Gå till innehåll

Nytt skott


szenna15

Recommended Posts

2 timmar sedan, säger szenna15 :

Gött, sitter på tåget och ska slå ihjäl några timmar med att plugga. Tar upp solvern och börjar gå igenom simmen som runnat i 3 dagar nonstop för 200 floppar BTN vs BB med alla jävla sizings och skit så har man ju lagt FEL sizings. Får gå igenom andra spots jag runnat istället. ?

Måste köpa ny dator / mer RAM tar en evighet att runna simsen....

/ Life tilt

Hellre att man råkar göra fel där. En gång råkade jag av misstag ändra inställningarna på Party Poker så att kortleken växlade från 4tonad till 2tonad. 

Tog en 5-600bb innan jag fattade. Var ett par stora potter där man slarvigt trodde man hade nutz men var tom ist....

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Hellre att man råkar göra fel där. En gång råkade jag av misstag ändra inställningarna på Party Poker så att kortleken växlade från 4tonad till 2tonad. 

Tog en 5-600bb innan jag fattade. Var ett par stora potter där man slarvigt trodde man hade nutz men var tom ist....

hahah låter ju helt sjukt, ofta det fanns en sån inställning?

OTT tbx i studenthemmet ala 20kvm med toalett på 10kvm..... Inte mycket som händer här blir lite party med klasskompisarna i helgen kanske då de flesta kommit tillbaka efter sina utbytesterminer annars bara jobb, grind och träning.

Peace out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger szenna15 :

hahah låter ju helt sjukt, ofta det fanns en sån inställning?

OTT tbx i studenthemmet ala 20kvm med toalett på 10kvm..... Inte mycket som händer här blir lite party med klasskompisarna i helgen kanske då de flesta kommit tillbaka efter sina utbytesterminer annars bara jobb, grind och träning.

Peace out

Vad och var pluggar du? GL grinden 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Usch, 

Dåligt spelande, varians och på tok för mycket volym har ej gjort utmaningen gott alls, har svajat upp och ner från /10 till /2 till /4 ner till /2 och upp igen. 

Behövs verkligen förbättringar här, halva januari har jag definitivt inte spelat mitt bästa game och kommit i nån dödsspiral där jag spelat som en kratta. Kombinera det med några suckouts här och där och det är lätt att man börjar jaga förluster, sluta tänka igenom händer logiskt.

Spelat när jag inte alls tyckt de vart kul och inte fokuserat, vart i något vidrigt stress mode. Vill bli bättre så kanske lätt hänt då man sätter "press" på sig själv.

Blir tightare BRM hela Mars, table selecta hårt och sluta stressa fram resultat, allt inom sin tid. 

Ha kul, stressa ej, bli bättre.

+ev att skriva av sig? Hoppas.

 

 

 

Redigerad av szenna15
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara ärlig så tycker jag man gör något våldsamt fel om man någonsin varit uppe på /10 men tvingas gå ned till /2.  Både i form av BRM och tableselection, från att haft så mycket insikt man kan ha i princip i regs resultat på sidan så är det för mig väldigt tydligt att många väljer att spela 5/10kr fast de inte borde göra det.

Det är inte riktigt menat som en pik, men många regs som är väldigt svaga på 2/4kr kan uppnå 10-15bb/100 utan problem med lite tableselection. Samma spelare kan däremot mest troligt inte ha 30bb/100 över ett rimligt sample. Dock strugglar många av dessa spelare att uppnå 5-7.5bb/100 på 5/10kr.

Sen är det väldigt overlooked hur demoraliserande det är för folk att gå ned i nivå, så även om man vill använda aggressiv BRM så borde man låta sin uppgång vara så organisk som möjligt och inte bara hoppa in på varje bord som runnar över en natt från att inte ha spelat nivån öht innan.

Man skulle kunna säga att konsensus är att folk skulle bli förvånade hur mycket nitsen vinner på 2/4-5/10kr som bara spelar TAG med bra table selection, och folk skulle bli förvånade hur jävla kassa folks winrates är som sitter o dampbattlar och ska in o riva hela tiden för 200bb.

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, säger brusig1 :

Ska jag vara ärlig så tycker jag man gör något våldsamt fel om man någonsin varit uppe på /10 men tvingas gå ned till /2.  Både i form av BRM och tableselection, från att haft så mycket insikt man kan ha i princip i regs resultat på sidan så är det för mig väldigt tydligt att många väljer att spela 5/10kr fast de inte borde göra det.

Det är inte riktigt menat som en pik, men många regs som är väldigt svaga på 2/4kr kan uppnå 10-15bb/100 utan problem med lite tableselection. Samma spelare kan däremot mest troligt inte ha 30bb/100 över ett rimligt sample. Dock strugglar många av dessa spelare att uppnå 5-7.5bb/100 på 5/10kr.

