Gå till innehåll

Utveckla GTO Preflop Ranges + Bet sizing


wc3ard

Recommended Posts

Hej!

Har kollat runt efter "GTO" Preflop Opening/Calling/3bet och continuation Ranges, men efter att ha jämfört ett antal med varandra, och ser att de skiljer sig kraftigt mot varandra, så innebär det att de är imperfekta.

 

Nu vill jag ha lite hjälp från communityt här att göra en rejäl fördjupning i ämnet preflop ranges. Jag har teorier om detta, och så vitt jag förstår, så finns det 2 olika typer av handranges.

1. Icke polariserad handrange.... Dvs att man spelar starkare händer på ett visst sätt, och man spelar svagare händer på ett annat sätt.

2. Polariserad handrange... Dvs att man spelar de starkaste händerna på samma sätt som de svagaste händerna, och de "medelstarka" händerna spelar man annorlunda jämfört med  de bästa/sämsta.

Jag skulle föredra att utveckla en GTO polariserad range, då jag tror att den inte är lika förutsägbar. 

 

Vill någon/några fördjupa sig i det här ämnet med mig? Jag tror att det är A & O att bemästra Opening/Calling/3Bet/4Bet/Continuation ranges, Open sizing och 3-Bet Sizing (För varje postition vs olika positioner och betsizes/3-Bet sizies) för att bli ett riktigt pokerproffs.

Om man ska bli proffs, är det lika bra att man gör allting rätt från grunden, är min tanke. Om någon har lite idéer, eller vill haka på fördjupningen av ämnet, får ni gärna göra ett inlägg eller skicka ett pm.

 

Tack för svar!

Redigerad av wc3ard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ge mer information för att någon ska kunna hjälpa dig. Vilka speltyper handlar det om från första början? Turrar, 6max cash eller 5 max på svs? Vilka stakes spelar också roll hur wide och hur stort du ska öppna. Man kan förklara det enkelt så här att det inte finns 1 ''gto chart'' som kommer vara max EV på alla bord du spelar. Mycket ska anpassas till vilka sorts spelare det sitter på bordet. 

Hur wide du profitabelt kan öppna/3 betta står i direkt korrelation till hur bra du kan spela postflop. Även om en chart säger att du ska öppna t.ex A2s, Ato utg så kanske du inte har postflop kompetensen för att kunna squeeza ur +ev för botten av den chartens öppnings range. 

En öppnings range för ett bord kan du ju enkelt bygga i huvudet då du öppnar, raisar eller squeezar toppen av rangen(pocket ess) ända ner till den sämsta handen som du tror att generera vinst med för den hand eller spot du sitter i. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag glömde verkligen nämna det väsentliga några väsentliga bitar ja! :D 

Texas Holdem 6-Max, Zoom på pokerstars. jag vill ha ranges för NL $100 (Pendlar mellan NL $2/$5/$10 just nu, fokuserar mer på inlärning än att spela så mycket)

Skulle vilja ha en "bas" range att utgå ifrån, t.ex när jag inte har tillräckligt mycket information/statistik om de övriga spelarna runt bordet.

Vill också ha en "del 2" på min range. Anpassat efter olika sorters spelare man möter runt bordet. Helst high stakes....

Men det kanske blir för mycket det här.... Så steg 1 är väl att börja jobba på någon sorts opening range + bet sizing.

(Även om jag skulle vilja utveckla ranges för calling, 3betting, 4betting, och continuation ranges också, kanske det blir lite mycket att ta sig an allt på en gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

3 Olika RFI Ranges att jämföra

Har tagit reda på opening ranges som rekommenderas av helt olika "pokercoaches" som lär ut sina rekommenderade ranges.... 
Dessa ranges ser lite olika ut, och självklart skulle jag vilja lära mig de bästa generella ranges att spela efter, (som utgångspunkt när man inte har information om motståndet,(t.ex zoom)

De olika range's jag har börjat studer är 1. Josef rantamaki's ranges, som han har lagt upp på youtube. "Ultimate Guide To Opening Ranges"
Denna guide är 4 år gammal, så jag tänkte att jag kanske behövde uppdatera mig.

Så jag sökte efter någonting nyare, och hittade "Udemy Poker Preflop Master, unexploitable-preflop-strategy" 
Där de säger att de är flera pokerproffs som gått ihop och spenderat en del tid till att ta reda på vilka ranges som är GTO att spela efter, utan info om motståndaren såklart, 
+ finns en viss flexibilitet i guiden, där de ändrar ranges litegrann beronde på om motståndaren har lösa lr tighta stats... Men jag kmr bara att lära mig GTO Ranges, iaf till en början.

Slutligen tog jag hem Doug Polks RFI Guide som är gratis om man skriver upp mailen, för att jämföra även denna med Josefs guide, och Udemys guide...
Dock Innefattar Doug Polks RFI Guide bara opening ranges, vilket säger sig själv. Men det är bättre än ingenting, så jag tankade även hem denna för att jämföra.

Tänkte ladda upp screenshots på RFI Rangesen här från de olika guiderna, för att få höra era tankar kring de olika rangesen, och se om det går att krama ur det bästa ur dessa, och sedan applicera det i sitt eget spel, men är det någon som ens läser den här tråden, eller ska jag lägga upp det i en annan tråd, t.ex i dagboken, eller någon annanstans?
Annars är det nog inte värt besväret, för det lär nog ta en stund. 

ÄH, jag börjar med att lägga upp RFI från UTG, om det leder till något positivt fortsätter jag med att lägga upp för resterande positioner också... Here goes:
Josef Rantamaki's RFI UTG från 2014: Josef Rantamaki RFI.bmp
Udemy RFI UTG  "GTO" från 2018: Udemy RFI GTO.bmp
Doug Polk RFI UTG från 2016: Doug Polk RFI.bmp  < (Denna gäller FR, men så vitt jag förstår är LJ i Fullring likvärdig med UTG i 6-max, men rätta mig gärna om jag har fel)

Jämför dessa ranges, och kom med lite feedback på vad ni tycker...
Rekommenderar ni att addera eller subtrahera vissa händer så får ni gärna nämna det
.
Kommer ni med bra med feedback, så lägger jag upp RFI's för fler positioner som vi kan jämföra och bearbeta.

Redigerad av wc3ard
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, säger fanskap122 :

Får inte länkarna att funka.

" This attachment is not available. It may have been removed or the person who shared it may not have permission to share it to this location. "

Var något fel med formatet tror jag.... Det verkar fungera bättre med PNG. Syns det nu då? 
 

Josef Rantamaki's Opening Range -2014 (Polariserad range)

933802430_JosefRantamakiRFI.png.f70c2c0dff0b5bd1e8f4c6f1401dfd6f.png



Udemy's Opening Range (GTO enligt vad de påstår) -2018 (Polariserad range tror jag)

553188509_UdemyRFIGTO.png.1cfdece03f275cb9d51e65c27e6006b3.png



Doug Polk's RFI Opening Range -2016 (Verkar inte vara en polariserad range)

565867028_DougPolkRFI.thumb.png.ae08216f4dcc1352151f52d66ed0e365.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2018-08-23 kl 13:51, säger fanskap122 :

Får inte länkarna att funka.

" This attachment is not available. It may have been removed or the person who shared it may not have permission to share it to this location. "

Dom här Opening ranges blev ganska utdömda för att vara för tajta... kolla den andra tråden jag la upp istället, där har jag udemys andra rekommenderade opening range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...