Gå till innehåll

Allt om lumparhistorier!


bzkt

Recommended Posts

Finns lumpen fortfarande?

 

Efter en synerligen blöt kväll inne Stockholm och återkomst till luckan 5 minuter innan uppställning, så var det flera ansikten som var aningen bleka och alla hade otroligt svårt att stå stilla i givakt. Givetvis såg löjtnanten detta och beordrade extra morgonfys. När de väl släppte iväg folket så var trafiken in på toaletten rekordstor. :twisted:

Som tur var det endast städning och hemresa den dagen på schemat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyngrak på min 20 års dag höll jag på att frysa ihjäl i en snödriva på luleå bussstation när jag somnade i bara jeans och vinterjacka på mig.

Tack gode gud för dom två nyinryckta "glittren"(hette det så?) som tog mig tillbaka i en taxi till regementet.

När jag några dagar senare får reda på vilka dessa var i gymmet när dom frågar hur jag mår så gav jag dom en lax var i tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå frysa.

 

Vinter, januari 1994. Ungefär -14 gr, Berga örlogsskolor.

 

Denna historia handlar om beväring Karlsson, han heter egentligen något annat men för att skydda de oskyldiga små barnen...

Hursomhaver. Karlsson kommer från de södra breddgraderna (norrköping) så var inte van vid den stränga kyla som råder här i norr denna årstid. På schemat för dagen stod det långmarsch. Beväring Karlsson kom på att han läst någonstans att lager på lager principen var den som gällde vid sträng kyla så han börjar klä på sig. Dubbla långkalsonger. Dubbel stickad tröja. Dubbla strumpor + raggsockar och så pyjamasen utanpå detta. Sedan givetvis flottans fina blå byxor och skjorta. På med kängorna och ut till uppställning. Efter 5km rask vandring så var stackars Karlsson riktigt varm i kläderna. Vi stannade till för en kort paus. Dricka lite vatten osv. Beväring Karlsson börjar kallna till. Liksom hans nu rätt blöta kläder. Nästa 5km pass så huttrar beväring Karlsson rätt mycket. Nästa paus så ber han löjtnanten om lov att springa ut i skogen. 2 minuter säger Löjtnanten. Beväring Karlsson springer ner bakom en buske. 2 minuter går. 5 minuter passeras. Löjtnanten ropar "Vad är det som dröjer?". Beväring Karlsson svarar lite genant "Löjtnant, jag kan inte hitta pitten".

 

Uj uj uj vad vi skrattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra dagen i lumpen så skickades plutonen upp till sjuksköterskan som skulle informera om skador och sjukdomar vi kunde stöta på i fält. Efter lite förklarande om diverse vanliga skador så kommer hon till sjukdomar och frågar om vi vet vilka vi skulle kunna få. Ingen känner någon så alla är lite försiktiga. Någon drar till med säkra kort typ förskylningar och sånt men hon är inte riktigt nöjd. Hon frågar om inte det är något vi glömt och vi steker i 30 sekunder innan en kille drar till med

- könsjukdomar

hela plutonen garvar röven av sig och killen sitter och är fruktansvärt generad...

Jag kan tillägga att killen blev mobbad för det resten av tiden :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha. Finns alltid ett kompanipucko.

 

Min favorit var när vårat kompanipucko (på fullt allvar) frågar fänrik Fisförnäm (en ordentlig och rekorderlig paragrafryttare) om man fick använda civil penna på teoriproven. :D

 

 

En till historia, denna utspelar sig ute på Rindö. Ett gäng av killarna hade passat på att göra Vaxholm osäkert en helt vanlig vardagskväll. En av dem hade lyckats fånga ett ragg som han satte på i buskarna någonstans på vägen till logementet. Flickan i fråga var iofs bara 16, men han var full och kåt. Dessutom så gick hon tydligen på någon ungdomsvårdsskola i närheten. Några dagar senare började hon fråga efter honom i vakten, och eftersom vi var malajer hela högen så visste alla om det. Hon lämnade till och med lite rosor till honom vilket vakten givetvis levererade direkt.

 

En vecka senare så är vi på fyspass och spelar fotboll. Just den här grusplanen låg utanför det inhägnade området. På något sätt (min gissning var att vakten berättade) fick flickstackarn reda på detta så åkte förbi på sin moped ett flertal gånger. Precis när vi var färdiga och skulle marschera hem så hör vi den trötta gamla dakotan komma. Fänriken beordrar då oss att ställa upp på två led på varsin sida av vägen och vända oss med ryggen mot diket. Sedan beordrades vi applådera för det fina stödet av publiken när de passerade. Tror inte hon hörde av sig efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå frysa.

 

Vinter, januari 1994. Ungefär -14 gr, Berga örlogsskolor.

 

 

Hah, en BÖS-frände! Då ryckte vi in samtidigt(jan -94) på berga, kommer också ihåg fyspassen och att det var kallt som in i helvete. :)

 

Jo, en historia:

 

Varannan vecka eller så, så var det samling i mässen på båten med sekonden för att ta upp manskapets önskemål och förslag till förbättringar på båten. Det brukade vara det vanliga tjafset om vaktrundor och tvättgångar och det vanliga, men så; en matros, som lite allmänt var lite "fin i kanten", kläcker ur sig på riktig liiidingö-stockholmska:

 

-"Kan det inte fixas mjukare toalettpapper på muggen? Det är så hårt och strävt det vi har nu..."

 

80 mannar börjar garva så vi gråter... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låg ute på 2 veckor övning

 

mellan kl 03-04 på natten så hade jag eldpass.

 

sitter och petar runt i elden då sätter sig min ena grp chef och kolllar på mig

 

freeman: är du vaken XXXXX

grp befäl: ta av mig handbojorna så ska jag visa vad jag går för!

och lägger sig ner igen.. nu hör jag ett garv. en annan person var oxå vaken :D

vi mobbade honom fint i X veckor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...