Gå till innehåll

Bemästra Poker Step By Step


wc3ard

Recommended Posts

1 timme sedan, säger Jag och mina mig :

Måste bara inflika att jag går i polemik litegrand för sakens skull här, stör mig på när folk är så övertygade om sina saker.

Visst, det är rimliga invändningar. Själv har jag alltid sett mig som agnostiker och ateist, och inte sett mkt positivt komma ur religion. Tror dock jag börjar få en annan uppfattning här ? men det är knappast relevant med mina inre andliga strider lol.

Som jag ser det är det också bra att Sverige har sekulariserats, vi saknar statsreligion och statskyrka, najs I lajk it, men är inte en viktig del av sekularisering religionsfrihet, staten ska inte säga ngt om ngn religion?

Jag må vara väldigt övertygad om en del av de uppfattningar jag har i det här ämnet, men det är inte något jag blivit från ena dagen till det andra.

Uppfattar mig själv också som agnostisker. Man kan inte lita blint på religioner, särskilt när den används av vissa för att kontrollera andra människor. Men samtidigt finns det mycket med livet som för mig är oförklarligt, rent logiskt sett för mig bör liv inte ens existera, ej heller materia eller energi. Ingenting. Men det gör det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Jag och mina mig :

Låt vara att vi har fått in ett antal IS-krigare och jihadister. Hur stor procent av alla invandrare utgör dem?

Vem avgör vad som hör hemma i Sverige?

Din uppfattning av islam verkar väldigt förenklad. Alla kvinnor MÅSTE täcka sig från topp till tå. Generaliserar lite där va?

Och varför i helvete skulle man inte få täcka sig från topp till tå? Jag ogillar för smala kavajslag, men inte fan vill jag förbjuda dem.

Avslutningsvis, vill jag ha sagt att jag är övertygad om den sokratiska devisen om att det inte finns ondska, bara missförstånd. (Detta gör mig eventuellt till naiv, men fan hellre naiv än misstänksam.) Jag tror säkert att du menar väl, men att du missuppfattar mycket som du har sett/läst om.

Terrorister = mindre än 1 promille.

IS Krigare +  mer än 1 promille, eftersom vi för flera år sedan bekräftat att över 80 som åkt för att strida med IS, men det finns naturligtvis ett mycket mycket större mörkertal.

Dessa fåtal individer utgör inte det största långsiktiga hotet mot Sverige. Visst att det är trist med terrorattentat etc, men konsekvenserna kommer bli större än så.

Alla länder där islam har satt sin fot, har snabbt blivit ett shithole, för kvinnor, ateister, judar, homosexuella, icke muslimer etc.

Jag har under en längre tid fördjupat mig inom ämnet islam, och min uppfattning är inte utav fördomsfullhet, utan snarare av vetskap av vad det är för jävla skit.

I Iran får kvinnor piskrapp om de inte täcker sig. Alternativt bestraffas de med böter eller fängelse. Det kom iochmed den islamiska revolutionen på 70 talet. Innan det årtalet var Iran nästan som t.ex ett vanligt europeiskt land, där kvinnor fick klä sig hur de ville. (Men det här är ett annat ämne, vi kan ha längre diskussioner om det här senare, om vi orkar)

Naturligtvis tkr jag att muslimska kvinnor ska få klä sig som de vill, problemet är att många inte får välja, utan de blir påtvingad.

Jag har hundratals exempel på hur illa islam är. Men jag börjar med ett exempel. För en tid sedan, blev muslimen yasri khan från miljöpartiet hårt kritiserad för att inte skaka hand med en kvinnlig reporter, eftersom det strider emot hans religion. Det blev himla skriverier, och reportage på TV om hur hemskt det var....Oj oj oj vad hemskt. (Not really)

Kolla det här klippet istället, det är bara 5 minuter. Lyssna noga på frågan, och lyssna noga på hans slingrande svar. Jag tycker att det här någonting som bör uppmärksammas istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

01:40 in i klippet får han frågan repeterad, denna gången mycket tydligt. "Vad tycker du om att man avrättar ateistiska bloggare"  (Vilket sker i flera muslimska länder)

Yasri Khan 03:08 "man säger att det här är kopplat till islam så behöver det inte betyda att det är kopplat till det" 
(Det här är ett typiskt islam apologetiskt svar, och det äcklar mig)

Redigerad av wc3ard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning varför jag ogillar att prata politik och religion med de flesta är för att det konstant görs en problembeskrivning av symptomen som sker. Hör väldigt sällan någon komma med deras analys hur de tror symptomen uppstår eller en lösning. 

