Gå till innehåll

AlterVegos väg mot ett acceptabelt hobbyspelande


AlterVego

Recommended Posts

Halloj!

Sprang av en slump på dessa dagböcker när jag slösurfade på paddan och fick en ingivelse att om jag nu börjar spela igen efter några års uppehåll så varför inte också göra en dagbok av det? Kanske gör det att jag får lättare att genomföra mina planerade projekt inom pokern än om jag inte gör det tänker jag. "Planerade projekt" lät kanske lite högtravande och överdrivet men i avsaknad av något bättre att kalla det får det duga tills vidare.

Så, vem är jag då?
Jag har haft ett långt break från pokerspelet. Spelade online senast 2013 då jag avrundande ungefär tio års "proffsspelande" där pokern stod för all min inkomst. På slutet var det katastrofalt tråkigt att grinda en massa bord på mina två 30-tummare för att i slutändan mest bara få in pengar till brödfödan via rakeback. Gjorde då ett klart avslut med pokern och skaffade mig en akademisk utbildning istället och började sen jobba. Helt otroligt vilken lyx det visade sig vara att få en månadslön varje månad oavsett hur man presterat på jobbet. Skillnad mot livet som pokerspelare det!
Fick så klart massor av frågor om pokern under dessa år utan spelande och mitt svar var alltid att jag inte tänker börja spela igen för att det är så in i h-vete tråkigt och inte värt besväret. Dock så drog kollegorna på jobbet igång en pokerkväll med mat och öl och då var det så klart inte så lätt att stå över så jag hoppade med i enbordsturneringen i radhusidyllen. Den kvällen vände min inställning en aning och jag kände inte längre bara negativitet till pokern och jag började fundera på att börja spela lite igen på hobbynivå. 

Det tar oss till dagsläget. Jag är sugen att börja spela igen på hobbynivå. Hålla antalet bord nere och istället fokusera på att spela kvalitativ poker istället för kvantitativ. Då jag i nuläget är mellan två jobb så finns det dessutom lite extra tid att nystarta med att göra lite efterforskningar om dagens onlinepoker och att rulla igång lite lätt på så låga nivåer det bara går. Målsättningen är att se om jag kan ta mig tillbaka till en nivå där jag kan tjäna ungefär 100 kr i timmen på pokern vilket är lite av en miniminivå även om det är på hobbybasis. Min tanke är sen också att börja köra lite turneringspoker (som finansieras av cashgame-spelet) för att se om jag kan börja uppskatta den formen av pokern också, men först och främst är målet att försöka nå en nivå där jag kan tjäna de där 100 kronorna i timmen.

Kommer ta de första stegen genom att spela microstakes på PokerStars trots att det är en sajt jag alltid haft extremt svårt för. 
Mål 1: 10 000 händer på 0.01/0.02 på Stars. Inte för att "tjäna pengar" då utan för att komma igång med onlinespelet igen och se lite hur man står sig efter cirka fem års totalt uppehåll.  Går det bra så kliver jag upp i nivå efter 10 000 händer och sen får vi se var denna exkursion tar mig.

Tar gärna emot tips/förslag på var ni anser man måste spela för att göra cirka 100kr/h som vinnande (om jag nu ens är det längre) spelare om man inte vill spela en väldig massa bord. Tänker mig omkring fyra bord för denna hobbycomeback, men inget är skrivet i sten.

Tack för att ni läst!
/AlterVego (namnet som inspirerats av pokerscenens ikon Valterego i kombination med att min omgivning ser mig som en rätt misslyckad vegetarian,  trots mina goda intentioner att skära ner på att äta döda djur)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och tack!

KlonkSteve, ja jag förstår att raken inte är att leka med men jag tänker att det är en avgift man får betala för att få se hur de fem år gamla kunskaperna står sig idag, om än på de lägsta nivåerna. Dessutom har jag aldrig spelat NL på längre nivåer än 05./1 dollar tidigare så det är lite intressant att se hur spelet ser ut på nanonivåer.

Mmm, kommer nog bli spel på SvS inom kort. Eventuellt redan efter de första 10 000 händerna på 0.01/0.02. På SvS vill man ju ändå kunna prestera lite eftersom det känns som en liten ankdamm :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger AlterVego :

Tack och tack!

KlonkSteve, ja jag förstår att raken inte är att leka med men jag tänker att det är en avgift man får betala för att få se hur de fem år gamla kunskaperna står sig idag, om än på de lägsta nivåerna. Dessutom har jag aldrig spelat NL på längre nivåer än 05./1 dollar tidigare så det är lite intressant att se hur spelet ser ut på nanonivåer.

