Gå till innehåll

Byter schack mot poker (Svs klättring)


chesskentucky

Recommended Posts

Hej allihopa!

Lovade mig själv när jag började spela poker seriöst i början i året att den dagen jag har över 40k i rulle så ska jag börja skriva dagbok här. Nu är den dagen kommen och kommer försöka uppdatera här de flesta dagar.

Bakgrund:

Min första kontakt med poker kom för några år sedan när några jag satsade hårt på att spela schack då en av mina vänner beskrev att det var som schack fast man kunde vinna 

pengar på det istället för att förlora (vilket var fallet med schack för mig). Började då spela en del MTTs men var aldrig nog disciplinerad och bustade istället efter några veckor.

Efter det tänkte jag inte mer på poker utan försökte istället bli duktig på schack, hösten 2018 gav jag helt upp allt mitt schackspelande då det bara gjorde mig deprimerad att spela det när jag visste att det aldrig skulle leda någonstans. I slutet av 2018 tog jag upp pokern igen efter att ha sett några klipp dyka upp på tuben, la då in 100$ på partypoker och la all min lediga tid på att studera och spela poker. När det nya året kom hade jag jobbat upp mig till en rulle på ca 6000kr. Då när vi fick våra nya lagar och rakebacken försvann på PP så valde jag att börja spela på Svs istället. Började från 0.5/1 och har nu jobbat mig upp till 2.5/5.

 

Nuläget:

Mars månad slutade riktigt bra för mig och jag vann totalt ca 22k. Började i slutet av månaden att ta skott på 2/4 och 2.5/5 och jag upplever inga jättestora skillnader mot 1/2. Kommer fortsätta kämpa på för att en dag i framtiden kunna försörja mig på att spela poker. 

 

Mål för april månad:

Bli en vinnande spelare på 2/4 och 2.5/5.

Spela minst 120h

Studera minst 20h

 

Graf mars månad

https://gyazo.com/92793e7fdb1348e8e09e3f3eb0cf607e

Redigerad av chesskentucky
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

2019-04-01

 

Hade en superstart på månaden och sprang riktigt bra. Började dagen lite knackigt med att förlora några potter men efter några timmar spelat började jag springa riktigt bra och där ett tag kändes det som att jag inte kunde förlora en pot. 

Dagens graf:

https://gyazo.com/a2609ff2b3a3c9a347f9ff5a06eeda9b

700bb pot mot jättefisk som pottade varje flop man checkade till honom och synade med i princip allt.

PokerStars - $4 NL (6 max) - Holdem - 6 players
Hand converted by PokerTracker 4

BB: 506.1 BB (VPIP: 26.43, PFR: 20.00, 3Bet Preflop: 13.56, Hands: 142)
Hero (UTG): 433.08 BB
MP: 342.57 BB (VPIP: 73.57, PFR: 45.71, 3Bet Preflop: 27.59, Hands: 143)
CO: 177.27 BB (VPIP: 28.00, PFR: 14.00, 3Bet Preflop: 13.04, Hands: 51)
BTN: 226.2 BB (VPIP: 19.23, PFR: 15.38, 3Bet Preflop: 7.69, Hands: 26)
SB: 255.17 BB (VPIP: 32.47, PFR: 18.18, 3Bet Preflop: 5.26, Hands: 78)

SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  A:spade: A:diamond: 

Hero raises to 3 BB, MP raises to 7 BB, CO calls 7 BB, fold, fold, fold, Hero raises to 28.75 BB, MP calls 21.75 BB, fold

Flop: (66 BB, 2 players)  9:club: K:diamond: 6:club: 
Hero checks, MP bets 66 BB, Hero raises to 404.33 BB and is all-in, MP calls 247.82 BB and is all-in

Turn: (693.64 BB, 2 players)  2:spade: 

River: (693.64 BB, 2 players)  5:spade: 

Hero shows  A:spade: A:diamond:  (One Pair, Aces)
 (Pre 83%, Flop 62%, Turn 68%)
MP shows  2:club: T:club:  (One Pair, Twos)
 (Pre 17%, Flop 38%, Turn 32%)
Hero wins 689.89 BB
 

Redigerad av chesskentucky
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-04-01 kl 22:44, säger machinadeus :

Kul! Du får nog mycket glädje av ditt schacktänk ju högre du kommer. FIDE rating?

 

Lycka till! 

Vi får hoppas det, väldigt kluven hur jag ska fortsätta utveckla mitt spel nu för tillfället. Frågan är om man ska börja med solvers nu direkt på låga stakes eller nöja sig med hederliga handreviews och gneta RIO/Upswing eller en blandning, är mycket därför jag börjat skriva här på PF. För att förhoppningsvis få input av bättre spelare och höra hur de gör för att utveckla sitt spel när de fastnar på en viss nivå (vilket inte är fallet såhär långt.)

