Gå till innehåll

Händer och diskutioner


Fish2018

Recommended Posts

Har inte hittat någon tråd som endast är baserad på diskution och strategibaserad så tänkte skapa en själv. Fritt fram att posta intressanta händer, men ha gärna en förklaring till varför ni spelade handen som ni gjorde. 

Kom gärna med förslag på hur ni själva hade spelat och varför?

Jag kan börja:

 HJ 300 bbs 

SB 100 bbs 

Hero(BB) 120 bbs 10c10d 

HJ öppnar till 2,5 bbs, SB syn, Hero raise 13 bbs, HJ syn, SB syn.

pott 39 bbs

flopp AsJsQc

SB check, Hero check, HJ check

turn 3h

SB check, Hero bet 14 bbs, HJ Fold, SB syn

pott 67 bbs

river 9c

SB check, Hero bet 45 bbs, SB syn med Ah9h

preflop ser jag som relativt standard, vet inte om det kan vara klokt att slå 14-15 bbs istället? På floppen kommer jag checka en hel del, trots att denna brädan gynnar min range så finns det defenitivt händer jag kommer vilja checka, inte minst 3vägs IMO. Händer som AK/A10s missgynnas inte av å checkas på flopp då det inte finns allt för många dåliga turns. Kommer även checka några AA och några K10s. Händer som 2par och lägre sets kommer jag nog betta 100% av gångerna på flopp. Efter att HJ checkat flopp och SB checkat turn ser jag deras ranges som relativt cappade. Har även en av de bästa kombosarna att börja bluffa med, kan även se Q10/10J vara bra bluffar då de även blockar AQ/AJ/QJ kombos. Tror dock inte dom kombosarna skulle bli checkade till mig lika ofta som K10. 

När river brickar har jag en solklar bluff, frågan e vilken sizings jag bör använda. Tror jag vill ha 2 olika, en 60% som består av tunnare värdebets som AK/A10/QJ. Samt en all in sizing som består av sets och stegar. Bluffarna är 6 kombos av 1010 och 6 kombos av Q10s/J10s. 

Jag fick en väldigt utdragen tanksyn av FI med tvåpar, så rent explo tror jag denna linjen får väldigt mycket respekt. Har dock funderat på om jag bör C-betta floppen med 1010 och gå för 3 gator istället. Problemet jag ser med den linjen är att bådas range är hyffsat starka på den brädan ändå, då båda kan han AQ/AJ/QJ/K10 utan problem. Fördelen jag ser i att checka flopp är att jag får väldigt mycket information om motståndarnas handstyrkor då min relativa position tillåter mig se hur både CO och SB reagerar. c-bettar jag flopp och går 3 gator är deras ranges inte lika cappade. 

Dock kan ju motståndarna alltid intala sig själva att jag aldrig checkar en stark hand på floppen 3vägs, och synar därmed ner mig tunnare än om jag C-bettat flopp, så båda linjer har ju sina fördelar 

Vad tycker ni? Är det något jag borde gjort annorlunda? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd gärna vBulletin Forums, om du använder PT4/HM2. Väldigt mycket smidigare att läsa av händerna!

Jag skulle kunna tänka mig 3 streets men straight blockers om det inte springer ut i färg, för då sätter vi alla par/2par i en svår spot på river. Men att använda blockers på SVS är svårt då folk gillar att calla ner och hittar gärna hero calls på alla runouts utan några egna blockers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger Fish2018 :

Aa använder hm, kan använda de nästa gång.

börjat överväga att sluta bluffa helt på svs, 90% av poolen tar sitt toppar till graven 

Mycket sant det du säger, beror på vem du battlar också. Men hög exploit är nog vägen att gå mot majoriteten.

Sen finns det några få som faktiskt tänker lite innan de trycker på synknappen, och mot dessa är det trevligt att vara lite balanserad iaf!

Redigerad av gabbelol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt råd, men det kommer hjälpa dig 100 gånger mer än något råd du kan få gällande handen. Försök ta en lite mer vetenskaplig approach till att analysera dina händer.. Av att dömma från din tankeprocess så verkar det som att du spelar lite lägre, du borde fokusera mer på att spela solid och mindre på att exploita.

Du börjar med att göra något dålig antagande, och sen bara stackar dem på varandra. Har ingen aning vart man skulle börja ens, mer eller mindre allt med handen är fel.. Din linje och dina tankar, i all välmening såklart. För att grubbla över handen på sättet du gjorde ovan kommer inte ta dig någon vart.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, säger brusig1 :

Tråkigt råd, men det kommer hjälpa dig 100 gånger mer än något råd du kan få gällande handen. Försök ta en lite mer vetenskaplig approach till att analysera dina händer.. Av att dömma från din tankeprocess så verkar det som att du spelar lite lägre, du borde fokusera mer på att spela solid och mindre på att exploita.

