Gå till innehåll

Från fisk till.... torsk


Fredde007

Recommended Posts

Hallå!

Har lurkat runt lite på forumet under senaste månaderna efter att ha startat upp med lite poker igen efter ett uppehåll mellan 2006-2019. Man kan väl lugnt säga att spelet har utvecklats.... en del sedan dess. ? Brorsorna plockade med mig till CC under julledigheten och blev hooked igen. Var väldigt roligt, även om mitt spel var en aning rostigt (om man ska vara snäll). Den enda poker jag spelat under mitt uppehåll är väl typ under 10 st sng homegames, alla före 2010. Har ju blivit yr av alla nya termer som showdown value, equity, blockers, pio, GTO osv osv osv. Tiden när det räckte att ha skumläst något av Sklansky för att spela hyfsat ok på low/mid stakes verkar vara över. ? Spelade inte heller överdrivet mycket under de år jag spelade (03-06) utan hobbyspelade lite då med.

Just nu testar jag mig fram på svs micro. Spelar 0.25/0,5 upp till 1/2 och resultatet har varit blandat, men helt ok ändå. Allt plus räknas som framgång. Vill gärna utvecklas och bli stadig vinnare på micronivå till att börja med. Sen kan man väl se om man vågar skotta lite försiktigt. Märker att kvaliteten är väldigt blandad på svs micro, vilket blir än tydligare efter att jag skaffat PT.

Även om poker är en hobby så vill jag gärna förstå spelet bättre. Och alla vill väl vinna! Så hoppas att jag ska ta mig tid att reflektera över mitt spel i och med denna dagbok. Har börjat med att läsa The Grinders Manual som verkar vara uppdaterad med dagens pokertänk samtidigt som jag kikar igenom ett par händer i PT. Även lyssnat på en och annan pokerpodd, bla velteregos intervju med brusig. Och så läser jag givetvis igenom de få aktiva dagböcker här på forumet.

Alla tips på vilka områden som är viktiga att lära sig tas emot med tacksamhet! Även tips på mtrl för pokerstudier vore kanon! Jag är ju som sagt en nybörjare med utdaterad kunskap om poker. Men tycker att det är roligt (och ibland något frustrerande när korten inte faller ut som man hoppas).

 

 

Redigerad av Fredde007
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testar att bifoga min första hand från PT. Layouten blev helt ok. :-) 

Hur feg är jag här egentligen på rivern? Har blivit mosad under senaste veckan av utdragningar när jag bettar/raisar rätt in i nöten på rivern så gissar att det påverkade mig i stunden. Men JT, 77-99 bör väl vara en sån liten del av dennes range att jag inte bör frukta det? Även rainbow på turn så inte ens något fd att frukta. Kanske bör raisa på turn för att bygga pott?

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $2 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

SB: 117.69 BB (VPIP: 33.33, PFR: 28.57, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 22)
Hero (BB): 195.62 BB
UTG: 191.5 BB (VPIP: 30.43, PFR: 21.74, 3Bet Preflop: 10.00, Hands: 23)
CO: 83.38 BB (VPIP: 23.75, PFR: 17.50, 3Bet Preflop: 15.63, Hands: 81)
BTN: 15.44 BB (VPIP: 50.00, PFR: 10.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 21)

SB posts SB 0.5 BB, Hero posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  3:heart: 3:diamond: 

UTG raises to 3 BB, fold, fold, fold, Hero calls 2 BB

Flop: (6.5 BB, 2 players)  3:club: 9:spade: 4:heart: 
Hero checks, UTG bets 4 BB, Hero calls 4 BB

Turn: (14.5 BB, 2 players)  8:diamond: 
Hero checks, UTG bets 10.5 BB, Hero calls 10.5 BB

River: (35.5 BB, 2 players)  7:diamond: 
Hero checks, UTG bets 19 BB, Hero calls 19 BB
 

Redigerad av Fredde007
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Med PT har jag insett att mina största förlusthänder (med den begränsade historik jag har, ca 10k händer) är AK, AQ, KQ, JJ och TT. Överspelar dessa gång på gång genom 3bet/4bet där jag i slutändan vinner en liten pott eller förlorar en stor pott. Jag vinner däremot bra med AA-QQ, 99-55 och sc's. Har försökt senaste dagarna att stoppa läckan. Idag gjorde jag ett försök genom att checka TPTK på turn IP vilket känns väldigt fegt när jag reviewar handen. När fi även checkar river OOP känner jag mig säker på att ha honom och lägger en värdebet på halvpott vilket även det känns fegt. När jag kikar igenom handen nu så känns det väldigt fegt fram till jag blir miniraisad på rivern vilket jag antar skriker "jag har en riktigt stark hand, snälla betala mig liiite till". Aldrig att det är en bluff och har svårt att se att en sämre hand raisar. Men är nyfiken och synar (även detta en brist, synar för mycket på river).