Som bäst harvat runt 2k rating.

 

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-04-02 kl 00:31, säger Jag och mina mig :

va hade du för rating?

1. e4 eller 1. d4?

när nån superkvantdatorer har löst spelet: kan vit vinna eller slutar skiten alltid i remi?

gl!

D4 ;)

 

Innan schack blir ”solved” är det omöjligt att förutsäga att det leder till remi. Dock är många överens att teoretiskt ska det leda till remi.

 

Tack så mycket! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår fick det bli spelledigt då jag kände mig riktigt krasslig så valde därför att kliva att spela. 

 

Ska börja kika igenom lite händer som spelades i måndags och senare ikväll börja lira (minst 3h). 

 

Hur ser folks bankrulle-krav ut för er som lirar på SvS? 

Började själv skotta 2/4 och 2.5/5 när jag nådde ca 25k rulle. Lite osäker på hur väl jag slår stakesen här på SvS vilket jag tror psykologiskt leder till sämre spel. Skulle därför vara kul att få lite input på hur ni andra ser på winrates, downswings och liknande på SvS. Just nu är tanken att börja skotta 5/10 när jag når 60k rulle. Är också fundersam om jag ska lira 50k händer på varje stakes så jag får en hum om hur jag klår nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-04

 

Spelade ca 5 timmar idag. Backade över 3k så slutade lira efter jag tog några sämre beslut.. 

Känns som att jag överbluffar alldeles för mycket för 2/4 och 2/5 spontant. Känns som att även "regsen" på Svs synar ner för light ofta.

Hoppas komma tillbaka och spela bättre imorgon.

 

 

19 timmar sedan, säger swedish_orca :

Bra byte. Spelade en del schack som ung men tröttnade, poker är mycket mer intressant spel. 

Största anledningen som egentligen fick mig att "tröttna" var att det krävs så sjukt mycket jobb för att komma någonstans i schack (tjäna pengar). I poker så kan du ju efter några veckor lära dig att slå låga nivåer på Svs och dra in någon extra tusenlapp per månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger chesskentucky :

Spelade ca 5 timmar idag. Backade över 3k så slutade lira efter jag tog några sämre beslut.. 

Känns som att jag överbluffar alldeles för mycket för 2/4 och 2/5 spontant. Känns som att även "regsen" på Svs synar ner för light ofta.

Hoppas komma tillbaka och spela bättre imorgon.

Frågan är om de verkligen synar för light eller bara spelar nära GTO alternativt anpassar sig pga att du bluffar. Om det inte funkar att bluffa 50% av potten så kan du testa att lägga på en nolla och gå all in, tuffare läge att syna då.

2 minuter sedan, säger chesskentucky :

Största anledningen som egentligen fick mig att "tröttna" var att det krävs så sjukt mycket jobb för att komma någonstans i schack (tjäna pengar). I poker så kan du ju efter några veckor lära dig att slå låga nivåer på Svs och dra in någon extra tusenlapp per månad.

Tror också att poker handlar mycket mer om talang än schack, om man har begåvning för det så kan man väldigt snabbt bli vinnande spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, säger swedish_orca :

Frågan är om de verkligen synar för light eller bara spelar nära GTO alternativt anpassar sig pga att du bluffar. Om det inte funkar att bluffa 50% av potten så kan du testa att lägga på en nolla och gå all in, tuffare läge att syna då.

Tror också att poker handlar mycket mer om talang än schack, om man har begåvning för det så kan man väldigt snabbt bli vinnande spelare.

Har svårt att tro att spelare på 2/4 och 2.5/5 spelar nära GTO för att vara allvarlig.

För att vara bli en riktig topp spelare i schack så krävs det också sjukligt mycket talang samt en jäkla massa tid. 

 

Nu är jag dock bara förbannad över att jag ändrade mitt spel efter att ha förlorat..! Skiter egentligen i pengarna jag förlorade utan är mest besviken att jag ska ha sådana "leaks" i mitt spel. Aja lika bra att ta en dusch och gå och lägga sig och komma tillbaka starkt imorgon. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger chesskentucky :

Har svårt att tro att spelare på 2/4 och 2.5/5 spelar nära GTO för att vara allvarlig.

För att vara bli en riktig topp spelare i schack så krävs det också sjukligt mycket talang samt en jäkla massa tid.

Nu är jag dock bara förbannad över att jag ändrade mitt spel efter att ha förlorat..! Skiter egentligen i pengarna jag förlorade utan är mest besviken att jag ska ha sådana "leaks" i mitt spel. Aja lika bra att ta en dusch och gå och lägga sig och komma tillbaka starkt imorgon.