Om man istället ser det utifrån en person som flytt från Mellanösterns ögon. Där USA tillsammans med Israel och Europa övertar deras landområden och naturresurser, utan några som helst belägg att göra så. Strategiskt bombar sönder landets infrastruktur. Därefter kan då Europa och USA snällt "erbjuda/tvinga" landet att acceptera och installera en centralbank som har bärande valuta petrodollar och "få" skuldsätta landet för att bygga upp det igen. därmed kan USA minska sin egen skuldsättning då andra skuldsätter sig i deras ställe.

Många muslimer jag har pratat med delar den beskrivningen. Titta bara på länderna USA har krigat genom historien. Innan har länderna aldrig haft någon centralbank som har petrodollar som valuta. Efter fredsmaskinen kommer in så är det alltid en fin centralbank installerad och klar för skuldsättning.  Länderna utan centralbank är nu t ex Nordkorea och Iran (to be continued)

Effekten av detta leder såklart till att många kommer sky hat över väst/israel, och bli mer konservativa i sitt förhållningssätt för att försvara sig. Det är då många vänder sig till är religion, där det finns fasta ramar samt en trygghet inom gruppen, och ett led till en mer radikal och strikt tolkning blir därför lätt. 

Är ju inte direkt texten som gör att folk radikaliseras utan utomstående effekter i det vardagliga livet. där texterna blir ett typ av skyddsnät. Det står ju minst lika sjuka saker i gamla testamentet och i judarnas texter. Om man läser judiska texterna så står det där att judarna är det utvalda folket som ska leda resten, då de är likvärdiga med boskapsdjur, om man ska jämföra med koranen så står det att man inte ska i onödan beblanda sig med icke troende, men om personen är intresserad av islam ska du stå med öppna armar. Detta är ju inte möjligt för en jude  Då det är något man föds till enligt deras tro. Vilket gör den texte till rasism i den renaste form. I jämförelse med koranen där det står att man inte ska beblanda sig med de som inte delar en syn på Islam.  

Tycker väl inte heller att islam är nån riktig höjdare, men sen är det solklart att det är en mediapsykos atm att skriva om islam då det säljer som smör $$$$ making that muuulaaaa

Redigerad av HwardShore
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, säger HwardShore :

En anledning varför jag ogillar att prata politik och religion med de flesta är för att det konstant görs en problembeskrivning av symptomen som sker. Hör väldigt sällan någon komma med deras analys hur de tror symptomen uppstår eller en lösning. 

En ganska så uppenbar lösning är att verka för en högre grad av sekularisering och inte gå de radikaliserade elementen till mötes. Ser gärna att man kombinerar detta med liberala värderingar för att på så vis normalisera individens ansvar för sig själv. Mer mot humanism, mindre kollektivism. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prata med vanliga muslimer och hör vad de har att säga om att tolka koranen ord för ord, har ett par familjer i mitt bostadshus du kan få intervjua. Bibeln är inte så  kul bokstavstolka heller. JAG tror radikala muslimer en orsak av västvärldens destabilisering av mellanöstern i 30+ år och inte pga Islam.  Islam har 2,000 miljoner anhängare och ISIS var väl typ 50-80k pers, släng på ett mörkertal på det och du har ändå en löjligt liten andel med tanke på att hela mellanöstern har varit ett stort orosmoln i decennier. 

IS är ju knappast första terrororganisationen som har uppkommit av förtryck/religiösa/politiska skäl och inte den sista.

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger HwardShore :

En anledning varför jag ogillar att prata politik och religion med de flesta är för att det konstant görs en problembeskrivning av symptomen som sker. Hör väldigt sällan någon komma med deras analys hur de tror symptomen uppstår eller en lösning. 

Är ju inte direkt texten som gör att folk radikaliseras utan utomstående effekter i det vardagliga livet. där texterna blir ett typ av skyddsnät.

Tycker väl inte heller att islam är nån riktig höjdare, men sen är det solklart att det är en mediapsykos atm att skriva om islam då det säljer som smör $$$$ making that muuulaaaa

Yeah

giphy.gif

Väl formulerat! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger wc3ard :

Jag må vara väldigt övertygad om en del av de uppfattningar jag har i det här ämnet, men det är inte något jag blivit från ena dagen till det andra.

Uppfattar mig själv också som agnostisker. Man kan inte lita blint på religioner, särskilt när den används av vissa för att kontrollera andra människor. Men samtidigt finns det mycket med livet som för mig är oförklarligt, rent logiskt sett för mig bör liv inte ens existera, ej heller materia eller energi. Ingenting. Men det gör det ändå.

