Gå till innehåll

Bitcoin


Recommended Posts

6 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Nytt rekord för bitcoin, 66 000 dollar. Det enda hotet som finns mot bitcoin torde vara politiska beslut. Att en fri marknad skulle dissa bitcoin måste anses väldigt osannolikt.

Att kryptovalutor är här för stt stanna råder det ingen tvekan om. Just bitcoin kan nog på lång sikt konkurreras ut av andra kryptovalutor som inte kräver så mycket energi för mining och där transaktionstiden är kortare. En annan sak att beakta är skattefrågan. Många som gjort stora vinster verkar köra med strutstekniken, men i långa loppet riskerar de en skattesmäll likt de pokerspelare som spelade utanför EU/EES. För att ungå skatt är mig veterligen det enda sättet att satsa på certifikat på sitt ISK med kryptovaluta som underliggande tillgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 3 months later...
15 timmar sedan, säger Lobo :

Tar bitcoin sig upp igen till 30-33k igen eller faller den under 25k. Vad tror expertisen? Värdet just nu 28,7k.

I dagens nummer av Svenska Dagbladet finns ett diagram där man jämför guld och bitcoin. Under det senaste året har guldet varierat mellan plus 10 procent och minus 5 procent. Bitcoin har varierat mellan plus 20 procent och minus 50 procent. Att guldet är mycket stabilare än bitcoin kommer väl knappast som någon nyhet.

Något svar på din fråga innehåller inte artikeln. Det finns ju inte mycket att gå efter för den som vill värdera bitcoin. Men Robert Bergqvist, seniorekonom på SEB, kallar bitcoin "en extremt riskfylld tillgång" (vilket inte är någon nyhet).

För den som vill försöka pricka toppar och dalar är guldet ganska tråkigt. Då är bitcoin mycket mer spännande. För en pokerspelare borde bitcoin vara ganska passande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blodet har knappt börjat IMO. Tech-aktierna har just påbörjat sitt svandyk ner i avgrunden och crypto är den som är mest degen inom tech aktier, världen är inte redo tyvärr ännu ?

 

Vågar inte gissa på btc, den kan lika gärna bottna snart och ligga och guppa där i 6 mån men under tiden kommer alts krympa ytterligare 80% typ. 
 

ligga i dollars just nu är ingen dum idé. Om björnen verkligen är här för att stanna så kommer alla få gott om tid skala in, om ni är riktigt nojiga över att  ”missa tåget” så skala in en 5-10% nu då, att skala in över tid är väldigt skonsamt för hjärtat. ? inte alla i ägg i samma korg så att säga. Smärtan nedåt är alltid jävligare än euforin uppåt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Lobo :

Rädslan att förlora då? Är den större än viljan att vinna? För övrigt håller jag med killerwolf2 i detta.

Så länge man spelar om små pengar så kan det gå på ett ut. Men om det handlar om stora belopp så är det en annan sak.

Om man äger en miljon och satsar allt på rött eller svart så är rädslan att förlora rubbet naturligtvis mycket större än glädjen över att dubbla upp. Steget från 1 miljon till ingenting känns mycket större än från 1 miljon till 2 miljoner. Då är vi överens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tala för mig själv men tycker mig ha läst liknande kommentarer tidigare av andra, jag har ingen som helst aning om min största vinstdag, och inte heller känslan kring den. På sin höjd unna sig en bättre köttbit på Ica men…  största förlustdagarna. Apatin, fosterställning och allmänna tankar om hur jävulskt poänglöst allt är och att man ska flytta ut i skogen och bli bohem istället. ?

Kan ju vara så att jag aldrig vinner också iofs 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu är bitcoin nere på 25 000 dollar.

Jag tycker att bitcoin är ett fascinerande projekt. Man har ut intet skapat ett system, helt baserat på ettor och nollor i datorer, för överföring av pengars värde. Men i praktiken har bitcoin blivit ett investeringsobjekt, där människor köper i hopp om att senare kunna sälja till ett högre pris. Ungefär som guldtackor.

Jag är fascinerad av att människor vågar placera sina pengar i bitcoin. Hur kan man lita på att pengarna finns kvar? Guld går åtminstone att låsa in i ett bankfack, men bitcoin? Det står ju då och då i tidningarna att miljontals dollar i bitcoin har hackats och försvunnit. Inga försäkringar täcker väl stulna bitcoin?

Från toppen på 68 000 dollar är vi alltså nere i 25 000 dollar. Hur kommer det att fortsätta?

