Gå till innehåll

Från fisk till fruktad high stakes spelare på 6 månader


Modigakatten

Recommended Posts

Igår hade jag prov och jag klarade det faktiskt! Använder inte längre mina olagliga djungelstrategier som jag hade första veckan, jag har även förbättrat mitt bbdefense spel. Så idag fick jag gå upp i nivå. Min första session på 0.5/1 var bara ca 2 timmar och jag märkte direkt att det var en helt ny värld. Folk 3bettade! och 4bettade! Blev jätteförvånad för spelarna på 0.25/0.5 gjorde aldrig det. Fortfarande mycket limp och så men det var faktiskt en märkbar skillnad, spelet var mer aggressivt overall. 

Min andra session idag var overklig. Jag gick 12 inköp + på typ 4 timmar. De var ju skönt att vinna så pass mycket men jag spelade inte asbra utan hade mest bara sjukt tur. Jag tog några steg bakåt i mitt spel av någon mystisk anledning, förut var jag hyfsad på att polarisera mina starka händer och bluffar, idag var jag dålig på det. Vet inte varför för det var något som jag fattade hur man gjorde väldigt tidigt. Det ska dock vara enkelt att fixa. Imorgon ska jag upp tidigt för coaching sen har jag en hel dag på mig att improva mitt game. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag hade jag en heldag att improva mitt game. På morgonen lärde jag mig combinatorics och bluffcatching. Jag kan fortfarande inte räkna bluffcombos och värdecombos mitt i en hand men det är något jag ska jobba på att få in i mitt spel. Det var intressant iaf. Sen hade jag en lång session och jag gick igenom händer från sessionen med coach efter, visade sig att jag gjort många dåliga spel, jag bettade för mycket mellanstarka händer i spots där jag skulle polariserat min range, inte bra. Jag vart less och arg för det kändes som att coach sa emot sig själv heeela tiden, igår: "betta större i dom här spotsen du vill polarisera dig till starka händer och bluffar", idag i spots som jag tyckte var liknande: "här kan du hellre betta litet för blablabla.." Vart fan asarg och ledsen. Hatar att va dålig och inte förstå. Vi kom fram till att jag blandade ihop strategin i singleraised potter med 3bettade potter.

När jag misslyckas med något, om det så är att jag missar friläge i fotboll eller som nu att jag spelade dålig djungelpoker, så har jag alltid samma "känslofaser" eller vad man ska kalla det.

Fas 1: Första fasen är jag jättearg och ledsen, jag går ofta bort från folk, stänger av mobilen och lägger mig själv i ett mörkt rum. Den här fasen varar mellan 30 minuter och en timme beroende på storleken på misstaget.
Fas 2: I den andra fasen så händer nåt märkligt. De arga och ledsna känslorna omvandlas till tändvätska och vilja att bli bättre. Det är konstigt för det kan ta sekunder mellan fasskiftena. Helt plötsligt är jag så motiverad att lära mig av mitt misstag och aldrig upprepa det igen så jag börjar jobba på det direkt.
Fas 3: Nu har jag jobbat klart på problemet vad det nu var. I tredje fasen skrattar jag åt mig själv då jag inser hur konstigt och hur känslomässigt ostabilt det är att man går och lägger sig i sin säng med huvudet i kudden helt själv och surar i 30 minuter för att man gjorde ett misstag. (ska tilläggas att dessa faser uppstår endast vid stora misstag, inte om jag råkar söla mat på tröjan)

Idag sa jag till coach att jag skulle äta mat så kunde inte prata längre, men egentligen var jag bara arg på han och mig själv. Jag la huvudet på skrivbordet och surade i 30 minuter innan jag bestämde mig för att jag ska fan lära mig att polarisera mig. Jag ska aldrig bluffa med mina halvbra händer som har showdownvalue och bara får syn av starkare händer. Satte sedan igång en 3e session (verklig volym när man kan köra 3 sessioner på en dag för övrigt) där jag spelade bättre och gick + typ 5 inköp på sessionen vilket gjorde att dagen slutade på +.

Tycker det är en bra egenskap för jag ältar aldrig misstag en lång tid, det tar en halvtimme sen omvandlar jag all negativ energi till något produktivt och positivt. Men vafan hur verkligt är det att man blir så arg att man inte ens vill prata med någon och bara lägger sitt pannben mot skrivbordet i besvikelse för att man efter ca en veckas pokerspel inte är helt hundra på vilka spots man ska polarisera sig och inte? Overklig reaktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag endast in 2 timmars volym då jag behövde träna, umgås med vänner och boka en utlandsresa. + 2 inköp så har snart dubblat rullen jag började med. Känner mig bekvämare med att välja betsizes i olika spots som jag hade problem med tidigare i veckan. Jag skulle vilja ta upp händer men hittar inga komplexa händer där jag sattes i tuffa spots, bara massa olagliga djungelhänder där fi jammar 100 bb med typ K9o  in i min 4bet. Istället måste jag skriva av mig om en incident på gymmet.