Tror jag själv är skyldig till samma dvs att när det går dåligt blir man rädd att ta risker ex göra den där bluffen som man borde göra.

Folk kan spela hyfsat nära GTO i vissa situationen och avvika helt i andra, är olika var folk har sina läckor, en del är bra på att syna optimant på rivern ex.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-04-03 kl 17:33, säger chesskentucky :

Igår fick det bli spelledigt då jag kände mig riktigt krasslig så valde därför att kliva att spela. 

 

Ska börja kika igenom lite händer som spelades i måndags och senare ikväll börja lira (minst 3h). 

 

Hur ser folks bankrulle-krav ut för er som lirar på SvS? 

Började själv skotta 2/4 och 2.5/5 när jag nådde ca 25k rulle. Lite osäker på hur väl jag slår stakesen här på SvS vilket jag tror psykologiskt leder till sämre spel. Skulle därför vara kul att få lite input på hur ni andra ser på winrates, downswings och liknande på SvS. Just nu är tanken att börja skotta 5/10 när jag når 60k rulle. Är också fundersam om jag ska lira 50k händer på varje stakes så jag får en hum om hur jag klår nivån.

Obv är winrate det viktigaste. Men hur jag ser på det? 10bb/100 bör du väl ligga på för att slå gamesen ”bra” på din nuvarande nivå. Jag spelar inte heltid plus att jag varvar med turneringar. Volymen blir inte massiv. På din nivå är jag marginellt vinnande och stor vinnare de två under. Downswings bör ju vara rätt olika även för spelare med samma winrate. För mig känns 2000bb som en jobbig downswing. Jag själv vill nog vara rätt överrullad. 25k min för nuvarande nivå känns vettigt. Att växla nivåer tror jag också på, dvs har jag 60k då ska jag inte bara spela 5/10. 

 

Att ”lönespela” bör vara något att eftersträva, dvs man kanske inte behöver stressa upp i nivå, utan varva med spel på nivåer man slår komfortabelt. Jag skulle nog rekommendera skott på nya nivåer för att få in volym där och kolla hur man kan tänkas slå nivån. 

 

Time and patience change the mulberry leaf to silk. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-04-03 kl 17:33, säger chesskentucky :

Igår fick det bli spelledigt då jag kände mig riktigt krasslig så valde därför att kliva att spela. 

 

Ska börja kika igenom lite händer som spelades i måndags och senare ikväll börja lira (minst 3h). 

 

Hur ser folks bankrulle-krav ut för er som lirar på SvS? 

Började själv skotta 2/4 och 2.5/5 när jag nådde ca 25k rulle. Lite osäker på hur väl jag slår stakesen här på SvS vilket jag tror psykologiskt leder till sämre spel. Skulle därför vara kul att få lite input på hur ni andra ser på winrates, downswings och liknande på SvS. Just nu är tanken att börja skotta 5/10 när jag når 60k rulle. Är också fundersam om jag ska lira 50k händer på varje stakes så jag får en hum om hur jag klår nivån.

 

Väldigt individuellt med bankrulle, beror nog främst på hur du hanterar downswings, table selectar och kan tänka dig hoppa upp och ner i stakes. Är du osäker så skulle jag säga att 40-50BI för nuvarande nivå är en rätt safe siffra. Då kan man ha en 10BI loss session utan att gråta för mycket. Och 10BI back sessioner händer ofta även fast man har 20bb/100. (Typ 10% chans att man har en 8BI downswing om man lirar 20bb/100 över 100k sample). Länkar en varians calculator som är rätt bra att leka runt med för att få ett hum om hur det kan swinga. https://www.primedope.com/poker-variance-calculator/

Känner du däremot att du kan hantera swings och gå ner i nivå om det behövs så borde du köra rätt aggressivt (15-20BI) och försöka klättra istället. Men från egen erfarenhet suger det hårt att slakta halva rullen på en kväll och sen behöva droppa ner i stakes nästa session även fast man har en inkomst utöver pokern.

50k händer per nivå säger inte jättemycket. Du får nog ha minst 100k+ för att få en realistisk winrate. Men har du över 10bb/100 efter 50k är du sannolikt tillräckligt vinnande på nivån och borde klättra nästa såfort rullen klarar det. Eventuellt som MJ säger så kan du skotta nästa nivå på lönehelgen då borden är mycket softare.

Redigerad av StoffeRemy
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input angående rulle Stofferemy och MJ. 

Som tanken är just nu kommer jag fortsätta att vara ganska konservativ vad gäller skottande och liknande. 

Går ner från 2.5/5 om jag hamnar under 30k.

Går ner från 2/4 om jag hamnar under 24k. 

Börjar skotta 5/10 när jag har över 60k. 