Du måste ju förstå att du kommer få mothugg när du skriver att du sedan länge är väl insatt i politik, samtidigt som du slänger med ord som landsförrädare å shit lol. Sen har du i princip inte bemött en enda av de frågor som jag ställde till dig. Det enda du svarade på var väl hur många du tror som kommer hit är terrorister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger wc3ard :

Terrorister = mindre än 1 promille.

IS Krigare +  mer än 1 promille, eftersom vi för flera år sedan bekräftat att över 80 som åkt för att strida med IS, men det finns naturligtvis ett mycket mycket större mörkertal.

Är det rimligt att bara för kanske 3-5 promille som kommer hit är terrorister/IS-krigare att förbjuda övriga som vill/måste emigrera? Om alla länder tänker så, får vi ju dels stängda gränser som väl inte är bra för nånting typ, och de som faktiskt råkar befinna sig i krig/krissituationer de får ju snällt stanna kvar där de är och hoppas att de inte dör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger wc3ard :

01:40 in i klippet får han frågan repeterad, denna gången mycket tydligt. "Vad tycker du om att man avrättar ateistiska bloggare"  (Vilket sker i flera muslimska länder)

Yasri Khan 03:08 "man säger att det här är kopplat till islam så behöver det inte betyda att det är kopplat till det" 
(Det här är ett typiskt islam apologetiskt svar, och det äcklar mig)

Nej, jag tycker inte det är bra att avrätta ateistiska bloggare. Är det vad jag ska svara på det här?

Ang. islam, kan jag väl kort säga att religiös fundamentalism ofta ger upphov till problem, ja.

Redigerad av Jag och mina mig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, säger Jag och mina mig :

Du måste ju förstå att du kommer få mothugg när du skriver att du sedan länge är väl insatt i politik, samtidigt som du slänger med ord som landsförrädare å shit lol. Sen har du i princip inte bemött en enda av de frågor som jag ställde till dig. Det enda du svarade på var väl hur många du tror som kommer hit är terrorister.

Naturligtvis får jag mothugg. Men visst, jag erkänner att jag gick på lite hårt där i början med att säga landsförrädare. 
jag kanske inte svarade på alla frågor, men tyckte jag fick med det viktigaste så det inte skulle bli så långdraget.
 

49 minuter sedan, säger Jag och mina mig :

Är det rimligt att bara för kanske 3-5 promille som kommer hit är terrorister/IS-krigare att förbjuda övriga som vill/måste emigrera? Om alla länder tänker så, får vi ju dels stängda gränser som väl inte är bra för nånting typ, och de som faktiskt råkar befinna sig i krig/krissituationer de får ju snällt stanna kvar där de är och hoppas att de inte dör.

Det är som sagt inte bara terrorister & IS-krigare som är problemet som sagt. Även islamistiska extremister vilket jag anser är många fler. Men det beror förståss var man drar den gränsen.
Om man som muslim knappt kan säga att det är fel att man i flera muslimska länder, förföljer och avrättar ateistiska bloggare, så anser jag att man är ganska så extrem.
Btw har jag inte påstått att vi nödvändigtvis ska ha en stängd gräns, det handlar om att ha det på en sund nivå, och att vi har krav på ID så vi vet vilka som kommer in i landet.
Många som kommit in de senaste åren är vuxna män som utger sig för att vara barn. Vilka är dessa kan man ju undra.

59 minuter sedan, säger Jag och mina mig :

Nej, jag tycker inte det är bra att avrätta ateistiska bloggare. Är det vad jag ska svara på det här?

Ang. islam, kan jag väl kort säga att religiös fundamentalism ofta ger upphov till problem, ja.

Du skrev tidigare  "Din uppfattning av islam verkar väldigt förenklad."

jag länkade den här videon bara för att lyfta fram fler problem jag ser med islam. Men nej, du behöver naturligtvis inte svara på det här, det är bara ett exempel jag lyfter fram som är anledning till varför jag ogillar islam. Det var inte en fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det "Ny" vecka, så jag tänkte göra en uppdatering på mål listan. Kanske bäst att försöka återgå till att få dagboken till att hamna mer om poker, än om politik.
Känner egentligen inte att jag "Bemästrar" GTO Opening rangen preflop, men det sitter ganska bra nu i alla positioner, inklusive SB, så jag tänkte stryka det från listan.
Jag kommer fortsätta plugga & repetera opening ranges den här veckan, medans jag påbörjar plugga nästa bit. Har fortfarande inte bestämt om jag ska börja plugga calling ranges, eller 3betting ranges. Det kan hända att jag tar mig an båda samtidigt. 
 