Sen är det väldigt overlooked hur demoraliserande det är för folk att gå ned i nivå, så även om man vill använda aggressiv BRM så borde man låta sin uppgång vara så organisk som möjligt och inte bara hoppa in på varje bord som runnar över en natt från att inte ha spelat nivån öht innan.

Man skulle kunna säga att konsensus är att folk skulle bli förvånade hur mycket nitsen vinner på 2/4-5/10kr som bara spelar TAG med bra table selection, och folk skulle bli förvånade hur jävla kassa folks winrates är som sitter o dampbattlar och ska in o riva hela tiden för 200bb.

Mycket bra feedback tar med mig allt du skriver, helt rätt.

Göra om göra rätt.

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger brusig1 :

Ska jag vara ärlig så tycker jag man gör något våldsamt fel om man någonsin varit uppe på /10 men tvingas gå ned till /2.  Både i form av BRM och tableselection, från att haft så mycket insikt man kan ha i princip i regs resultat på sidan så är det för mig väldigt tydligt att många väljer att spela 5/10kr fast de inte borde göra det.

Det är inte riktigt menat som en pik, men många regs som är väldigt svaga på 2/4kr kan uppnå 10-15bb/100 utan problem med lite tableselection. Samma spelare kan däremot mest troligt inte ha 30bb/100 över ett rimligt sample. Dock strugglar många av dessa spelare att uppnå 5-7.5bb/100 på 5/10kr.

Sen är det väldigt overlooked hur demoraliserande det är för folk att gå ned i nivå, så även om man vill använda aggressiv BRM så borde man låta sin uppgång vara så organisk som möjligt och inte bara hoppa in på varje bord som runnar över en natt från att inte ha spelat nivån öht innan.

Man skulle kunna säga att konsensus är att folk skulle bli förvånade hur mycket nitsen vinner på 2/4-5/10kr som bara spelar TAG med bra table selection, och folk skulle bli förvånade hur jävla kassa folks winrates är som sitter o dampbattlar och ska in o riva hela tiden för 200bb.

Många bra poänger där. 

Sen tror jag många inte förstår rent generellt hur brutal variansen kan vara när den är som allra värst heller. Man kan ta till sig alla goda råd från ovan, spela den absolut bästa pokern för nivån, få in det hur bra som helst, hur många gånger som helst, och ändå se röda siffror i slutet på månaden. 

Med en wr på 15bb/100, std dev på 120 och över 40k händer har du ändå ett worst case scenario att torska 40 BIs över den samplen. Sen är risken för det obscent låg, typ sub 1%. Men bara för att något är statistiskt osannolikt innebär inte det att det är statistiskt omöjligt. 

Tror man gör bäst i att spela med RIKTIGT djup BRM för sin nivå och att man med det stålsätter sig mentalt för en eventuell downswing. 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Många bra poänger där. 

Sen tror jag många inte förstår rent generellt hur brutal variansen kan vara när den är som allra värst heller. Man kan ta till sig alla goda råd från ovan, spela den absolut bästa pokern för nivån, få in det hur bra som helst, hur många gånger som helst, och ändå se röda siffror i slutet på månaden. 

Med en wr på 15bb/100, std dev på 120 och över 40k händer har du ändå ett worst case scenario att torska 40 BIs över den samplen. Sen är risken för det obscent låg, typ sub 1%. Men bara för att något är statistiskt osannolikt innebär inte det att det är statistiskt omöjligt. 

Tror man gör bäst i att spela med RIKTIGT djup BRM för sin nivå och att man med det stålsätter sig mentalt för en eventuell downswing. 

Skärmklipp.PNG

Varians kalkylatorn ifrån primedope hehe.

Ja absolut, kommer säkra mig mer mot variansen med tightare BRM för att hålla det mer robust i framtiden.

Helt klart bättre peace of mind med mer buyins per nivå.

Minns att jag läste om någon midstakes reg som gick b/e över hur långt som helst för att sen vinna mest på stars (nån som vet vem? tror de var bigblindbets (?) )

Tänker inte skylla de sketna resultaten denna på månaden på varians det är enbart mitt egna fel pga hur jag haft min BRM, och hur jag har spelat när det börjat gå dåligt. 

Lösningen är enkel för fortsättningen, bli bättre och hitta effektivare sätt på att bli bättre både gällande spelet och allt runtomkring table selection och BRM. Jag löser detta!

Redigerad av szenna15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni misstolkar varianskalkylatorn en aning om ni tror att det är extremt osannolikt för en 15bb/100 med 120 std dev att torska 40 bi. Finns lite poster på rio och 2+2 på senaste som förklarar det bättre än vad jag skulle kunna göra. Men kort och gott så varje ny hand du spelar så börjar ett nytt 40k händer sample.. Det räknas inte liksom 0-40k, 40-80k osv.