Bör jag betta ordentligt (kanske 75%?) på turn och ta ställning och ev omvärdera om fi checkraisar mig då istället för att checka för att hålla koll på potten och inducera en riverbluff?

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $2 NL (6 max) - Holdem - 6 players
Hand converted by PokerTracker 4

SB: 157.52 BB (VPIP: 40.54, PFR: 16.22, 3Bet Preflop: 6.67, Hands: 37)
BB: 375.61 BB (VPIP: 35.38, PFR: 26.15, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 66)
UTG: 88.88 BB (VPIP: 16.67, PFR: 12.50, 3Bet Preflop: 7.14, Hands: 24)
MP: 77.94 BB (VPIP: 35.71, PFR: 7.14, 3Bet Preflop: 8.33, Hands: 15)
CO: 87.8 BB (VPIP: 28.57, PFR: 14.29, 3Bet Preflop: 14.29, Hands: 14)
Hero (BTN): 237.42 BB

SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  K:club: A:club: 

fold, MP calls 1 BB, fold, Hero raises to 4 BB, SB calls 3.5 BB, fold, fold

Flop: (10 BB, 2 players)  7:heart: A:spade: T:club: 
SB checks, Hero bets 6.5 BB, SB calls 6.5 BB

Turn: (23 BB, 2 players)  5:spade: 
SB checks, Hero checks

River: (23 BB, 2 players)  3:spade: 
SB checks, Hero bets 11.5 BB, SB raises to 23 BB, Hero calls 11.5 BB

Redigerad av Fredde007
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även här spelar jag defensivt, AQ denna gång. Bestämmer mig direkt när jag synar 3bet preflop att jag ska syna ner med TP och inte spela för aggressivt och bygga en jättepott som jag förlorar, tex mot AK som är en uppenbar hand i en 3bet range. Funderade på att 4betta men känner mig tveksam till att det kan vara "rätt" här. Är för dålig på mitt tänk vad gäller 3bet/4bet och har inte klurat så mkt kring ranger här ännu. 

Raisar jag på ngn gata tror jag att jag endast kommer få syn av bättre händer, lika bra att han får skjuta gatorna igenom. Kanske kan ha AJs här med en bred 3bet range även om jag tvekar. Dels att den ingår och dels att den synar ner om jag tar över bettandet. Flopp och turn känns lätt att följa min plan men på rivern får jag fundera en stund. Vet om att min analys är svag men försöker tänka lite i ranger. Raise på river är fullständigt uteslutet för min del. Försöker tänka igenom ranger för fi och det vore vågat och dumt att skjuta en tredje gång med KK-TT när du har lite SDV även om det borde vara självklart vid det här laget att jag har ett A med bra kicker. Men lyckas du verkligen få mig att folda ett starkt A genom att betta 75% pott på river? Till slut hittar jag en syn, mest pga att det inte finns så mycket att vara rädd för förutom AK. Ingen färg, få möjligheter till set och inga stegar kring A-8. 

Inser att mitt tänk handen igenom säkert har enorma brister, men hoppas lära mig. :-)

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $2 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

BTN: 222.63 BB (VPIP: 39.39, PFR: 24.24, 3Bet Preflop: 7.14, Hands: 34)
SB: 150.39 BB (VPIP: 27.27, PFR: 21.21, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 34)
BB: 79.6 BB (VPIP: 51.52, PFR: 15.15, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 36)
UTG: 237.25 BB (VPIP: 30.95, PFR: 19.05, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 43)
Hero (CO): 173.33 BB

SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  A:heart: Q:diamond: 

fold, Hero raises to 3 BB, BTN raises to 9 BB, fold, fold, Hero calls 6 BB

Flop: (19.5 BB, 2 players)  4:heart: 2:club: A:diamond: 
Hero checks, BTN bets 11 BB, Hero calls 11 BB