Du börjar med att göra något dålig antagande, och sen bara stackar dem på varandra. Har ingen aning vart man skulle börja ens, mer eller mindre allt med handen är fel.. Din linje och dina tankar, i all välmening såklart. För att grubbla över handen på sättet du gjorde ovan kommer inte ta dig någon vart.

Har nästan enbart kört exploitbaserat hittills, med hyfsade resultat. Får dock problem mot de bättre regsen på /20 som jag själv märker är bättre än vad jag är. 

Tack för input, uppskattar verkligen din ärlighet! 

Vet att det kanske är mycket att fråga om, men vill gärna utveckla mitt spel, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. När du säger att jag ska tänka mer vetenskapligt, hur menar du då? Jag förstår att mina antaganden jag gör (att FI checkar och därmed är svag ex) inte är baserade i teori, men hur skulle jag kunna analysera handen och ”grubbla” istället för att göra nytta av min tid?

Jobbar med flopzilla, men hela idén med det programmet är ju att man gör antaganden eller? Som sagt, mycket att fråga om, men hur borde jag approacha mitt studerande istället?

och defenitivt inte något ”tråkigt råd”, tvärtom, älskar verkligen att en av de bästa i världen tar sig tid att ge andra gratis råd som ni inte tjänar en krona på

Redigerad av Fish2018
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger Elitloppet :

Om du vill bli vinnande på 10/20 eller framför allt högre får du nog investera i en solver! Flopzilla duger inte då är jag rädd.

Är det endast det som gäller så får jag väl göra det? 

Har tänkt på det länge men undvikit det då jag klarat mig väldigt bra utan, men som nämnt tidigare, får problem på 10/20 och uppåt, där jag märker att de vassaste regsen plockar isär mig? 

Vilken solver rekommenderas? Är det pio? Isåfall, vilken verision av programmet är mest prisvärt? Finns basic, calc, pro och edge som går för 2500,3000,4750 och 11000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta som spelar lägre staplar antaganden (med låg sannolikhetsgrad) på varandra vilket ofta leder till katastrofala beslut. 

Uppenbarligen måste man göra antaganden men försök att gå med de som är rent objektivt mest sannolika. Oftast så tar folk bara det beslut som låter roligast, kommer fram till en rationalisering om varför det beslutet är bäst och struntar i att ens tänka på resten. 

PIOCalc är för PLO, jag skulle skippa den dyraste. Tycker det finns visst värde i att kunna scripta så jag äger själv PRO-versionen för att kunna runna Aggregation Reports över många olika brädor i samma spot. 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, säger GTOBåten :

De flesta som spelar lägre staplar antaganden (med låg sannolikhetsgrad) på varandra vilket ofta leder till katastrofala beslut. 

Uppenbarligen måste man göra antaganden men försök att gå med de som är rent objektivt mest sannolika. Oftast så tar folk bara det beslut som låter roligast, kommer fram till en rationalisering om varför det beslutet är bäst och struntar i att ens tänka på resten. 

PIOCalc är för PLO, jag skulle skippa den dyraste. Tycker det finns visst värde i att kunna scripta så jag äger själv PRO-versionen för att kunna runna Aggregation Reports över många olika brädor i samma spot. 

 Förstår att jag inte direkt betalat för coaching...? men skulle verkligen behöva en knuff i rätt riktning för att komma på rätt bana i min tankeprocess... i handen jag beskrev ovan, vilka antaganden är rimliga att göra för att komma fram till så bra ”lösning” som möjligt? Utan att gå in i alltför mycket detaljer såklart.

I nuläget tror jag att jag är väldigt enspårig då jag läst igenom handen men ändå tycker att mina tankar är ganska rimliga? 

Btw tack för alla svar! Vill verkligen bli bättre å nå de allra högsta nivåerna så det är verkligen guld värt att få höra vad ni har att säga!

Redigerad av Fish2018
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger GTOBåten :

Förstår inte varför vi ens har en bet-range på turn

bör hela vår range vi 3bettar och vill bluffa med/få värde av betta flopp? För annars måste vi väl ha en betrange på turn? 

Att ha en delayed cbetrange e väl inget konstigt?

