Gå till innehåll

Drömmen lever, eller?


ClownXL

Recommended Posts

12 timmar sedan, säger Snake911 :

Enligt min mening hade jag undvikit att 4bet bluffa 200bb djupt.Speciellt med 67s.

Hm, borde det inte vara precis tvärtom? Att ju större effektivt stackdjup vi spelar med, desto fler händer kan vi peta in i 4b range som bluff?

Sen vet jag inte om 67s är den bästa tassen för det, mtp att den blockar 0 av FIs värderange. Hade nog hellre föredragit KJs, A5s, AJs och liknande händer. Känns vitalt att vilja blocka As samt Ks när vi vill välja att bluffa. 

Redigerad av KlonkSteve
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Hm, borde det inte vara precis tvärtom? Att ju större effektivt stackdjup vi spelar med, desto fler händer kan vi peta in i 4b range som bluff?

Sen vet jag inte om 67s är den bästa tassen för det, mtp att den blockar 0 av FIs värderange. Hade nog hellre föredragit KJs, A5s, AJs och liknande händer. Känns vitalt att vilja blocka As samt Ks när vi vill välja att bluffa. 

Ändrade min åsikt efter Ölkaka hade kommenterat på det. Du har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger MJ :

1. Hur ser upplägget ut för de här två åren? 

2. Ska du spela så högt som möjligt, men med lite krav på BR?

3. Eller finns det en nivå som är ”lagom” att grinda? 

4. Hur ser du på winrate? Några mål där gällande cg och turrar?

1. Tanken är att bli bättre framför allt och mer disciplinerad. Förhoppningsvis kan jag hitta en nivå där jag kan göra en 10k i månaden utan att behöva grinda 100+ timmar. Jag har ett jobb som jag i dagsläget inte planerar att göra av med. 

2. Det hade varit väldigt kul att spela de något högre nivåerna på Svs och såklart slå dom. I dagsläget tror jag att jag är tämligen chanslös på 5/10 och uppåt. 2/4 kan även det bli tufft men känns ändå inte orimligt att slå med befintlig kunskapsbank. 

Live är en annan sak. Där kommer det att spelas både 10/10 på klubbarna runt om kring och 25/25 på CC så fort rullen tillåter det. Dessa nivåerna slår jag. Tidigare har privatekonomi och pokerekonomi flutit ihop. Då jag har en skaplig lön och hyggliga resultat har det aldrig varit ett problem. Men nu är tanken att all poker skall bokföras mot Vegasmålet och då känns BRM sjukt viktigt. Kommer sätta tydliga mål och riktlinjer för när det är dags att kliva upp eller ner i nivå. Vilket förmodligen kommer behövas vid ett eller flera tillfällen om jag ska nå målet.

3. Egentligen inte. Skulle detta funka så finns det ju chans att man kommer hem fint rullad och då vill man såklart spela högre. Jag är dock övertygad om att jag kommer behöva skapligt med coachning för att slå de nivåerna vi pratar om då. 

4. Ja du, klurig fråga. För tillfället spelar man ju in typ 40kr i timmen om jag slår ut resultatet från start tills nu. Det är såklart oacceptabelt i det långa loppet om man vill vara proffs men jag ser inte detta som mitt jobb. Jag ser det som en hobby som jag önskar bli väldigt bra på. Rätt säker på att 90% av alla golfare hade jublat om man gav dem en möjlighet att tjäna 40kr i timmen istället för att bränna 10 tusentals kronor på sin hobby varje år. Så vad är då acceptabelt för mig? Ja, acceptabelt är att jag kan motivera för min familj att det lönar sig. Kan ta dem på en extra semester då och då eller bara käka ryggbiff tre dagar i veckan?

historiskt sett är jag ingen plussande turneringsspelare. Framförallt då jag alltid skottat alldeles för mycket. Dock tycker jag att turrar är grymt mycket roligare så de kommer jag förmodligen inte att sluta spela. Nu i starten på detta lilla projekt så har jag haft bra spring i 20–100kr’s turrarna så jag är absolut upp men det räknar jag egentligen inte med. Turneringarna för mig är ett sett att motivera lite längre CG sittningar? har man en turre igång så släpper man ju inte cg borden heller??