Jag var klar med min träning och gick för att duscha. Jag är helt ensam i omklädningsrummet. När jag ska skölja bort schampot så blundar jag. När jag sen öppnar ögonen så står det en städare 2 meter framför mig och skurar golvet. Asså en kvinnlig städare. Grejen är det tog kanske 1 minut att skölja bort schampot och jag var ensam när jag började. Så hon hann alltså gå in i herrarnas omklädningsrum, se att det står nån i duschen, utan att tveka gå rakt in i duschen och börja tvätta golvet 2 meter framför han, på 60 sekunder. När jag öppnade ögonen så ryckte jag ju till såklart. Hon flinchade inte ens, sa ingenting, bara fortsatte skura som en jävla maskin, som att inget hänt, som att det här var vardag för hon. Jag går direkt ur duschen men måste såhär runda henne för att hämta min handduk. Vet inte vad jag ska känna riktigt. Är inte arg eller nåt, var bara en så bisarr och overklig situation, men någon annan skulle ju kunna bli riktigt upprörd och med all rätt så man kanske borde säga till gymmet. Som tur var kommer jag ändå byta gym nästa vecka.

Imorgon får jag in mycket volym och därför blir det nog handexempel också. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det som sagt mycket volym, jag upptäckte att jag under en del av sessionen blev tiltad så jag tog en paus och gjorde annat i nån halvtimme för att sen fortsätta. Min sista session tycker jag att jag spelade riktigt bra. Pga dålig flyt med flips samt dåligt spel pga tilt så backade jag typ 2 inköp idag, hoppas verkligen jag kan kliva upp i nivå snart då jag har en lång väg att vandra till 50/100 och inte vill spendera veckor på 0.5/1. Här är en hand från dagen som handlar lite om blockers.

Nivå 0.5/1

xxxxx(UTG) yyBB
xxxxx(CO) yyBB
xxxxx(BTN) yyBB
Modigakatten(SB) 300BB
Fi(BB) 50BB

Dealt to modigakatten: 10 of Hearts8 of Diamonds

PREFLOP 
UTG folds, CO folds, BTN folds, Hero raises 2,5kr, Fi calls 2,5kr.

FLOP(5kr)
10 of Clubs3 of Hearts6 of Spades
Hero bets 2,5kr, Fi calls 2,5kr.

TURN(10kr)
7 of Spades
Hero checks, Fi bets 5kr, Hero calls 5kr.

RIVER(20kr)
9 of Diamonds
Hero checks, Fi bets 20kr, Hero calls 20kr.

Fi shows 5 of SpadesQueen of Spades Hero shows 10 of Hearts8 of Diamonds and wins the pot(60kr). 

Floppen bettar jag för här har jag par, väljer en lagom size. 

Turn är 7s och gör stegar, stegdrag och färgdrag möjliga. Här är min tankeprocess: 1. jag vill inte gå för 3 gators värde med ett så svagt tp. 2. Jag har en 8a i min hand som blockar 98 som fått stege så 10 of Hearts8 of Diamonds är en utmärkt hand att checksyna med här. Den här andra tankegången hade jag aldrig haft för ett par dagar sen och handen i sig kanske inte är svårspelad eller jätteintressant men den visar min progress!

Även om river blankat och fi bettat pott så hade 10 of Hearts8 of Diamonds varit en jättebra hand att bluffcatcha med, bättre än att syna med än t.ex AT eftersom vi blockar stegen. Men river är 9 of Diamonds, färgen har missat och vi har fått en stege, vi checkar eftersom vi aldrig donkar och fi bettar pott, den enda handen som slår mig är J8 så det är en enkel syn. Jag funderade på att raisa men ser inte vad jag får värde av, tvivlar på att tvåpar och sets synar en riverjam här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Modigakatten :

Jag funderade på att raisa men ser inte vad jag får värde av, tvivlar på att tvåpar och sets synar en riverjam här.

jag spelar inte så där lågt, men jag tror faktiskt det finns möjlighet att faktiskt få syn av set/2p ibland, inklusive lilla stegen med 45.

