Gå till innehåll

The Short Stack Experiement


freddex1989

Recommended Posts

Spelar inte så mycket livepoker för tillfället och det dricks för lite öl också. Det är inget jag tänker ändra på just nu, men jag vill göra en pokerutmaning, ett experiment, som jag funderat på en tid.

Avsätter först 400 kr till 20 inköp á 20 kr på 0,25/0,50 på SvenskaSpel. Shorthanded för maximal action. När jag spelat 20 bord, tills jag antingen är tom eller har minst dubblat, så går jag vidare till nästa nivå med x antal skott. Osv. Upp till 2/4. På första nivån har jag alltså 20 liv som jag ska förvalta. Det kan vara 0 inköp och jag kan ha 40 (eller mer) när jag går upp. Jag stänger inte ner förrän jag har dubblat eller är pank. 

Den andra dagboken får ligga kvar och vila. Den här kommer att arkiveras ganska snart. (min gissning)

Frågan är. Hur mycket pengar har jag kvar efter nivå 2/4?

Utmaningen bör vara klar när helgen är slut. Nu kör vi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha. Vilken sjuk rush! Här kommer resultaten från 0,25/0,50. Jag köpte alltid in för 20 kr. Om jag gick under 20 kr gjorde jag aldrig någon påfyllning. Spelar alltid till 0 eller 40. När jag kommer över 40 kr stannar jag kvar tills det är min tur att få BB. Spelar alltså vidare med djupare stackar. På "Skott 13" tripplade jag först när jag satt på BB. Det var dessutom ett full-ring-bord, så jag fick vänta 7 händer innan jag skulle hoppa av. Lite senare var jag all-in med AK mot ?? och fick A på rivern. Och senare fick jag 88 mot KQ och KQ Flopp KQ8. Sweet. Nu går vi vidare till 0,50/1,00. ALL-IN!

Skott 1:    -20                :As::Js:   vs :Kd::8d: Flopp 8 of SpadesKing of Spades:blank: Turn :Ac: Degen åker in. Torsk. 
Skott 2:    -20                66 vs AK. Dåligt spel av mig. Torsk.
Skott 3:    +47,62                :Ac::Jc: floppar flushdrag. Turn nutflush.
Skott 4:    +28,06                44 vs XX Flop Q28 A A
Skott 5:    -20                AJ vs QQ Flop QJX Turn A :(
Skott 6:    -20                AQs vs AJo. Bord AXX J A
Skott 7:    +22,35                T8s vs ?? Bord KTX 8. 2.
Skott 8:    -20                AQ vs Q9. Flopp 99Q. 1/4 av stacken åkte in preflop med 3 spelare.
Skott 9:    +33,91                T9s vs QQ vs XX. Jag fick stege på turn.
Skott 10:    +21,96                AA vs KK vs 99. Flopp AXX 2hjärter. Turn hjärter. River hjärter. Jag foldar mot bet-syn. Sparar 18 kr. Vinner lite med JJ, kommer över 20 kr. Lite senare på BB 10 of Spades8 of Spades. Flop JJx två spaders. Turn A spaderS. Får in det och vinner.
Skott 11:    +28,84                KK vs big stack och short. Bordet QJ642. KK får stå!
Skott 12:    +21,9                TT vs AQ. Flopp AT4.
Skott 13:    +211,8                Tre händer. #1 KK vs big stack och short. Bordet QJ852. KK får stå! #2 AK vs big stack. A på rivern. # 3. 88 vs KQ och KQ. Flop 8KQ
Skott 14:    +22,86                10 of Spades:Tc: vs ??. Flopp Q42 alla hjärters. Potten är 12 kr. Han bettar 12. Jag går all-in för 7 till. Han blixtfoldar. TT utan hjärter hade jag.
Skott 15:    -20                QQ vs 87. 7xx. Turn 8. Degen åker in.
Skott 16:    +15                22 vs 53s. Flop 2J7. Fi har flushdrag. Degen åker in. Turn J. KÅK! Bordet bröts. Alla drog. Kl 1.36
Skott 17:    +20,67                KQ vs BIG stack. Flop K62. Jag bettar hela vägen och han synar ner mig.
Skott 18:    +20,46                JJ vs BIG stack. Bord 953K2. JJ står.
Skott 19:    +22,33                99 vs ??. Flopp A66. Degen åker in. 86 på t/r. 99 står
Skott 20:    +27,89                77 vs GIGANTISK stack. All-in pre. J6424. 77 vinner.
    +425,65 BR för experimentet: 825,65

Nu vidare till nästa nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Jag vet att "språkpoliseri" är förbjudet, men jag tror inte att freddex1989 tar illa upp om jag ber honom kolla stavningen i rubriken. Det är ju synd om läsarna lär sej en felaktig engelsk stavning.

