Gå till innehåll

Licensieringen 2019 - officiell diskussionstråd (nytt trådnamn)


valterego

Recommended Posts

6 timmar sedan, säger killerwolf2 :

check out unibet sir, might be something for you if you dont like SS.

Thanks for the tip but I would prefer not to play an anonymous site.  For one, that takes a lot of the fun out of it as I enjoy building a history with people.  More importantly, cheating/colluding is extremely easy on those kinds of sites and while I have no idea if it is rampant or not, I don't enjoy playing with that in the back of my mind every DS :)

 

Are sites like Betsson or anything else any good?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger AdamPoker :

Thanks for the tip but I would prefer not to play an anonymous site.  For one, that takes a lot of the fun out of it as I enjoy building a history with people.  More importantly, cheating/colluding is extremely easy on those kinds of sites and while I have no idea if it is rampant or not, I don't enjoy playing with that in the back of my mind every DS :)

 

Are sites like Betsson or anything else any good?

Cheating and collusion are more difficult for a player to spot on anonymous tables, but they are WAY much more easier for the network/site to spot (if they have the tools).

For obvious reasons (I work as acting head of poker on a competitor to Betsson in the same network), I cant comment if Betsson is good or not, however the network (Microgaming) in my honest opinion is really good. From a pure financial perspective, Betsson (who also owns Nordicbet) is listed on the Swedish stock exchange main list, so you dont need to be afraid that they will take your money and run. Neither would the site I am representing, since we are owned by the Ålandic state (however we have not gotten the license (yet)).

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Det tar tid, jag gissar att det är våra en miljon båtar som ska ha individuell licens som spökar, men jag vet inte

Får ni ingen feedback om processen? Jag kan tänka mig att ett glapp in på det nya året kan påverka verksamheten ganska signifikant, även om det bara rör sig om några få dagar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har pengar inne på en, nu skattefri sida, som inte fått licens efter nyår och blivit ombedd av denna sida att flytta dessa pengar och då följdaktligen begärt ett uttag, men pengarna processas först 2a januari 2019 till ens bankkonto, är detta dåligt och ska man gå andra vägar för att slippa denna "risk"? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger qubee :

Om man har pengar inne på en, nu skattefri sida, som inte fått licens efter nyår och blivit ombedd av denna sida att flytta dessa pengar och då följdaktligen begärt ett uttag, men pengarna processas först 2a januari 2019 till ens bankkonto, är detta dåligt och ska man gå andra vägar för att slippa denna "risk"? Mvh

Det är ingen "risk", men du kan ju riskera få bevisa för SkV att pengarna är skattefritt vunnet. Risken är lite extra arbete alltså - spara gärna kommunikation med sajten och kontoutdrag och liknande som kanske kan visa att pengarna är vunna under skattefria 2018

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som lirat Phase turnerningarna i PokerStars Winter Series och gått vidare till Phase 2 (som spelas 6 januari)?

Fick mail idag:

Due to the necessary migration of Swedish players to the new .SE licence, one consequence is that Swedish players who have progressed to an upcoming Phase 2 tournament will not be permitted to play and complete that Phase 2. As someone who has progressed to an upcoming Winter Series Phase 2, you are included in the set of affected players. As such, you have been removed from the Phase 2, and your account has been credited an amount equal to your chip equity in the tournament, based on our exceeding the published guarantee by 25%.

Va fan? Vilket jävla skämt.

Någon som förstår varför, eller logiken bakom det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara någon teknisk bakgrund (typ att de inte kan hålla reda på att du är du när du bytt från .eu-klienten till .se-klienten, eller en extrem tolkning av regleringen, för det finns inget vad jag vet som säger att satelliter eller flerdagstävlingar skulle vara förbjudna (vilket är ungefär vad det där är).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt alla dessa nya ändringar i spellagarna? Skulle någon förklara hur de påverkar oss pokerspelare negativt/positivt. Jag har fått för mig att de mest påverkar slots o annat gambling bortsett från poker. Men med tanke på att jag också fick ett mail angående min phase 2 så blev jag lite förvirrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Det måste vara någon teknisk bakgrund (typ att de inte kan hålla reda på att du är du när du bytt från .eu-klienten till .se-klienten, eller en extrem tolkning av regleringen, för det finns inget vad jag vet som säger att satelliter eller flerdagstävlingar skulle vara förbjudna (vilket är ungefär vad det där är).