Tror folk är kapabla till det mesta på micro-nivåerna även fast din tankebana är god att det är svårt att få syn av sämre, vilket du kommer ha nytta av ju högre upp i nivåer du kommer (dock så kommer inte duktiga regs på högre nivåer spela som  dom "duktiga" regsen göra på micro)

Det händer nog ofta att dom tar en riversyn för att "det är ju bara 20kr bla bla bla...."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft mycket att göra både i pokern och övriga livet så har inte blivit något inlägg på ett par dagar, tänkte jag kastar in ett inlägg innan jag börjar dagens första session bara. Jag hade prov i fredags som vanligt och då var jag dålig på att tänka på motståndarens range i många spots och vilken size jag ska använda för att få värde av en specifik del av rangen, tex vi är på river jag har färg och motståndarens range är 90% stegar och 10% tp så ska jag inte välja en size som försöker få syn av tp utan en större size som sätter en stege i ett tufft spot. Väldigt förenklat exempel men ni förstår tanken. Summeringen av coach blev "Jag tror du kan göra bra ifrån dig på 1/2 men, jag vill inte belöna dig förrän jag ser att du har startat din tankeprocess om detta."

En hand från nån session nån dag:

Nivå 0.5/1

xxxxx(UTG) yyBB
xxxxx(CO) yyBB
modigakatten(BTN) 150BB
fi1(SB) 150BB
fi2(BB) 200BB

Dealt to Modigakatten Ace of DiamondsKing of Clubs

PREFLOP 
UTG folds, CO folds, Hero raises 3kr, SB calls 3kr, BB calls 3kr.

FLOP(9kr)
King of Hearts6 of Hearts7 of Spades
SB checks, BB bets 6,5 kr, Hero raises 19 kr, SB calls 19 kr, BB raises 68kr, Hero folds, BB calls 68kr.

Turn så checkar SB, BB jammar, SB synar. BB hade ett set och Sb hade ett färgdrag som satt på river.

Undrar om ni tänker att det är rätt play att folda tptk här? Jag har fortfarande AA, KK, AK, 66, 77 i min range men BB donkar, jag raisar och båda spelarna  borde veta att jag har ett rangeövertag på den här brädan, när SB då synar tänker jag att det är en jävligt jobbig sits, BB reraisar och jag foldar ganska snabbt. Deras synranger från BB och SB innehåller ju 66 och 77 och ser inga andra händer förutom färgdrag som drar till nöt som kan spela såhär. Eftersom vi också är multiway är det större sannolikhet att någon av dom floppat ett set så det kändes inte som en tuff laydown. Kan folk gå bananas och bluffa med skräp i dehär spotsen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutresultat för dagen var +2 inköp efter ca 8 timmars spel. Körde även ett par timmar coaching. Jag kom på en bra liknelse för ett problem jag har. När jag finner mig i spots tex på river där fi bettar pott så hinner jag ofta inte räkna vilka händer fi bluffar och bettar för värde. Anledningen till att jag inte hinner tänka ut det är för att jag på river börjar tänka igenom hela handen, vad har han för openrange från co, vad synar han med på flopp och turn osv. Det är något jag måste få in i hjärnan att alltid komma håg action och vilken del av fis range som spelar handen på det sättet. Kom därför på en liknelse, om man tänker på fis range i början av handen som en lök. Så för varje gata så skalar man av ett lager på löken, eller en del av rangen, till slut är det bara en liten klyfta av löken och bara ett fåtal händer kvar när man är på river. Hade många intressanta händer där jag övade på att verkligen ha det här i åtanke, tyvärr raderade jag alla så får ta handexempel imorgon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det bara en session för att SVS fick tekniska problem med klienten. Jag har inte använt någon annan klient men asså svs är riktig rutten klient. För det första man kan inte använda en pokertracker, man kan max spela 5 bord, deras kundtjänst är horribel, att spara händer är det drygaste och otroligt opraktiskt, sen idag skulle det vara sm i 6handat nl holdem och dom kan inte ens få klienten att funka, det är väl bara en tidsfråga innan dom meddelar att "mer rake är bättre". Anyways, overklig session idag. Folk bara jammade in i mig och jag hade nöt hela tiden. T.ex floppade fyrtal med damer, gör ett standardcbet och tänker här blir det ju sällan någon action, fi jammar in i mig med 100 bb bakom med en hålstege. Jag gick +8 inköp på sessionen. Målet med dagen var att tänka mer på fis range och här är en hand från dagen där jag gör just det.

Nivå 0.5/1

xxxxx(UTG) yyBB
xxxxx(CO) yyBB
xxxxx(BTN) yyBB
fi(SB) 150BB
Modigakatten(BB) 200BB

Dealt to modigakatten 5 of Spades5 of Clubs

PREFLOP 
UTG folds, CO folds, BTN folds, SB raises 4 kr, Hero calls 4kr.

FLOP(8kr)
9 of Hearts2 of Hearts7 of Diamonds
SB bets 5kr, Hero calls 5kr.