Kul med frågor! Välkommen hit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-08-08 kl 17:26, säger ClownXL :

Efter två timmars grind, där svs klienten bråkade något så in i Malmö, valde jag att stänga ner. Blev utkastad från klienten 3ggr, Fick in motståndare vars nick och stack ej blev synlig, blev oförklarligt utkastad ur köerna till borden osv. Tappade en röding ungefär och håller tummarna för att det ska bråka mindre om ett par timmar. 

Har en tass som jag tycker är semi-kallt spelat, kom gärna med input:

Vi spelar 1/2kr. 

Jag hittar 67s spader i CO och öppnar till 6kr. Har strax över 400kr i stacken.

FI slår om till 19kr från BTN, han täcker mig. 

Jag väljer att 4betta till 62 och BTN tar syn. (Är det supersämst att 4betta en hand som denna då och då?)

Flopp 752 rainbow.  Jag Cbattar 75 in i 125. FI synar. 

Turn 8k, nu två klöver på brädan. Potten ligger på 275kr. 

Här väljer jag att jamma för strax under 300 i någon form utav desperat förhoppning att FI kan vika händer som TT-JJ-QQ och kanske kan ha en eller annan AK också. 

Är detta super kallt? Spew?

 

Min tagning angående din 4bet: Skulle inte säga att det är supersämst då och då om du har en plan och är medveten om vad du gör. Jag skulle dock avråda det generellt och använda andra nävar om du vill jobba in lite 4b-bluffar. 76s har bra playability och är fin att spela 200bb deep. Den står sig dessutom helt ok mot KQ, KJ och diverse Ax-händer som rimligen finns i knappens 3b-range. Visst, 76s är dominerad av TT+, men träffar du riktigt bra kan du i bästa fall stacka av höga pp. 

Problemet med 4bet som jag ser det är att du helt plötsligt har byggt upp en gigantisk pott i onödan och inte riktigt har rätt hand för det. Ligger runt 125 kr i potten efter hans syn och du har ca 340 kr bakom. Ponera att floppen kommer AK2ss eller Q54 (rainbow) istället. Hur spelar du vidare därifrån oop? Bluffa vidare antar jag, men risken är stor att btn också connectar på dessa brädor och ifall han jammar blir du tvungen att vika, vilket suger lite när man floppat hyfsade drag. Stor skillnad här om det endast låg ca 40 kr i potten och du haft 380 kr i stacken, vilket är utgångsläget om du synar hans 3bet istället för att slå om igen. Nu matchar potten din hands styrka klart bättre och det finns gott om utrymme att spela ut handen samtliga gator. När du väl floppar nåt intressant drag kommer du med större sannolikhet få realisera din equity och inte riskera att kasta alldeles för tidigt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger maxmoefoe :

Min tagning angående din 4bet: Skulle inte säga att det är supersämst då och då om du har en plan och är medveten om vad du gör. Jag skulle dock avråda det generellt och använda andra nävar om du vill jobba in lite 4b-bluffar. 76s har bra playability och är fin att spela 200bb deep. Den står sig dessutom helt ok mot KQ, KJ och diverse Ax-händer som rimligen finns i knappens 3b-range. Visst, 76s är dominerad av TT+, men träffar du riktigt bra kan du i bästa fall stacka av höga pp. 