Jag tror att bitcoin återhämtar sej och kommer tillbaka till och passerar toppen. Bitcoin är trots allt den första kryptovalutan och mängden bitcoin är begränsad. Men jag skulle inte våga satsa några pengar på att jag har rätt. Det känns rätt skönt att vara åskådare till detta mycket fascinerande skådespel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-06-13 kl 06:43, säger Folke Rosvall :

Jag är fascinerad av att människor vågar placera sina pengar i bitcoin. Hur kan man lita på att pengarna finns kvar? Guld går åtminstone att låsa in i ett bankfack, men bitcoin? Det står ju då och då i tidningarna att miljontals dollar i bitcoin har hackats och försvunnit.

Du har faktiskt exakt samma lagringssak med guld och Bitocin. Antingen har du dina guldtackor hemma i kassaskåpet, och dina Bitcoins hemma på en hårdvaruwallet, eller så har du dina guldtackor "utlånade" till någon skum bank/bitcoins "utlånade" till någon skum exchange. I de senare fallen har du alltid en motpartsrisk, att banken/exchangen springer iväg med ditt guld/bitcoin, eller att de blir hackade.

Har du guldet/bitcoinen hemma så riskerar du å andra sidan en $5 wrench attack:

 

Epu6ZkJWMAEEHdP.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Du har faktiskt exakt samma lagringssak med guld och Bitocin. Antingen har du dina guldtackor hemma i kassaskåpet, och dina Bitcoins hemma på en hårdvaruwallet, eller så har du dina guldtackor "utlånade" till någon skum bank/bitcoins "utlånade" till någon skum exchange. I de senare fallen har du alltid en motpartsrisk, att banken/exchangen springer iväg med ditt guld/bitcoin, eller att de blir hackade.

Du menar alltså att om man har sina bitcoin hemma på en hårdvaruwallet så går det inte att utifrån hacka och stjäla dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Menar du att du kommer att köpa bitcoin för 150 000 kronor? Hoppas att det går bra.

nej, jag har siat i dotterns plockepinn och jag kom fram till att btc som ligger kring $22k nu, att det kommer dropa till $15k. ETH i skrivande stund $1200, tror vi kommer få se ETH @ 500-700 dollar.

det är då jag kommer köpa, fram till dess sitter jag på läktaren

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger killerwolf2 :

nej, jag har siat i dotterns plockepinn och jag kom fram till att btc som ligger kring $22k nu, att det kommer dropa till $15k. ETH i skrivande stund $1200, tror vi kommer få se ETH @ 500-700 dollar.

det är då jag kommer köpa, fram till dess sitter jag på läktaren

Ok. Jag missförstod dej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Den 2022-06-14 kl 13:57, säger killerwolf2 :

jag har siat i dotterns plockepinn och jag kom fram till att btc som ligger kring $22k nu, att det kommer dropa till $15k

I dag har det gått exakt tre månader sedan du skrev detta och bitcoin har hela tiden gungat mellan cirka 18k och 24k. Det går trögt. Du får nog vänta länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte direkt pricka botten heller, dagens priser är rätt bra ändå om man är långsiktig även om jag själv också hoppas på en lägre dipp lite själviskt. Mycket hänger kortsiktigt på hur USAs centralbank gör med räntehöjningar gissar jag även på börsen. Jag tror botten kommer första 4 månader nästa år om den inte redan är inne. 

Men bra strategi att bara köpa lite varje vecka/månad vid dessa priser ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, jag är inte ute efter att pricka botten-botten, men har ingen vidare lust låsa mina pengar just nu på crypto  men kommer det en oväntad jättedip som lägger sig nära mina önskenivåer så skalar jag in mig lite grann, men absolut inte allin på något sätt.  Jag har inga problem med att köpa in mig lite högre / påvägen upp och missa botten-botten. (Exempelvis köpa in sig på 19 om botten var 16) Skönare än att köpa nu på 19 och sitta låst i kanske om det vill sig så illa 1.5 år 

Redigerad av killerwolf2
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läge nu för det breda OMXSPI indexet. Index är nu nere på samma höjd som när toppen bildades innan raset vid corona-pandemins början, februari 2020. Efter en liten svacka i mitten på oktober 2020 steg börsen igen till nya rekordhöjder, sedan har det mestadels gått utför. Det bildades ett form av nytt stöd för 2,5 månad sedan. Det var intressant även då, och nu är index tillbaka där igen. Kommer stöden att hålla eller ska aktiespararna oroa sig även för mer än vargavinter, krig och elände?

Sista avslut som gjorde att OMXSPI-index stängde på var 729,56:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...