Språkfascism är inte bara tillåtet, det ska uppmuntras. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag vet att "språkpoliseri" är förbjudet, men jag tror inte att freddex1989 tar illa upp om jag ber honom kolla stavningen i rubriken. Det är ju synd om läsarna lär sej en felaktig engelsk stavning.

Ah det är ett e för mycket. Äh det var inte så farligt. Hoppas det stör någon. :D Det kanske var ett experiment för att se vem som skulle störas först?

Engelska var inte mitt huvudämne på universitetet. Trots närmare 400 högskolepoäng, har jag 0 hp i engelska.

5 timmar sedan, säger PIMM95 :

Språkfascism är inte bara tillåtet, det ska uppmuntras. :)

Oh ja. Ni vet väl att jag (ibland) undervisar i svenska på gymnasiet? Jag är som Gestapo när det gäller sär skrivningar, syftningsfel och kommatecken på fel ställen. Mina elever brukar oftast vara dom "svagaste", så man får vara lite ödmjuk och förstående. Men jag missar aldrig en chans att kommentera min sambo och min dotter (hon är 12 år).

Det händer att jag hoppar in som vikarie i engelska också. Men då är det mest att man kollar närvaro/frånvaro och ser till att ungdomarna jobbar med sina uppgifter. Att jag skulle "undervisa" i engelska är en stor överdrift.

När jag jobbade på "en statlig myndighet" var jag ansvarig på vår avdelning för korrekturläsning av viktigare dokument som skulle vidare till "lite speciella" mottagare. Det fick fan inte bli fel, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag stavar fel eller gör något annat språkfel är jag bara tacksam om någon rättar mej. Jag tar inte illa upp. Framför allt när det gäller främmande språk. Men folk reagerar så olika. Så det gäller att rätta rätt person :). (Jag var faktiskt ganska säker på att freddex1989 inte skulle ta illa upp så jag tog chansen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skott 1 : -40 79s vs 55. Fi floppar kåk. Jag rivrar flush.
Skott 2    : +80,85 33 floppar triss med 37K alla spader. Vinner 20 kr. Lite senare med 44 floppar triss och dubblar.
Skott 3    : +43,2 AA vs KK. Flopp Qqx. X river A. #2 AJ mot XX. Lågt bord. Synar ner med A högt och vinner.
Skott 4    : +73 Två händer KK vs ?? AA vs ??
Skott 5    : -40 Aqs vs A6. AI pre Flopp 6xx.
Skott 6    : -40 AQ vs AK. Flopp Axx Turn x och K på rivern.
Skott 7    : -40 87s vs 99. Flop 987
Skott 8    : +80 99 vs 2spelare. En visar upp AQ Tripplar upp. KKX. J. X
Skott 9    : -40 AJspader vs JThjärter. Flopp Jxx alla hjärter. Turn hjärter
Skott 10 : -40 J4s på BB. Floppar 2par. J43. All-in. Fi har A3 och turnar en 3'a
Skott 11 : -40 KJ vs 75s. Flopp T9x två hj. X Qhj på rivern, Stege vs Flush
Skott 12 : -40 KK vs 53off. Han fick stege på turn.
Skott 13 : +45,38 AK vs 33. Flopp AA3. ALL-IN. Turn J. River J!
Skott 14 : +40,33 KQ vs ??. Kxx på floppen håller.
Skott 15 : +19,34 Q6 vs ?? Bord 632. X. X. Synar ner han.
Skott 16 : +33,46 77 vs KK. Bord 7QJ. A. 2.
Skott 17 : +25,3 KT på BB floppar 2par vs ??
Skott 18 : -20 QQ vs 44. Flopp 4xx
Skott 19 : +68,05 KK vs J9 och xx. Bord 9xxxx. Tripplade
Skott 20 : +21,34 AK vs ???

+190,25 på 0,50/1,00.

+425,65 på 0,25/0,50.

BR för experimentet 1015,90. Nu vidare till 1/2.
Min inköp på 1/2 är 80 kr. Alltså har jag bara 12 skott till nästa nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1/2 gick snabbt att spela och det slutade illa. -380,90 kr.

Förlorade två all-in som stor favorit och vann aldrig någon 50/50 eller som underdog (känns det som).