 

Rulle just nu: ca 38k

 

Idag blev det bara 2 timmars spel då jag kände mig allmänt seg och inte fullt motiverad. Blev ett lillplus på ca 700kr. 

 

Imorgon är en ny dag och då är tanken att få in minst 6 timmars spelande. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de saker jag kan ångra från min långa "karriär" är att jag inte varit mer aggressiv med att prova på nya nivåer och att jag gett nya nivåer alldeles för stor respekt. Krossar man en nivå är det jävligt sannolikt att man är vinnande även på nästa nivå om man bara håller sig till sitt game, men förr i världen kunde jag känna att jag spelade sämre på nya nivåer för att jag intalade mig själv att det var ett helt annat spel där vilket bara ledde till att jag levlade mig själv till sämre beslut.

Om man inte har poker som primär inkomstkälla är ju allt detta med bankroll management egentligen bara hittepå för sitt eget välbefinnandes skull, att ha typ 50 inköp på 2.5/5 SvS känns lite overkill i min värld om man är klart vinnande på nivån, men jag kan samtidigt också känna igen mig i egna helt irrationella resonemang, som att jag tycker att jag spelar sämre på siter om jag har få inköp inne på just den siten osv, men allt det där är mentala barriärer som man får jobba för att komma över, för de är rejält skadliga för ens EV.

Våga testa nya nivåer och droppa ner om det går åt helvete är mitt tips, och lita på ditt vinnande spel. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger Elitloppet :

En av de saker jag kan ångra från min långa "karriär" är att jag inte varit mer aggressiv med att prova på nya nivåer och att jag gett nya nivåer alldeles för stor respekt. Krossar man en nivå är det jävligt sannolikt att man är vinnande även på nästa nivå om man bara håller sig till sitt game, men förr i världen kunde jag känna att jag spelade sämre på nya nivåer för att jag intalade mig själv att det var ett helt annat spel där vilket bara ledde till att jag levlade mig själv till sämre beslut.

Om man inte har poker som primär inkomstkälla är ju allt detta med bankroll management egentligen bara hittepå för sitt eget välbefinnandes skull, att ha typ 50 inköp på 2.5/5 SvS känns lite overkill i min värld om man är klart vinnande på nivån, men jag kan samtidigt också känna igen mig i egna helt irrationella resonemang, som att jag tycker att jag spelar sämre på siter om jag har få inköp inne på just den siten osv, men allt det där är mentala barriärer som man får jobba för att komma över, för de är rejält skadliga för ens EV.

Våga testa nya nivåer och droppa ner om det går åt helvete är mitt tips, och lita på ditt vinnande spel. 

Så mycket du säger stämmer in på mig. Varje gång jag tar skott på en högre nivå så ändrar jag mitt spel vs "regsen" där jag på något sett inbillar mig att de spelar  helt annorlunda på en högre nivå. Jobbar just nu mycket med mitt mentala spel när jag studerar läser bl.a Jared Tendlers bok. Behöver absolut få mer självförtroende i mitt spel och lita på det (kanske kommer när jag får ett större sample att lita på). 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-07

Lyckades få in 7 timmars spel idag och hann även studera några timmar. Väldigt nöjd med hur jag spelade idag även när korten inte fall min väg så lyckades jag hålla mig lugn och spela bra.

Dagens graf: https://gyazo.com/a1fb5c87067ff7d0f9f94343979ab7fd

Lite missnöjd med volymen denna vecka som varit, SvS låg nere en kväll när jag tänkte lira och en dag var jag sjuk så inte så mycket att göra åt det.

Graf över veckan: https://gyazo.com/15b533232fb18d8235470db0a2f71434

 

Nu ska jag gå igenom lite händer och sen blir det att se Indycar. Hoppas alla har en bra kväll! mvh

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, säger chesskentucky :

2019-04-07

Lyckades få in 7 timmars spel idag och hann även studera några timmar. Väldigt nöjd med hur jag spelade idag även när korten inte fall min väg så lyckades jag hålla mig lugn och spela bra.

Dagens graf: https://gyazo.com/a1fb5c87067ff7d0f9f94343979ab7fd

Lite missnöjd med volymen denna vecka som varit, SvS låg nere en kväll när jag tänkte lira och en dag var jag sjuk så inte så mycket att göra åt det.

Graf över veckan: https://gyazo.com/15b533232fb18d8235470db0a2f71434

 

Nu ska jag gå igenom lite händer och sen blir det att se Indycar. Hoppas alla har en bra kväll! mvh

Bra att kunna hantera 2000$ downswing och ändå hamna på plus för dan.

All-in adj EV är lite missvisande då det inte tar hänsyn till varians innan man går all-in.

Redigerad av swedish_orca
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...