Gå till innehåll

NLT - Calla riverbett?


jackbalsam

Recommended Posts

Inte haft med någon HH här på ett tag men har hittat ett spel jag gör ganska ofta som jag är lite osäker på. Inga speciella reads på spelare.

 

***** Hand History for Game 2464849845 *****

$50 NL Texas Hold'em - Tuesday, August 02, 06:59:31 EDT 2005

Table Table 36600 (6 max) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: johnPKelley ( $133.65 )

Seat 2: Hero ( $48 )

Seat 4: matteego ( $33.90 )

Seat 5: simplesaan ( $58.40 )

Seat 6: scooter066 ( $71.29 )

Seat 3: RotNuts ( $35.80 )

RotNuts posts small blind [$0.25].

matteego posts big blind [$0.50].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Js Jc ]

 

simplesaan calls [$0.50].

scooter066 folds.

johnPKelley folds.

Hero raises [$2.50].

RotNuts folds.

matteego folds.

simplesaan calls [$2].

 

Standardhöjning efter en limpare.

 

** Dealing Flop ** [ 9s, 7s, 8c ] Pott: $5.75

 

simplesaan bets [$3].

Hero raises [$7].

simplesaan calls [$4].

 

Jobbig flop, höjer för att kolla var jag ligger i handen.

 

** Dealing Turn ** [ 8s ] Pott: $19.75

 

simplesaan checks.

Hero checks.

 

Vill helst ha en billig showdown.

 

** Dealing River ** [ 5d ] Pott: $19.75

 

simplesaan bets [$10].

 

Ser ut som en valuebet på halvpott. Det är just det här jag undrar mest över. Är det rätt att syna här. Finns inte så många händer jag slår annat än toppar och en mesig bluff. Ändå brukar jag syna i såna här lägen för ofta.

 

 

Har jag missat nån info så påpeka gärna det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag ha höjt klart mer på floppen. Nu miniraisar du nästintill och han får odds att syna med en hel del händer.

Detta leder fram till att du hamnar i stora problem på river och jag har väldigt svårt att bedöma om handen är värd att syna. Gissningsvis sätter han dig på två höga kort på slutet och då är det väl möjligt att bluffa även med ett halvt potbet.

Själv skulle jag nog ha foldat här, även om det är väldigt knappt mellan syn och fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Dealing Flop ** [ 9s, 7s, 8c ] Pott: $5.75

 

simplesaan bets [$3].

Hero raises [$7].

simplesaan calls [$4].

 

Jobbig flop, höjer för att kolla var jag ligger i handen.

 

Med en sådan minihöjning får du väl knappast någon information om var du ligger i handen? Både draghänder och händer som redan har dig slagen synar ju här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, problemet med din bet är att han sätter dig på två höga kort. Det gör att hans bet på river kan betyda vad som helst. Endera har han stegen, kåken, eller bara tvåparet. Väldigt svårt att säga något här. Jag tror nog du slår en hel del händer som han kan tänkas ha. Meeeen, det är en väldigt svår syn. Tycker det känns som att han har NÅGOT. Frågan är vad... skulle tro att det är stor chans att han sitter med en hand som J9s eller K9s. De händerna skulle han spela såhär med. Men han skulle lika gärna kunna ha stegen, färgen eller kåken. Tungt! Men eftersom jag tror att du har honom 1 av 3 gånger här, så säger jag att du ska syna! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan reads blir det jobbigt. Syn ogillar jag i alla fall. Hellre re-raisar jag, men utan reads är det svårt och på denna nivå är det ingen som lägger en färg eller stege hur som helst. Dessutom har du svårt att representera kåken. Jag lutar nästan åt fold, men eftersom jag själv är en tomte så synar jag antagligen och sedan svär åt mig själv att jag betalade av hans mesbet.

 

Med djupare stackar och motstånd som kan lägga tycker jag att det är läge för en re-raise - ifall han släpper stegar och färger (och du misstänker att han ej har kåk).

 

Hur som helst tycker jag att ditt stora misstag ligger i ditt floppspel. En nisse betar halvpott in i en preflophöjare på en läskig bräda - inget konstigt med det. Däremot får du höja tillbaka till kanske 12-15 tot för att ha minsta lilla aning om var du står i handen, en raise på fyra synar han ju med i stort sett alla händer med minsta lilla potential.

 

Men det bästa floppspelet IMHO - syn. Du har en hyfsat stark hand men på en jobbig bräda och en motspelare som betar halvpott in i dig. Slår du om committar du en hel del pengar och hamnar i en jobbig sits om han brassar av ett till skott på turn (dvs all-in eller fold med endast överpar utan reads).

 

Eftersom jag ändå tror att jag har bäst hand en betydande del av gångerna väljer jag att syna. Du håller potten liten och har fördelen av position. Betar han pott igen på turn har du fått mer information om både din och hans hand, annars kan du själv försöka köpa potten på turn eller komma till showdown billigt. Dessutom har du hålstegdraget och en svag backdoorfärg.

