Gå till innehåll

Prova leva på poker?


Slipknot345

Recommended Posts

Har ett par veckor funderat på om man skulle säga upp sig under en period och prova leva på Poker.

Har just nu 80000 kr löst som jag kan använda till hyra, mat och bankrulle. Vet att det inte är mycket men har billig hyra på 3800, bredband 300 och sen matkostnader så utan nöjen kan man leva på 7-8 tusen grovt räknat.

Tänkte att man i så fall betalar alla hyror för ett halvår innan, lägger undan pengar till alla räkningar och ser hur mycket man har kvar till bankrulle.

Tror ni detta är möjlighet, vilka nivåer skulle jag kunna köra (Bara intresserad av SNG och turneringar) om jag hade ungefär 40k fritt kvar?

Min bakgrund inom poker är att jag kört på fritiden till och från sen jag fyllde 18 för 8 år sen.

Ligger 250k plus under denna tid och har studerat en del teori. Har aldrig tryckt in stora volumer med helt förutbestämda buyins för jag aldrig haft tid.

Har utvecklats mycket senaste året genom Twitch och att jag spelat mycket mer än vanligt. Ungefär hälften av min profit kommer från senaste halvåret.

Om det skulle gå dåligt kan jag alltid fixa ett jobb igen och börja leva normalt. Skulle vara kul och ser detta som min sista chans att prova innan man skaffar ett allt för seriöst jobb eller familj.

Så min fråga är bara om det verkar rimligt med de pengarna jag har, vilka nivåer man ska köra och om ni har andra ideer?

Redigerad av Slipknot345
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ett halvtids-jobb och spela poker vid sidan av tills du känner du känner dig övertygad om att det är rätt val. Ingen på PF kan säga om det är rätt eller fel. Skulle personligen vilja ha en bra bit mer än 120 000kr om jag förstått dig rätt. Stressen av en downswing när man inte har mycket pengar bakom är inte att leka med. 

Mina 5 cents

Edit: Har sett många "proffs" med mindre pengar bakom så säger inte det är omöjligt, men oftast är det psykiska välmåendet på dessa mycket längre än de som har mer säker ekonomi. 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick i samma tankar som dig för knappt två år sedan. Slutade med att jag sa upp mig för att spela MTTs på heltid, vilket jag gör än idag. Hade dock mer än 80 k bakom. Skulle säga att 80 k går om du är extremt disciplinerad med BRM och är villig att spela låga stakes till en början. Typ avg buy in 15-20 $. 

Som GTOBåten nämner ovan är stressen i en downswing betydligt mer påtaglig om du inte har en bra ekonomi att luta dig mot. Hade en downswing på ungefär 30 k $ med en avg buy in på cirka 50 $ över 5 k games. Detta var såklart inte bara varians utan spelade emellanåt dåligt. Om jag inte hade haft ett rejält startkapital hade jag förmodligen inte klarat den perioden. Den viktigaste egenskapen om du vill spela turneringar långsiktigt är utan tvekan ett bra money management. 

Redigerad av Tagzzz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...