Gå till innehåll

Från fisk till fruktad high stakes spelare på 6 månader


Modigakatten

Recommended Posts

1 månad kvar!

Sista gången jag uppdaterade hade jag nyligen klivit upp på 5/10, sedan dess så har jag spelat på den nivån nästan uteslutande och känner mig väldigt bekväm. Åkte på en rejäl downswing för några dagar sen där jag tappade typ 15 bi på ett par sessioner. Men efter det har jag spelat bra och t.o.m hunnit med att ta ett misslyckat skott på 10/20! Eller misslyckat, torskade väl en tusenlapp eller så, ingen katastrof. Tog skottet på råd av coach då det var riktigt bra bord. Har tänkt på det när jag railat högre nivåer, ibland ser det ut som att regs skottar bara för att skotta och sätter sig och spelar en väldigt tuff lineup bara för att dom har rulle typ, ett skott på högre nivåer ska väl fortfarande vara +EV, annars är det väl inte så stor idé att ta det. Därför kommer jag inte spela 10/20 just nu för jag tror inte att jag är duktig nog för att göra annat än att bumhunta på nivån. Coach ska ta en titt på mitt spel i veckan så kanske blir andra besked vem vet. Idag insåg jag att det bara är en månad kvar på mitt mål, jag är fortfarande fast besluten att spela 50/100 nästa månad. Jag kommer knappast sätta mig och HU-battla duktiga regs men jag vill känna att jag är bra nog att spela när de nivåerna är igång.  En månad hinner man lära sig mycket på! 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en intressant diskussion med min coach om GTO vs exploativt spel. Känner mig ofta typ tvungen att göra syner och bluffar pga balans osv, även om jag kanske tjänat ev på att spela exploativt. Lämnar en hand som vi diskuterade som jag spelade för ett par dagar sedan, vill gärna höra vad forumet har att säga om handen och ämnet generellt.

5aa727f44553e_dligbluff!.PNG.8921ab34920b5d6f49a9ca3cf23ab591.PNG

Preflop: Jag öppnar från cutoff och får syn av en fisk på BTN och reg i BB.
Flop: jag väljer att betta, får syn av fisken på BTN, BB foldar. 
Turn: Jag bettar potsize, eftersom jag kan ha nuts och inte FI
River: Jag överbettar 2x pott för att jag kan ha nöt spelad såhär och har typ inte så många andra bluffar, de flesta färgdrag har antingen ett par eller stege, så kände mig tvungen att bluffa här eftersom 76hh är en av väldigt få bluffar i min range.  Fi snapsynade utan att tveka med AQ. Det är här jag undrar vad ni tycker. Bör man ha en bluffrange överhuvudtaget eller ska man bara värdebetta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, säger Modigakatten :

Jag hade en intressant diskussion med min coach om GTO vs exploativt spel. Känner mig ofta typ tvungen att göra syner och bluffar pga balans osv, även om jag kanske tjänat ev på att spela exploativt. Lämnar en hand som vi diskuterade som jag spelade för ett par dagar sedan, vill gärna höra vad forumet har att säga om handen och ämnet generellt.

5aa727f44553e_dligbluff!.PNG.8921ab34920b5d6f49a9ca3cf23ab591.PNG

Preflop: Jag öppnar från cutoff och får syn av en fisk på BTN och reg i BB.
Flop: jag väljer att betta, får syn av fisken på BTN, BB foldar. 
Turn: Jag bettar potsize, eftersom jag kan ha nuts och inte FI
River: Jag överbettar 2x pott för att jag kan ha nöt spelad såhär och har typ inte så många andra bluffar, de flesta färgdrag har antingen ett par eller stege, så kände mig tvungen att bluffa här eftersom 76hh är en av väldigt få bluffar i min range.  Fi snapsynade utan att tveka med AQ. Det är här jag undrar vad ni tycker. Bör man ha en bluffrange överhuvudtaget eller ska man bara värdebetta?

 

 

Bör man ha en bluffrange? Beror ju på vem du spelar mot. Mot mer kompetenta spelare är det en självklarhet att man ska bluffrange men om du vet att fisken kommer att syna oavsett så ska du inte tvinga ut en bluff bara för att balansera mot en fisk. Mest ev mot fisk är nog att 100% vakuumspela och strunta helt i ranges och balans.

Sen håller jag inte riktigt med att standard fisk inte kan ha nuts här. Nu vet ju du mera om fisken än vad jag gör men jag kan definitivt se dom flesta fiskar ha AK och K9 här. Enklaste sättet imo att studera denna spot är att vakuumspela handen + fråga dig själv ifall fisken foldar 60% av gångerna här. Ifall du kan faställa hans preflop range + hans calling range på river så går det att solva enkelt med Pokerstove ifall din shove är +ev.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger Modigakatten :

Jag hade en intressant diskussion med min coach om GTO vs exploativt spel. Känner mig ofta typ tvungen att göra syner och bluffar pga balans osv, även om jag kanske tjänat ev på att spela exploativt. Lämnar en hand som vi diskuterade som jag spelade för ett par dagar sedan, vill gärna höra vad forumet har att säga om handen och ämnet generellt.

5aa727f44553e_dligbluff!.PNG.8921ab34920b5d6f49a9ca3cf23ab591.PNG

Preflop: Jag öppnar från cutoff och får syn av en fisk på BTN och reg i BB.
Flop: jag väljer att betta, får syn av fisken på BTN, BB foldar. 
Turn: Jag bettar potsize, eftersom jag kan ha nuts och inte FI
River: Jag överbettar 2x pott för att jag kan ha nöt spelad såhär och har typ inte så många andra bluffar, de flesta färgdrag har antingen ett par eller stege, så kände mig tvungen att bluffa här eftersom 76hh är en av väldigt få bluffar i min range.  Fi snapsynade utan att tveka med AQ. Det är här jag undrar vad ni tycker. Bör man ha en bluffrange överhuvudtaget eller ska man bara värdebetta?