Turn: (41.5 BB, 2 players)  7:heart: 
Hero checks, BTN bets 20.75 BB, Hero calls 20.75 BB

River: (83 BB, 2 players)  3:club: 
Hero checks, BTN bets 62.25 BB, Hero calls 62.25 BB
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Fredde007 :

Testar att bifoga min första hand från PT. Layouten blev helt ok. :-) 

Hur feg är jag här egentligen på rivern? Har blivit mosad under senaste veckan av utdragningar när jag bettar/raisar rätt in i nöten på rivern så gissar att det påverkade mig i stunden. Men JT, 77-99 bör väl vara en sån liten del av dennes range att jag inte bör frukta det? Även rainbow på turn så inte ens något fd att frukta. Kanske bör raisa på turn för att bygga pott?

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $2 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

SB: 117.69 BB (VPIP: 33.33, PFR: 28.57, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 22)
Hero (BB): 195.62 BB
UTG: 191.5 BB (VPIP: 30.43, PFR: 21.74, 3Bet Preflop: 10.00, Hands: 23)
CO: 83.38 BB (VPIP: 23.75, PFR: 17.50, 3Bet Preflop: 15.63, Hands: 81)
BTN: 15.44 BB (VPIP: 50.00, PFR: 10.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 21)

SB posts SB 0.5 BB, Hero posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  3:heart: 3:diamond: 

UTG raises to 3 BB, fold, fold, fold, Hero calls 2 BB

Flop: (6.5 BB, 2 players)  3:club: 9:spade: 4:heart: 
Hero checks, UTG bets 4 BB, Hero calls 4 BB

Turn: (14.5 BB, 2 players)  8:diamond: 
Hero checks, UTG bets 10.5 BB, Hero calls 10.5 BB

River: (35.5 BB, 2 players)  7:diamond: 
Hero checks, UTG bets 19 BB, Hero calls 19 BB
 

Vår hand är på tok för stark för att spela knacksyn över tre gator. Ser gärna att vi checkraisar redan på flopp för att få värde av överpar. Visst, vi kommer väl folda ut AQ/AK och lite annat som missat floppen, men jag tycker det vägs upp av att vi kommer kunna spela för stacks mot överparen. 

Som spelad tycker jag rivern är en obligatorisk raise. Då FI är UTG har han ju sällan stegen. Och finns fler combos av AA-JJ än högre set. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Fredde007 :

Även här spelar jag defensivt, AQ denna gång. Bestämmer mig direkt när jag synar 3bet preflop att jag ska syna ner med TP och inte spela för aggressivt och bygga en jättepott som jag förlorar, tex mot AK som är en uppenbar hand i en 3bet range. Funderade på att 4betta men känner mig tveksam till att det kan vara "rätt" här. Är för dålig på mitt tänk vad gäller 3bet/4bet och har inte klurat så mkt kring ranger här ännu. 

Raisar jag på ngn gata tror jag att jag endast kommer få syn av bättre händer, lika bra att han får skjuta gatorna igenom. Kanske kan ha AJs här med en bred 3bet range även om jag tvekar. Dels att den ingår och dels att den synar ner om jag tar över bettandet. Flopp och turn känns lätt att följa min plan men på rivern får jag fundera en stund. Vet om att min analys är svag men försöker tänka lite i ranger. Raise på river är fullständigt uteslutet för min del. Försöker tänka igenom ranger för fi och det vore vågat och dumt att skjuta en tredje gång med KK-TT när du har lite SDV även om det borde vara självklart vid det här laget att jag har ett A med bra kicker. Men lyckas du verkligen få mig att folda ett starkt A genom att betta 75% pott på river? Till slut hittar jag en syn, mest pga att det inte finns så mycket att vara rädd för förutom AK. Ingen färg, få möjligheter till set och inga stegar kring A-8. 