Mmm, kommer nog bli spel på SvS inom kort. Eventuellt redan efter de första 10 000 händerna på 0.01/0.02. På SvS vill man ju ändå kunna prestera lite eftersom det känns som en liten ankdamm :) 

Låter smart. Som verktyg för att lära sig fungerar ju Stars nano helt klart. Så länge man inte försöker bygga rulle därifrån så ska det nog lösa sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, säger KlonkSteve :

Låter smart. Som verktyg för att lära sig fungerar ju Stars nano helt klart. Så länge man inte försöker bygga rulle därifrån så ska det nog lösa sig. 

Men man borde väl, trots raken, plussa lite på den nivån över 10 000 händer? Tänker att det trots allt måste finnas några totala klåpare på varje bord som man kan tjäna lite pengar på?

Nej, tänker mig inte att bygga rulle från den nivån utan som sagt, bara se hur de gamla takterna sitter i och få lite erfarenhet av olika spots. Minns ju knappt hur det känns att bli 3-betad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger AlterVego :

Men man borde väl, trots raken, plussa lite på den nivån över 10 000 händer? Tänker att det trots allt måste finnas några totala klåpare på varje bord som man kan tjäna lite pengar på?

Nej, tänker mig inte att bygga rulle från den nivån utan som sagt, bara se hur de gamla takterna sitter i och få lite erfarenhet av olika spots. Minns ju knappt hur det känns att bli 3-betad :)

Jo asså, det går ju såklart. Menar mer att det är en suboptimal miljö att spela långsiktigt i. Då är SvS betydligt bättre. Där kan du säkerligen tjäna pengar bara genom att titta på ena kortet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, säger KlonkSteve :

Vettigt. Testat Zoom fram och tillbaka genom åren. Man får fan epilepsi av den skiten. Märker att jag personligen har svårare att fokusera på de borden. Sen är de inte lika fisktäta. 

Spelade lite Zoom eller vad motsvarigheten hette på iPoker när jag spelade för fem år sedan och det var samma för mig. Eventuellt testar jag 10 000 händer Zoom också och ser hur det känns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"

Hej **********

Ditt Stars-konto - ********** - användes från en annan enhet 2018-11-06.

IP-adress: 83.142.83.25
Plats: DE --

Om du är medveten om detta sedan tidigare så behöver du inte göra något mer. Om det inte var du som använde kontot från en annan enhet, eller om du har några frågor, ber vi dig svara via Kundeserviceformularen.

Hälsningar

Stars säkerhetsavdelning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hej *****

Tack för att du skriver.

Med tanke på den åtgärd som registrerats i ditt konto har vi tyvärr inte kunnat återställa de pengar som förlorats vid tabellerna.

Det är också nödvändigt att du skickar en bild av dig själv med ID-dokumentet.

Om du har några ytterligare frågor, tveka inte att kontakta oss.


Med vänliga hälsningar,

Carlos 
Stars säkerhetsavdelning"

Jahaja, man blir hackad och av med alla pengarna på Starskontot. Tur det bara var 80 insatta dollar plus cirka 45 ingrindade dollar från nanostakes.  

Snygg google-translate Carlos gjort också som fått borden till tabellerna.

Kvällsmat och sen  funderingar på var jag ska spela nu.
Stars är jag då färdig med.
Svs nästa?
:)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 000 händer på 0.5/1-kronors på SvS. Saknas cirka 400 kr plus som tydligen inte kom med i importen. Grafen visar en nolla för mycket i resultaten eftersom händerna importeras som WPN i dollar. Nån rutinerad räv som vet om det finns något att göra åt detta? 

Det är tydligen dags att göra något åt den röda linjen. För passivt detta :)
Nya tag på 1/2-kronors nu.

enkronors.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, säger AlterVego :

10 000 händer på 0.5/1-kronors på SvS. Saknas cirka 400 kr plus som tydligen inte kom med i importen. Grafen visar en nolla för mycket i resultaten eftersom händerna importeras som WPN i dollar. Nån rutinerad räv som vet om det finns något att göra åt detta? 

Det är tydligen dags att göra något åt den röda linjen. För passivt detta :)
Nya tag på 1/2-kronors nu.

 

Om du i hm2 går in på Settings och sen Currency exchange rates så sätter du kronans värde till 1 (samma som dollarn) så får du en fin kraf i sek sen :)  

GL! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ohoj kamrater!

Gnetat på med 05/1 och 1/2 på SvS i 30 000 händer nu och resultatet är avsevärt sämre på 1/2 (ja, jag vet, litet sample) även om det saknas några stora potter på båda nivåerna.
Nån av er som har ett mindre ringrostigt spel som har några kommentarer kring de stats som syns? Cbetar lite väl flitigt kanske, men det är ju så många spelare som foldar mot cbet långt över 50% så det är svårt att låta bli. Borde kanske bli lite lösare också men vill inte börja slaska innan jag tror på vad jag gör.
Tacksam för all input!

 

30k.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...