TURN(18kr)
Queen of Spades
SB checks, Hero checks.

RIVER(18kr)
Queen of Hearts
SB bets 7kr, Hero raises 39 kr, SB Folds.

Hero wins the pot.

på floppen tänker jag att han kan cbetta största delen av hans range så en syn funkar bra här, jag har ett par och han cbettar mycket som jag leder mot.

turn går check check och här kan jag skala av hans range ganska mycket. De flesta färgdragen kan fortsätta betta på dehär kortet, jag har inte många damer i min syn på floppen så det är ett safe kort att förtsätta betta på tänker jag, det finns också stegdrag som han kan fortsätta betta med. En dam skulle han kunna checka men tänker att han vill ha protection då det är dragig bräda. Tänker att hans range här är några svaga par, några Esshög som har showdownvalue, någon dam ibland, och lite skräp som han öppnat, cbettat och som missat helt och som han gett upp med. Att checka bak känns rimligt då vi har showdownvalue och kan stå mot hans esshög och skräp, jag kan checka bak esshöga färgdrag då de har showdownvalue samt färgdrag med par.

River är Queen of Hearts och fi bettar 7 kr, här tänker jag att han har sällan en färg med tanke på linjen han tar samt att han bettar så litet, hade han haft en nötfärg med ess som han checkar på turn för att han har showdownvalue så borde han välja en större size, vet inte vad han har för hand exakt men den känns ju inte stark. Så eftersom jag kan ha färger här och han inte har färger här så raisear jag upp det och han foldar. 

Jag tycker det är bra att jag kan märka svaghet men jag glömde en viktig sak vilket är att dela upp min egen range på river. Jag vill inte bluffa med alla mina händer i dehär spottet för då kommer jag bluffa alldeles för ofta  så jag måste tänka vilka händer jag vill bluffa med här och vilka vill jag bara folda. När jag har dehär i åtanke tycker jag min bluff är sämre, jag bluffar mycket hellre med 5 of Hearts i handen. Jag tar ändå med mig det positiva med att jag har fått igång tankeprocessen att hålla koll på fis range.

Redigerad av Modigakatten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom till insikt idag när jag var på fotbollsplanen och tränade i minusgrader, utan belysning eftersom svs magiska klient fortfarande var nere.

Poker är frihet och jag ska förklara varför. När jag började spela gjorde jag det för att jag ville göra mad cash och för att jag är beroende av att sätta mål och nå dom. Nu efter 3 veckors spel har jag insett att det är otroligt få yrken som är så flexibla som poker. T.ex jag ska snart åka och provspela för en fotbollsklubb i en annan stad, hade jag haft ett vanligt jobb så hade jag behövt ta ledigt en vecka och tappat 1 veckas lön + att jag behövt betala boende å mat i en vecka. Nu kan jag ta med mig jobbet till min provspelning eller vart jag än åker och jobba så många timmar jag vill och vilka timmar jag vill. Jag ska åka utomlands med coach och en till kompis om ett tag. Vi frågade många av våra kompisar om dom ville följa med men alla har antingen skola eller jobb som dom inte kan ta ledigt från, man kan alltså ta semester när man vill. Ännu en grej är att om jag jobbar på mekonomen eller nåt kan jag inte bara flytta till Colombia utan vidare (som t.ex Luna, en annan som för dagbok här på pf gjorde!) eftersom man vet inte om man får jobb där, det är svårt för man kan inte språket, har inga kontakter, måste säga upp sig de blir krångligt osv osv. Med poker finns inte dom problemen, så länge det finns internet så har man jobb där. Jag skulle kunna flytta till typ Sydafrika eller nåt annat varmt land och ta med mig några shunos som också spelar poker och leva livet, istället för att sitta och frysa i en håla i Sverige. Det öppnar sjukt mycket möjligheter. Coach har dock sagt att många som haft poker som yrke länge börjar hata poker till slut för att det är ett osocialt arbete och man sitter ba å degar framför en dator osv, men för mig känns allting superkul så ignorerar han för nu på den punkten.

Lite kort om dagens session, jag spelade solid och känner att jag gör framsteg i att tänka på motståndarens range och hur den förändras över olika gator. Gick + 6 inköp och är nu bara 1 och ett halvt inköp ifrån att kliva upp till 1/2, coach säger att även om han inte gett tillåtelse så är det inte fel att pröva på att spela högre när rullen tillåter.