Mailat och bett dem specificera anledningen. Tycker det är väldigt konstigt. Som du säger är det ju inget i regleringen som (på något sätt) kan tolkas som att vi inte får delta i Phase-turneringar. Därför bör det vara något tekniskt, men hur kan de misslyckas så hårt att de inte kan lösa det? Vi har ju samma Stars ID osv. 

Värst av allt är ju att de meddelar detta helt random efter att hundratals Phase-sateliter redan är spelade. Detta måste de ju vetat innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har lite frågor kring den nya lagen som träder i kraft 1 januari 2019.

1. Kommer det att vara skattepliktigt om man vinner på poker? Är det olika för olika pokersidor? Vilka pokersidor kommer isf att vara skattepliktiga? 

2. Är det bara svenskar som bor i Sverige som drabbas av den nya lagen? Hur är det om man skulle bo i Danmark eller något annat europeiskt land?

3. Har dem tagit bort rakebacken för svenskar på alla pokersidor eller det är bara på vissa? Om ja, varför har dem gjort det?

4. Är reglerna olika beroende på om man har licens i Sverige eller inte?

5. Är det skattepliktigt om man vinner när man spelar på Bestpoker?

 

Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde svara på dessa frågor och berätta mer om ändringarna.

 

Tack på förhand!

Redigerad av Pellepalle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Pellepalle :

Hej!

Jag har lite frågor kring den nya lagen som träder i kraft 1 januari 2019.

1. Kommer det att vara skattepliktigt om man vinner på poker? Är det olika för olika pokersidor? Vilka pokersidor kommer isf att vara skattepliktiga? 

2. Är det bara svenskar som bor i Sverige som drabbas av den nya lagen? Hur är det om man skulle bo i Danmark eller något annat europeiskt land?

3. Har dem tagit bort rakebacken för svenskar på alla pokersidor eller det är bara på vissa? Om ja, varför har dem gjort det?

4. Är reglerna olika beroende på om man har licens i Sverige eller inte?

5. Är det skattepliktigt om man vinner när man spelar på Bestpoker?

 

Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde svara på dessa frågor och berätta mer om ändringarna.

 

Tack på förhand!

Så här har jag förstått det. Andra får gärna rätta mig om jag har fel. 

1) De siter som fått svensk spellicens via Lotteriinspektionen kommer vara skattefria. Spelar man på en site utan licens(oavsett om den är i/utanför EU/EES) blir man tvungen att skatta 30% på nettovinst.

2) De som drabbas är de som är skrivna i Sverige. Är man skriven utomlands så är det det landets lagstiftning som gäller. 

3) De flesta siter kommer ta bort RB för svenska spelare from 1 januari 2019. Finns ett par som inte kommer göra det. Men de flesta siter tolkar regleringen som att belöningssystem är förbjudet. 

4) Inte hundra på vad du menar med frågan. Men de flesta seriösa sajter som accepterar svenska spelare kommer också ha licens. De sajter som inte har licens kommer troligen inte acceptera att man som svensk spelar där. Vi har sett en rad exempel på detta. Ladbrokes, Winamax mfl har redan gett besked på detta. 

5) Vet ej hur det ser ut med licens för dem. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar KlonkSteve! 

 

Är det någon som vet vad det är som gäller om man bosätter sig i Danmark? Har dem andra lagar och regler än Sverige? Måste man isf vara dansk medborgare eller räcker det att man bosätter sig i Danmark för att spela utan skatt och få rakeback? 

 

Hur kommer det se ut för svenskar efter den 1 januari 2019 gällande spel på Pokerstars och Partypoker? Hur är det med skatt och rakeback på dessa sidor? 

 

Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Pellepalle :

Tack för svar KlonkSteve! 

 

Är det någon som vet vad det är som gäller om man bosätter sig i Danmark? Har dem andra lagar och regler än Sverige? Måste man isf vara dansk medborgare eller räcker det att man bosätter sig i Danmark för att spela utan skatt och få rakeback? 

 

Hur kommer det se ut för svenskar efter den 1 januari 2019 gällande spel på Pokerstars och Partypoker? Hur är det med skatt och rakeback på dessa sidor? 

 

Tack på förhand! 

Danska spellagstiftningen är om möjligt "sämre" än den svenska

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...