Gå till innehåll

Fråga om position


Andreas Woller

Recommended Posts

Hej!

Andreas Woller heter jag och är ny här på forumet, mycket intressant läsning!

Jag har spelat poker som ett roligt tidsfördriv till och från i ca. 2 år men känner nu att jag vill utveckla mitt spel vidare och börja spela mer seriöst. Jag har printat ut en chart som hjälper mig med hur jag skall spela specifika händer baserat på vilken position jag sitter i. Jag är verkligen inte någon bra spelare men jag älskar att spela poker, att lära mig och att utvecklas. Någonstans så måste man börja, inte sant? :) 

Min nybörjarfråga följer: Hur förändras position när antalet spelare vid bordet blir färre? Hur räknar man då?

Alla tips på hur man på bästa sätt uppskattar sin korrekta position vid bordet mottages tacksamt.







 

Redigerad av Andreas Woller
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag bjuder på ett kort nybörjarsvar:

Om du tänker dig att ni är 10 spelare vid ett bort och alla går all-in utan att titta på sina kort. Hur stor chans har du att vinna? Beror ju på vilka kort du har och vad de andra har. Gör detta 600000000 miljoner gånger och ni kommer att landa på väldigt nära 10% var. Så om ni är 9 spelare...1/9=11,111% chans att vinna. 8 spelare 1/8=12,5% osv.
Så förenklat sett borde/kan/ska du spela tajtare ju närmare BB du är, eftersom du har fler spelare bakom dig som ska agera. Du har mindre/ingen information av vad som kommer att hända efter dig. Säg nu att ni är 10 spelare och du sitter på CO (cut off), platsen före dealern (BTN), nu har du bara 3 spelare kvar bakom dig (de andra 6 har foldat), alltså 1/4=25% chans att vinna om ni skulle gå all-in utan att någon skulle titta på korten, alltså skulle du också kunna spela lösare, alltså fler kombinationer i dina starthänder.
Men de flesta som spelat poker några år har ju också förstått att det är så de flesta tänker och alltså borde BTN/SB/BB också försvara sin position/blinds lite lösare, kanske en 3bet mot ditt försök att stjäla blindsen?

Det finns en massa andra faktorer som spelar in. Vem är det som sitter på BTN/SB/BB? Vad vet du om de andra spelarna och deras historik? Aggressiva spelare? Passiva? Nybörjare? Hur har du spelat tidigare? Vad tror/vet de om dig? Hur stor är din stack, deras stackar. osv osv.

Nybörjares vanligast misstag är att de spelar alldeles för många händer. Tänk "ranges". Det finns flera bra videos om position och ranges på Youtube.

Kolla på de här Youtubeklippen. Hoppas att de är bättre än mig på att förklara.

/Nybörjaren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...