Hade även en coachingsession som var mycket givande och intressant där vi pratade om betsizing och hur man sätter FI i tuffa spots. Sjukaste var när vi gick igenom ett toygame exempel där oberoende på hur FI spelar sätter man hen i ett spot där hen går +-0 ev och man själv får enormt +ev. Var ju en förenklad situation men ändå coolt att se att i vissa spots kan man genom att välja rätt betsizing och bluffratio alltid vinna potten så att säga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger Modigakatten :

Jag kom till insikt idag när jag var på fotbollsplanen och tränade i minusgrader, utan belysning eftersom svs magiska klient fortfarande var nere.

Poker är frihet och jag ska förklara varför. När jag började spela gjorde jag det för att jag ville göra mad cash och för att jag är beroende av att sätta mål och nå dom. Nu efter 3 veckors spel har jag insett att det är otroligt få yrken som är så flexibla som poker. T.ex jag ska snart åka och provspela för en fotbollsklubb i en annan stad, hade jag haft ett vanligt jobb så hade jag behövt ta ledigt en vecka och tappat 1 veckas lön + att jag behövt betala boende å mat i en vecka. Nu kan jag ta med mig jobbet till min provspelning eller vart jag än åker och jobba så många timmar jag vill och vilka timmar jag vill. Jag ska åka utomlands med coach och en till kompis om ett tag. Vi frågade många av våra kompisar om dom ville följa med men alla har antingen skola eller jobb som dom inte kan ta ledigt från, man kan alltså ta semester när man vill. Ännu en grej är att om jag jobbar på mekonomen eller nåt kan jag inte bara flytta till Colombia utan vidare (som t.ex Luna, en annan som för dagbok här på pf gjorde!) eftersom man vet inte om man får jobb där, det är svårt för man kan inte språket, har inga kontakter, måste säga upp sig de blir krångligt osv osv. Med poker finns inte dom problemen, så länge det finns internet så har man jobb där. Jag skulle kunna flytta till typ Sydafrika eller nåt annat varmt land och ta med mig några shunos som också spelar poker och leva livet, istället för att sitta och frysa i en håla i Sverige. Det öppnar sjukt mycket möjligheter. Coach har dock sagt att många som haft poker som yrke länge börjar hata poker till slut för att det är ett osocialt arbete och man sitter ba å degar framför en dator osv, men för mig känns allting superkul så ignorerar han för nu på den punkten.

Lite kort om dagens session, jag spelade solid och känner att jag gör framsteg i att tänka på motståndarens range och hur den förändras över olika gator. Gick + 6 inköp och är nu bara 1 och ett halvt inköp ifrån att kliva upp till 1/2, coach säger att även om han inte gett tillåtelse så är det inte fel att pröva på att spela högre när rullen tillåter.

Hade även en coachingsession som var mycket givande och intressant där vi pratade om betsizing och hur man sätter FI i tuffa spots. Sjukaste var när vi gick igenom ett toygame exempel där oberoende på hur FI spelar sätter man hen i ett spot där hen går +-0 ev och man själv får enormt +ev. Var ju en förenklad situation men ändå coolt att se att i vissa spots kan man genom att välja rätt betsizing och bluffratio alltid vinna potten så att säga. 

I teorin ja. I praktiken är vi många som är passiviserade, lata jävlar som går upp kl 15, följer samma inrutade mönster från dag till dag, är osociala och knappt tjänar mer än en knegare. Det krävs en stark karaktär för att "lördag hela veckan" livet inte skall spåra ut så småningom. Drar man in rejält bra med deg så går det an men jag skulle inte rekommendera ens min värsta fiende att spela poker på heltid om hen tjänar under 40 k i månaden. 

Nu säger jag inte att du inte skulle greja det galant att spela poker och samtidigt leva ett spännande omväxlande liv och klara av att sköta kost och träning osv. Ville bara nyansera det lite med en annan bild också:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, säger rasmus88 :

I teorin ja. I praktiken är vi många som är passiviserade, lata jävlar som går upp kl 15, följer samma inrutade mönster från dag till dag, är osociala och knappt tjänar mer än en knegare. Det krävs en stark karaktär för att "lördag hela veckan" livet inte skall spåra ut så småningom. Drar man in rejält bra med deg så går det an men jag skulle inte rekommendera ens min värsta fiende att spela poker på heltid om hen tjänar under 40 k i månaden. 

Nu säger jag inte att du inte skulle greja det galant att spela poker och samtidigt leva ett spännande omväxlande liv och klara av att sköta kost och träning osv. Ville bara nyansera det lite med en annan bild också:)

All input är bra input! Jag är ju jätteny i dehär och det är alltid bra att få olika vinklar på saker om det så är om hur man bör spela eller om hur det är att leva som pokerspelare. Jag har ju garanterat en mycket mer positiv syn på allting för att jag inte gått igenom något tungt i pokern ännu, kan tänka mig att det är svårt att älska jobbet när man springer dåligt och backar flera 10 eller 100 tusentals kronor på kort tid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger suitedaces :

Hur får du handhistorik att fungera på SvS? (Antar att du inte suttit och knapprat in allt manuellt)

En vän till mig har fått för sig att spela high stakes på SvS, men vägrar spela utan hud (vilket är lite roligt då kan knappt kan det fundamentala). 