Vi som har spelat väldigt länge och framförallt i tuff games/battlat får se väldigt mycket vad gäller varians åt bägge håll. MMAsherdog är ett annat exempel som jag vill minnas hans 4 senaste år ser typ ut så här. Är också lite skrämmande då han i princip inte battlade någonting under 2019, och han är onekligen en av dom bästa.


2016: +500-600k
2017: +20k
2018 : 1 mille-ish
2019: +80k varav han var stuck typ 90% av året och hittade en bra månad i december (?)

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, säger brusig1 :

Ni misstolkar varianskalkylatorn en aning om ni tror att det är extremt osannolikt för en 15bb/100 med 120 std dev att torska 40 bi. Finns lite poster på rio och 2+2 på senaste som förklarar det bättre än vad jag skulle kunna göra. Men kort och gott så varje ny hand du spelar så börjar ett nytt 40k händer sample.. Det räknas inte liksom 0-40k, 40-80k osv.

Vi som har spelat väldigt länge och framförallt i tuff games/battlat får se väldigt mycket vad gäller varians åt bägge håll. MMAsherdog är ett annat exempel som jag vill minnas hans 4 senaste år ser typ ut så här. Är också lite skrämmande då han i princip inte battlade någonting under 2019, och han är onekligen en av dom bästa.


2016: +500-600k
2017: +20k
2018 : 1 mille-ish
2019: +80k varav han var stuck typ 90% av året och hittade en bra månad i december (?)

Ah, ok, ja då har jag nog missförstått hur man korrekt ska läsa av den. Får kolla upp det mer noggrant då.

Men då förstärks väl poängen i att spela bra rullat för sina games, även med en hög EVbb/100. Bara för att man är en crusher och slår sina games bra så finns uppenbarligen risken att man under väldigt stor sample kan springa väldigt väldigt kallt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sprungit i 0.48% procentilen (På den dåliga sidan) för hur sannolikt mitt spring är gentemot EV senaste 7 mån. Inte gått ner i nivå. Visserligen gnällt men bara bita ihop och studera hårdare för att ge sig själv en skjuts ut. 
sen för att understryka brusigs poäng—
Sprungit under innan och sedan över. Att Cherrypicka senaste 7 mån är en snudd oärligt då jag lirat samma nivåer i 3 års tid. På det stora hela bara något under i slutändan. 

Redigerad av killerwolf2
  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger killerwolf2 :

Har sprungit i 0.48% procentilen (På den dåliga sidan) för hur sannolikt mitt spring är gentemot EV senaste 7 mån. Inte gått ner i nivå. Visserligen gnällt men bara bita ihop och studera hårdare för att ge sig själv en skjuts ut. 
sen för att understryka brusigs poäng—
Sprungit under innan och sedan över. Att Cherrypicka senaste 7 mån är en snudd oärligt då jag lirat samma nivåer i 3 års tid. På det stora hela bara något under i slutändan. 

Fast hur vet man det? Det är ju  möjligt också rent hypotetiskt att du sprang top 99.9% innan och i själva verket är clueless. Sen tror jag definitivt ens wr sänks för varje typ 20k händer man backar, om du som i ditt fall har sprungit 150k usd under ev och vill påstå att du har samma wr som under tiden när du vann tror jag du är en aning naiv. Så det är sjukt oklart vilka nummer och vilken std dev man ska plugga in i simulatorn.

On the flipside tycker jag vissa regs som jag anser vara sämre kan spela extremt mycket bättre när de är på heaters.

Min poäng är mest att man ska passa sig för hur man använder en varianskalkylator, jag tycker det är väldigt lätt att stärka den självbilden man vill ha om man nu vill det med den. Pillar aldrig runt med sånt här själv då jag inte anser att det ger mig någonting.

Jag har gjort det några gånger för att få ett hum om min winrate.  Typ om jag downswingar väldigt mycket i bbs så går det ofta att dra en slutsats ungefär hur hög ens WR kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 mål utöver pokern är iland officiellt idag!

1. Spara ihop en kontantinsats under studietiden för en "bra" och central lägenhet i Göteborg. (Vill ej sätta exakt siffra ut på ett forum men det är en väldigt bra slant som jag satt som mål när jag började)

2.. Få intervju på ett välrenommerat konsult företag i GBG som definitivt är i target zone för anställning efter studierna.

Tack för tipsen igår förresten, hoppas kunna ge tillbaka något i framtiden :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och läste lite på 2+2 om problematiken med RTA som verkar öka och bli ännu mer avancerad samt lättare att få tillgång till för gemene pokerspelare.