1. Preflop Opening Ranges.

2. Preflop Calling Ranges.

3. Preflop 3betting Ranges.

4. Preflop Sqeeze Ranges.

5. Preflop 4betting Ranges.

6. Preflop 5betting Ranges.

7. Preflop Calling Ranges vs 3bet

8 Preflop Calling Ranges vs 4bet

9. Preflop Calling Ranges vs 5bet.

10. Preflop Opening Bet sizing.

11. Preflop 3bet Sizing.

12. Preflop Hand Equities

13. Flop Hand Equities.

14. Turn Hand Equities.

15. Handrange Reading (Utifrån villains preflop & postflop actions, position och Hud stats)

16. Psyokologisk reading. (Vad tänker min motståndare, utifrån hans agerande?)

17.  Omvänd psykologi (Bli bra sätta sig in i hur mina motståndare läser mig, och vända det till min fördel genom att t.ex ge falska tells.)

18. Blockers påverkan.

19. Disciplin & Konstant spelstil (Följa inlärda strategier disciplinerat, för att motverka svackor. Mindre experimenterande och svajjande från det jag lärt mig)

20. Repetera det jag lärt mig hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger HwardShore :

En anledning varför jag ogillar att prata politik och religion med de flesta är för att det konstant görs en problembeskrivning av symptomen som sker. Hör väldigt sällan någon komma med deras analys hur de tror symptomen uppstår eller en lösning. 

Om man istället ser det utifrån en person som flytt från Mellanösterns ögon. Där USA tillsammans med Israel och Europa övertar deras landområden och naturresurser, utan några som helst belägg att göra så. Strategiskt bombar sönder landets infrastruktur. Därefter kan då Europa och USA snällt "erbjuda/tvinga" landet att acceptera och installera en centralbank som har bärande valuta petrodollar och "få" skuldsätta landet för att bygga upp det igen. därmed kan USA minska sin egen skuldsättning då andra skuldsätter sig i deras ställe.

Många muslimer jag har pratat med delar den beskrivningen. Titta bara på länderna USA har krigat genom historien. Innan har länderna aldrig haft någon centralbank som har petrodollar som valuta. Efter fredsmaskinen kommer in så är det alltid en fin centralbank installerad och klar för skuldsättning.  Länderna utan centralbank är nu t ex Nordkorea och Iran (to be continued)

Effekten av detta leder såklart till att många kommer sky hat över väst/israel, och bli mer konservativa i sitt förhållningssätt för att försvara sig. Det är då många vänder sig till är religion, där det finns fasta ramar samt en trygghet inom gruppen, och ett led till en mer radikal och strikt tolkning blir därför lätt. 

Är ju inte direkt texten som gör att folk radikaliseras utan utomstående effekter i det vardagliga livet. där texterna blir ett typ av skyddsnät. Det står ju minst lika sjuka saker i gamla testamentet och i judarnas texter. Om man läser judiska texterna så står det där att judarna är det utvalda folket som ska leda resten, då de är likvärdiga med boskapsdjur, om man ska jämföra med koranen så står det att man inte ska i onödan beblanda sig med icke troende, men om personen är intresserad av islam ska du stå med öppna armar. Detta är ju inte möjligt för en jude  Då det är något man föds till enligt deras tro. Vilket gör den texte till rasism i den renaste form. I jämförelse med koranen där det står att man inte ska beblanda sig med de som inte delar en syn på Islam.  

Tycker väl inte heller att islam är nån riktig höjdare, men sen är det solklart att det är en mediapsykos atm att skriva om islam då det säljer som smör $$$$ making that muuulaaaa

Mycket foliehatt över det här inlägget. Att USA, Israel och Europa tagit över landsområden "utan några som helst belägg" stämmer ju inte alls, och ska Nordkorea och Iran vara bra exempel hur det gått för länder som inte blivit invaderade? Eller var det bara en observation? Har verkligen inte lust att gå in djupare på det dock eftersom det är riktigt off topic, är mer intresserad av det fetstilta stycket. 

Ja, bibeln är ingen toppenbok heller. Särskilt inte gamla testamentet som förmodligen är mer barbarisk än koranen i många avseenden. Om vi håller oss till Sverige som denna diskussion faktiskt handlar om är detta helt irrelevant. Vi har redan sekulariserat oss från kristendomen och det är ytterst få i vårt land som öht bryr sig om vad som står i bibeln. Judendomen är otroligt liten och jag tror vi alla är överens om att det inte är en religion som tar särskilt stor plats i vårt samhälle. Islam växer å andra sidan så det knakar i Sverige, och vi har redan 800k+ i vårt land (http://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/). Fram till 2050 kan det bli 30% av hela vår befolkning.