Inser att mitt tänk handen igenom säkert har enorma brister, men hoppas lära mig. :-)

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $2 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

BTN: 222.63 BB (VPIP: 39.39, PFR: 24.24, 3Bet Preflop: 7.14, Hands: 34)
SB: 150.39 BB (VPIP: 27.27, PFR: 21.21, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 34)
BB: 79.6 BB (VPIP: 51.52, PFR: 15.15, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 36)
UTG: 237.25 BB (VPIP: 30.95, PFR: 19.05, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 43)
Hero (CO): 173.33 BB

SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  A:heart: Q:diamond: 

fold, Hero raises to 3 BB, BTN raises to 9 BB, fold, fold, Hero calls 6 BB

Flop: (19.5 BB, 2 players)  4:heart: 2:club: A:diamond: 
Hero checks, BTN bets 11 BB, Hero calls 11 BB

Turn: (41.5 BB, 2 players)  7:heart: 
Hero checks, BTN bets 20.75 BB, Hero calls 20.75 BB

River: (83 BB, 2 players)  3:club: 
Hero checks, BTN bets 62.25 BB, Hero calls 62.25 BB
 

Hade spelat denna likadant. Tänker att FI kan 3b hyfsat brett från BTN vs CO, och borde nog ganska ofta ta denna linjen med luft som bommat. 

Skulle inte förvåna mig heller om FI gör om vissa händer till bluff i onödan med denna linjen. Man ser ju folk retarda loss med typ QQ-KK i sånna här situationer ibland. FI kan säkert gå för tunt värde ibland med sämre A också. 

Du är dessutom i toppen av din range på rivern imo. Slam dunk call, inte mkt att snacka om. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta mina analyser med en stor skopa salt btw.  Spelar primärt PLO(och inte så bra för den delen atm, hehe). 

Har dessutom en tendens att resonera i linjära resonemang som bygger mer på explo snarare än GTO på SvS Micros. 

Kan vara att det är suboptimalt, där får bättre spelare än mig gärna tjoffa input om någon tycker jag resonerar fel!

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gl! fått igång min hud btw?

hur stort sample har du på att dina största förlusthänder är AK, AQ, KQ, JJ och TT? tänker om du nyss kommit igång me pt har du kanske för litet sample för att det egentligen ska säga ngt.

nu har ju jag spelat nåra tusen händer med dig iaf å din största läcka är nog att du är för tajt. men du verkar ha en vettig grund, bara att bygga på den. :) är verkligen inte ngn expert själv heller för den delen men ah.

edit: blandar ihop dig med ngn annan som hette typ Freddan nvm skit i allt typ haha

Redigerad av Jag och mina mig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Jag och mina mig :

gl! fått igång min hud btw?

hur stort sample har du på att dina största förlusthänder är AK, AQ, KQ, JJ och TT? tänker om du nyss kommit igång me pt har du kanske för litet sample för att det egentligen ska säga ngt.

nu har ju jag spelat nåra tusen händer med dig iaf å din största läcka är nog att du är för tajt. men du verkar ha en vettig grund, bara att bygga på den. :) är verkligen inte ngn expert själv heller för den delen men ah.

edit: blandar ihop dig med ngn annan som hette typ Freddan nvm skit i allt typ haha

Hehe, ja för vi har nog spelat betydligt mindre än ett par k händer tillsammans (om du inte har flera användare dvs). ?

Ja, kan vara att ta i lite väl att göra den analysen när jag bara har 10k händer. Men det stämmer ganska bra med hur jag uppfattat mitt spel också. ? Men de händerna ska bli vinnare inom kort! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Ta mina analyser med en stor skopa salt btw.  Spelar primärt PLO(och inte så bra för den delen atm, hehe). 

Har dessutom en tendens att resonera i linjära resonemang som bygger mer på explo snarare än GTO på SvS Micros. 

Kan vara att det är suboptimalt, där får bättre spelare än mig gärna tjoffa input om någon tycker jag resonerar fel!

?

Stort tack för analyserna! Särskilt att slå om direkt på flopp med settet för att förhoppningsvis få spela om stacks. Jag tenderar nog att slowspela för mkt i lägen där det inte behövs.

Skönt också med bekräftelse om att AQ var wp. En stor brist hos mitt pokertänk ala 2006 är att ranger är ngt helt nytt. Men det är väldigt intressant och jag inser hur viktigt det är för att kunna avgöra equity och bedöma hur väl besluten kommer falla ut i långa loppet. Även om jag tycker det är svårt att använda. ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Hade spelat denna likadant. Tänker att FI kan 3b hyfsat brett från BTN vs CO, och borde nog ganska ofta ta denna linjen med luft som bommat. 

Skulle inte förvåna mig heller om FI gör om vissa händer till bluff i onödan med denna linjen. Man ser ju folk retarda loss med typ QQ-KK i sånna här situationer ibland. FI kan säkert gå för tunt värde ibland med sämre A också. 

Du är dessutom i toppen av din range på rivern imo. Slam dunk call, inte mkt att snacka om. 