 

 

Du funderade aldrig på att checka på floppen? Känns som att du kommer få syn  på floppen 90% av gångerna.

Redigerad av Heldan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, säger Heldan :

Du funderade aldrig på att checka på floppen? Känns som att du kommer få syn  på floppen 90% av gångerna.

Håller med. Väldigt dålig flop att cbetta "luft" på, skulle tippa på att nära 100% check är en ok default line.  Även turn som spelat är nog högfrekvens check, men som spelat med pottbet kan du nog klämma in en mindre mängd dubbel barrels. River är väl väldigt beroende på spelaren och att kika på playerpool tendenser är nog också svårt då det kräver stort sample. Min magkänsla är att många fiskar kommer att "bestämma sig på turn" och calla ned alla blanka rivers givet sub 100% potsize.  Med potbet+ borde du ändå få tillräckligt med folds varför jag tror att din rivershove trots allt är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många vettiga svar och det uppskattas verkligen! Jag har förstått från flera håll, främst från coach att handen är väldigt dåligt spelad på alla gator. Ville bara se vad folk tycker om typ balans och sånt för jag vet att det finns dom som säger att man alltid måste ha en balanserad range oavsett spot och vem man möter, medan en del andra tycker att det inte alls är viktigt, särskilt mot fisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, säger Modigakatten :

Många vettiga svar och det uppskattas verkligen! Jag har förstått från flera håll, främst från coach att handen är väldigt dåligt spelad på alla gator. Ville bara se vad folk tycker om typ balans och sånt för jag vet att det finns dom som säger att man alltid måste ha en balanserad range oavsett spot och vem man möter, medan en del andra tycker att det inte alls är viktigt, särskilt mot fisk. 

Det säger väl sig själv eller? Om du spelar mot en motståndare som är snabb på upptäcka obalanser i ditt spel och exploitar det så är det nödvändigtvis viktigt att vara balanserad, annars inte. Det viktigaste är inte balans utan att du tar beslut som maximerar EV. Sen kan det hända att om du inte spelar balanserat så kan det minska ditt EV eftersom motståndaren utnyttjar din obalanserade strategi.

Redigerad av Heldan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DBA är rätt bra, misstänker att det kan vara trådskaparen också då han gått genom nivåerna snabbt som fan.

Tycker det är mycket roligt och givande att spela honom också, även om jag ofta kommer ut på den olyckliga sidan.

Många /4 och 5/ regs är ju så oerhört tråkiga, lättspelade men tråkiga.

Är mycket roligare när man får tänka till och eventuellt lära sig något.

 

Har visserligen inte sett honom potta någon flopp någon gång tror jag, detta talar emot mina misstankar.

Redigerad av hampulito
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger Otbredbacon :

Får man fråga vilka spelare på /10 som du anser är bra? Mtp att du känner dig stark där redan :)

Jag väntar med powerrankingen tills jag klivit upp i nivå ;) På tal om att kliva upp i nivå, hade ett väldigt givande samtal med coach igårkväll. Vi gick igenom mina händer och diskuterade varför jag spelade som jag spelade. Man ser på en del händer att jag är jättenoggrann med att göra saker som coach sagt, t.ex för ett par dagar sen så betfoldade jag en hand med jättemycket equity vilket inte är särskilt bra. Så igår checkade jag istället massa drag på ställen jag inte borde för att slippa betfolda equity (var nu spots där jag inte behöver folda mot en raise), det är som att jag spelar med en läxa i åtanke hela tiden och ibland glömmer att tänka på spelet i sig. Det viktigaste är ju att tänka på handen och rangerna och om jag ska sätta press här eller inte osv, inte att tänka "igår gjorde jag det här misstaget, det ska jag aldrig uppprepa". Kanske svårt att förklara men det är som att jag tar allt coach säger väldigt bokstavligt och försöker rätta mig (vilket är bra) men jag råkar applicera det han sagt i fel situationer. Har också tänkt på att jag alltid försöker spela som coach spelar, det känns ju dåligt att vara en svagare version av någon annan spelare. Något som hjälpte honom mycket i början av karriären var att han bara fick lista ut saker själv och komma till insikt om ranger och själv lista ut typ jaha här har han ju en miljon missade gutters så kan syna väldigt light eller något sådant. Tror jag måste fokusera mer på att bara förstå poker och börja bygga en egen strategi liksom istället för att i varje situation leta i minnet vad coach sagt att jag borde göra här. Först när vi ser att jag gör det kan jag kliva upp.

I övrigt så kommer jag outa mig själv när jag känner för det och om jag känner för det överhuvudtaget.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, säger VakuumspelarN :

Jag kan garantera att Modigakatten varken har DBA eller käbbel i sitt Svs alias :$

Fick pm med båda svaren.

Kom ju på att någon skrev vem den var i min db, Men var inte hundra procent säker på vem det var jag bludffade dubbelpot mot....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, säger GTOBåten :

Att vara en loser på Internet - 101

 

Step 1: 

Skapa nytt konto

Step 2: 

Försöka outa någon genom PF

Step 3:

Logga in på vanliga kontot och lika sin egna post samt posta tråkigt skämt

 

Profit

 

 

Biobiljett

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...