Problemet med 4bet som jag ser det är att du helt plötsligt har byggt upp en gigantisk pott i onödan och inte riktigt har rätt hand för det. Ligger runt 125 kr i potten efter hans syn och du har ca 340 kr bakom. Ponera att floppen kommer AK2ss eller Q54 (rainbow) istället. Hur spelar du vidare därifrån oop? Bluffa vidare antar jag, men risken är stor att btn också connectar på dessa brädor och ifall han jammar blir du tvungen att vika, vilket suger lite när man floppat hyfsade drag. Stor skillnad här om det endast låg ca 40 kr i potten och du haft 380 kr i stacken, vilket är utgångsläget om du synar hans 3bet istället för att slå om igen. Nu matchar potten din hands styrka klart bättre och det finns gott om utrymme att spela ut handen samtliga gator. När du väl floppar nåt intressant drag kommer du med större sannolikhet få realisera din equity och inte riskera att kasta alldeles för tidigt.

Tackar för dessa kloka ord!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter några timmars konstruktionsarbete har man duschat gipset ur skägget och landar på kontoret. Oklart hur lång session det blir men det finns chans att sambon drar och träffar väninnor på annan ort så det kan bli modell längre. Chans till romans. 

Kan för övrigt berätta att räk-tacos var absoluta nöten. Riktigt jävla fint var det.Gäller bara att hitta hyggligt stora räkor såklart.

Nu kör vi!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Först kätteriet med snusen, och nu promoterar du räktacos. Confirmed att detta enbart kan vara ett trollkonto! 

Skämt åsido, GL GL med grinden, hoppas få se lite tassar sen! ?

Hahaha

Jag är också den typen av människa som äter ostbågar och jalapeno poppers med gaffel för att inte bli panerad om fingrarna. 

Något min flickvän brukar skämmas ögonen ur sig för när vi är bortbjudna och värdparet ställer fram cheese balls. ? 

6D5D86A1-25AF-406B-9DDE-0A88C9A8FFFB.thumb.jpeg.268832d7c5da97e00bc1bd733075f3a2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var fem år sedan detta hände mig senast men idag lyckades jag missklick regga mig till en turnering...

Jag skrollar igenom klienten i jakt på turre och hittar en 100kr som startat för typ 2 minuter sedan. Bestämmer mig för att regga den. under tiden poppar CG borden upp fram och tillbaka så det tar mig 2-3 minuter att spelat ut händerna som dyker upp. Tillbaka till Lobbyn och klickar registrera nu. Upp dyker meddelandet "Är du säker" jag klickar OK på rutin. Upp dyker en turre med 5K startstack. Inser direkt att det inte blivit rätt och klickar upp Lobbyn. Jag har reggat Lördags Skalpen för 440 SEK. På något vänster måste jag råkat markera den utan att vara medveten. Jag hatar bounty turrar. Alltså avskyr det verkligen. Förstår att det blivit väldigt populärt men jag kan för mitt liv inte spela dem. Känns onaturligt att sitta och jaga bounties istället för att försöka gå djupt vilket alltid leder till att jag mer eller mindre spelar om halva potten snarare än hela. Blir arg på mig själv då det dels är ett turreformat jag inte klarar av och dels för att prislappen ligger ganska långt över min BR. (Iaf om vi ser till Vegasmålet.)

När detta hände var jag upp ca 1900 SEK på CG borden och hade haft bra studs i hälsenorna. Reggar även 100Krs turren jag menat att regga, Långlördagen för 200kr och Djupet á 90 kr. 

Nu vänder springet... Tvåoutad och grisad i varje spot. Långlörden bustades inom en timme och Djupet var över innan den han börja. Det bara kukar sig.. I alla format utom i Skalpen..... Där lyckas man istället hitta fin fin spring och slår ut både den ena och den andra på löpande band. 

När allt är klart så blir man 3a för 900+2400 isch. xD Magi!! Visst, resultatet i CG´t vart bortblåst under tiden men dags resultatet slutar ändå på fina 2750. 

Firar med snus från tre olika dosor samtidigt!!! 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en pokerfri söndag. Sista dagen på semester avverkad och imorgon är det tillbaka i Hamsterhjulet. 

Dagen har spenderats med mer byggande och avslutades med en trevlig söndagsmiddag med sambons familj. 