För att få handhistoriken att funka måste jag spara varje enskild hand genom klienten. Sen knappar jag in allt manuellt, men har en mall att gå efter så det går ganska snabbt. 

Hud går tyvärr inte att använda på svs. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter dagens korta session på 3 timmar så är rullen stor nog att börja spela på 1/2, känns fett kul att kliva upp i nivå då det som sagt är en lång väg till 50/100 och kan inte spendera för mycket tid på 0.5/1. Sitter just nu på ett tåg och har inga handexempel att dra upp. Vill istället ta upp mina favoritmoments från 0.5/1 som jag har i huvet bara.

Floweraces och GRINDER: det är 2 regs som jag tyckte det var kul att spela mot för det var första gången jag stötte på riktigt aggressiva spelare. De är definitivt bättre än de flesta spelarna på den här nivån och vi hade alltid sjuka potter. Jag borde inte spela så mycket mot dom men jag gjorde det ändå för att lära mig spela mot aggresivare spelare som jag kommer möta mer frekvent högre upp.

Overklig session: Jag gick +12 inköp en session och det var så jävla konstigt. Jag floppade nöt varje hand och FI bara jammade å jammade in i mig hela tiden. Behövde typ kolla mig omkring för att se att jag inte var på någon dold kamera eller nånting, kändes riktigt overkligt.

Det roligaste har dock varit hur lärorikt det varit, spelade fortfarande olagliga djungelstrategier när jag började och nu har jag fått in riktigt mycket i mitt spel. Jag har koll på vilka brädor jag eller FI har rangeövertag, jag har börjat få koll på betsizing, jag har lärt mig combinatorics och bluffcatching, säkert mycket mer jag glömmer också. De var allt för 0,5/1 och imorgon blir första sessionen på 1/2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag spelade jag den intressantaste handen jag spelat hittills.

Nivå 1/2

Fi1(UTG) 100BB
Fi2(CO) 150BB
xxxxx(BTN) yyBB
xxxxx(SB) yyBB
Modigakatten(BB) 100BB

Dealt to modigakatten 10 of Spades10 of Hearts

PREFLOP 
UTG raises 7kr, CO raises 15kr, BTNfolds, SB folds, Hero raises 40 kr, UTG folds, CO calls 40 kr.

FLOP(88kr)
7 of Spades7 of Hearts2 of Diamonds
Hero bets 25kr, CO raises to 65 kr, Hero calls 65 kr.

TURN(219kr)
7 of Clubs
Hero checks, CO bets 95 kr, Hero calls 95 kr and is all in.

RIVER(410kr)
Queen of Hearts
CO shows Ace of ClubsJack of Clubs, Hero shows 10 of Spades10 of Hearts

Hero wins the pot(410kr). 

Preflop så 4bettar jag TT vilket kan vara för löst att kall4betta mot en utg open och en co 3bet beroende på vilka man möter, men nu är den som 3bettade väldigt aggresiv och lös. Jag får syn av loose aggressive spelaren i CO.

På floppen bettar jag litet och blir raisead, jag möter en range som synat en kall4bet, jag har själv en väldigt stark range, så när jag blir raisead på floppen mår jag ju skit. Hade jag mött någon annan hade jag nog foldat här alla dagar. Jag tycker det är en konstig linje att ta med sina starkaste händer AA och KK då han bara kan låta mig barrela av med mina JJ, QQ eller vad jag nu kan tänkas ha, så jag synar en gata.

Turn är en 7a och jag har kåk, checkar till CO och han jammar in det. Han jammar in i min range som vid dehär laget endast är kåkar. Jag tänker att han borde 5betta sina starkaste händer som AA och KK ibland preflop (några gånger kommer han nog syna bara för att slowspela dom händerna). Som sagt så är det här en linje jag tycker är konstig att ta med AA och KK, även en konstig linje att ta med bluff med tanke på att jag kan inte ha något annat än en kåk. Efter att jag tankat hela tidsbanken väljer jag ändå att syna för den här spelaren jag möter är otroligt aggressiv och tror att han kan fortfarande ha bluffar i dehär spottet trots att jag har overkligt stark range, + att jag tror inte att dehär är linjen han tar med sina absolut starkaste händer.

