Gå till innehåll

Kicker


Folke Rosvall

Recommended Posts

Hur uppfattar ni ordet "kicker"?

Måste en kicker finnas på hand eller kan en kicker ligga på bordet? Jag har alltid uppfattat ordet så att en kicker måste finnas på hand, men en del säger att en kicker visst kan ligga på bordet. Man menar att en kicker helt enkelt är det femte kortet oavsett var det finns.

Hur uppfattar ni ordet "kicker"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet kick betyder sparka. Den naturliga tolkningen av ordet kicker borde vara att den som har den bästa kickern på hand därmed kan sparka ut den andra ur potten. Om det femte kortet ligger på bordet finns inte den möjligheten och då borde side card användas.

Jag föreställer mej att detta var den ursprungliga betydelsen av kicker, men senare, som så ofta sker i språk, tappades den riktiga betydelsen bort. Egentligen borde texten på Wikipedia skrivas om.

12 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

För en gångs skull skulle jag vilja säga att jag håller med dig.

Nja, jag tror nog att i dom allra flesta fall tycker vi lika, men du minns väl dom fall där vi inte är överens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, säger MJ :

Förstår faktiskt inte varför du pratar om ”det femte kortet”? 

 

Jag ska ta ett exempel. Om två spelare båda har två par så vinner den som har det högsta övriga kortet, alltså det femte kortet. Om det femte kortet ligger på bordet blir det split pot.

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger MJ :

Jo, men kicker används inte enbart i fall med tvåpar. Sedan benämningen handlar om en möjlighet att sparka ut någon med sin kicker vid ”oavgjord handranking”, men vi vet ju inte hur brädan kommer se ut. 

Ok, det finns tydligen många sätt att uppfatta ordet "kicker".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...