Först :Ad::Ks: all-in preflop. Får BLIXT-syn av stor stack som visar :Qh::3c: Flopp :Qd::3d::Xy: men grattis då.
Senare en spelare UTG+1 går all-in med ca 600 kr. (det ligger alltså 3 kr i potten) alla foldar, jag hittar :Ah::Ac: floppen kommer :5d::4c::2d: Turn :3s: river :2h: och han visar upp :7d::6s: för en vacker stege.
Och lite senare är jag all-in med :Ad::Qs: och får syn av :Jc::Td:  som träffar :Tc::6c::2c: Shit.
Och ännu senare förlorade jag en flipp med :8d::8h: mot :As::Jd: 

Denna spelade jag nog uselt? Jag med :As::8d: på BB får sen en flopp "gratis". En spelare i sen position (spelade FR) hade limpat och så även SB. Flop :8s::5h::2d: Degen åker in. Ingen av dom kan väl ha limpat ett högre par och har dom 52, 55, 22 så grattis då. Han har :9d::9h::( 

Och sista skottet på BB med :Qd::4d: Floppen :Kd::9d::9s: Någon bettar, några synar. Potten är 50% av min stack. Jag går all-in. Alla foldar utom 1 spelare som steker länge och hittar synen med :9h::4s: Hur kunde han ens vara med? Han limpade alltså på CO med 94off. Snyggt. Det kom självklart ingen mer :d: 

Experimentet går vidare till 2/4. Jag har nu 635 kr. Det räcker till 3,96 inköp. Jag får se till att plussa på någon av de tre första för att ha fyra skott på nästa nivå! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2018-02-02 kl 19:11, säger hubbahubba :

Lycka till!

Jag gissar 420:-

Bra gissat. 467,90!

Bord #1. :9s::9d:  vs :Ah::Ac:   :( -160
Bord #2. +55,40. Bordet dog.
Bord #3. Battle of the blinds. :Ks::Jd: vs :Ah::8d: -51, sen dog bordet.
Bord #4. :Ad::Kd: vs :5s::4s: Battle of the blinds igen. Mycket pengar i potten pre-flop. Flopp :As::Qd::5d: allt åker nu in. Turn :8h: River :4h: Gaaah. Herregud.
Bord #5. :Ad::Ks: vs :7s::7c: 1/4 av min stack åker in pre. Han har typ 1200 kr. Flopp :Ts::4d::3h: Nu åker resten in. Jag får ingen hjälp.
Bord #6. Sista skottet nu! :As::Kd: (igen!) Vi är 4 som ser floppen för 31 kr. Flopp :Ad::Ks::4s: Slutar med att vi är två som går all-in. Mitt topp-2 håller. Potten är 467,90 kr.

+67,90 på experimentet.

SÅ. Experimentet är slut. Jag går tillbaka till 0,25/0,50. :)
Det här måste vara den kortaste dagboken på länge?

Det går bra att stänga den nu.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2018-02-04 kl 04:26, säger wahlen1 :

Vad lärde  du dig? :D

-Bortkastad tid.
-Att man ska hålla sig till det man är bra på.
-Att spela short var tråkigt. Jag föredrar helt klart att spela med +200 bb's.
Men lite kul var det att testa något nytt. Som jag brukar säga till min dotter: -Ibland måste man göra tråkiga saker för att uppskatta det andra mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller cash game finns det egentligen ingen anledning att tro att det skulle gå bättre eller sämre att vinna om inköpet är stort eller litet. Om inköpet skulle ta slut fyller man bara på med mera pengar.

För egen del startar jag alltid med minsta inköp. Jag spelar mest på 50 öres-nivån och då börjar jag med 20 kronor. Jag ser det som en sport att försöka få ett litet kapital att växa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

När det gäller cash game finns det egentligen ingen anledning att tro att det skulle gå bättre eller sämre att vinna om inköpet är stort eller litet. Om inköpet skulle ta slut fyller man bara på med mera pengar.

För egen del startar jag alltid med minsta inköp. Jag spelar mest på 50 öres-nivån och då börjar jag med 20 kronor. Jag ser det som en sport att försöka få ett litet kapital att växa.

Även om jag inte kan presentera bevis för dig här, är det min bestämda uppfattning att de duktiga "200bb spelarna" vinner mer än " 40bb spelarna" räknat i bb/100. Manöverutrymmet är helt enkelt större dvs det finns fler spots att tjäna pengar på. Om man skulle göra en top tio lista på de som tjänar mest i bb/100 på din nivå är jag rätt säker på att dessa inte utgörs av en total mix av shortstackspelare och fullinköpspelare. 

 

Edit: för att gardera mig kan jag begränsa mig till uppfattningen om 0.25/0.50 - 2.50/5 Svs.