Blir förmodligen något mindre poker i det närmsta men ska försöka klämma in 20-25h i veckan som kommer. Det är ungefär den volymen jag räknar med att spela till vår son kommer i slutet på November. Vissa helger kommer det dock bli fullskalig ”lock down”. 

Jag har ett home game bokat inom hygglig snar framtid också och dessa tenderar att bli riktigt slaskiga. Var ett tag sedan jag lirade live nu så ser fram emot det extra mycket. 

God natt dagboken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var man tillbaka i verkligheten med jobb och ansvar. 

Söndag till måndag fick jag mindre än en timmes sömn trotts helhjärtat försök att sova efter 23:00. Med andra ord var man ordentligt med mos i facet när man trillade in genom dörrarna här hemma runt 17:30. Det var inte riktigt läge att hitta grinden då. Istället däckade man i ca 80min innan sambon väckte en med mat. 22:15 däckade man igen och sov sedan hela natten som ett jävla barn. 

Idag blev det kort tid på jobb då eftermiddagen tyvärr bjöd på begravning. Sambon sjuka mormor gock bort i förra veckan. Fika med släkten innan det bar hemåt. Väl hemma avsatte jag ca 1,5h för att studera lite poker. Jag har fått ett par youtube kanaler rekommenderade och kastade mig bara rätt in i det. Papper och penna i handen för att försöka göra lite noteringar. Jag kommer försöka att hitta tillfällen att göra såhär i förhoppning att det ska leda till något positivt i förlängningen. 

Kort därefter landade jag vid borden på SVS. Blev en ca 4,5h grind och tyvärr ett bak på ca 800kr. Var nog ner nästan 1500 som värst. Spelade nog lite för inspirerat och kreativt stundtals. Minst två dåliga bluffar skulle jag vilja säga. 

Jag har en tass jag funderar över. 

Vi spelar 1/2kr. Stacken är ca 625kr. 

Jag öppnar från CO med AK i klöver till 5kr. BTN synar och SB slår om till 26. Han spelar ca 400kr. Jag väljer att syna. Ca 15-20% skulle jag säga att jag tar denna linjen. BTN foldar. 

Spelaren i SB har varit aktiv och vi har battlat ett par potter tidigare. 

Flopp är JJ6 två spader ett klöver. SB bettar 20kr in i potten på 60. Jag synar. 

Turn är spader kung. SB bettar 80kr. Jag synar. Potten blir nu 260.

Riven kommer blank 3a. Nu pushar SB för strax över pott. 

Syn eller fold? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, säger ClownXL :

Så var man tillbaka i verkligheten med jobb och ansvar. 

Söndag till måndag fick jag mindre än en timmes sömn trotts helhjärtat försök att sova efter 23:00. Med andra ord var man ordentligt med mos i facet när man trillade in genom dörrarna här hemma runt 17:30. Det var inte riktigt läge att hitta grinden då. Istället däckade man i ca 80min innan sambon väckte en med mat. 22:15 däckade man igen och sov sedan hela natten som ett jävla barn. 

Idag blev det kort tid på jobb då eftermiddagen tyvärr bjöd på begravning. Sambon sjuka mormor gock bort i förra veckan. Fika med släkten innan det bar hemåt. Väl hemma avsatte jag ca 1,5h för att studera lite poker. Jag har fått ett par youtube kanaler rekommenderade och kastade mig bara rätt in i det. Papper och penna i handen för att försöka göra lite noteringar. Jag kommer försöka att hitta tillfällen att göra såhär i förhoppning att det ska leda till något positivt i förlängningen. 

Kort därefter landade jag vid borden på SVS. Blev en ca 4,5h grind och tyvärr ett bak på ca 800kr. Var nog ner nästan 1500 som värst. Spelade nog lite för inspirerat och kreativt stundtals. Minst två dåliga bluffar skulle jag vilja säga. 

Jag har en tass jag funderar över. 

Vi spelar 1/2kr. Stacken är ca 625kr. 