Han visar upp AJ och när jag visat handen för Coach så skrattade hen i typ 3 minuter för att de var så konstigt spel av FI. "Hur orkar man ha en bluffrange mot en range som bara är kåkar?" Det är en jätteintressant hand imo och skulle gärna få feedback av de pros eller egentligen alla spelare som känner sig manade att ge en åsikt!

Tycker ni att man borde ha en bluffrange i FIs spot? Foldar man TT här mot okänd? Vad tycker ni förresten om preflop? löst att 4betta TT eller ej?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första sessionen på 1/2 blev att jag backade ett halvt inköp. I början av sessionen så var jag typ nervös, fan 1/2 regsen kommer exploita mig totalt! kommer ju vara tillbaka på 0.5/1 efter 2 dagar typ! Det var också krångligt att få ordning på betsizes typ första halvtimmen bara för att jag vant mig vid blindsen på 0.5/1. Det är bättre spelare i allmänhet men det är fortfarande så mycket trasiga spelare asså, vilket för mig till en viktig punkt för min blogg.

Asså jag träffar på otroliga personligheter på svs, overkliga människor med overkliga djungelstrategier. Var bör jag dra linjen för namedropping på bloggen? Idag träffade jag på den loose aggressiva spelaren som jag mötte i handen ovan. Jag älskar hen. Magisk personlighet, skriver alltid bisarra saker i chatten, t.ex jag hade öppnat från knappen och gjort en standard cbet på floppen, då skriver hen i chatten "QQ?" och foldar. Asså jag har hela min öppningsrange spelad på exakt samma sätt men hen hade en stonecold read på mig. Utöver det så har hen 2 standardplays, djungelstrategier om man så vill, antingen så donkar hen med potsize, eller så checkraisear hen all in på floppen, asså det varierar mellan de två playsen. Tycker att det skulle vara kul att prata om dehär magiska personligheterna här på bloggen och typ göra en lista med de roligaste personerna man stöter på, menar verkligen inget illa om dehär personerna utan de gör hela bordet och upplevelsen på svs mycket roligare. Regs kommer jag nog namedroppa oavsett, men vanliga människor som är dåliga och bara är där för att ha roligt känns typ elakt att namedroppa, även om avsikten inte är elak. 

Har även idag börjat skriva ner min bankrulle för att kunna ge er och mig själv en bättre bild precis hur min resa går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att följa. Gillar ambitionsnivån. Fortsätt jobba hårt så kommer du avancera i en bra takt, tror jag. 

Tänk bara på att inte få panik eller bli desperat när du backar några inköp. Dåliga dagar kommer, och hur man hanterar dom är en viktig nyckel till framgång. Analysera vad som gick fel, lär av det, och gå framåt med dom nya insikterna färskt i minnet. Du gör det säkert redan, men det är värt att upprepa och påminna sig själv hela tiden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger Lilium :

Kul att följa. Gillar ambitionsnivån. Fortsätt jobba hårt så kommer du avancera i en bra takt, tror jag. 

Tänk bara på att inte få panik eller bli desperat när du backar några inköp. Dåliga dagar kommer, och hur man hanterar dom är en viktig nyckel till framgång. Analysera vad som gick fel, lär av det, och gå framåt med dom nya insikterna färskt i minnet. Du gör det säkert redan, men det är värt att upprepa och påminna sig själv hela tiden.

Kul att du gillar dagboken! Det ger mig mycket värde att logga in på pf och få höra att folk finner det jag gör är intressant. Jag ser också värde i att lära mig av er så tveka inte på att kommentera om jag skrivit något som inte stämmer eller låter konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra dagen på 1/2 gick overkligt bra. Säger så ofta att jag har overkligt bra sessioner så börjar snart tro att jag är duktig på det här! Nä men ärligt så är jag confident i mitt spel även fast jag vet fortfarande har extremt mycket att lära. Förut var jag osäker i alla spots men nu är jag jättesäker på hur jag ska spela på många brädor och hur min och min motståndares range förändras över gatorna osv. Träffade på många profiler från 1/2 idag! lönnmar, Bill-ivey, Midship, Jonko, Ullis12345, spelare som alla gav min coach nostalgikänsla när han hörde namnen. Man märker att det är fler regs på denna nivå, det är mycket mer 3bet och preflopaction. Roligare att spela imo för det blir typ mer normal poker. Jag har tänkt lite mer på namedropping som jag skrev om i förra inlägget och kommit fram till att jag tjänar inget på att göra det. Om jag hittar en leak på en reg och exposar den här på pf så kommer jag göra massa ovänner + att hen kan rätta till den leaken. Kommer verkligen inte namedroppa fisk av en mängd anledningar, dom är bara där för att ha kul, hur oskön är man om man ska såga deras spel, de är ju korkat för då kan fisken känna att det är tråkigt att spela då hela pf ska få veta alla dåliga spel. Tycker det är något som folk i chatten på svs gör för ofta. Någon gör ett dåligt spel och då sågar dom den som gjorde det, det skapar en otrevlig stämning för spelare som bara är där för att ha kul samt om spelaren kan tänka kanske hen rättar till sitt misstag till nästa gång. 