Redigerad av MJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger MJ :

Även om jag inte kan presentera bevis för dig här, är det min bestämda uppfattning att de duktiga "200bb spelarna" vinner mer än " 40bb spelarna" räknat i bb/100. Manöverutrymmet är helt enkelt större dvs det finns fler spots att tjäna pengar på. Om man skulle göra en top tio lista på de som tjänar mest i bb/100 på din nivå är jag rätt säker på att dessa inte utgörs av en total mix av shortstackspelare och fullinköpspelare. 

 

Edit: för att gardera mig kan jag begränsa mig till uppfattningen om 0.25/0.50 - 2.50/5 Svs.

Du har säkert rätt i att man vinner mer om man startar med mera pengar. Men jag uttalade mej om möjligheten att gå plus och den tror jag är ungefär densamma oavsett startstack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

Du har säkert rätt i att man vinner mer om man startar med mera pengar. Men jag uttalade mej om möjligheten att gå plus och den tror jag är ungefär densamma oavsett startstack.

Jag ska uttrycka mej klarare. Vad jag försöker säga är att om spelskickligheten är sådan att man går plus 6 gånger av 10 med stor startstack så tror jag att man också går plus 6 gånger av 10 även med liten startstack. (Samtidigt som vinsten blir mindre.)

Har jag rätt?

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Jag ska uttrycka mej klarare. Vad jag försöker säga är att om spelskickligheten är sådan att man går plus 6 gånger av 10 med stor startstack så tror jag att man också går plus 6 gånger av 10 även med liten startstack. (Samtidigt som vinsten blir mindre.)

Har jag rätt?

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Jag ska uttrycka mej klarare. Vad jag försöker säga är att om spelskickligheten är sådan att man går plus 6 gånger av 10 med stor startstack så tror jag att man också går plus 6 gånger av 10 även med liten startstack. (Samtidigt som vinsten blir mindre.)

Har jag rätt?

Problemet är ju att folk spelar annorlunda mot en shortstack än en fullstack. Och ändrar därför spelet. Inte ofta man ser en vinnande shortstacker på svs iallfall..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shortstacka är ju tråkig poker pga att det inte blir så många val, utan du har en open och en  3bet shoverange typ och sen är det bara köra. Matte iprincip.

Anledning till att man inte ser folk vinna som spelar shortstack på svs är för att ingen gör det korrekt?  Sen är jag inte så insatt om det har några större fördelar mot 100+bb. Kan inte vara många om några då man isf borde se flera göra det. Är väl  1/100 som spelar shortstackad poker om ens det.

Redigerad av StoffeRemy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nlhe blir det relativt ointressant med 40bb(som på svs). I plo gör det sjuk skillnad och jag gissar att varenda plo-reg som har gjort lite arbete offtable kommer sätta sig med minbuyin om dom får möjlighet. (Unless dom har fullständig sjukhusgris på bordet och jesussäte)

Varför får ni räkna ut själva, det är väldigt simpelt, men det var väldigt många duktiga PLO-highstakes proffs som missa det länge. Jeans89 missa inte. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger StoffeRemy :

Är väl  1/100 som spelar shortstackad poker om ens det.

Min erfarenhet på anonyma 50 öres-bord, där jag mest spelar, är att ungefär 1/4 börjar med lägsta inköp (20 kronor), ungefär 2/4 börjar i mellanområdet och ungefär 1/4 börjar med högsta inköp (100 kronor). Att det bara skulle vara 1/100 låter väldigt lite.

Hur många som går plus vet jag inte, men jag tycker att det borde gå lika bra med liten startstack som med stor (även om vinsten blir mindre). Ola Brandborn säger att jag har fel. Jag hoppas att han vill motivera varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en line up med regs har den minsta stacken högst EV. 

Många faktorer som spelar in om det är högre EV att spela djup när fisken är djup. Position, winrates etc. Sannolikt får en duktig spelare ut mycket EV av att spela djup på SVS lägre nivåer då det ofta är flera fiskar per bord och deras winrate är väldigt låg. 

Sen tror jag att de flesta spelar shortstack helt värdelöst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ‎2018‎-‎02‎-‎06 kl 17:21, säger Folke Rosvall :

Vad jag försöker säga är att om spelskickligheten är sådan att man går plus 6 gånger av 10 med stor startstack så tror jag att man också går plus 6 gånger av 10 även med liten startstack. (Samtidigt som vinsten blir mindre.)

Har jag rätt?

 

Den ‎2018‎-‎02‎-‎06 kl 17:27, säger Ola Brandborn :

Nej

 

Den ‎2018‎-‎02‎-‎06 kl 17:53, säger Folke Rosvall :

Utveckla!

Det kommer tydligen inget svar från Ola Brandborn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...