Gå till innehåll

Ändras sannolikheten? Eller ändras den inte?


Folke Rosvall

Recommended Posts

6 minuter sedan, säger MJ :

En oddskalylator gör beräkningar på redan kända hålkort. Du går ifrån din ursprungsfråga. 

Det är ingen motsättning. Vi har redan konstaterat att det bästa val vi kan göra under spelets gång är det som vi gör med den ofullständiga information vi har vid pokerbordet.

Men mitt exempel med oddskalkylatorn visar hur oddsen varierar när nya kort läggs upp. Avsikten är att visa hur lite nya A påverkar det slutliga reslutatet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

board: As6hTc
Hand Equity Wins Ties
KsKd 79.49% 849,573 2,348
** 20.51% 218,269 2,348
 
board: As6hTcAc
Hand Equity Wins Ties
KsKd 88.28% 40,182 44
** 11.72% 5,314 44
 
board: As6hTcAcAh
Hand Equity Wins Ties
KsKd 95.51% 945 1
** 4.49% 44 1

Så, varsågod.

Misstänker att övningen att sätta motståndaren på en rimlig range går långt över huvudet på dig, men ovanstående ger en indikering på vad vi diskuterar.

 

Redigerad av Ola Brandborn
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning: 

Teori från början: när nya A läggs upp ändras inte sannolikheten att någon har ett A. Detta eftersom det finns ett vidgat begrepp inom sannolikhetslära som du väljer kalla verklig sannolikhet. 

 

Sedan blir överbevisad och får veta att verklig sannolikhet är tydligen något som fler känner till under benämningen utfall. En väldigt dålig benämning enligt dig. Ingen kommer med riktigt bra bevis för att du ska ändra dig där inte. 

Men det finns såklart mer att diskutera. Oksannolikheten ändras, men ändras den mycket? 

Hence, ny teori: den ändras inte mycket

Bevis: En oddskalkylator där motståndaren har ett A samt ett exempel där de inte har ett A. Exemplet visar att sannolikheten för vinst inte ändras speciellt mycket. 

 

En fråga jag nu ställer ( och jag tycker du borde ställt dig) : Uträkningen är korrekt, men har du räknat på det som var ursprungsfrågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ 1är korrekt Folke, precis såsom flera påpekat tidigare.

Du skriver: "Om brädan hade delats ut först, och hålkorten först därefter, så faller hela mitt resonemang. Då hade jag aldrig startat tråden."  Ordningsföljden på de utdelade korten spelar dock inte någon roll för sannolikhetsberäkningarna.

Du skriver att bilen inte flyttar sig i Olas bifogade Get-problem. Nej, bilen flyttar sig inte men sannolikheten för att vinna bilen ökar om deltagaren väljer att byta lucka.

Min lösning på Get-problemet från en matematikkurs bifogas och jag fick samma svar som personen i Olas video.

Getproblemet.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 timmar sedan, säger Ola Brandborn :
board: As6hTc
Hand Equity Wins Ties
KsKd 79.49% 849,573 2,348
** 20.51% 218,269 2,348
 
board: As6hTcAc
Hand Equity Wins Ties
KsKd 88.28% 40,182 44
** 11.72% 5,314 44
 
board: As6hTcAcAh
Hand Equity Wins Ties
KsKd 95.51% 945 1
** 4.49%

Jag hämtade mina siffror från CardPlayers oddskalkylator. Jag hade gärna velat ha motståndaren på en slumpmässig hand i stället, men hittade inget sådant alternativ. Din tabell är intressant. Var på Internet kan man hitta denna möjlighet?

I ditt fall så får vi siffrorna 79 - 88 - 96, vilket får sägas vara en sammanvägning av mina 10 - 5 - 0 och 97 - 100 - 100 med hänsyn till antalet fall med och utan A.

Jag tackar för ditt klargörande.

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag hämtade mina siffror från CardPlayers oddskalkylator. Jag hade gärna velat ha motståndaren på en slumpmässig hand i stället, men hittade inget sådant alternativ. Din tabell är intressant. Var på Internet kan man hitta denna möjlighet?

I ditt fall så får vi siffrorna 79 - 88 - 96, vilket får sägas vara en sammanvägning av mina 10 - 5 - 0 och 97 - 100 - 100 med hänsyn till antalet fall med och utan A.

Jag tackar för ditt klargörande.

Suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag hämtade mina siffror från CardPlayers oddskalkylator. Jag hade gärna velat ha motståndaren på en slumpmässig hand i stället, men hittade inget sådant alternativ. Din tabell är intressant. Var på Internet kan man hitta denna möjlighet?

I ditt fall så får vi siffrorna 79 - 88 - 96, vilket får sägas vara en sammanvägning av mina 10 - 5 - 0 och 97 - 100 - 100 med hänsyn till antalet fall med och utan A.

Jag tackar för ditt klargörande.

Propokertools eller pokerstrategy equilab funkar fint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att pokerkalkylatorerna räknar rätt, utifrån informationen! Kalkylatorn använder en likformig sannolikhetsfördelning över "rangen" och i sådana fall så ökar din Equity, när det andra Esset kommer på Turn. Men om man på Turn anser att man har information som gör att sannolikhetsfördelningen  ser annorlunda ut, så skulle din Equity kunna minska. Så det kokar ner till vilken bedömning man gör.

Det är lite som Schrödingers katt, som sitter i en låda med ett radioaktivt preparat, som är både död och levande samtidigt. Detsamma gäller innan showdown, båda utfallen exsisterar han både har A och inte A samtidigt. Vid showdown vet man säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag hämtade mina siffror från CardPlayers oddskalkylator. Jag hade gärna velat ha motståndaren på en slumpmässig hand i stället, men hittade inget sådant alternativ. Din tabell är intressant. Var på Internet kan man hitta denna möjlighet?

PokerStove är ett gratis offline verktyg för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...