Gillar också hur du har handplockat hemska avsnitt från gamla testamentet och ställt det mot ett milt citat från koranen. Varför tog du inte t.ex. något av dessa citat om icke-troende istället: 

"[Remember] when your Lord inspired to the angels, "I am with you, so strengthen those who have believed. I will cast terror into the hearts of those who disbelieved, so strike [them] upon the necks and strike from them every fingertip."

"So when you meet those who disbelieve [in battle], strike [their] necks until, when you have inflicted slaughter upon them, then secure their bonds, and either [confer] favor afterwards or ransom [them] until the war lays down its burdens. That [is the command]. And if Allah had willed, He could have taken vengeance upon them [Himself], but [He ordered armed struggle] to test some of you by means of others. And those who are killed in the cause of Allah - never will He waste their deeds."

"Fight those who do not believe in Allah or in the Last Day and who do not consider unlawful what Allah and His Messenger have made unlawful and who do not adopt the religion of truth from those who were given the Scripture - [fight] until they give the jizyah willingly while they are humbled." (jizyah är en specifik skatt för icke-muslimer)

Tycker du fortfarande koranen är snäll mot folk som inte tror? Är det inte lite sjukt också att man isåfall måste "intressera" sig för Islam om man ska bli omhändertagen med öppna armar enligt citatet du använde?

Och ja det må vara sant att texten i sig inte är orsaken till radikaliseringen. Det betyder ju inte att man ska blunda för texten och belysa problemen som den orsakar. Var tror ni alla skeva idéer som praktiseras kommer ifrån? Tror ni muslimska kvinnor hade gått runt med slöja om det inte vore för Koranen och andra heliga texter? Är det inte texten som får 70% av den Egyptiska befolkning att tycka att apostater ska bestraffas med döden? Fler sjuka exempel på vad "icke-extrema" muslimer faktiskt tycker kan ni hitta här http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Finns många skeva exempel från västvärlden också. Hittar inte den källan nu, men enligt undersökningar gjort på brittiska muslimer är det en överväldigande majoritet som tycker att homosexualitet är en moralisk synd t.ex. Jag tror inte den siffran skiljer sig särskilt mycket från Sverige.

1 timme sedan, säger killerwolf2 :

prata med vanliga muslimer och hör vad de har att säga om att tolka koranen ord för ord, har ett par familjer i mitt bostadshus du kan få intervjua. Bibeln är inte så  kul bokstavstolka heller. JAG tror radikala muslimer en orsak av västvärldens destabilisering av mellanöstern i 30+ år och inte pga Islam.  Islam har 2,000 miljoner anhängare och ISIS var väl typ 50-80k pers, släng på ett mörkertal på det och du har ändå en löjligt liten andel med tanke på att hela mellanöstern har varit ett stort orosmoln i decennier. 

IS är ju knappast första terrororganisationen som har uppkommit av förtryck/religiösa/politiska skäl och inte den sista.

Det är ingen som behöver bokstavstolka bibeln eftersom till skillnad från koranen så tror inte kristna att det är guds exakta ord. Huruvida det är relevant för Sverige vet jag inte, kristendomen orsakar inte problem i vårt land idag och förtrycker inte hundratusentals kvinnor i vårt land. Vi som hänger här på pokerforum är förmodligen lite mer priviligerade och upplever inte dessa förtryck i vårt vardagliga liv, vilket gör det väldigt enkelt att sitta och försvara denna kultur och hänvisa till något annat som är jättedåligt (bibeln i detta fall). Jag tycker det är riktigt ohederligt och ett direkt svek mot alla utsatta kvinnor i förorterna och andra ställen runtom i världen. 

Jag tror också att västvärldens destabilisering är en orsak till radikaliseringen av muslimer. Finns ju massa bilder från 60- och 70-talet från mellanöstern där samhället ser betydligt mer "jämställt" ut. Vad som orsakat det spelar tyvärr ingen roll; det är där nu och måste bekämpas. Och hur är det relevant om IS är den första eller sista terrororganisationen? Det är den som är störst nu, därför pratar vi om den nu. Om det nästa gång är kristendomen som bryts ut på samma sätt så kommer vi bemöta det på samma sätt.