Jag öppnar från CO med AK i klöver till 5kr. BTN synar och SB slår om till 26. Han spelar ca 400kr. Jag väljer att syna. Ca 15-20% skulle jag säga att jag tar denna linjen. BTN foldar. 

Spelaren i SB har varit aktiv och vi har battlat ett par potter tidigare. 

Flopp är JJ6 två spader ett klöver. SB bettar 20kr in i potten på 60. Jag synar. 

Turn är spader kung. SB bettar 80kr. Jag synar. Potten blir nu 260.

Riven kommer blank 3a. Nu pushar SB för strax över pott. 

Syn eller fold? 

 

Preflop kanske du kan fundera på att 4betta istället. Jag gillar din flop call. Turn synen är också helt ok.. Rivern är förmodligen en fold. Ser inte att han har så många bluffar på en parad färgad bräda, kanske 9Tcc,9Thh,9Tdd.men tror det är oftast en barrel bara o sen checkar rivern..O tror inte han jammar QK, KTs på Rivern. 

But thats just my two cents on it. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns väl som att vi kan ta oss råd med en fold, även om det suger. Bättre att syna ner med Jx samt AK med A-spaderblockern. Vissa gånger sitter vi själva på en slowspelad flush/kåk dessutom. Så känns som att vi kan tänkas ha en del andra combos att syna med. 

Då det är en 3b pott pre känns det som att FI inte har supermånga bluffar. Enda rimliga är väl en singelspaderblocker på turn, men jag tror ju han har nära 0 sådana mtp att han var 3betor pre. Enda jag kan tänka mig är AQo. 

Men jag är svintrött atm och min hjärna går på halvfart, så kan mycket väl tänka fel hehe. 

giphy.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Känns väl som att vi kan ta oss råd med en fold, även om det suger. Bättre att syna ner med Jx samt AK med A-spaderblockern. Vissa gånger sitter vi själva på en slowspelad flush/kåk dessutom. Så känns som att vi kan tänkas ha en del andra combos att syna med. 

Då det är en 3b pott pre känns det som att FI inte har supermånga bluffar. Enda rimliga är väl en singelspaderblocker på turn, men jag tror ju han har nära 0 sådana mtp att han var 3betor pre. Enda jag kan tänka mig är AQo. 

Men jag är svintrött atm och min hjärna går på halvfart, så kan mycket väl tänka fel hehe. 

giphy.gif

 

Hmm jag tänkte faktiskt själv att det var bättre att inte ha spader A i denna spot då jag inte blockar hans bästa bluffar... AQo är definitivt en av tassarna som jag förväntar mig 3betar nära till 100% och som faktiskt kan betta både flop och turn. Men det är också den enda egentliga logiska bluffen.

Nu när jag haft lite mer tid att reflektera och faktiskt har satt mig ner och byggt en rimlig range ifrån FI så tror även jag att han är sjukt Value heavy i denna spot. Det var inte min original åsikt. Trodde faktiskt att det skulle finnas en del blanka QTs och liknande som kunde bluffa men tror min egen range är allt för smal för att det ska ske.

Vad ska jag ha liksom som foldar frekvent på rivern?? Kommer ju inte till river med 88 eller 99 precis även om jag har ett spader i handen. Kanske QQ med spader, finns en Slim chans att jag flattar även den pre men det är mindre frekvent än 15-20%. 

Mja, blir fan till att studera c-bets ranger på flop och turn för jag tror att jag ger folk lite för breda ranger lite titt som tätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, säger ClownXL :

Hmm jag tänkte faktiskt själv att det var bättre att inte ha spader A i denna spot då jag inte blockar hans bästa bluffar... AQo är definitivt en av tassarna som jag förväntar mig 3betar nära till 100% och som faktiskt kan betta både flop och turn. Men det är också den enda egentliga logiska bluffen.

Nu när jag haft lite mer tid att reflektera och faktiskt har satt mig ner och byggt en rimlig range ifrån FI så tror även jag att han är sjukt Value heavy i denna spot. Det var inte min original åsikt. Trodde faktiskt att det skulle finnas en del blanka QTs och liknande som kunde bluffa men tror min egen range är allt för smal för att det ska ske.

