Gå till innehåll

Blöt Flop? Fastplay? Betsize? Hjälp! :S


wc3ard

Recommended Posts

Hallåj!

Fråga 1.
Var går gränsen för när jag bör kategorisera en flop som Blöt och därefter välja att Fastplaya istället för att Slowplaya en starka händer?
Räknas Flop Jh, Th, 5d som blöt som jag bör fastplaya t.ex 55 på? (Dvs lågt set på en flop med 2 kort i samma färg, och 2 kort som är connected)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga 2.
Om jag anser att en flop är blöt som jag väljer att fastplaya på, vilken betsize bör jag använda mig av när jag är IP respektive OOP?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vet att scenariot utelämnar en hel del information, men jag är ute efter ganska generella för när man bör fastplaya och vilka betsizes man bör använda sig av både IP/OOP.
Tacksam för generella tips för dessa generella frågor. Länkar till material angående ämnet är också användbart.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör ett tappert försök å besvara dina frågor. som du säger är de väldigt generella och det är svårt att egentligen ge några supervettiga svar, men det kanske hjälper dig ngt iaf. vill du ha bättre svar får du nog ställa bättre frågor ;)

6 timmar sedan, säger wc3ard :

Hallåj!

Fråga 1.
Var går gränsen för när jag bör kategorisera en flop som Blöt och därefter välja att Fastplaya istället för att Slowplaya en starka händer?
Räknas Flop Jh, Th, 5d som blöt som jag bör fastplaya t.ex 55 på? (Dvs lågt set på en flop med 2 kort i samma färg, och 2 kort som är connected)

:Jh::Th::5d: är en rätt koordinerad flopp. generellt sätt vill man nog dunka in mkt deg med 55,  då det finns många händer som ändå har en del equity mot dig (stegdrag/färgdrag etc) och du vill få dem att göra en syn som är olönsam. dessutom, kan dina motspelare ha typ JT/AJ som du ligger rätt långt före men som knappast kommer att vika. på typ :Jh::Js::5d: kan slowspela vara ett alternativ att överväga, eftersom det inte är lika troligt att dina motspelare har floppat en särskilt stark hand och du har brädan ganska låst, typ bara om dina motspelare får bättre kåk med Jx eller pocketpar som du kmr förlora, eller om en tredje J kmr. inte alls lika många outs som kan fucka din hand som på :Jh::Th::5d:.

6 timmar sedan, säger wc3ard :

Fråga 2.
Om jag anser att en flop är blöt som jag väljer att fastplaya på, vilken betsize bör jag använda mig av när jag är IP respektive OOP?

beror rätt mkt på preflop-action, hur många ni är till flopp etc etc ... jag tolkar det som att du egentligen diskuterar c-bets i princip, stämmer det? i single raisade potter är väl typ 70-90% (ibland kanske tom 100%, om du lirar micro och folk är synfiskiga) en bra början. om jag ex hade öppnat 55 i co, btn och bb synar och floppen kmr :Jh::Th::5d: hade jag nog c-betat typ 75ish % mot okända spelare på /2. om du ska "fastplaya" eller "slowplaya" beror ju inte heller BARA på hur brädan ser ut, utan obv också vilken hand du har, dina motspelares tendenser etc etc. men väldigt generellt sett då, så sajsar jag >= 70% på typ :Jh::Th::5d: och mer i stil med 30-50% på :Jh::Js::5d:. ibland får man ju faktiskt även bara ge upp händer, om din range totalt missar. jag sajsar inte mina c-bets olika beroende på IP/OOP ...

vad gäller material etc så ska du nog försöka hitta en nybörjarbok och/eller nybörjarvideos. vet inte riktigt vad som är bra nuförtiden. när jag lärde mig slå micros i 6-max nlhe typ 2009 2010 lr när fan det nu kan ha vart, vill jag minnas att det som fick polletten att till slut trilla ner var en kombination av denna dudes bok https://www.blackrain79.com/ och https://www.amazon.com/Harrington-Online-Games-6-Max-No-Limit/dp/1880685493/

vet ju dock inte ens vilken pokervariant du är intresserad av - snackar vi 6-max cash game, 9-max cash game,  eller turneringar eller vad? :P utgick typ ifrån cash game nu.??‍??♟️

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För simplifierat och onyanserat. Jag skulle lägga min energi på varje enskild hand och fundera på hur olika scenarion (runouts) kommer spela ut beroende på vilken linje du väljer att ta på flop. Jag tycker generellt att en stor läcka folk på lägre stakes har är att försöka hitta någon form av magisk strategi, vare sig det är att kolla sig blind på sina 3b-stats eller att försöka brett kategorisera in floppar i ett svar/vitt-scenario. 

Fwiw lär du oftast spela någon form av mixad strategi med dessa värdehänder ändå, vilket innebär att EV't av de två linjerna är i princip densamma. 

Redigerad av GTOBåten
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...