 

Välkommen till Pokerforum Fredde! AQ ser väldigt std ut måste jag säga. WP. Satt han på pipan?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, säger Benjamin Arvidsson :

Välkommen till Pokerforum Fredde! AQ ser väldigt std ut måste jag säga. WP. Satt han på pipan?

Jepp, 8h5h. Plockar upp fd på turnen tillsammans med den hålpipa han floppade. Såg den verkligen inte komma, förstod först inte varför jag inte vann vid showdown eftersom hans fd inte gick in. :-)

 

Och tack för välkomnandet!

Redigerad av Fredde007
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Usch, skulle precis till att avsluta en fin session under tidig em och ordna middag, gå igenom händer, kolla ranger osv inför kvällssessionen när plus blir till minus. Tråkigt såklart men bara ta till nytt mod om ett par timmar med mat i magen och ordna till taktiken lite. Är nöjd med spelet annars under sessionen, var mer lite varians än dåligt spel/tilt som kostade.

 

Edit: spelade 3-4 bord på 0,5/1 6-max genom sessionen.

resultat 190322.PNG

Redigerad av Fredde007
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den handen som låg bakom den stora fallet i slutet av sessionen. Är dessutom mot en ordentlig fisk (se VPIP/PFR). Har suttit och väntat in lägen att få spela HU mot hen. Raisar ett par BB mer än normalt pre för värde då fi varit en synmaskin samt jag är OOP.  Skulle nog kunnat raisa ytterligare lite och fått syn av det mesta. När jag får en raise på floppen så räknar jag bort nästan alla bluffar. Skulle kunna vara ett annat OP (troligen JJ-99 pga ingen 4bet) , drag (fd/sd alt kombo) eller set. Särskilt 77-88 kan fi ha.

Pga raise trots mycket låg PFR tycker jag det är lite lättare att sätta fi på nötfärgsdrag med A (+K-T även om jag blockar K) eller OP. Men finns ändå en hel del sc samt medium pp i range. Par+fd räknar jag i princip bort när jag ser brädan, A2s känns oväntat. Hade varit nice annars. Om han prickat in par med 98s-76s så leder jag eller har en del outs om brädan paras.

Undrar om det är rätt att jamma på floppen? Borde få de flesta drag att folda när hans möjlighet att semibluffa och få fold equity försvinner? Alternativet för mig är att syna och kolla turnen. Men då plockar väl fi upp massor av fold equity på alla händer han kan dega med förutom completade drag? Och folda känns orimligt på den brädan när raisen indikerar drag..

Nu gick analysen ingame desto snabbare, var i princip insta-jam och var inte alls lika noggrann. Men både bräda, historik och spel skrek drag tyckte jag. 

Ser inte hur jag kunnat spela handen så mkt annorlunda, men jag kan mkt väl vara ute och cykla!

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $1 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

SB: 242.62 BB (VPIP: 30.82, PFR: 22.01, 3Bet Preflop: 13.21, Hands: 163)
Hero (BB): 280.8 BB
UTG: 39.9 BB (VPIP: 66.67, PFR: 33.33, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 6)
CO: 434.76 BB (VPIP: 61.22, PFR: 10.20, 3Bet Preflop: 7.04, Hands: 153)
BTN: 99.95 BB (VPIP: 22.93, PFR: 16.56, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 160)

SB posts SB 0.5 BB, Hero posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  K:heart: K:diamond: 

fold, CO raises to 3.5 BB, fold, fold, Hero raises to 14 BB, CO calls 10.5 BB

Flop: (28.5 BB, 2 players)  2:heart: 8:diamond: 7:diamond: 
Hero bets 28.5 BB, CO raises to 85.5 BB, Hero raises to 266.8 BB and is all-in, CO calls 181.3 BB

Turn: (562.1 BB, 2 players)  3:diamond: 

River: (562.1 BB, 2 players)  4:heart: 

Hero shows  K:heart: K:diamond:  (One Pair, Kings)
 (Pre 78%, Flop 47%, Turn 11%)
CO shows  5:diamond: 6:diamond:  (Flush, Eight High)
 (Pre 22%, Flop 53%, Turn 89%)
CO wins 547.1 BB
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här var också lite trist... Jag inser att jag med stor sannolikhet är slagen på rivern när minraisen kommer. Är ju knappt ngn sannolikhet att det bluffas alls, tex fd som spricker, när raisen är så liten. Och kan omöjligt se att fi tar en line att slowspela TPTK och övervärdera den så mkt att den värderaisas på river. Tror knappt man värderaisar med tvåpar här men kan ha fel. :-) Hade fd gått in istället för hålpipan hade jag nog foldat trots bra pottodds.  Iofs så behöver jag vinna här 1 av 4-5 ggr för att syna vilket är tveksamt att jag gör... Många set hos fi här...