 

Mitt tips - syna för att hålla potten hanterlig och ta det därefter. Du vill inte spela en stor pott på denna bräda med handen du har (om inte en icke-spader tia kommer på turn...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan reads blir det jobbigt. Syn ogillar jag i alla fall. Hellre re-raisar jag, men utan reads är det svårt och på denna nivå är det ingen som lägger en färg eller stege hur som helst. Dessutom har du svårt att representera kåken. Jag lutar nästan åt fold, men eftersom jag själv är en tomte så synar jag antagligen och sedan svär åt mig själv att jag betalade av hans mesbet.

 

Med djupare stackar och motstånd som kan lägga tycker jag att det är läge för en re-raise - ifall han släpper stegar och färger (och du misstänker att han ej har kåk).

 

Fattar inte den här första delen riktigt. Är det rivern du pratar om så håller jag inte med. Eftersom jag är osäker på om jag har bärt hand eller inte blir ju en höjning på rivern egentligen en bluff och ett övepar tycker jag är en för bra hand för att bluffa med.

 

Annars håller jag med om att jag spelade dåligt på floppen. Om man vill syna eller höja är kanske en smaksak, men om man ska höja ska man göra det ordentligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Dealing Flop ** [ 9s, 7s, 8c ] Pott: $5.75

 

simplesaan bets [$3].

Hero raises [$7].

simplesaan calls [$4].

 

Jobbig flop, höjer för att kolla var jag ligger i handen.

 

Med en sådan minihöjning får du väl knappast någon information om var du ligger i handen? Både draghänder och händer som redan har dig slagen synar ju här.

 

3 dollar kanske inte är så mycket för dig men att betta 6BB då den är 11BB är faktiskt halva potten och inget minihöjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Dealing Flop ** [ 9s, 7s, 8c ] Pott: $5.75

 

simplesaan bets [$3].

Hero raises [$7].

simplesaan calls [$4].

 

Jobbig flop, höjer för att kolla var jag ligger i handen.

 

Med en sådan minihöjning får du väl knappast någon information om var du ligger i handen? Både draghänder och händer som redan har dig slagen synar ju här.

 

3 dollar kanske inte är så mycket för dig men att betta 6BB då den är 11BB är faktiskt halva potten och inget minihöjning.

 

Den andra killen bettar 3 och han höjer 4 till. Om jag har förstått det hela rätt skulle väl 3 vara en minihöjning i detta läge. I mina ögon är det en ganska vek höjning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver vinna potten var tredje gång för att det ska vara ett break-even spel att syna.

 

Synar du gör du ett statement att man inte ska försöka bluffa ut dig när det faller scarecards, Vilket kan löna sig senare.

 

När du checkar turn så skriker du ut att du kommer att lägga dig mot ett bet på rivern.

 

Det känns inte alls som att han behöver ha stege/färg/triss/kåk. Lika gärna att han sitter på 9X,TX JQ mm. Låga stegen mindre trolig.

 

Jag skulle synat med vetskapen att jag troligen skulle förlora men ändå räkna det som ett + spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå allin på flopen rakt av bara, det är faktiskt ok spel ibland!

 

Visst, men kanske inte här va? Han lär bara få syn av händer som slår honom, eller?

Håller med. En allin på floppen kommer nog bara synas av en färdig stege eller en spelare som inte kan släppa ett stort överpar. Reraisa floppen till mellan $9 och $12 totalt. Trycker han in så lägger du och synar han så tar du det jävligt lugnt på efterföljande gator om du inte förbättrar. En redig reraise KAN få honom att lägga ett större överpar om han inte har en bra read på dig, även om en bra spelare kommer ha problem att sätta dig på stegen då du höjde preflop.

 

Som någon annan redan nämnde så ser det ut som han är rädd för turnkortet när han checkar. Eftersom du raisade preflop och reraisade på floppen tycker jag du ska lägga ett 3/4 pottbet eller liknande för att få honom att sätta dig på floppat set och kåk på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver vinna potten var tredje gång för att det ska vara ett break-even spel att syna.

 

Synar du gör du ett statement att man inte ska försöka bluffa ut dig när det faller scarecards, Vilket kan löna sig senare.

 

När du checkar turn så skriker du ut att du kommer att lägga dig mot ett bet på rivern.

 

Det känns inte alls som att han behöver ha stege/färg/triss/kåk. Lika gärna att han sitter på 9X,TX JQ mm. Låga stegen mindre trolig.

 

Jag skulle synat med vetskapen att jag troligen skulle förlora men ändå räkna det som ett + spel.

 

Det är ungefär såhär jag tänker i liknande situationer men jag har upptäckt att man förlorar väldigt ofta i såna här situationer.

 

Sen är det kanske dags att avslöja hans hand för dom undrar. Jag gjorde rätt när jag saktade ner på turn för han floppade ett set i sjuor som blev kåk på turn.

 

Och jag betalade såklart av på rivern. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...