För övrigt känns det som att folk inte riktigt har koll på hur utbrett extremism är inom Islam runtom i världen. Se från 4.05 i denna video för en övergripande bild 

 

 

Redigerad av FRAEEN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt snack om landsförräderi är urlöjligt. Riktig NMR-retorik. Det finns väl ingen som på fullaste allvar tror att våra folkvalda politiker medvetet vill försämra vårt land? Oavsett utfall efter deras ageranden så måste man ju ändå tro att det funnits en genuin välvilja för landets bästa. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger killerwolf2 :

prata med vanliga muslimer och hör vad de har att säga om att tolka koranen ord för ord, har ett par familjer i mitt bostadshus du kan få intervjua. Bibeln är inte så  kul bokstavstolka heller. JAG tror radikala muslimer en orsak av västvärldens destabilisering av mellanöstern i 30+ år och inte pga Islam.  Islam har 2,000 miljoner anhängare och ISIS var väl typ 50-80k pers, släng på ett mörkertal på det och du har ändå en löjligt liten andel med tanke på att hela mellanöstern har varit ett stort orosmoln i decennier. 

IS är ju knappast första terrororganisationen som har uppkommit av förtryck/religiösa/politiska skäl och inte den sista.

Det har redan gjorts!

http://www.pewglobal.org/2010/12/02/muslims-around-the-world-divided-on-hamas-and-hezbollah/

Flera kapitel:

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Det ni försöker avfärda som promille utgör i själva verket miljontals.

Mysigt exempel på islam i praktiken, i modern tappning, i det land som alltid framhävs som det mest moderata:

https://www.nytimes.com/2017/01/12/world/asia/indonesia-sharia-law-aceh.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger FirstBlood :

et ni försöker avfärda som promille utgör i själva verket miljontals.

vi tar t.ex. 8 miljoner av 2,000 miljoner muslimer. Det är 4 promille.

 

20 minuter sedan, säger FRAEEN :

Det är ingen som behöver bokstavstolka bibeln eftersom till skillnad från koranen så tror inte kristna att det är guds exakta ord.


Det är ju just det "jag invänder mig mot. MIN anekdotiska erfarenhet är att "vanliga" muslimer inte gör det och är det så -  är det 1992 or so miljoner muslimer som inte bokstavstolkar.

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är islam den överlägset största tron här i världen, kristendomen har fler registrerade anhängare men en hiskeligt stor del är inte särskilt religiös av dessa och går knappt till kyrkan en söndag och hade varenda muslim trott så blodigt på koranen som ni hävdar så hade dom mördat bort oss  otrogna över en natt då vi pratar var femte person.

Jag skall vara feg och avsluta mina inlägg om det här ämnet här medan det är civilt. Är ett sånt där ämne för mig där jag inte vill ha min världsbild på medmänniskor rämnad på intet sätt(debattmotståndare eller gud förbjude nya  insikter)  för det skulle förstöra hela min person och min tilltro på människan. En ståndpunkt jag vägrar ändra på mig, och det är väl det själva grundproblemet i guess, ingen är villig ändra på sig särskilt lätt. jag är hellre naiv och godtrogen än alternativen.

var precis såna här diskussioner som ledde till att jag tog bort min förra användare heh.

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, säger killerwolf2 :

Det är ju just det "jag invänder mig mot. MIN anekdotiska erfarenhet är att "vanliga" muslimer inte gör det och är det så -  är det 1992 or so miljoner muslimer som inte bokstavstolkar.

Ja det stämmer såklart att många muslimer inte lever helt efter koranen, lyckligtvis. Jag köper fortfarande inte det här med att man kan tolka boken på olika sätt (se källan i mitt första inlägg och citaten från det andra). Antingen tar man avstånd från vad som faktiskt står eller så gör man inte det. Hade en liknande bok skrivits idag som hade varit riktad mot muslimer på samma sätt som koranen är antisemitisk och rentav uppmanar till mord på icke-troende hade författaren förmodligen blivit dömd för hatbrott eller uppmaning till våld. Ingen hade förstås försvarat en sån text eller påstått att man kan tolka den annorlunda. 

13 minuter sedan, säger killerwolf2 :

För övrigt är islam den överlägset största tron här i världen, kristendomen har fler registrerade anhängare men en hiskeligt stor del är inte särskilt religiös av dessa och går knappt till kyrkan en söndag och hade varenda muslim trott så blodigt på koranen som ni hävdar så hade dom mördat bort oss över en natt då vi pratar var femte person.

Islam är väldigt utbrett i fattigare delar av världen så att de hade kunna "mörda bort oss" pga övertag i absoluta siffror stämmer ju inte. Vet inte riktigt vad syftet med det här inlägget var, ingen påstår att Islam är mindre än vad det är. Jag personligen hoppas att det inte växer sig större, som med alla andra dogmatiska religioner och liknande.