Ska jag bara dämpa nyfikenheten och folda här?

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $1 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

UTG: 208.81 BB (VPIP: 21.21, PFR: 19.70, 3Bet Preflop: 4.76, Hands: 67)
Hero (CO): 245.44 BB
BTN: 194.67 BB (VPIP: 36.36, PFR: 18.18, 3Bet Preflop: 9.09, Hands: 22)
SB: 258.68 BB (VPIP: 60.00, PFR: 7.62, 3Bet Preflop: 1.79, Hands: 107)
BB: 191.24 BB (VPIP: 31.47, PFR: 23.08, 3Bet Preflop: 10.64, Hands: 147)

SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  A:spade: A:diamond: 

fold, Hero raises to 3 BB, BTN calls 3 BB, fold, fold

Flop: (7.5 BB, 2 players)  T:club: 8:spade: 3:diamond: 
Hero bets 5 BB, BTN calls 5 BB

Turn: (17.5 BB, 2 players)  9:diamond: 
Hero bets 14 BB, BTN calls 14 BB

River: (45.5 BB, 2 players)  5:club: 
Hero bets 34 BB, BTN raises to 68 BB, Hero calls 34 BB

Hero shows  A:spade: A:diamond:  (One Pair, Aces)
 (Pre 81%, Flop 78%, Turn 0%)
BTN shows  J:spade: Q:spade:  (Straight, Queen High)
 (Pre 19%, Flop 22%, Turn 100%)
BTN wins 176.6 BB
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, säger Fredde007 :

Här är den handen som låg bakom den stora fallet i slutet av sessionen. Är dessutom mot en ordentlig fisk (se VPIP/PFR). Har suttit och väntat in lägen att få spela HU mot hen. Raisar ett par BB mer än normalt pre för värde då fi varit en synmaskin samt jag är OOP.  Skulle nog kunnat raisa ytterligare lite och fått syn av det mesta. När jag får en raise på floppen så räknar jag bort nästan alla bluffar. Skulle kunna vara ett annat OP (troligen JJ-99 pga ingen 4bet) , drag (fd/sd alt kombo) eller set. Särskilt 77-88 kan fi ha.

Pga raise trots mycket låg PFR tycker jag det är lite lättare att sätta fi på nötfärgsdrag med A (+K-T även om jag blockar K) eller OP. Men finns ändå en hel del sc samt medium pp i range. Par+fd räknar jag i princip bort när jag ser brädan, A2s känns oväntat. Hade varit nice annars. Om han prickat in par med 98s-76s så leder jag eller har en del outs om brädan paras.

Undrar om det är rätt att jamma på floppen? Borde få de flesta drag att folda när hans möjlighet att semibluffa och få fold equity försvinner? Alternativet för mig är att syna och kolla turnen. Men då plockar väl fi upp massor av fold equity på alla händer han kan dega med förutom completade drag? Och folda känns orimligt på den brädan när raisen indikerar drag..

Nu gick analysen ingame desto snabbare, var i princip insta-jam och var inte alls lika noggrann. Men både bräda, historik och spel skrek drag tyckte jag. 

Ser inte hur jag kunnat spela handen så mkt annorlunda, men jag kan mkt väl vara ute och cykla!

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $1 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

SB: 242.62 BB (VPIP: 30.82, PFR: 22.01, 3Bet Preflop: 13.21, Hands: 163)
Hero (BB): 280.8 BB
UTG: 39.9 BB (VPIP: 66.67, PFR: 33.33, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 6)
CO: 434.76 BB (VPIP: 61.22, PFR: 10.20, 3Bet Preflop: 7.04, Hands: 153)
BTN: 99.95 BB (VPIP: 22.93, PFR: 16.56, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 160)