Redigerad av Fish2018
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såklart behöver inte det ena utesluta det andra.

men vad är felet med att betta turn efter att ha checkat flop? Är svaret så enkelt som att vi bör betta samtliga värdehänder på flop och endast har bluffcatchers i vår flop-checkrange?

Antar att det är pio eller du som kommit med lösningen att inte ha en betrange på turn som spelat, så kan ju inte direkt argumentera emot...? men förstår inte varför bara

men det måste väl gå att bygga en strategi som är lika ”GTO” som delaybettar turn? Eller är jag ute och cyklar nu? 

Redigerad av Fish2018
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Fish2018 :

såklart behöver inte det ena utesluta det andra.

men vad är felet med att betta turn efter att ha checkat flop? Är svaret så enkelt som att vi bör betta samtliga värdehänder på flop och endast har bluffcatchers i vår flop-checkrange?

Antar att det är pio eller du som kommit med lösningen att inte ha en betrange på turn som spelat, så kan ju inte direkt argumentera emot...? men förstår inte varför bara

men det måste väl gå att bygga en strategi som är lika ”GTO” som delaybettar turn? Eller är jag ute och cyklar nu? 

Förstår ingenting av vad du menar

Har ingen aning om PIO bettar här eftersom man inte kan köra 3-vägs sims

Jag kommer bara inte på någon värdehand jag vill betta på turn som spelat så varför skulle vi vilja bluffa? Det jag försöker få fram för du baserar hela din strategi på att du har massa värdehänder som du sannolikt inte har här, så om första antagandet är fel blir allt annat pannkaka. 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, säger GTOBåten :

Förstår ingenting av vad du menar

Har ingen aning om PIO bettar här eftersom man inte kan köra 3-vägs sims

Jag kommer bara inte på någon värdehand jag vill betta på turn som spelat så varför skulle vi vilja bluffa? Det jag försöker få fram för du baserar hela din strategi på att du har massa värdehänder som du sannolikt inte har här, så om första antagandet är fel blir allt annat pannkaka. 

Så eftersom vi kommer spela väldigt straight forward vs 2 spelare på denna brädan har vi väldigt få värdekombos efter check på flopp, så därav bör vi inte heller ha en betrange på turn då vår range består av bluffar eller bluffcatchers?

tack för hjälpen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger brusig1 :

Försök fundera lite mer på handen ur fiendernas synvinkel

 E jag FI(SB) och handen checkas igenom på flopp så ser jag nog deras ranges som cappade till 1par händer. Som SB är det min range som är minst cappad i detta läget då jag inte har en leedingrange på flopp. Kan därför attackera turnbets ganska hårt i form av x/r. 

Tror även FI ser min linje som fullständig bullshit som de tänker efter. Bettar jag turn med en hand som AK( vilket jag inte borde göra då den handen inte inte är en 2gators värdehand och inte kan stå emot en x/r på turn och därmed passar bättre som ett riverbet) så kommer jag inte betta river då det är på tok för tunt. Så genom att betta turn och följa upp med ett riverbet reppar jag iprincip inga värdehänder och kommer överbluffa något djävulskt..

börjar jag närma mig en något vettigare analys av handen?? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, säger brusig1 :

Nä läs kommentarerna ovan tills du förstår. 

Hmm

som FI så öppnar jag och synar 3b från BB med händer som träffar denna brädan väldigt väl, händer som AQ,AJs,K10s.

Jag vet inte vilka händer SB synar öppning och 3B från SB med, men troligtvis väldigt många händer som också träffar denna brädan väl. 

Har väldigt svårt att komma på någon anledning till att inte ha en betrange på turn mer än att min range bör bestå av bluffcatchers eller 1 gators värdehänder, som hellre bettas på river...

Har fastnat i tanken att om jag bettar turn och följer upp på river, så reppar jag inte längre 1 gators värdehänder på river och kommer därav nästan enbart ha bluffar..

Detta ska kluras på? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brainstormar bara nu, men bör jag betta flop med mina starkaste värdehänder(som jag vill spela för stacken med) på flopp för att helt enkelt inte ge FI gratiskort på ren svenska? 

Ingen av FI synar mitt 3B med många offsuit kombos, vilket gör att de ofta har FD. 

Så jag tjänar egentligen ingenting på att checka mina värdekombos på flopp, och bör därav inte ha en betrange på turn då, som sagt tidigare, min range endast består av bluffcatchers/ 1 gatorsvärdehänder och bluffar

vi förlorar bara värde med våra nöthänder genom att checka flop och riskerar att actionkillers dyker upp

Redigerad av Fish2018
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...