--------------------------------------

Måste balansera mig här lite och betona att en röst på SD inte nödvändigtvis är en lösning på våra problem med Islam. Jag tror att det på något mirakulöst sätt måste ske en upplysning inom Islam som kommer inifrån. Med SD kommer vi istället få mer kristendom, vilket känns som ett stort steg bakåt. 

Ur SD:s partiprogram 2014: 

"Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intim sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten. Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen som kristendomen och den svenska kyrkan. Det svenska språket, konsten, litteraturen, filosofin, moralen, traditionerna, arkitekturen, musiken m.m. är alla exempel på samhällsområden som varit och är starkt färgade av vårt kristna arv. Påverkan har dock också varit ömsesidig. Förhållandena, förutsättningarna och kulturen i vårt land gjort att den svenska kristendomens historia innehåller vissa särdrag i jämförelse med andra kristna länder. Många kristna högtider och traditioner är fortfarande en självklar del av vår nationella kultur och utgör viktiga inslag även i många icke troendes liv. Att känna till och förstå det svenska kristna kulturarvet är en viktig nyckel till att förstå vårt lands historia, kultur och samtid. Bevarandet av detta kulturarv är således en angelägenhet för alla svenskar, troende såväl som icke-troende. För att kunna förhålla sig strikt religiöst neutral skulle staten behöva fjärma en betydande del av det svenska kulturarvet ifrån de offentliga verksamheterna och det offentliga rummet och detta är ingenting som Sverigedemokraterna ser som önskvärt. Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige."

Redigerad av FRAEEN
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, säger killerwolf2 :

vi tar t.ex. 8 miljoner av 2,000 miljoner muslimer. Det är 4 promille.

 


Det är ju just det "jag invänder mig mot. MIN anekdotiska erfarenhet är att "vanliga" muslimer inte gör det och är det så -  är det 1992 or so miljoner muslimer som inte bokstavstolkar.

Tycker det är tråkigt att du inte vill fortsätta, men just det här med anekdotisk bevisföring ger ju verkligen ingenting, framförallt inte när tillgänglig data visar annat. 8 miljoner täcker inte ens in i närheten av alla som t.ex. anser att stena någon till döds för otrohet eller dödsstraff för att lämna islam är acceptabelt.

Redigerad av FirstBlood
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, säger killerwolf2 :

Jag skall vara feg och avsluta mina inlägg om det här ämnet här medan det är civilt. Är ett sånt där ämne för mig där jag inte vill ha min världsbild på medmänniskor rämnad på intet sätt(debattmotståndare eller gud förbjude nya  insikter)  för det skulle förstöra hela min person och min tilltro på människan. En ståndpunkt jag vägrar ändra på mig, och det är väl det själva grundproblemet i guess, ingen är villig ändra på sig särskilt lätt. jag är hellre naiv och godtrogen än alternativen.

var precis såna här diskussioner som ledde till att jag tog bort min förra användare heh.

Förståeligt, jag avslutar gärna här också. Känns som att jag fått fram det mesta av mitt budskap. Angående det fetstilta vill jag dock påpeka att det är dåliga idéer som jag diskuterar och inte synen på mänskliga individer.

Redigerad av FRAEEN
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger FRAEEN :

Mycket foliehatt över det här inlägget. Att USA, Israel och Europa tagit över landsområden "utan några som helst belägg" stämmer ju inte alls, och ska Nordkorea och Iran vara bra exempel hur det gått för länder som inte blivit invaderade? Eller var det bara en observation? Har verkligen inte lust att gå in djupare på det dock eftersom det är riktigt off topic, är mer intresserad av det fetstilta stycket. 

Jag gjorde bara min egen analys på hur jag ser på händelseförloppet. Om det är foliehatt och trollgubbe, fine sa aldrig att de var fakta heller. kommer någon med en annan analys som verkar vettig så lyssnar jag gärna. . La inte heller några värderingar i vem som var bättre eller sämre av de två.  Kan vara bra att läsa en text och försöka förstå helhetsmeningen istället för att läsa mening för mening och leta kontrastrategier för att få en så hög bb/100 det bara går m8. Livet har ingen graf :)

Kör en liknelse med pokern. 