SB posts SB 0.5 BB, Hero posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  K:heart: K:diamond: 

fold, CO raises to 3.5 BB, fold, fold, Hero raises to 14 BB, CO calls 10.5 BB

Flop: (28.5 BB, 2 players)  2:heart: 8:diamond: 7:diamond: 
Hero bets 28.5 BB, CO raises to 85.5 BB, Hero raises to 266.8 BB and is all-in, CO calls 181.3 BB

Turn: (562.1 BB, 2 players)  3:diamond: 

River: (562.1 BB, 2 players)  4:heart: 

Hero shows  K:heart: K:diamond:  (One Pair, Kings)
 (Pre 78%, Flop 47%, Turn 11%)
CO shows  5:diamond: 6:diamond:  (Flush, Eight High)
 (Pre 22%, Flop 53%, Turn 89%)
CO wins 547.1 BB
 

sånadär bräder ä fett luriga, i synnerhet mot spewfiskar. 100bb är det ju bara å dega, men vettefan om jag mår så bra av å peta in 200bb+ där. känns som deg är lite spewigt. får du inte bara hnm å syna me sånt som slår dig å vika sånt som inte slår dig?

ett alternativ kan vara att checka floppen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här handen känns rimligt spelad med tanke på BU vs BB. Skulle nog kunna hitta en 3bet pre också, särskilt med all den där aggressiviteten. Vad jag nog är mest nyfiken på är rivern där fi överbettar pott, ca 1,5x. Men kan inte se att jag kan  hitta en fold här. Fi har väl en range med massor av luft och spruckna drag som ev kan plockas upp på turn med 7d. För att inte tala om sämre A. Men överbettet är lite lurigt...

 

Winning Poker Network (Yatahay) - $1 NL (6 max) - Holdem - 5 players
Hand converted by PokerTracker 4

UTG: 110.32 BB (VPIP: 38.46, PFR: 28.21, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 41)
CO: 436.99 BB (VPIP: 22.76, PFR: 14.02, 3Bet Preflop: 3.31, Hands: 503)
BTN: 235.47 BB (VPIP: 55.13, PFR: 24.36, 3Bet Preflop: 3.33, Hands: 83)
SB: 195.55 BB (VPIP: 57.14, PFR: 42.86, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 7)
Hero (BB): 278.06 BB

SB posts SB 0.5 BB, Hero posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has  A:diamond: J:heart: 

fold, fold, BTN raises to 5 BB, fold, Hero calls 4 BB

Flop: (10.5 BB, 2 players)  8:diamond: A:club: 2:spade: 
Hero checks, BTN checks

Turn: (10.5 BB, 2 players)  7:diamond: 
Hero checks, BTN bets 6 BB, Hero calls 6 BB

River: (22.5 BB, 2 players)  3:spade: 
Hero checks, BTN bets 37.73 BB, Hero calls 37.73 BB
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, säger Jag och mina mig :

sånadär bräder ä fett luriga, i synnerhet mot spewfiskar. 100bb är det ju bara å dega, men vettefan om jag mår så bra av å peta in 200bb+ där. känns som deg är lite spewigt. får du inte bara hnm å syna me sånt som slår dig å vika sånt som inte slår dig?

ett alternativ kan vara att checka floppen.

Hej, tänkte att du nog skulle komma in och tycka till om den här handen. ? Tack!

Ja, att vi är så j-a djupa här är jobbigt. Är lite osäker om just denne viker ett fd/oesd. Hen kan ju få nöten med lite tur! :-) Men hde jag haft några k händer mot fi så hade det väl varit lättare. Check på flopp hade jag inte riktigt tänkt på. Är en riktigt bra lösning för pottkontroll och är nog en fördel att spela fler potter med lägre belopp mot denne.

Vad jag inte alls gillar med att syna här är att min tanke är att jag ger honom rejält med fold equity på alla bluffar och även lägre op om ett drag completas och hen kör stenhårt. Completas fd eller ett oesd så blir det jobbigt att fortsätta. Usch, ingen rolig hand i vilket fall. Får hoppas jag hittar fi ikväll igen, nu blir det middag först! Förresten, hade du kunnat syna efter raise och c/f när fd completas på turn?

 

Redigerad av Fredde007
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, säger Fredde007 :

Hej, tänkte att du nog skulle komma in och tycka till om den här handen. ? Tack!

Ja, att vi är så j-a djupa här är jobbigt. Är lite osäker om just denne viker ett fd/oesd. Hen kan ju få nöten med lite tur! :-) Men hde jag haft några k händer mot fi så hade det väl varit lättare. Check på flopp hade jag inte riktigt tänkt på. Är en riktigt bra lösning för pottkontroll och är nog en fördel att spela fler potter med lägre belopp mot denne.