Vad ska jag ha liksom som foldar frekvent på rivern?? Kommer ju inte till river med 88 eller 99 precis även om jag har ett spader i handen. Kanske QQ med spader, finns en Slim chans att jag flattar även den pre men det är mindre frekvent än 15-20%. 

Mja, blir fan till att studera c-bets ranger på flop och turn för jag tror att jag ger folk lite för breda ranger lite titt som tätt....

SB har väl relativt right range som de 3bettar mot CO, beroende på vem du spelar mot. Så utgå kanske ifrån det och tänk på hur din range spelar mot FIs range. Du ska generellt inte ha ett range övertag efter att synat pre. Därför hade jag hellre 4bettat, då du kan utnyttja att du är IP också om FI synar din 4bet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-08-14 kl 19:22, säger werdball :

GLHF 
Kan bli tunt med spelare ikväll, svs har problem med inlogging...

Ja, det var ju en underdrift. Onsdagen började med kukaspringet i CG´t och när man var stuck 1800sek dog all action och de flesta turrarna blev avreggade. Rage quitade ganska så tiltad faktiskt. 

 

Den 2019-08-15 kl 21:34, säger soldado9 :

Enkel 4-bet speciellt när BTN flatat. Har hittat så mycket skit i folks squezar i den spoten. Å andra sidan suger det ju när han 5-bets jammar. Har dock aldrig sett en 5-betsjam 300bb djup som inte betyder QQ+?

 

Kan köpa synen mycket mer om BTN inte flatat.

Förstår resonomanget men håller inte med om att det måste vara 100% 4bet bara för att BTN har flatat. Anser att det kan vara mycket tacksamt att vara så högt upp i sin range även i flervägspotter. Det är ju trotts allt post flopp vi har vår största edge mot fisken.  Med det sagt så är absolut standard linjen att 4betta såklart. 

 

Den 2019-08-15 kl 21:39, säger soldado9 :

Sen kan du ju fråga dig själv hur högt upp vår hand är i vår range på river? Jag skulle ha extremt svårt att släppa AK här men jag kanske är en station??

När jag spelade handen var detta exakt min tanke men när jag gått igenom och verkligen gett FI en rimlig range så är det nog ganska dåligt att syna. Jag synade uppenbarligen och han hade hittat flush med T8s. Man är för dålig i mellan åt=) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna veckan har verkligen varit horribel. Spelar stundtals så jävla illa att jag får pizzabagarna i Helsingborg att framstå som kärnfysiker. Riktig pay of wizzard alltså. 

Satte mig runt 20:30 idag och reggade Mini-figten och Djupet. Trotts en fin 3:e plats i Mini-fighten så bokar man ett stadigt back på 700 spänn. Då gav turren nästan 1300...... Helt oinspirerat spel där jag hamnar i allt för många syn, syn, syn potter. Att man alltid har näst bäst hand hjälper ju inte heller. Riktigt bull. 

Helgen bjuder på mer byggande. Det börjar bli riktigt långdraget det projektet också men brandväggarna ska vara på plats innan 1:e september så bara att bita ihop. 

En vecka in i jobbet igen och det har varit gött att få gräva ner huvudet i något annat än handhistoriker. Än så länge är det något lugnt med lite eftersläntrande semestrar vilket gör att vi kollegor får gott om tid att prata sommarminnen. Vi vet att hösten kommer med mängder utav upphandlingar och då blir det lätt 50-60h i veckan. Denna veckan har det snarare varit 35h. Flextid är fan king. 

Det kommer bli några timmar till vid borden i helgen men det är tveksamt om jag når 20h tot denna veckan. Jag har alltid tuffare att motivera mig när det går knackigt. Gjort ca 10h hittills och med ett back på 3K känns det helt hopplöst. Saknar live pokern ?

Jaja, vi hörs i helgen. ?  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...