Hur mkt har egentligen online pokern kvar? Vem som helst kan ju egentligen köra subsets med flops och ha pre solvade situationer öppna medans de lirar, inte optimalt men det går ju till en viss del. Om några år när datorer blir mer kraftigare så kommer ju folk kanske till och med kunna solva situationer EXAKT med RTA i realtid.

Tror personligen användningen av RTA kommer öka och fler publika aktörer som erbjuder det kommer poppa upp, ökad konkurrens ger bättre produkt. Finns ju inget riktigt sätt för siterna att bekämpa det problemet heller? 

Tänker på tex Oborra fallet, visst han blev bannad på stars men det är ju lätt att låna, hyra eller köpa andra stars konton och göra det smartare nästa gång.

Redigerad av szenna15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har typ för mkt att säga om sånt här, känner mig inte rantsugen nog atm. Men kort och gott så kommer rake och dumheter döda pokern innan RTA har chansen att göra det. RTA är inget jätteproblem tbh, ivf inte på pokerstars. Det är ett extremt problem på mindre nätverk, men på sätt och vis får man skylla sig själv när man spelar där.

Det finns extremt många sätt att bekämpa RTA, men det är och har så länge jag spelat poker varit en extremt ohälsosam relation mellan siter och ägare. Egentligen har vi och siterna extremt likasinnade mål, men siteägarna är som ett gäng tjuriga 3-åringar som inte vill dela med sig av sin sandlåda. Det är tråkigt att man som spelare inte kan göra sin röst hörd, siteägarna hade definitivt haft intresse av att ta råd och tips från oss spelare.

Mitt största problem med den nuvarande situationen är oavsett om det gäller RTA eller andra regelbrott, så finns det väldigt många siter där regelbrott undermedvetet uppmuntras. Straffen är inte starka nog, så länge folk kan bryta mot regler för sin egen vinning utan att bli straffade kommer de fortsätta göra det. Det är liksom inte så att gemene pokerspelare har en extremt stark moralisk kod. Jag har tagit upp liknande exempel när jag pratat med folk om stejking. Folk anser inte att det är lika allvarligt att t.ex scamma någon på 20 000kr eller whatever summa då det är så extremt lätt att göra det om man är stejkad av en person. Du kan i princip bara blocka din stejkare, sen så kommer det ju konsekvenser såklart. Men för en stund framstår det som rimligt och lätt. Medan jag är skeptisk till att samma människor hade stulit föremål om de t.ex varit gäster hos mig i mitt hem för 20 000kr även om möjligheten finns där och är relativt enkel.

Ett problem som jag stör mig på och har alltid stört mig på i alla tider, är  hur förlåtliga vi är mot fuskare/tjuvar i communityn. Folk gör brott som kostar andra tusentals/miljoner kronor i ev och ingen bryr sig.  Kan ta två konkreta exempel:

1) Brian Hastings vs Isildur, som sedan följdes upp av "Hastings-gate" med NoelHayes accountet. Att han ens får spela någon form av poker idag är ett skämt. Han borde vara permanent bannad från alla former av större turneringar som t.ex WSOP.

2) Galfond-challenge kommentatorerna. I minst en av dagarna valde RIO att ta in en kommentator som blev bannad för ca 3 månader sedan för att ha använt RTA på pokerstars. Hur tänker man om man promotar en site med en challenge som kommenteras av någon som fuskat på den största siten som finns? Det är 3 månader sedan, glömmer communityn verkligen så himla fort? Det är fel att han tillfrågas, det är fel att han har samvete nog att sätta sig och kommentera. Det är fel att folk sitter och supportar streamen och pratar om vilka bra kommentatorer det är.

Jag hade en ganska svartvitt syn på sånt här för flera år sedan och kunde verkligen inte förstå varför folk fuskade. Men det handlar mest bara om att det är för enkelt att göra det och det finns tillsynes inga konsekvenser. I takt med att poker blir tuffare och tuffare kommer folk få tvingas köra mer former av "fulspel" för att klara sig kvar i branschen. Kommer bli någon form av survival of the fittest där folk som inte colludar/använder RTA eller andra dumheter kommer ha någon chans.

Edit : ej på ranthumör så skriver jag världens längsta rant änd, mvh lättriggad :(

Redigerad av brusig1
  • Like 5
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lite i tankarna att typ i framtiden så borde/kommer de sättas upp en cap på hur stor processor kraft en enskild person får ha tillgång till.  Hur detta ska kunna implementeras är ju en annan sak, men är en intressant fråga på hur och om man ska begränsa datorers framfart. Så att utvecklingen som sker ska bli produktiv istället för skadlig på sikt och begränsa oss som människor. 

Redigerad av HwardShore
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...