Idag såg jag DBergling sitta själv på ett 100/200 bord, om jag fortsätter såhär så är det bara en tidsfråga innan han sitter och tittar på mig. +1800 kr idag passa er svsregs!8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger Arnold3 :

Kul att det går bra för dig. Har du nån graf över ditt spelande, isf vill du posta?

Jag har bara trackat sen jag klev upp på 1/2 så det är bara 2 dagars spel men visst kan jag det! Tänkte att jag i framtiden uppdaterar med jämna mellanrum, veckovis känns ganska rimligt.

Såhär ser det iaf ut i nuläget:

 

2017-11-03_01-44-10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger Modigakatten :

Jag har bara trackat sen jag klev upp på 1/2 så det är bara 2 dagars spel men visst kan jag det! Tänkte att jag i framtiden uppdaterar med jämna mellanrum, veckovis känns ganska rimligt.

Såhär ser det iaf ut i nuläget:

 

2017-11-03_01-44-10.png

 

Ah ,ok. Ja det blir väl mer intressant när du fått ihop lite mer data. Jag önskar dig lycka till!

Redigerad av Arnold3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Hur stor var bankrullen från början? Hur mycket är startkapital och hur mycket är vinst?

 

Jag började på 2000 kr som stakeades av coachen jag jobbar med, så 3602 kr är vinst men då ska coach ha en viss procent av det så det blir lite mindre. Har inte tagit ut något från rullen sen jag startade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen slutade på minus men något positivt var att jag fick in bra volym. Tycker jag spelade dåligt men hade också dåligt spring så ingen katastrof att backa 3 inköp all things considered. Efter jag gått igenom gårdagens session med coach så kom vi fram till att jag är för feg för att värdebetta många rivers, även om det flushar på river tex så kan det vara omöjligt för fi att ha en färg med tanke på hur handen utspelat sig, men jag creddar fortfarande fi för mycket. Så det jag gjorde idag var att värdebetta jättetunnt i många spots istället. Coach sa att det var bra att jag försöker rätta till mina leaks men att jag kan inte bara tänka "aa nu måste jag jamma med min triss här annars kommer coach såga mig för att jag är en pussy som är rädd för färg". Problemet sitter inte i att jag är feg, det sitter i att jag har inte förstått ranger än. Det finns spots där man kan värdebetta andrapar 3 gator och det finns spots där man inte kan värdebetta en triss 2 eller ens 1 gata, och att värdebetta sitt andrapar har ingenting med mod att göra, man tar bara helt enkelt det bästa beslutet med tanke på hans och din egen range. Det är ju väldigt logiskt att allt kan lösas med att få ordentlig koll på ranger, om jag vet vad jag har, och vad mostståndaren har så är det ju jättelätt att veta om man ska värdebetta och vilken size jag bör betta osv. Ranger tror jag att man lär sig bäst genom att spela många händer bara och fokusera på att verkligen tänka på det genom hela handen. Coach kommenterade också att jag inte ska levla och inte tänka på hur jag uppfattas på bordet, om jag 3bettar 8 potter i rad kanske ingen vid bordet märker det för att dom samtidigt bråkar med frugan eller kollar på melodifestivalen eller något. Även om folk märker att jag 3bettar ofta ska jag ändå inte avvika från min strategi. Jag tycker inte att jag gör det för använder bara mina ranger och avviker aldrig för att jag tycker att jag t.ex 3bettat för mycket eller för lite. Men det var något beslut jag gjorde pga att jag hade varit riktig aggresiv och attackerat potter mot en spelare, när han då jammade in i mig tänkte jag att han gör såhär med mycket skräp för att jag hade varit jätteaggresiv + att han hade jammat in i mig med konstigt skräp som typ hålstegar, men om jag kollat på brädan och vilken range jag har i spottet och rangen fi har så hade jag sett att det varit jättesvårt för fi att ha en enda bluffcombo. Inget katastrofalt spel men definitivt värt att ha i åtanke.

Övrigt så är det fredag och jag gjorde ett prov som vanligt, pga en mängd orsaker så hann vi inte gå igeonom provet så får svar imorgon. Lite mer om bankrullen så tänker jag att jag uppdaterar här i dagboken varje söndag hur det ligger till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...