Snake911 :

Bäst att du börjar spela istället för att sitta och försöka bli perfekt innan du spelar poker. Det är inte alltid att teorin appliceras lika bra vid borden.

i sinom tid. Mitt mål är att bemästra poker alternativt lägga ner det helt, allt mittemellan duger helt enkelt inte. Jag kan därför inte fuska med detaljerna eftersom jag räknar att det kommer hänga på marginaler på högre stakes. Ju bättre teoretiskt påläst jag är, desto färre misstag kommer jag göra och behöver inte improvisera lika mkt då Ranges/Strategier/Statistik/Formler ska sitta som mallar i skallen.

Redigerad av wc3ard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger wc3ard :

i sinom tid. Mitt mål är att bemästra poker alternativt lägga ner det helt, allt mittemellan duger helt enkelt inte. Jag kan därför inte fuska med detaljerna eftersom jag räknar att det kommer hänga på marginaler på högre stakes. Ju bättre teoretiskt påläst jag är, desto färre misstag kommer jag göra och behöver inte improvisera lika mkt då Ranges/Strategier/Statistik/Formler ska sitta som mallar i skallen.

Hur ska du kunna bemästra poker? Det är ett spel av ofullständig information. Du kommer alltid behöva improvisera vid borden,och det tror jag att du lär dig bara genom att spela. Det är lite som att om du ska bli bra på fotboll.Du tittar på fotboll, kan allt teoretiskt,men du kan inte spela fotboll. Du MÅSTE spela för att bli bättre. Du vet t.ex inte hur du kommer reagera på förlust sessioner,eller tilt. Jag kan ha fel i detta, men då du verkar ha en perfektionists tankeverksamhet,så kanske tilten kommer vara svårast för dig att hantera och ända sättet du lär dig hantera just den mentala delen av poker är att spela mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att bemästra spel med ofullständig information.  Fotboll är inte jämförbart då din fysiska prestation påverkar utfallet, kan vara tokusel på fotbollsteori men är du helt sinnesjuk på det fysiska väger det upp, på samma sätt så kan en solid men inte fantastisk fysisk spelare men med extraordinärt spelsinne vara helt ovärdelig i ett lag men har du helt paketet ja... då är du ju obv bättre än båda spelarna innan. Hur snyggt du chiptricksar gör inte det. Poker är enbart ett mentalt spel såvida du inte argumenterar för "magkänsla", men det är en helt annan diskussion i sig imo.

Tilt/mental svaghet är till stor del kopplat till okunskap till varians. Tilt uppkommer oftast för att man sitter och gnolar på att man tycker man har otur, tar skott och misslyckas etc, dålig brm helt enkelt. Finns exempel på spelare som har lagt stor mängd tid på studier först, sedan börjat spela och gått upp till HS relativt smärtfritt. That said, allt som den emotionella berg och dalbanan det innebär med poker går inte att läsa sig till, viss skit får man helt enkelt lära sig den hårda vägen det håller jag med om men mycket går att förhindra med nog kunskap/förberedelse.

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-12-11 kl 20:21, säger wc3ard :

och du tror att du skulle upptäcka mönstret? Blir det inte tillräckligt förvirrande när 3betsizes skiftar beroende mellan EP och LP?
Jag har svårt att tänka mig att någon mindmaster skulle kunna läsa den här strategin i första taget.
Dessutom behöver skillnaden i 3betsizes inte behöver vara alltför stor. T.ex kan man skifta 3betsizes mellan 2.5x till 3.5x , eller mellan 3x-4x.

Spelar vi live så skulle jag troligen fånga upp det efter några sittningar. Möter du multitablande spelare utan bra mjukvaror online, så kommer du troligen undan det hela tills du börjar klättra i nivåer. Men det vore konstigt om inte endbossarna på varje nivå skulle fånga upp det på en kvart typ, och jag förstår att det är dit du vill nå?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Snake911 :

Hur ska du kunna bemästra poker? Det är ett spel av ofullständig information. Du kommer alltid behöva improvisera vid borden,och det tror jag att du lär dig bara genom att spela. Det är lite som att om du ska bli bra på fotboll.Du tittar på fotboll, kan allt teoretiskt,men du kan inte spela fotboll. Du MÅSTE spela för att bli bättre. Du vet t.ex inte hur du kommer reagera på förlust sessioner,eller tilt. Jag kan ha fel i detta, men då du verkar ha en perfektionists tankeverksamhet,så kanske tilten kommer vara svårast för dig att hantera och ända sättet du lär dig hantera just den mentala delen av poker är att spela mycket.

Praktiken får jag nog när jag sätter mig och spelar.
Har testat improviseringsmodellen tidigare, blivit hyffsad pokerspelare för längesedan men stagnerat på otillfredställande nivåer.
Kommit högre efter att jag tagit paus från spelande och läst teori, återgått till spelandet, presterat bättre ett tag. Dock glider jag sakta tillbaka till mediokerhet när teorin glöms.
Har dansat den där jävla dansen flera gånger nu, så jag tänkte göra det rejält den här gången.

Därför har jag tagit en REJÄL paus från spelande den här gången på (snart 2 år nu?) samlat ganska enorma mängder information kring pokerteori m.m, gjort materialet lättstuderat så att om jag någonsin glider tillbaka till mediokerhet snabbt och enkelt kan kika på mitt material och repetera det. Ungefär som att ta en påtår kaffe när koffeinet i blodomloppet börjar bli för lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...