Gå till innehåll

PLO8 - Starthänder som vill ha in pengar pre-flop


jaguar

Recommended Posts

Jag har börjat spela lite plo8 men är otroligt osäker på hur man ska bedöma olika starthänder och vilka man vill få in mycket pengar med före floppen. Tänkte dra några påståenden om hur jag spelar nu så kan ni som kan spelet rätta mig.

 

4 kort med värde 6 eller lägre

Detta är en av de bästa starthänderna i spelet när högarna är djupa. Med den här handen vill jag ändå komma in billigt gärna med position men jag synar en höjning om jag inte tror jag blir reraisad. Om högarna är grunda säg att det bara finns pengar till en bet och en raise på floppen så hoppar jag den här om den inte börjar med A2. Målet med handen är att floppa ett wheeldrag där high handen är ett steg högre än låghanden säg 3456 när floppen är A2 och trekvarta någon med bara en 5 hög stege. Om jag inte får två lågkort som passar släpper jag på floppen.

 

4 kort där alla är klädda eller ess

Vill ha in mycket pengar med den här handen. Jag raisar själv med den här handen eller synar en raise. Också lättspelad på floppen, antingen träffar jag ett stegdrag, tvåpar eller släpper.

 

A2 + två höga kort ex A2KT

Försöker få potten heads up eller mellan tre pers raisar eller reraisar alltid. Handen funkar inte bra med många spelare känns det som så det jag är ute efter är i princip ett par + nötlåg.

 

A2 + högt par ex A2QQ eller A23 + högt kort

Fungerar som ovan.

 

 

AAxx eller KKxx

Spelar ungefär som JJ i hold em alltså antingen raisa heads up eller limpa för multiway beroende på hur många som är inblandade hittils. Om potten kommer att bli multiway föredrar jag KK framför AA.

 

Vet inga fler händer jag vill ha in mycket pengar på före floppen, känns som det är väldigt få i det här spelet. Kriteriet är väl en hand som träffar ofta men inte blir så superstark när den träffar men vad finns det förutom typ AA2K Som uppfyller det?

 

* Ett försök till att korta ner rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du raisar aldrig före floppen eller av någon annan anledning?

En orsak är ju att man vill se till att betandet kan bli riktigt tungt när man väl träffar floppen. En annan kan ju vara att man vill stjäla mörkarna i en turnering.

 

Angående händerna jag gillar så är det ett suitat ess med ett wheelkort och två kort mellan 6 och 8. Orsaken till det är att man kan floppa nötlågdrag, plus nötfärgdrag, plus tvåpar eller överstege.

 

A234 är inte alls lika hett som i limit eftersom det innebär att man inte har lika balla högdrag på en flop som 56T. Jämför det med att hålla A278 på samma flopp. I PLO8 så är det ju väldigt viktigt att ha krafitga drag åt båda håll eftersom de stora potterna nästan alltid är heads-up och att då bara ha en halva av potten är katastrof. Eller om A234 är uppe mot A266 på en 56K-flopp.

 

En annan hand som kan ge väldigt bra resultat är 3456ds. Får man en A2-flopp så kan det bli riktigt bra (eller riktigt dåligt).

 

Ett annat sätt att få hela potten är ju att ha en hög hand som när den träffar floppen stenhårt inte lämnar något utrymme åt en låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du raisar aldrig före floppen eller av någon annan anledning?

 

Jo, alltid, men frågan var:

 

på hur man ska bedöma olika starthänder och vilka man vill få in mycket pengar med före floppen

 

med betoning på mycket. Med mycket menas oftast +40% av din stack, och det vill du aldrig stoppa in preflop i det här spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag kanske var otydlig det jag menar med mycket är ett bet som är ca 5% av min eller motspelarens hög eller en raise som är ca 20%.

 

Har jag förstådd dig rätt om jag säger alltid betta med bra händer, även de som inte träffar så ofta men om de träffar blir de monster. Raisa aldrig förutom med KK eller AA. Givetvis inte alltid men som generella riktlinjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...