Vad jag inte alls gillar med att syna här är att min tanke är att jag ger honom rejält med fold equity på alla bluffar och även lägre op om ett drag completas och hen kör stenhårt. Completas fd eller ett oesd så blir det jobbigt att fortsätta. Usch, ingen rolig hand i vilket fall. Får hoppas jag hittar fi ikväll igen, nu blir det middag först! Förresten, hade du kunnat syna efter raise och c/f när fd completas på turn?

 

själv hade jag nog bara skitigt i det efter rejs på floppen. om jag inte är rätt säker på att fi är tiltad typ. känns som man kan få enklare spots. men vänta tills grabbarna me koll har sagt sitt. är knappast facit^^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KK handen:

Vill nog inte checka när det inte finns några stegar och bara ett möjligt 2par på brädan men tror du bör betta mkt mindre typ 25-33% pot ca. Då kan du gott syna en raise på flop och utvärdera turn. Du vill inte bygga en för stor pot och absolut inte stoppa in 280bb, änn mindre när du håller en ruter i din hand som minskar antalet färgdrag fi har och du kommer sjukt ofta va uppe mot set eller 2par och ibland monsterdrag som nu.

Redigerad av Paddington
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger Paddington :

KK handen:

Vill nog inte checka när det inte finns några stegar och bara ett möjligt 2par på brädan men tror du bör betta mkt mindre typ 25-33% pot ca. Då kan du gott syna en raise och check/folda alla dåliga turns. Du vill inte bygga en för stor pot och absolut inte stoppa in 280bb, änn mindre när du håller en ruter i din hand som minskar antalet färgdrag fi har och du kommer sjukt ofta va uppe mot set eller 2par och ibland monsterdrag som nu.

låter klokt. :) hade ju egentligen aldrig hamnat i den spoten då min cb inte hade vart så stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger Jag och mina mig :

låter klokt. :) hade ju egentligen aldrig hamnat i den spoten då min cb inte hade vart så stor.

Redigerade mitt inlägg lite, kommer ju troligt kunna syna en massa turns då potten är mkt mindre och vi har en ruter. Men misstag 1 är sizen flop, största misstaget nr 2 är att jamma in det mot raise kan ju aldrig få syn av något vi leder mot. :)  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
24 minuter sedan, säger Paddington :

Redigerade mitt inlägg lite, kommer ju troligt kunna syna en massa turns då potten är mkt mindre och vi har en ruter. Men misstag 1 är sizen flop, största misstaget nr 2 är att jamma in det mot raise kan ju aldrig få syn av något vi leder mot. :)  

Hoj, stort tack för hjälpen! 

Sizing är ngt jag är helt clueless på men inser att jag har MASSOR att lära här. Hitills har jag gjort det så enkelt som möjligt för mig med c-bets/värdebets och kör ca 50% på torra brädor och kring 75-100% av pott på våta brädor. Och även kanon att få höra att jamma med 280 BB i denna spot är galet. ? 

Just betta ca 25-35% av flop i större potter tänker jag är en enormt viktig lärdom som jag tar med mig. En stor anledning är att köra med mina "standards" enligt ovan leder till potter som sväller över eftersom jag spelar i princip likadant med AK/AQ samt lägre överpar. Med skillnaden att jag antingen tar hem potten på floppen eller förlorar en större pott efter 3/4bet pre och sen bettar ut c-bet post. Detta har varit något jag funderat över hur jag ska lösa och min första tanke har varit att dra ner aggression med AK/AQ, JJ/TT, särskilt OOP. 

 

Edit: Hade en pott mot samma fi lite tidigare som utspelade sig på samma vis men där jag foldade flop efter fi raisade mig (hade AK) på 566 bräda.

Redigerad av Fredde007
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, blev en lite kortare session nu på kvällen men är nöjd för idag. Nya tag imorgon kväll. Jobbade in nästan hela pengen från förlusten tidigare idag. Ändå kändes det som en seg session, en lång träning i att folda. Mest pre men även en hel del flopp. Tycker själv att jag har lite mer medvetenhet gällande aggression och tänkte lite extra innan jag slängde in ett c-bet eller gjorde ett försök på en pott som ingen verkade vilja ha.

resultat forts 190322.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...