Om man nu ska (bekämpa) som du säger ett problem. kan de ofta vara bra att ta reda på vad som hänt preflop innan man börjar bekämpa saker som blivit fel postflop

 

much love

Redigerad av HwardShore
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger HwardShore :

Jag gjorde bara min egen analys på hur jag ser på händelseförloppet. Om det är foliehatt och trollgubbe, fine sa aldrig att de var fakta heller. kommer någon med en annan analys som verkar vettig så lyssnar jag gärna. . La inte heller några värderingar i vem som var bättre eller sämre av de två.  Kan vara bra att läsa en text och försöka förstå helhetsmeningen istället för att läsa mening för mening och leta kontrastrategier för att få en så hög bb/100 det bara går m8. Livet har ingen graf :)

Kör en liknelse med pokern. 

Om man nu ska (bekämpa) som du säger ett problem. kan de ofta vara bra att ta reda på vad som hänt preflop innan man börjar bekämpa saker som blivit fel postflop

 

much love

Majoriteten av ditt inlägg var off topic så jag valde att besvara det som var relevant för diskussionen i fråga. Att kalla det för ”kontrastrategier för att få en så hög bb100” får stå för dig.

Om vi ska fortsätta med vaga analogier kan jag väl istället skicka tillbaka bollen: det har redan begåtts grova misstag preflop och vi befinner oss nu i ett problematiskt läge postflop där jobbiga beslut måste fattas. Visst kan vi lära oss av misstagen och justera vårt agerande preflop till nästa hand, men det är en helt annan diskussion eftersom vi inte befinner oss där nu.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag har så värst mkt att tillägga egentligen å känner inte direkt att jag egentligen är rätt person att ta dessa debatter. Det där med å inte rösta å att jag känner mig rätt opolitisk, gör att det tar mig rätt lång tid (och egentligen borde jag även researcha) för att komma med vettiga svar. Tänkte bara säga att det ändå är med behållning jag läst FRAEENs, HwardShores med fleras svar.

GL med pokern TS

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att ha STARTPUNKTER istället för DEADLINE på uppgifter? (Ny Psykologisk Teori)

Jag har precis kommit på en ny teori. Jag tror att det kan vara mycket bättre att ha en startpunkt för sina uppgifter, hellre än att ha deadline för sina uppgifter.
Om jag t.ex skriver upp en lista på uppgifter som har deadlines, men som saknar en startpunkt, innebär det att mellan nutid och deadline har jag möjlighet att utföra uppgiften som ligger framför mig, när jag vill fram tills att uppgiften är klar, eller deadline. Detta innebär att för varje stund jag chillar, ser på tv, spelar cs, och försöker slappna av, så prokrastinerar jag uppgiften jag har framför mig.... Lösningen på detta kan man tycka ska vara att bara utföra uppgiften så den blir klar, så har jag ingenting att oroa mig över längre, jag behöver inte längre prokrastinera.... Tyvärr verkar detta inte fungera heller, eftersom när jag blir klar med en uppgift, finns alltid en till uppgift, med ett nytt deadline, som bara byter ut min förra uppgift. Jag kan aldrig någonsin känna mig ledig när jag bockar av en uppgift, för bakom den uppgiften finns alltid en ny uppgift, eller målsättning man måste bli färdig med.

Min teori om att få oron att försvinna över ogjorda uppgifter, och ouppklarade mål, är egentligen ganska enkel. Att istället för att ha deadline, tänker jag testa att ha STARTPUNKTER.
Dvs att jag bestämmer att jag ska påbörja dessa uppgifter en bestämda tidpunkter.  Istället för deadlines för dessa uppgifter, har jag framtida uppgifter, med egna STARTPUNKTER, som i sig fungerar deadlines.

Det kanske låter efterblivet, men teorin är såhär.... När jag har STARTPUNKTER Mellan nutid > starttid på mina uppgifter, behöver jag inte oroa mig, stressa upp mig, eller prokrastinera. Jag kan känna mig 100% ledig, göra vad jag vill, chilla utan att känna stress, eftersom jag ändå inte tänker påbörja uppgiften förränn min startpunkt för uppgiften.... Till skillnad från att bara ha deadline på uppgiften, så kan jag oroa mig över denna uppgift hela tiden, eftersom den ligger som en mörk skugga i bakhuvudet, och gnager och gnager, även när jag försöker chilla. Jag blir trött av att tänka på uppgiften, utan att egentligen för stunden jobba på uppgiften. Och när jag löser uppgiften känner jag mig inte heller ledig, för bakom den ligger alltid en ny uppgift, en ny deadline.

Rent praktiskt så är det inte någon skillnad på utförandet av uppgifterna överhuvudtaget. Mentalt däremot kanske skillnaderna är gigantiskt stora.
Har någon annan några tankar kring detta? Kan det ligga någonting i den här teorin överhuvudtaget, eller är jag helt ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...